MESTÁ

Byzancia























Autor

Vydavateľ

Licencia

Vydanie

GKBN

Stanislav Hoferek

Greenie knižnica

CC-BY-NC-ND

Prvé (2020)

000111

O knihe

Mestá: Byzancia je oficiálne rozšírenie stolnej hry Mestá z Greenie knižnice. Nová civilizácia, množstvo nových udalostí, ktoré sa dajú navzájom kombinovať – a celkovo zmenená hĺbka hry prináša ešte viac zábavy.




Budujte svoju novú ríšu, získavajte vplyv a bráňte sa Attilovi či tomu najväčšiemu protivníkovi – protihráčovi po vašej pravici. Posuňte sa v histórii ďalej a získavajte neutrálne, klasické či hlavné mestá. Či už natrvalo, alebo aspoň prechodne využite ich výhody proti svojim protivníkom.

Existuje tiež:

anglická verzia: http://greenie.elist.sk/knihy/cities-byzantium

česká verzia: http://greenie.elist.sk/knihy/mesta-byzanc







Novinky

Mestá: Byzancia je rozšírenie hry. Pribúda nová civilizácia: Byzancia, ako i nové udalosti a zmeny v pôvodnej hre. Pôvodná hra je nutná pre hranie Mestá: Byzancia. Zmeny sú tiež vo vzťahoch medzi hráčmi, čo môže urobiť hru zaujímavejšou.

Byzancia

Nová civilizácia, Byzancia, je veľmi odlišná od ostatných. Má síce tiež 6 miest, ale niektoré udalosti nie sú priamo stavané na Byzanciu. Byzancia má modernejšie mestá, ktoré už nie sú špecializované na konkrétnu oblasť, ale majú všeobecné použitie. Je to tak iná civilizácia hlavne pokiaľ ide o rozličné hry. Hlavné mesto, Konštantínopol, má div sveta, Chrám Božej múdrosti (Hagia Sofia). Neovplyvní to hru na divy sveta, ale zároveň je toto mesto ovplyvniteľné udalosťami, ktoré sa dotýkajú divov sveta. Byzancia sa ráta ako východná civilizácia, spolu s Gréckom, Egyptom, Perziou a Židovským kráľovstvom.

Attila

Spolu s Byzanciou ovplyvňujú dianie v hre aj nové druhy barbarov. Attila dokáže ovládnuť celú ríšu, ktorá už bola kompletne ovládnutá a bola tak zarátaná do finálneho skóre. Vždy, keď padne karta barbari, získava Attila 2 mestá z plne ovládnutej ríše. Tieto mestá sa vracajú do hry a sú na stole až do doby, kým mu ich nezoberie niekto z hráčov cez Útok, obchod alebo inú udalosť. Attila začína konať vždy, keď niekto z hráčov použije kartu Barbari. Ak je v hre viac hráčov, vyberajú sa mestá z finálnej kôpky toho hráča, koho si vyberie ten, kto udalosť Barbari použil.

Velitelia

Velitelia fungujú v rozšírení Mestá: Byzancia úplne inak. Dokážu zaberať mestá a vymazávať ich z hry, ale musia na to splniť podmienku. Použitie troch veliteľov je tiež možné na odstránenie miest tej ríše, z ktorej ani jeden veliteľ nepochádza. Rímsky, grécky a kartáginský veliteľ tak môžu odstrániť napríklad všetky egyptské mestá, ale grécke nie.

Nové udalosti

Hráči majú k dispozícii nové udalosti, ako napríklad Rozkvet, Posvätná púť či Elitné vojská. Tie pridávajú nové možnosti a časti sú efektívne pri kombinácii s inými kartami. Hráči tiež môžu získať prechodné hlavné mestá.

Rozdávanie

Rozdávanie je rovnaké, ako v klasickej hre. S tým, že hráči si môžu zvoliť akékoľvek množstvo ríš od troch po maximum.

Pôvodná hra

Pôvodná hra je potrebná pre hru rozlíšenia Byzancia. Stiahnite si, prosím, najnovšiu verziu priamo z Greenie knižnice.

