Prirucka k hre Bitka o Wesnoth Napisal Stanislav Hoferek v roku 2011, stvrte vydanie (2014), siritelne podla CC-BY-ND-ND Battle for Wesnoth Bitka o Wesnoth Battle for Wesnoth je strategicka hra. Asi tak by mohol zacat tento dokument. Pocitacova hra, rovnako ako mnozstvo dalsich. Strategia, akych bolo, je a vzdy bude plno. A predsa je niecim vynimocna. Ak by nebola, tak by ste necitali tento dokument a ja by som ho nenapisal. Dovod, preco pisem tento dokument, je velmi jednoduchy. Odprezentovat jednu hru, ktora vybocuje zo sedeho priemeru a ukazuje svet trochu inak, ako hry pred nou ci po nej. Z uvodu uz len jedna malickost – hra Battle for Wesnoth pravidelne a s naskokom vyhrava ankety o najlepsiu open-source strategicku hru. Co je to vlastne strategia? Predsa len, nie kazdy ma uplne spravnu predstavu o tomto termine, a tak to skusim trochu vysvetlit. Taktiez skusim vysvetlit hru – nie len to, ze je – ale aka je. Co sa da urobit, ako zvladnut zaklady i pokrocilu taktiku. Prajem pekne citanie. A ozaj, spominal som, ze je zadarmo? O ziskani hry asi ani nemusim pisat. Hra Battle for Wesnoth je zadarmo a open-source, plnu verziu hry si mozete bezplatne stiahnut z webovych stranok. Stiahnutie a rozne informacie o hre sa nachadzaju na stranke http://wesnoth.org. Stiahnut sa da instalacny subor pre Windows, Mac OS X, zdrojovy kod a samozrejme pripravene balicky pre rozne distribucie Linuxu. Sem tam vyjde aj na niektorom linuxovom LiveCD. Na hranie nie je potrebny vykonny pocitac. Pribeh? Tych je viac. Kazda kampan (niekedy sa tiez pouzivaju slova vyprava alebo tazenie) je vlastne pribehom. Niekde sa zacina a niekde sa konci, pricom vsetky dolezite boje a rozhodnutia bojujete prave vy. Mozete zachranovat kralovstvo Wesnoth, ochranovat domov elfov pred orkami a mnozstvo dalsich, vacsich ci mensich pribehov. Obsah Battle for Wesnoth 2 Zakladne informacie o hre 3 Zjednoduseny postup v beznej hre 4 Porovnanie s dalsimi tahovymi strategiami 5 Mini rozhovor so zakladatelom projektu 6 Narody a narodnosti 7 Ake jednotky verbovat? 8 Test: Aky narod sa hodi k vasmu stylu hry? 9 Lojalisti 10 Rebeli 12 Severania 14 Nemrtvi 16 Knalgania 18 Jasteri 20 Kalifat 22 Utok, obrana a skusenosti 24 Tazenia 26 Zona kontroly 27 Niekolko zaverecnych tipov 28 Kde hladat pomoc? 29 Vytvaranie dobrej mapy za niekolko minut 30 Zaver 31 Zakladne informacie o hre Ciel hry je dobre vediet co najskor. Dnes uz existuju hry, kde mate nieco docielit a neviete co. Ten je v tejto hre jednoduchy a podobny ako napriklad v sachu – pouzivat svoje figury co najspravnejsie v danej situacii a viest armadu k vitazstvu. Kedze je to Bitka o Wesnoth, chcelo by to vyhrat hlavne vojenskym sposobom. Moze fungovat jednoduchy a v strategiach oblubeny princip „zarobit – poskladat lepsiu armadu ako ostatni – poslat to na nich“. Netreba hovorit, ze nie. Ziskat zdroje, pripravovat armadu, obsadzovat dolezite casti na mape a postupne vytlacat superov z mapy, to je v podstate to iste – a predsa celkom ine. V hre je hrac velitelom, a to doslovne. Jednotka s korunkou, ktora moze najimat dalsie jednotky. Velitela i celu armadu je mozne vybrat. A tu je prva dolezita vec – je z coho vyberat. Kazda jednotka v hre je ina, a je ich naozaj vela, velmi vela. Fantasy prostredie ponuka na vyber narody, ako inak, z fantasy prostredia. Odlisne potvorky i potvory a samozrejme ludi. Ak poznate napriklad Pana Prstenov, tak vsetko odtial a mnoho dalsieho sa nachadza v hre Bitka o Wesnoth. Ludia, elfovia, enti, ohyzdi, trolovia a dalsie narodnosti, s roznymi vyhodami a nevyhodami. Mozete vyberat jednotky a rozlicne ich pouzivat. Tak napriklad, ak by bola mapa, na ktorej hrate za elfov proti orkom (casto sa vyskytuje v hre aj pojem severania), urcite sa oplati vyberat jednotky podla toho, co ma super. Kazda jednotka ma svoje slabosti a nevydrzi vecne. Velka zaujimavost je taka trochu zvlastna veta vo vojenstve – nehrat fer. Bezne je napadat jednu jednotku aj dvomi, tromi ci dokonca siestimi. Ak sa podari zariadit, aby superovi nemohli vcas dorazit posily, tak je to vase vitazstvo. Ak je vela jednotiek na vyber, tak dava logiku pouzivat viac ako jeden druh. Kombinacia roznych jednotiek vykryva ich slabiny. To, ze niektora jednotka nema silny utok a vela nevydrzi este neznamena, ze nemoze otocit vyvoj bitky. Kombinovat jednotky znamena tiez to, ze super musi robit to iste. Ak by neustale pouzival len jeden druh jednotiek, viedlo by to k porazke, no v niektorych pripadoch k vitazstvu. Teraz sa ocakava otazka typu „co stoja tie jednotky?