Obrazky pochadzaju z bezplatnej open-source hry Battle for Wesnoth. Budeme radi, ak podporite vyvoj tejto hry! Autor Vydavatel Licencia Vydanie GKBN Stanislav Hoferek Greenie kniznica CC-BY-NC-ND Druhe (2013) 000111 O hre Nie je ziadne tajomstvo, ze sa tato hra inspirovala inymi hrami. Ide hlavne o kartove hry, kde sa na kvarteto dostali rozlicne auta, vratane informacii o nich – maximalna rychlost, zrychlenie z 0 na 100km/h ci objem motora. Taketo karty su pre chlapcov ovela zaujimavejsie ako pre dievcata. Aspon vacsinou. Princip bol jednoduchy, vybrat to, v com je dane auto dobre a ak v tom predbehne auto supera, bude o auto viac. Jedno auto je rychlejsie, ine ma zaujimavy rok vyroby ci napriklad celkovu dlzku. Podobny pristup je aj v pocitacovych strategiach, ako je napriklad Battle for Wesnoth (Bitka o Wesnoth). Rozlicne jednotky maju svoje vyhody i nevyhody a vyhrava ten, kto ich lepsie rozlozi po hracom plane a vykryje ich slabiny, pricom zaroven vyuzije silne stranky. Porazenie supera je v tejto hre o dobrej kombinacii jednotiek a treba sa zamerat na spravne verbovanie, vyuzivanie terenu, dennej doby a vyuzivat spravny utok. Je lepsie ist na blizku s mecom, alebo na dialku s lukom? Niekedy ano a niekedy nie. Hra Hrady je jednoducha a zabavna. Kym proti zaciatocnikom netreba intenzivne rozmyslat a pocitat, pri hre proti skusenym hracom rozhoduju detaily a vyzaduje sa logicke myslenie. Celkovo je hra akousi kombinaciou medzi uplne jednoduchymi kartovymi hrami a pocitacovymi strategiami. Ulohou hraca je ziskat co najviac kariet a sposobit, ze superovi uz ziadne karty neostanu. Ako zacat? Pred zaciatkom hry je samozrejme idealne zaobstaranie kariet. Vytlacte si cely dokument, pripadne iba tu cast, ktoru skutocne potrebujete, na papier. Dobre posluzi klasicky kancelarsky alebo tvrdsi papier. Hra sa zacina rozdelenim kariet. Pretoze je hra urcena pre rozny pocet hracov, moze sa dohodnut navrhovane rozdelenie, alebo sa moze rozdelit individualne. Maximalny pocet hracov nie je urceny. Odporucane rozdelenie kariet, ktorych je spolu 36: 2 hraci (rychla hra): 8 kariet pre kazdeho hraca, 20 kariet sa nepouzije 2 hraci: 18 kariet pre kazdeho hraca 3 hraci: 12 kariet pre kazdeho hraca 4 hraci: 9 kariet pre kazdeho hraca 5 hracov: 7 kariet pre kazdeho hraca, jedna sa nepouzije Na zaciatku kola vybera zacinajuci hrac trojicu kariet z vrchu svojej kopky a uklada ich na stol, pripadne ich ukazuje vsetkym hracom. Ked to urobi, vybera si disciplinu. Velmi casto tu, na ktorej ma spolu na vsetkych troch kartach najviac bodov. Priklad: Zacinajuci hrac ma karty Rytier, Pesiak a Kralovna. Spolu maju tieto jednotky 12 bodov vladnutia, 12 bodov spionaze, 13 bodov na boj s mecom, 8 na luk, 14 na palicu a 7 na jazdectvo. Dobry vyber by tak bol boj s mecom (13) alebo s palicou (14). Zvoli boj s palicou. Protihrac ma karty Strelec, Kral a Spion. Ich spolocne schopnosti pre boj s palicou su 9, po pripocitani obranneho bonusu je to 12. Zacinajuci hrac vyhrava. To znamena, ze: 1. Trojica vyhernych kariet ide na spodnu cast kopky vitaza 2. Vitaz si moze zobrat jednu z troch kariet od porazeneho a ten musi nasledne jednu z dvoch zvysnych kariet vyhodit. Poslednu kartu si nechava a presuva ju na spodnu cast svojej hrbky. Hra dalej pokracuje az do bodu, ked jeden z hracov pride o vsetky svoje karty. Ak ma jeden z hracov menej ako 3 karty, hra so vsetkymi ktore ma, az kym nepride aj o tie. V niektorych disciplinach moze byt jedna karta silnejsia ako niektore 3 karty. Doplnkove pravidla V pripade remizy, teda ak ma vyzyvatel rovnaky pocet bodov ako druhy hrac po pripocitani obranneho bonusu, musi utocnik i obranca vymenit karty za ine (z hornej casti kopky) Ak ma hrac trojicu rovnakych kariet, napriklad trojicu jazdcov, nemoze vyzvat na najsilnejsiu disciplinu Hraci si mozu pred zaciatkom hry pozriet svoje karty a lubovolne ich zamiesat Ak vytahuje hrac trojicu kariet rovnakej farby a je medzi nimi Kralovna, ziskava bonus 5 bodov, pri vyzve i pri braneni. Ak hrac vyhra s lubovolnou kombinaciou kariet v jednej farbe, vyzyva dalsie kolo. Hraci sa striedaju vo vopred stanovenom poradi, bez ohladu na vysledky vyziev. Napriklad pri hre troch hracov ide prvy, za nim druhy, potom treti a stale dookola, az do konca hry Pri hre ma obranca (ten co nezacina) vzdy obranny bonus 3 body. Plati to aj pri hre viac ako dvoch hracov. Kazda karta, oznacena ako specialista, dokaze zdvojnasobit efektivitu vsetkych troch kariet, vratane seba a to i pri obrane. Zdvojnasobuje taktiez specialny efekt kralovnej, ale nie obranny bonus. Ten je vzdy iba 3. Pri vyhadzovani sa davaju vsetky karty na jednu kopku tak, aby ich nebolo vidno. Alternativy Ak vsetci hraci suhlasia, mozu sa vsetky vyhadzovane karty ukazovat, pripadne triedit podla farieb. Okrem hry hrady je mozne hrat s tymito kartami aj klasicke kvarteto. Staci si popytat napriklad cerveneho (srdcoveho) jazdca a tak podobne. Dalsia moznost je hrat s inym poctom kariet vylozenym naraz, napriklad s dvomi alebo styrmi kartami. Tipy pre hracov Vsimajte si, ake karty kto vyhadzuje. Moze sa zamerat napriklad na vladnutie, a tak bude vhodne napadnut ho cimkolvek inym, az bude menej kariet). Taktiez sa oplati mat co najviac kariet v jednej farbe. Pri vitazstve sa vacsinou (nie vzdy) oplati brat superom Generalov, s vyberom moze pomoct sucet bodov. V pripade, ze mate zlu kombinaciu a kazda disciplina je slaba, moze pomoct spionaz alebo vladnutie. Specialisti maju sice niekedy obrovsky ucinok, no hlavne pri obrane je len mala sanca, ze budu skutocne uzitocni. Vzdy je dobry napad pamatat si druhy specialistov u seba a superov. Ak sa zaujimate o knihy, mozete navstivit Greenie kniznicu na stranke http://greenie.elist.sk