Nové udalosti

Elitné vojská: Užitočná karta v prípade, že sa vám hodia mestá, ktoré momentálne ovláda Attila. Taktiež sa dá použiť ako ochrana proti tomu, aby sa Attilove vojská dostali k mestám, ktoré sú už mimo hlavného stola. V tom prípade sa obidve karty presunú späť do kôpky.

Húni (barbari): Podobná, ale silnejšia a ničivejšia karta ako klasickí barbari. Pri obidvoch kartách taktiež vzniká v rozšírení Byzancia novinka, príchod Attilu. Ten berie 2 karty z kompletne získanej ríše, ktorá by bola za normálnych okolností už mimo hru.

Iná udalosť: Výborné v prípade, kde má protivník veľa udalostí, ktoré by boli proti nemu veľmi efektívne. Týmto spôsobom ich môžu získať ostatní hráči. Napadnutý hráč má malú kompenzáciu. Vyberá sa klasickým losovaním z ruky.

Posvätná púť: Efektívne vtedy, keď máte viac ako 5 miest, zatiaľ čo ostatní hráči nie. Môže byť posvätná púť na západ i na východ. Navyše sa môže dobre použiť v prípade, že je väčšina ríš na západe alebo východe už skompletizovaná.

Prechodné hlavné mesto: Pomoc pre hráčov, ktorí nemajú žiadne hlavné mesto a normálne by tak nemohli použiť udalosti, ako napríklad útok. Táto jednorazová pomoc nie je dostupná pre hráčov s príliš veľkým množstvom obyčajných miest.

Rozkvet: Rozkvet a veľký rozkvet zvýšia počet kariet s mestami. Stačí nechať túto udalosť na ruke a použiť ju vtedy, keď budete mať mestá z čo najviac rôznych ríš. Je to opatrenie, ktoré pomôže tím, ktorým sa nedarí plniť jednu ríšu za druhou.

Veliteľ: Karty s veliteľmi sú zmenené, pri hraní odporúčame nahradiť pôvodné karty veliteľov novými. Je možné používať aj viac kariet veliteľov, čo však výrazne spomalí hru. Traja velitelia dokážu škodiť ríši, z ktorej ani jeden z veliteľov nepochádza.

Zasadnutie druidov a východná múdrosť: Výhodné pre hráčov, ktorí majú veľa rozličných miest, ale málo dobrých udalostí. Stačí sa správne trafiť a ideálne blokovať udalosť tak, aby sa nedostala k súperom.

Zmena poradia: Hráči menia svoje poradie. Zaujímavé pri viac hráčoch. Pri dvoch hráčoch nemá táto karta veľký zmysel.



















KONŠTANTÍNOPOL

Byzancia


1



Adrianopol

Byzancia


1



Nicea

Byzancia


1



Varna

Byzancia


1



Nicomedia

Byzancia


1



Dyrrarchium

Byzancia


1



Rímsky veliteľ

Všetci hráči strácajú všetky rímske mestá.


Podmienka: Hráč musí mať neutrálne mesto alebo 4 iné ako rímske mestá.

Grécky veliteľ

Všetci hráči strácajú všetky grécke mestá.


Podmienka: Hráč musí mať neutrálne mesto alebo 4 iné ako grécke mestá.

Kartáginský veliteľ

Všetci hráči strácajú všetky kartáginské mestá.


Podmienka: Hráč musí mať neutrálne mesto alebo 4 iné ako kartáginské mestá.

Egyptský veliteľ

Všetci hráči strácajú všetky egyptské mestá.


Podmienka: Hráč musí mať neutrálne mesto alebo 4 iné ako egyptské mestá.

Perzský veliteľ

Všetci hráči strácajú všetky perzské mestá.


Podmienka: Hráč musí mať neutrálne mesto alebo 4 iné ako perzské mestá.

Keltský veliteľ

Všetci hráči strácajú všetky keltské mestá.


Podmienka: Hráč musí mať neutrálne mesto alebo 4 iné ako keltské mestá.

Židovský veliteľ

Všetci hráči strácajú všetky židovské mestá.


Podmienka: Hráč musí mať neutrálne mesto alebo 4 iné ako židovské mestá.

Etruský veliteľ

Všetci hráči strácajú všetky etruské mestá.


Podmienka: Hráč musí mať neutrálne mesto alebo 4 iné ako etruské mestá.