“. Odpoved je velmi jednoducha a podla ocakavani, hlavne kedze je to primarne vojenska strategia. Necakajte velke, komplikovane ekonomicke mechanizmy. Kazdy hrac ma prijem a vydavky. Najvyssi prijem ma vtedy, ked ma malo jednotiek (kvoli zoldu), ked su tie jednotky zakladne (teda nie jednotky, ktore boli povysene na vyssiu uroven) a kontroluje vela dedin. Naopak, cim viac jednotiek a menej dedin, tym nizsi prijem. Je to velmi jednoduche. Na to, aby ste mali dost sily na obranu i utok a samozrejme zaberanie a branenie dedin, potrebujete nakupovat jednotky. Uvazovat teda, ci ma zmysel nechavat zlato hromadit, sa moze hodit len v niektorych specializovanych situaciach. Pri beznych mapach je lepsie zlatky hned minat za tie jednotky, ktore su aktualne najviac potrebne. Okrem terenu a roznych druhov utokov sa pravidelne strieda denna doba. Niektore jednotky su lepsie cez den, ine v noci a dalsim je to jedno. Postavit sa bande rytierov cez den je vacsinou uplne sialenstvo, no po tme ich lahko zazenu tie rozpravkove bytosti, ktore su na tmu navyknute. Elfovia, trpaslici a niektore dalsie narody su neutralni. Nikdy nestracaju, no nikdy nemaju ani utocny bonus, ktory maju ludia a jasteri cez den a orkovia a nemrtvi v noci. Zjednoduseny postup v beznej hre 1. Vybrat narod a velitela 2. Prezriet okolity teren 3. Naverbovat niekolko jednotiek, vacsinou plny pocet 4. Ziskat najblizsie dediny 5. Zistit kroky supera 6. Verbovanie dalsich jednotiek, s ohladom na to, co pouziva nepriatel 7. Rozhodnutie, kde sa postavit na odpor a kde zautocit 8. Zaciatok castejsieho pouzivania specialnych jednotiek 9. Zaberanie superovych dedin 10. Liecenie zranenych jednotiek 11. Utok na velitela Porovnanie s dalsimi tahovymi strategiami V porovnani so sachmi, kde stoja proti sebe dve vyrovnane armady, vo Wesnothe ich moze byt aj devat. Kazdy sam, ci v roznych timoch. Kym v sachoch potiahne kazda strana len jednou figurou a dalsou moze potiahnut az po tom, co odtiahne super, vo Wesnothe mate napriklad osem jednotiek a tak mozete v jednom tahu urobit az osem pohybov. Dolezity rozdiel je tiez v tom, ze sachy su vyrovnane, hrate proti rovnakym jednotkam. Vo Wesnothe vacsinou hrate proti niekomu, kto ma inu armadu, poskladanu z odlisnych figurok. Napriklad vy mozete mat dobre jednotky s mecmi a super dobrych lukostrelcov. Asi najvacsim rozdielom je cista logika proti ciastocnej nahode. Ak zautocite v sachoch jazdcom na pesiaka, urcite ho vyhodite. Vo Wesnothe ho mozno vyhodite, mozno sa len navzajom jednotky poskodia a mozno dokonca pesiak znici utociaceho jazdca. Zalezi hlavne na pocte zivotov a na terene, na ktorom stoja jednotlive jednotky. Wesnoth je hlavne zabavna a logicka hra, sach je rozsirenou hrou, v ktorej sa casto robia turnaje. Porovnavat Heroes of Might and Magic a Battle for Wesnoth sa da pomerne jednoducho. Obidve su moderne pocitacove strategie, konkretne tahove (anglicky turn based). Dokonca aj fantasy prostredie, plne ludi a najroznejsej rozpravkovej havede, je podobne. Aby toho nebolo malo, mozete narazit nie len na podobne jednotky a rasy, ale vlastne na podobnost uplne vsade. Wesnoth, v porovnani s Heroes, nema armadu v mestach alebo pod hrdinom. Taktiez nema dve mapy, ale ma len jednu – bojova a svetova v jednom, takze svet je jedno velke bojisko. Kazda jednotka stoji na maximalne jednom policku, kym v Heroes mozete mat na jednom policku aj tisic jednotiek toho isteho druhu (a potom je to zaujimave, ak raz vystrelite lukostrelcom a zabijete jednym sipom styroch sedliakov). Wesnoth ma moznost hybat vsetkymi jednotkami naraz, kym styl tahania v Heroes je zalozeni na rychlosti jednotlivych jednotiek. Rozdielne je tiez to, ze vo Wesnothe su len zlatky (a tiez zold), kym v Heroes je viac surovin, zlepsuju sa mesta a tak podobne. Ktora hra je celkovo lepsia, to je tazko povedat. Su podobne a dobre, casto ich hraju rovnaki ludia. Mini rozhovor so zakladatelom projektu Poziadal som cloveka, ktory stoji za projektom Battle for Wesnoth od uplnych zaciatkov, o rozhovor. Vlastne to nie je rozhovor, skor take malicke kratke cudo s tromi otazkami. Na moje otazky odpovedal David White. Ktory narod (z Wesnothu) mate najradsej a preco? Myslim, ze najradsej mam elfov, pretoze su prvym narodom, ktory som zapracovaval do Wesnothu :) Ako zacala praca na Wesnothe? Takze, zo zaciatku som chcel urobit hru, ktora by bola svojim modelom podobna na Civilizaciu. Netrvalo vsak dlho a rozhodol som sa, ze sa nepustim do niecoho tak komplikovaneho a skusim nieco jednoduchsie. Obzrel som sa za svojim detstvom, aby som si pripomenul davno zabudnuty styl, aky som miloval. Zaujal ma Warsong a Master of Monsters, dobre inspiracie. Vytvoril som sadu pravidiel pre Wesnoth a verzia 0.1 bola na svete asi o tyzden neskor. Su pripravene nejake plany pre Wesnoth 2.0? Wesnoth sa vyvija a zlepsuje. Niekedy sa rozhodne, ze mnozstvo zmien je dostatocne velke na to, aby sme novu verziu pomenovali Wesnoth 2.0. Kedy to ale bude, tak to si vobec nie som isty. :) Narody a narodnosti Nie kazdy vie, co sa skryva pod pojmom fantasy. Asi najblizsi pojem z pohladu bezneho cloveka je rozpravka. Ludia a rozne rozpravkove bytosti, dobre i zle. To, co ponuka hra, mozete vidiet v roznych dalsich hrach, filmoch a tak podobne z prostredia fantasy. Ci uz je vam blizky Warcraft, Heroes of Might and Magic, Darkelf, Pan prstenov, Narnia ci Warhammer. Alebo cokolvek ine. Hlavnych narodov je sest, pricom kazdy z nich ma svoje vyhody i nevyhody. Na zaciatok kratky prehlad. Lojalisti Lojalisti (alebo jednoducho ludia) maju velku slabinou – nizku mobilitu. Takmer ziadna jednotka sa nedostane cez hlboku vodu a tiez hory su casto neprestupne. Silnejsi pocas dna. Najzaujimavejsia jednotka: Ostepnik – jednotka za 14 zlata, ktora je pouzitelna aj masovo a po povyseni vznika jedna z troch ovela silnejsich jednotiek. Ostepnik je velmi dobry proti jasterom a jazdcom. Rebeli Rebeli (alebo jednoducho elfovia) su dobri (nie) len pre zaciatocnikov. Za cenu nizsieho poctu zivotov je mozne liecenie, spomalovanie ci velenie. Elfovia su dobri v lesoch a nemaju strach ani z dna, ani z noci. Najzaujimavejsia jednotka: Elfska samanka – jednotka za 15 zlata. Dokaze uzdravovat, spomalovat, vyborne sa branit v lese. Dostatok skusenosti jej rozhodne pristane. Vhodna proti asi kazdemu. Severania Severania (alebo jednoducho orkovia) su narodom pre tych, ktori radi kombinuju lacne, silne jednotky, ktore nevyzaduju velku namahu na povysenie na vyssiu uroven. Silnejsi pocas noci. Najzaujimavejsia jednotka: Ork vrah – zaujimava a dost draha jednotka za 17 zlata, ktora dokaze utocit na dialku s jedom. Ak sa zasiahne supera, tak mu zacne ubudat nieco zo zivota. Ork vrah je velmi dobry proti elfom. Nemrtvi Nemrtvi su zaujimavym narodom, zlozenym z protikladov. Ludia ovladajuci magiu a rozne nemrtve potvorky, ktore niekto vycaroval. Niektore sa liecia utokom a maju dobru pohyblivost. Silnejsi v noci. Najzaujimavejsia jednotka: Duch – draha jednotka za 20 zlata, lahko zranitelna magiou. Rychlo sa lieci v dedinach i priamo v boji, ma slusne dva utoky, velku odolnost voci vsetkym nemagickym utokom. Knalgania Knalgania (alebo jednoducho trpaslici) sa skladaju z dvoch skupin – trpaslikov a ludskych banditov. Trpaslici vela znesu, no trafit ich nie je problem. Banditi zas vydrzia menej, no je tazsie ich zasiahnut. Najzaujimavejsie jednotky (ano, vynimocne dve): zlodej – za 13 zlata jednotka s vybornym utokom, ak utoci zo spravneho miesta. Zurivy berserker za 19 zlata naporcuje jednotky stavane na utok na dialku. Jasteri Jasteri sa skladaju z dvoch skupin – jasterov a saurov. Tak velky rozdiel nie je asi v ziadnej inej frakcii. Jasteri su obrovski, rychly a maju velmi silny utok, saurovia zas obratni a tazko trafitelni, milujuci noc. Najzaujimavejsia jednotka: Jaster udernik – obrovsky jaster bez moznosti pouzivat ohen a bez lietania, no so silnym brnenim. Zaujimave je mnozstvo zbrani, ktore moze pouzivat zblizka. Najskor dve a po povyseni az tri. Ake jednotky verbovat? Odpoved na tuto otazku je jednoducha. Tie najlepsie. V pripade, ze mate k dispozicii bezny hrad s pevnostou a siestimi hradnymi „miestnostami“, dobry vyber by mohol byt napriklad takyto: 1 prieskumnik – ukaze velku cast neznamej mapy, vratane terenu, ktory obklopuje hrad. To je dolezite pri vybere dalsich jednotiek. Taktiez, je dobre co najskor zistit, co podnika super a aky narod si vybral. S prieskumnikom je este dobre to, ze moze popri objavovani zaberat dediny a v pripade velkeho nebezpecenstva utiect. Dobra vec mat jedneho, niekedy aj dvoch alebo troch. Na vacsine map jeden postaci a na malych mapach ho ani netreba. Plne ho nahradia ine jednotky. 1-2 podporne jednotky – liecitel, vdaka ktoremu vydrzia vase jednotky viac, ci niekto, kto sa bude snazit co najskor povysit, kvoli specialnej schopnosti: velenie (zvysuje utok), spomalovanie a tak podobne. 1-2 specialisti – jednotky, ktore su pre dany narod originalne a v spravnom pouziti velmi efektivne voci niektorym konkretnym nepriatelom. Sem urcite patri zlodej za knalganov proti roznym kuzelnikom, mag proti kostlivcom a stromom a tak podobne. Specialisti maju casto menej zivotov a ak nedostanu poriadnu ochranu, budu kapat ako muchy. Ich masove pouzitie by bola katastrofa. Zvysok bojovnici – nieco, co dokaze urobit vela poskodenia a zaroven nieco vydrzi. Prikladov je neurekom, patri tu dost vela jednotiek. Netreba sa bat pouzivat aj bojovnikov v roznych typoch. Pochopitelne by bolo dobre, aby aspon 2 vase jednotky mali moznost efektivne utocit na dialku. Priklad za rebelov: elfsky jazdec ako prieskumnik, samanka ako podporna jednotka, mag ako specialista a niekolko silovych jednotiek – lesny muz a dvaja elfovia s mecikmi (alebo lesny muz+vojak+lukostrelec). Celkovo by ste mali zabezpecit, aby aspon 1 jednotka mala dobry secny utok a aby aspon jedna jednotka mala dobry bodny alebo tupy utok. Pochopitelne, niekto s moznostou bojovat na dialku. Co by sa stalo, keby sa stale pouzivala ta ista jednotka? Jednoducha odpoved, super by pouzil to, co by sa akurat hodilo na likvidaciu tej nasej zvolenej jednotky. Niekedy sa vsak najviac hodi pouzitie prave jedneho druhu. Vacsinou je klucom k uspechu pouzit 3-5 typov jednotiek. Mozne utoky Lojalisti Rebeli Severania Nemrtvi Knalgania Jasteri bodny X X X X X X secny X X X X X X tupy X X X X X X ohnivy X X X X chladivy X X mysticky X X X Lojalisti Rebeli Severania Nemrtvi Knalgania Jasteri Jed X X X Velenie Iba velitel X X Liecenie X X X X Spomalovanie X X Test: Aky narod sa hodi k vasmu stylu hry? Kazdy hrac si casom osvoji svoje typicke postupy, podla ktorych bude hrat a sem tam aj vitazit. Mozete si vyskusat vsetky narody, alebo sa zamerat zo zaciatku na jeden, to je plne na vas. Vysledok testu je samozrejme informacny. Riadit sa s nim mozete, no samozrejme nemusite. 