Byzantský veliteľ

Všetci hráči strácajú všetky byzantské mestá.


Podmienka: Hráč musí mať neutrálne mesto alebo 4 iné ako byzantské mestá.

Hnev bohov

Byzantské mestá


Napadnutý hráč musí odovzdať 1 (nie hlavné) byzantské mesto vlastníkovi karty.

Elitné vojská

Tvoje elitné vojská zaberajú všetky mestá, na ktoré má momentálne vplyv Attila.


Podmienka: Hráč musí mať minimálne jedno hlavné mesto.

Elitné vojská

Tvoje elitné vojská zaberajú všetky mestá, na ktoré má momentálne vplyv Attila.


Podmienka: Hráč musí mať minimálne jedno hlavné mesto.

Prechodné hlavné mesto

Hráč môže jednorazovo použiť udalosť, ktorá vyžaduje hlavné mesto, aj keď žiadne nevlastní.


Podmienka: Hráč nesmie mať viac ako 10 miest.

Prechodné hlavné mesto

Hráč môže jednorazovo použiť udalosť, ktorá vyžaduje hlavné mesto, aj keď žiadne nevlastní.


Podmienka: Hráč nesmie mať viac ako 10 miest.

Prechodné hlavné mesto

Hráč môže jednorazovo použiť udalosť, ktorá vyžaduje hlavné mesto, aj keď žiadne nevlastní.


Podmienka: Hráč nesmie mať viac ako 10 miest.

Zasadnutie druidov

Hráč obetuje 2 udalosti a následne dostáva 4 udalosti.


Podmienka: Hráč musí mať viac západných ako východných miest.

Východná múdrosť

Hráč obetuje 2 udalosti a následne dostáva 4 udalosti.


Podmienka: Hráč musí mať viac západných ako východných miest.

Zmena poradia

V hre viac ako 2 hráčov sa otáča poradie hrania.

Zmena poradia

V hre viac ako 2 hráčov sa otáča poradie hrania.

Posvätná púť na západ

Hráči s viac ako 5 mestami získavajú mestá až dovtedy, kým získajú rímske, kartáginské, keltské alebo etruské mesto.

Posvätná púť na východ

Hráči s viac ako 5 mestami získavajú mestá až dovtedy, kým získajú grécke, egyptské, perzské, židovské alebo byzantské mesto.

Iná udalosť

Hráč si môže losovaním vytiahnuť 3 udalosti od vybraného súpera. Napadnutý hráč si následne zoberie novú udalosť z hlavnej kôpky.

Iná udalosť

Hráč si môže losovaním vytiahnuť 3 udalosti od vybraného súpera. Napadnutý hráč si následne zoberie novú udalosť z hlavnej kôpky.

Iná udalosť

Hráč si môže losovaním vytiahnuť 3 udalosti od vybraného súpera. Napadnutý hráč si následne zoberie novú udalosť z hlavnej kôpky.

Húni (barbari)

Každý hráč stráca 5 miest podľa svojho výberu. Kto má menej miest, prichádza o všetky mestá a nemôže ďalšie kolo vyberať nové mesto ani udalosť.

Húni (barbari)

Každý hráč stráca 5 miest podľa svojho výberu. Kto má menej miest, prichádza o všetky mestá a nemôže ďalšie kolo vyberať nové mesto ani udalosť.

Rozkvet

Hráč získava toľko nových miest, z koľkých ríš má na stole minimálne jedno mesto. Neutrálne mestá sa nerátajú.

Rozkvet

Hráč získava toľko nových miest, z koľkých ríš má na stole minimálne jedno mesto. Neutrálne mestá sa nerátajú.

Veľký rozkvet

Hráč získava toľko nových miest, z koľkých ríš má na stole minimálne jedno mesto. Rátajú sa aj neutrálne mestá a za byzantské mestá je dvojnásobná odmena.

Veľký rozkvet

Hráč získava toľko nových miest, z koľkých ríš má na stole minimálne jedno mesto. Rátajú sa aj neutrálne mestá a za byzantské mestá je dvojnásobná odmena.


Stanislav Hoferek – Mestá: Byzancia 7/7 Greenie knižnica, greenie.elist.sk