1. Oplati sa riskovat? Bez problemov zariskujem, ak to moze priniest velke vyhody (Severania, Nemrtvi) Radsej neriskujem, dam prednost opatrnejsiemu postupu (Lojalisti, Rebeli, Knalgania, Jasteri) 2. Je dolezite strategicke ustupovanie? Ustupovat? Pche, ide sa na nich! (Rebeli, Knalgania, Severania) Ak prinesie ustup nejake vyhody, tak ano (Lojalisti, Nemrtvi, Jasteri) 3. Ako velmi dolezite je liecenie pocas boja? Velmi dolezite (Rebeli, Nemrtvi) Malo dolezite, radsej poslat viac vojakov do boja (Lojalisti, Severania, Knalgania, Jasteri) 4. Musia byt vase jednotky rychle? Rychle jednotky, potrebujem skumat teren a zaberat dediny (Rebeli, Nemrtvi, Jasteri) Potrebujem silne jednotky a je mi jedno, ci budu rychle (Lojalisti, Severania, Knalgania) 5. Aky teren je pre vas dolezitejsi? Rovinaty, malo clenity (Lojalisti, Nemrtvi, Jasteri) Kopce, lesy… (Rebeli, Severania, Knalgania) Risk je (niekedy) zisk Ak radi riskujete, severania alebo nemrtvi mozu najlepsie vyuzit vas potencial, ak riskujete s rozumom. Dobre risknuty utok moze znamenat rapidne posilnenie a uzdravenie jednotky povysenim na vyssiu uroven. Ustupit (nie) je hanba Ustupovat a vyuzivat vyhody z toho vyplyvajuce je dobra vec, no niekedy je ovela vhodnejsie stale posielat nove jednotky na miesto vasich padlych. Zdravotnictvo takmer zadarmo Kazdy narod sa moze velmi ucinne liecit v dedinach. Moznosti navyse sa niekedy velmi oplatia, zvlast vo velmi komplikovanom terene, kde su nizsie straty a z toho vyplyvajuci fakt, ze sa s liecenim jednotiek lepsie stiha. Rychlo a zbesilo Rychly postup ma svoje vyhody, no i nevyhody. Ako sa rozhodnete, to je uplne na vas, no mnozstvo zivotov a rozne odolnosti by mali byt takmer vzdy prvorade, pred rychlostou. Ja sa nikde nestratim Preniest boj do hor alebo lesov znamena zmenu prostredia pre vas, i pre supera. Na to je potrebne mysliet a vliezt do nevhodneho terenu pre vas, ktory je vsak pre supera uplne katastrofalny, to znie ako dobry napad. Lojalisti Lojalisti, alebo skratene povedane ludia, su narodom poskladanym z vacsieho mnozstva roznych jednotiek. Ich taktika je jednoducha, postupovat. Vdaka dobrym jazdeckym jednotkam (ak su dobre pouzite) su ludia dobrou volbou na roviny. Taktiez niektore jednotky maju velke problemy v pohybe po horach. Najlepsie je posunut bojovu liniu na rovinu a dufat, ze vas tam bude super nasledovat. Nutnost je vyuzivat silne stranky, v tomto pripade dostatocnu obranu na rovine (40%) a dostatok zivotov. Velmi dolezite je liecenie, ktore sa da zariadit viac sposobmi. Okrem dedin, kde maju lojalisti obranu vacsinou 60%, je tu moznost vyuzit bielych magov. Zaujimavu jednotku, ktoru treba poriadne vycvicit z obycajneho maga. Taktiez je zaujimava moznost vybrat bieleho maga ako velitela. V takom pripade moze plnou rychlostou liecit zranenia i posobenie jedu, co je velmi vzacne a cenne. Hlavne, ak sa postavia zranene jednotky tak, aby ich mohlo byt liecenych viac naraz. Nie je jednoduche povedat, ktore jednotky su dobre a ktore su zle. Kazda prinasa svoje vyhody i nevyhody. Ak by sa hladal nejaky ideal, teda nieco, co ma dost vydrze, dobry pohyb, bezny utok zblizka a aspon slaby utok na dialku, vyjde vam jasna volba – ostepnik. Tam, kde sa nehodi, je samozrejme dobre pouzit nieco ine. To ale zalezi na tom, proti komu sa bojuje. Ak sa bojuje proti niekomu, kto nema nejake extra slabosti voci niektoremu typu utokov, tak je dobrou volbou prave ostepnik. Ostatne jednotky su casto v niecom lepsie, ale zas stoja viac zlata. Na co si dat pozor? Na vysoke pohoria. Ludia sa v nich vedia dobre branit, no opustanie tohto terenu a pohybovanie po nom je velmi pomale. Ak sa rozhodnete ustupit, malo by to byt co najskor, inak na ustupe padnu vsetci. Prehlad jednotiek lojalistov Lukostrelec Vacsina lojalistov je stavana skor na boj zblizka. Dobra vec zobrat niekolko strelcov so sebou. Jazdec kavalerie Vyborna jednotka proti kazdemu, kto nema bodny utok. Vybrat vtedy, ak je dostatok roviny nablizku. Sermiar Slaba, ale rychla jednotka. Vhodna proti kuzelnikom. Rekrutovat len v malom pocte. Tazky pesiak Moze sa zdat silny. Ma dobry pocet zivotov, no brani sa zle v terene a tak je zasiahnuty velmi casto. Jazdec Rychla jednotka, velmi ucinna, ale tiez zranitelna. Neodporucam ju pouzivat vo velkom, aj kvoli cene. Mag Perfektny proti nemrtvym i kazdemu, kto je na vhodnom terene. Potrebuje ochranu. Morsky vojak Nakupit jedneho alebo dvoch, ak je dostatok vody a mociarov. Ak nie, pozriet sa po inych jednotkach. Ostepnik Zakladna jednotka, vhodna na masove pouzitie. Vhodne sa kombinuje s asi vsetkym. Taktika Kombinacia magov (pripadne sermiarov) a ochrannych jednotiek (ostepnik, tazky pesiak, jazdec kavalerie). Jazdectvo proti jednotkam so secnym alebo tupym utokom. Masove pouzitie ostepnikov a neskor zakomponovanie dalsich jednotiek. Idealny nepriatel Nemrtvi. Magovia dokazu znicit ich najsilnejsie jednotky a proti ostatnym su vyrovnanym superom. Sermiari su zas velmi dobrym sposobom, ako sa zbavit carodejnikov. Aj tych, ktori sa rozhodli ustupovat. Taktiez tazka pechota je uzitocna, predovsetkym proti kostlivcom. Problemovy nepriatel Severania. V boji lojalistov a severanov dojde k vyrovnanym stretom. Banda orkov vsak v pripade dobreho hrania moze postupovat na vyssie urovne. Predovsetkym v noci mozu zaznamenat poriadnu porazku. V boji je nutne vyuzivat teren, ale napriklad v horach su lojalisti slabsi. Biely mag alebo dediny su nutne, ak super bude pouzivat jed. Denna doba Utok je ovela silnejsi cez den ako v noci. Preto je dobre sa v niektorych pripadoch stiahnut. Zvlast jazdci su pocas noci velmi slabi a v pripade stretu napriklad so saurami mozu velmi rychlo padnut. TIP Sermiari sa mozu pohybovat aj pomedzi nepriatelske jednotky. Pouzite ich na zastavenie ustupu zranenych jednotiek a na ich dorazanie. Rebeli Rebeli, alebo inak elfovia, su oblubenou rasou. Mojej malickosti, autora hry Battle for Wesnoth i mnozstva ludi, ktori s touto hrou zacinaju. Ideal na zaciatok, jednoducha taktika a dobra mobilita. Liecenie, velenie, utok zblizka a velmi dobry utok na dialku, to vsetko su velke vyhody, ktore robia tuto rasu popularnou. Ale… Nic nie je dokonale a rebeli maju velku nevyhodu. Nieco, co sposobuje problemy v kampaniach i v beznych mapach. Ich pocet zivotov je znacne obmedzeny. Dobre sustredeny utok bude znamenat vysoke straty elfov na rovinach, kde sa nemozu napriklad s lojalistami rovnat. Obrana 40% na rovine je rovnaka, ako u lojalistov, no z dovodu mensieho poctu zivotov a lepsej pohyblivosti je nutne vyuzivat komplikovanejsi teren. Hory a kopce poskytuju vacsinou 50 a 60% obranu, lesy 60% a u niektorych jednotiek az velmi peknych 70%. Poslat elfov do lesov je nutnostou aj preto, ze cez lesy dokazu prechadzat rovnako lahko a rychlo, ako cez travnatu rovinu. Najlepsie jednotky u elfov su samozrejme podla supera. Iny vyber sa pouziva proti kostlivcom a iny proti roznym carodejnikom. Jednotka s dostatkom zivotov, zaujimavym utokom zblizka a dostatocnym utokom na dialku = elfsky vojak. Jednotka s dostatocnym utokom zblizka, zaujimavym utokom na dialku a dobrou obranou v lese = elfsky lukostrelec. Dve velmi dolezite jednotky proti vacsine nepriatelov (a niekedy nepouzitelne). Velmi dolezita je elfska samanka, ktora sa hodi vzdy a vsade a nikdy ich nie je dost. Na co si dat pozor? Pocet zivotov je u elfov maly a u jedinej vynimky, lesnych muzov, je nizka odolnost voci ohnu a mala obrana terenu. Kedze sa sami liecia, je dobra vec nechat ich vpredu. Nasledne ich mozno stiahnut, ako akukolvek inu jednotku a docasne prehodit na dane miesto ineho lesneho muza alebo elfa vojaka. Na stiahnutie netreba dedinu, a tak je mozne s mensim poctom dedin drzat dany usek po dlhu dobu. Prehlad jednotiek rebelov Elf. Lukostrelec Nutnost v boji proti jazde, jasterom a vsade, kde nie je utok na dialku. Slabota na rovine, dobry v lesoch. Elfsky vojak Dobra jednotka, vhodna aj na pouzitie vo vacsich poctoch. Vyborne povysovanie, menej zivotov. Elfsky zved Potrebna jednotka na rychle objavovanie a ziskavanie dedin, na nic ine sa vsak velmi nehodi. Elfska samanka Spomaluje, pomaly lieci (po povyseni lieci naozaj rychlo), v lese obrana 70% - nutna jednotka. Mag Perfektny proti nemrtvym i kazdemu, kto je na vhodnom terene. Potrebuje ochranu. Morsky lovec Bytost vhodna jedine do vody a do mociarov, s dobrym utokom na dialku. Lesny muz Draha jednotka, ktoru je len tazke netrafit. Velmi zranitelna ohnom. Dokaze sa vsak sama liecit. Taktika Kombinacia liecitelov a bojovnikov. Taktiez je dobre pridat jednotku so schopnostou velenia. Vyuzivat teren a ak nie je nutne opustat lesy, tak ich neopustat. Zbytocne sa nezdrzovat na rovinach. Idealny nepriatel Ktokolvek. Problemy vacsinou narastaju az vtedy, ked je nedostatok lesov v okoli. Asi najidealnejsim nepriatelom su Severania, ktorym urobi kombinacia spomalovania a dobreho utoku na dialku velke problemy. Problemovy nepriatel Jasteri. Za elfov nie je pristup ku chladivemu utoku, a tak je potrebne vyuzivat mysticky utok a hlavne bodny. Tato taktika je ucinna, kym super nezacne vo velkom pouzivat saurov. Je teda potrebne kombinovat asi vsetky jednotky a dobre sa rozhodnut, ktoru jednotku kde pouzit. Jasteri si vasich lesnych muzov velmi dobre opecu a magovia su lahko trhani na kusy. Denna doba Rebeli su neutralni. V internetovych navodoch sa pise o pocasi vsetko mozne o ustupovani a postupovani. Pre elfov nema ustup velky zmysel kvoli dennej dobe, skor kvoli vhodnejsiemu terenu. Aj ked je narod elfov v tomto neutralny, lesni muzi, magovia a morski lovci si viac oblubili slniecko. TIP Samanka dokaze spomalovat, co znizi nielen rychlost pohybu, ale aj sposobovane zranenie. Ak sa podari spomalit nejaku velmi silnu jednotku (co moze stat samanku zivot), kazdy vas spolubojovnik bude menej zranovany. Ci uz bude jeden, alebo ich bude sest. Severania Co by bolo fantasy bez orkov, to sa predstavit v niektorych pripadoch da – a v inych ani velmi nie. Napriklad Warcraft by asi ani nevznikol. Vo Wesnothe su orkovia, alebo ak chcete tak severania, velmi zaujimavou rasou. Vyhoda rasy zo severu, poskladanej z orkov, trolov, goblinov a roznych hadich potvoriek, je velmi jednoducha – su lacni a rychlo sa zlepsuju. K tomu sa este samozrejme musi zaratat jed. Vyhoda ceny sposobuje to, ze severania mozu posielat naozaj vela jednotiek do utoku. Silne jednotky, slabe jednotky, po obsadeni dostatku dedin ich moze hrac posielat naozaj vela a vyhravat poctami. Dobra pechota stoji 12 zlata, co je menej ako u ludi, elfov, nemrtvych, trpaslikov, jasterov ci saurov. Dalsia vyhoda je male mnozstvo skusenosti, ktore je potrebne na vyssiu uroven. Znamena to, ze sa severania mozu objavit s povysenymi jednotkami skor ako ostatni a vyuzit to v boji. Po povyseni jednotka zosilnie a zaroven sa vylieci. Orkovia nemaju liecitelov, ale mozu urobit problem nepriatelom, ak budu utocit svojimi zabijakmi. Tieto jednotky dokazu otravit ine jednotky a postupne im tak znizovat pocet zivotov. Slabou strankou u orkov je utok na dialku. Najlepsie jednotky? Ork pesiak za 12 zlata dokaze udrzat svoju poziciu, hlavne ak je na horach. Dalsia silna a lacna jednotka je mlada trola, ktore sa dokaze liecit a v horach dokaze zazraky. Dvojica strelcov, ci uz s lukom (a neskor kusou) alebo s otravenymi vrhacimi nozmi je velmi efektivna, ak sa dobre pouzije. Kym jed dokaze postupne oslabovat superov (alebo znemoznovat ich regeneraciu), orksky lukostrelec ma moznost pouzit alebo bezne sipy s bodnym utokom, alebo ohnive sipy. Na co si dat pozor? Napriklad na vasich lukostrelcov. Orkovia maju malo jednotiek na utok na dialku, a tak je vyuzitie lukostrelcov logicke. Niektory hraci ich vsak naberaju privela. Vysledkom je ich rychly ubytok. Ak chcete pouzivat lukostrelcov, urcite ich kombinujte s dalsimi jednotkami, ktore maju silnejsi utok zblizka a lepsi pocet zivotov. Prehlad jednotiek severanov Goblin kopijnik Slaba jednotka, takmer zadarmo a nepotrebuje zold. Vhodna na zaberanie dedin a proti jazdcom/jasterom. Hadi vojak Jednotka vhodna do vody. Postupnym povysovanim je coraz lepsia aj na pevnine. Ork lukostrelec Nutnost. Dva odlisne utoky, ktore vyrazne poskodia jasterov, saurov, kostlivcov a tak dalej. Ork vrah V dobrom pomere moze vrah velmi pomoct. Pre zranovanie superov a rychle ziskavanie skusenosti z nich. Ork pesiak Bezna jednotka, ale za velmi dobru cenu. Ucinna hlavne v noci. Trol mlada Slaby utok, ale dokaze sa liecit. Efektivne v dvojici. Jeden oddychuje, druhy bojuje a potom sa vymenia. Vlci jazdec Rychly pohyb po rovine, kopcoch a horach. Na boj sa nehodi, ale dokaze dobre blokovat ustupujucich. Taktika Utok predovsetkym v noci, vyuzivanie roznych zbrani (silny utok, jed). Pouzivanie velkeho mnozstva lacnych bojovnikov (pesiak, lukostrelec, trol mlada) na rychly postup. Caste riskovanie – namiesto ustupu kvoli lieceniu sa snazit ziskat skusenosti zabitim a tak sa vyliecit. Idealny nepriatel Jasteri. Kym protihrac s jastermi na vas posle dvoch, vy na neho poslete troch. Vase jednotky su lacnejsie a skor alebo neskor bude presila vasich tlacit jasterov pred sebou. Saurov sa bat netreba, boja sa vasich mecov. Taktiez, proti elfom su orkovia dobre vybaveni. Kombinacia ich poctu zivotov a vasho jedu a silneho utoku je velavravna. Problemovy nepriatel Nemrtvi. Likvidacia magov pesiakmi (a vlastne vsetkym moznym) a kostlivcov s duchmi mladymi trolmi a lukostrelcami. Nemrtvych nemozno otravit, v noci maju silnejsi utok ako vy a trolovia ci pesiaci nemozu utocit na duchov. Denna doba Severanom sa na slnku moc nepaci, ovela silnejsi su v noci. Cez den je dobra vec nepustat sa velmi do subojov s ludmi ci jastermi a branit dediny a dolezite body na mape. V noci mozno silnym utokom riedit rady nepriatelov, no trochu problem je s pohyblivostou. Ak nebudete stihat, pridajte par jazdcov na vlkoch. TIP Ak sa rozhodujete, ktorou jednotkou dat posledny uder, premena vlcieho jazdca na rabovaca moze urobit divy. Po vylepseni na rabovaca pribudne moznost pouzivat ohen a tiez spomalovat aj tie najsilnejsie jednotky, na ktore musite vyclenit vacsiu cast armady. Nemrtvi Mozno si niekto kladie otazku, co to su taki nemrtvi vlastne zac. Vsak niekto moze byt alebo mrtvy, alebo zivy, no nie? Nemrtvi su v svojej podstate mrtvolky, ktore boli privedene spat „k zivotu“ magiou. Kracajuce kostricky, niekym vytvorene a ovladane. Okrem kostlivcov su tu duchovia, netopiere ci temni carodejnici. Nemrtvi nie su vhodnou rasou pre zaciatocnikov. Ich zvladnutie potrebuje trochu cviku a trpezlivosti. Rychly postup tiez vyzaduje sem-tam ustupovanie. Pocas noci su nemrtvi velmi nebezpecny, pretoze maju dobre utocne schopnosti a zaujimavu schopnost liecenia u niektorych jednotiek. Kazda jednotka nemrtvych ma svoje silne, ale i slabe stranky. Bez dobreho mixu jednotiek sa bude vyhravat len velmi tazko. Kazdy, koho rekrutujete, moze velmi rychlo odist z tohto sveta, ak je na vas super pripraveny a vy nemate dostatocne protiopatrenia. Najlepsie jednotky? Duch je v dobrom pouziti a proti dobremu nepriatelovi naozaj smrtelny. Ghul a kostlivec toho vela vydrzia. Najlepsou jednotkou je vsak pravdepodobne ich mag, temny ucen. Vela nestoji a dokaze zmenit vysledok bitky. Nie vzdy v prospech nemrtvych, ale vacsinou ano. Na co si dat pozor? Mocne demonicke potvory a slnko, to nejde dohromady. Vase najsilnejsie jednotky maju stale niektore slabosti, ktore su najvyraznejsie prave cez den. Kym v noci mozete lahko rozsekat maga na kusky, pocas dna sa to moze uplne obratit a mate problem. Taktiez velky pozor pri pouzivani duchov na jednotky, ktore maju zvysenu odolnost proti mystickym utokom. Sposobi to dva problemy. Menej tu jednotku utokom poskodite a zaroven menej zivota ukradnete. Prehlad jednotiek nemrtvych Temny ucen Kuzelnik s dvomi dobrymi utokmi na dialku, no bez utoku zblizka. Potrebuje ochranu. Duch Ak nema super ohnive alebo mysticke utoky, tak proti niekolkym duchom casto nema sancu. Ghul Dobre odolnosti, dobry utok jedom, nutnost proti kazdemu okrem nemrtvych. Kostlivec Uzitocna jednotka s dobrou vydrzou, dobra obrana proti bodnym utokom, hodi sa do prvej linie. Kostlivy lukostrelec Ak potrebujete bodny utok, bez tejto jednotky to nepojde. Casto je vsak temny ucen vhodnejsi. Netopier upir Nepotrebuje zold a rychlo sa pohybuje. Nema ale zonu kontroly a do tvrdych bojov sa vobec nehodi. Chodiaca mrtvola Dalsia jednotka bez zoldu. Lacna, lahko sa namnozi, ale v boji pouzitelna len v niektorych pripadoch. Taktika Utok predovsetkym v noci, vyuzivanie roznych zbrani (silny utok, jed). Vyhybat sa jednotkam, ktore dokazu urobit vela neprijemnosti – alebo zamerat utok na ne (magovia). Zaujimave je masove nasadenie chodiacich mrtvol, ktore sa dokazu velmi rychlo namnozit. Postup pomocou temnych ucnov a jednotiek na ich ochranu (ghul, kostlivec). Nevsimat si nejako moc teren a tlacit kostlivcov dopredu s podporou dalsich jednotiek. Idealny nepriatel Rebeli. Ich bodne utoky kostlivcom neublizia a ich nizky pocet zivotov si koleduje o kombinaciu ghulov a duchov. Temni ucni ich dokazu napadat aj v lesoch, ghulovia odtial vyhnat a kostlivi lukostrelci prekonavaju elitnych elfskich lukostrelcov (pre vysoku obranu voci bodnym utokom). Pozor na lesnych muzov a magov, hlavne cez den. Problemovy nepriatel Jasteri. Najkrvavejsi konflikt, aky len moze byt. Masivne vyhladzovanie aj tych najsilnejsich jednotiek na obidvoch stranach a jeden zaujimavy bonus – duchovia su proti jasterom prakticky nepouzitelni a kostlivci padaju ako muchy. Temni ucni su zazrakom, no ak sa rozhodne hrac z jasterov prejst na saurov, tak je novy problem na svete. Denna doba Silna potreba cez den branit pozicie a pripravovat sa na rozhodny utok. Podvecer poslat vsetko, co sa da. TIP Cim silnejsia je nepriatelska jednotka, tym dlhsie bude musiet posobit jed. Aby ste sa k nej dostali, je casto dobre otravit tie jednotky, ktore ju brania. Zaujimava je kombinacia ghulov a chodiacich mrtvol. Knalgania Aliancia nizkych, no v boji skusenych a obrnenych trpaslikov a roznych banditov. Trpaslici vynikaju svojou obranou v horach, ale v lesoch a rovinach sa musia spolahnut na svoj pocet zivotov a dobru obranu proti jednotlivym typom utokov. Banditi maju zivota ovela menej, rychlo sa pohybuju a viac stavaju na obranu terenu ako na vlastnu silu. Dobre trafit banditov znamena urobit im velke skody, no nie vzdy ich trafite aspon raz. Dobry secny, tupy a celkom dobry aj bodny utok je to, cim sa moze tato aliancia pochvalit. Akakolvek magia sa tu vsak nenachadza, co sposobuje rozne problemy v niektorych pripadoch. Na trpaslikov i banditov sa da spolahnut a je dobra vec pustit sa s nimi do boja, no nie bezhlavo. Obrana na roznych terenoch skace a klesa velmi rychlo a moze byt velka chyba dat sa vyprovokovat superom a napadnut ho v nespravnom terene. Najlepsie jednotky? Trpaslik vojak na prvom mieste. Jednotka, ktoru mozno pouzivat masovo, ak su v blizkosti hory. Taktiez dalsie trpaslicie jednotky su velmi dobre na boj v horach. Ak sa vsak namiesto hor nachadza vo vasej blizkosti skor voda, mociare ci les, treba oslovit o pomoc banditov, ktori su vsak na prvej urovni naozaj slabi. Za zmienku stoji najlacnejsi zlodej, ktory dokaze noci urobit velmi slusne poskodenie (ak to prezije) a cez den moze spolu s poskokom zaberat dediny. Na co si dat pozor? Na teren a na rychlost. Na zbytocne straty gryfov. Velmi draha jednotka. Zautocit s vidinou velkeho zisku v skusenostiach moze znamenat aj rychle precislenie, daleko od vasich jednotiek, ktore by pomohli. Prehlad jednotiek knalganov Trpaslik vojak Dva utoky, dostatok zivota, pomaly pohyb a velky rozdiel vo vydrzi podla toho, kde stoji. Trpaslik strazca Slabsi ako vojak v utoku, ale dokaze dobre branit a bojovat s jazdcami a jastermi. Trpaslik hromobijca Len jeden vystrel s velkou silou. Strielat hlavne po tych, ktori stoja na nevhodnom terene. Trpaslik zurvalec Je lahke ho porazit v boji na blizko, vela stoji a nebrani sa proti utoku na dialku. Super proti magom. Poskok Jednotka s rychlymi nohami, ktoru je tazke proti niekomu pouzit. Jazdec na gryfovi Vyborna rychlost a poskodenie, ale velmi vysoka cena. Neverbovat vo velkom pocte. Pytliak Bezna jednotka, bez vyraznych schopnosti a slabosti. Hodi sa na nicenie superov s nizkym poctom zivotov. Zlodej V noci uzitocny ak sa postavi tak, aby poskodil supera, ktory je akurat medzi zlodejom a vasou inou jednotkou. Taktika Rychle zaberanie dedin banditmi a jazdcami na gryfoch a ich nasledne branenie. Pockat, kym vas super napadne na terene, ktory je pre vas vhodnejsi. Pouzivanie zlodejov a ich ochrana trpaslikmi. Idealny nepriatel Jasteri. Jasteri maju velky strach z chladivych utokov, ktore nemate. Pomozu vsak bodne utoky, ktore mozu spachat velke skody obrovskym a lahko zasiahnutelnym jasterom. Skupina strazcov a pytliakov sa na to hodi. Odpovedou bude urcite niekolko saurov, ktorych je nutne odstranit vojakmi, zlodejmi alebo pripadne zurvalcami. Problemovy nepriatel Rebeli. Velmi krvavy konflikt, kedze obidva narody su viac ci menej neutralne. Porazit elfov znamena masovo pouzivat trpaslikov vojakov, ktori sa ale nemozu branit proti silnym utokom. Problem mozu byt asi vsetky ich jednotky, ktore mozu mat najroznejsie vyhody v boji proti trpaslikom. Riesenie je jedno jedine – likvidovat ich svojim silnejsim utokom zblizka, co bude samozrejme znamenat velke straty. Cim skor sa zbavit magov a tiez ich lukostrelcov. Trpaslici nemaju ohnivy utok, ktory by poskodil lesnych ludi, ani mysticky utok, ktory by elfom urobil nejake tie zranenia navyse. Denna doba Trpaslici su neutralni, banditom sa viac paci v noci. Denna doba je velmi dolezita asi len pre zlodejov. TIP Pri zaciatocnom nakupe by ste nemali rekrutovat viac ako dvoch jazdcov na gryfoch, zlatky potrebujete inde. Jasteri Obrovske, casto lietajuce kreatury, schopne chrlit ohen. Od malych jasteric po bojovnikov so silou drakov. Jasteri su velmi silnou rasou, ktora je ale nie velmi vhodna pre uplnych zaciatocnikov. Obrovske protiklady a velmi blaznivy pohlad na rychle utoky a este rychlejsi utek. Velkou vyhodou je skutocne silny utok niektorych jednotiek, nevyhodou zas slabsia obrana. Ak mate mnozstvo zlatiek, mozete nakupit velmi silne (a drahe) jasterie jednotky a posielat ich zaradom. Sila, akej sa neda dobre vzdorovat. Rychly postup vsak znamena aj velke straty a problemy s vysokymi cenami jednotiek. Okrem dobreho secneho utoku maju moznost pouzivat ohen. Spalit sa da vsetko, s jednou jedinou vynimkou – jasterov samotnych. A sem-tam niektori magovia, ale to sem pliest nemusim. Silny ohen znamena tiez problem s chladom a tak maju jasteri problem s nemrtvymi a saurami. Dobry napad je teda pri nakupe kombinovat jasterov so saurami. Jedna malickost je tiez trochu vyssia potreba skusenosti pre povysovanie u jasterov. Dalsia nevyhoda je to, ze kym sa vase jasterie jednotky poriadne uzdravia, moze prejst aj niekolko dni a to moze super vyuzit. Najlepsie jednotky? U jasterov je ich dohromady iba sest, z coho su naozajstni jasteri iba styria (zvysok su saurovia). Ako vzdy, aj tu je dobre vyberat jednotky podla toho, kto sa postavi proti vam. Jaster udernik (starsie meno bolo jaster gladiator) sa moze postavit proti hocikomu v boji na blizko, opekac takmer kazdemu v boji na dialku a obidvaja saurovia sa postavia kazdemu, ak su v bazinach. Dolezite upozornenie je na to, ze jednotky jasterov su ovela silnejsie proti jednotlivcom, ako proti skupinam. Na co si dat pozor? Vyhoda dobrej pohyblivosti sa moze velmi rychlo zmazat, ak narazite na protihraca, ktory vie velmi dobre pouzivat ZOC (Zonu kontroly). Za jasterov je teda dobre mat svoje jednotky niekedy viac od seba, idealne mimo mozneho utoku nepriatela. Ak sa k jasterovi dostanu dve jednotky, kazda z opacnej strany, tak sa pohyblivost dostane az takmer na nulu. Prehlad jednotiek jasterov Jaster opekac Velmi dobry utok na dialku, no zaroven slabost proti bodnym utokom, ktori maju elfovia. Vyssia cena. Jaster udernik Vyborna volba proti kazdemu, stale ale zranitelna voci bodnym utokom. Aj proti elfom vsak stale nutnost. Jaster vojak Nie tak dobra jednotka, ako by sa mohlo zdat. Kombinuje rychlost a silu, ale v nicom specialne nevynika. Plachtiaci jaster Mimoriadne rychly a v boji ciastocne pouzitelny, navyse jeho cena nie je vysoka. Saur saman Vyborna jednotka, ktora dokaze v noci zautocit a len co pridu posily, moze sa za nich schovat a liecit ich. Saur prieskumnik Sikovna jednotka na takmer cokolvek. Navyse sa rychlo zlepsuje. Uplny zabijak jasterov a jazdcov. Taktika Rychle zaberanie neutralnych i nepriatelskych dedin plachtiacimi jastermi a saurami. Kombinacia slnkomilnych jasterov a nocnych saurov, vykryju sa tak vsetky slabosti. Silny utok jastermi a dorazanie saurami. Niekolko saurov samanov moze liecit ostatnych a v noci aj realne bojovat, ak budu dobre chraneni. Idealny nepriatel Lojalisti. Urcite sa budu lojalisti snazit vytvorit vacsi pocet ostepnikov, ktori mozu urobit obrovske problemy kazdemu – okrem saurov. Saurovia si poradia s nimi, s jazdectvom a v noci aj s magmi. Proti magom, ktori maju ohnivy utok, je potrebne par jasterov, ktorym ohen velmi neskodi. Taktiez proti tazkej pechote, ktora ma slabost proti ohnu i chladivym utokom saurskych samanov. Problemovy nepriatel Severania. Vase jednotky su ovela drahsie ako ich a orkski lukostrelci dokazu vyvrazdovat tak jasterov, ako aj saurov. Okrem toho pojdu casto v skupinach. Existuju len dve veci, ktore mozete proti tomu urobit. Spalovat ich jednotky utokom na dialku a dorazat na ustupe a v dedinach ich ustupujuce jednotky svojimi rychlymi jednotkami (plachtiaci jaster, vojak, saur). Denna doba Jasteri su lepsi cez den, saurovia v noci. Dobra vec dat jasterov do prvej rady cez den a v noci ich vymenit. Alebo pouzit jasterov v noci hlavne na ziskavanie dedin. TIP Jasterov je dobre liecit, no uplne vyliecenie moze trvat dlho. Je dobre branit svoje jednotky v dedinach. Kalifat Kalifat je ciastocne oficialna frakcia. Bojovnici kalifatu su pristupni jedine po ich zapnuti v novych verziach hry Bitka o Wesnoth. Najdolezitejsimi dovodmi, preco nie je s rovnakym statutom, ako ostatne frakcie, je ich nevyvazenost a chybajuce animacie. Jednotky kalifatu, inspirovane skutocnymi bojovnikmi Blizkeho vychodu, su vyborne stavane do puste, podobne ako pustni elfovia z kampane Pod horiacimi slnkami. Pozostavaju z bojovnikov na blizko i na dialku, pricom maju k dispozicii silneho liecitela uz na prvej urovni. Podobne ako trpaslici nemaju k dispozicii ziadnu magiu. Napriek tomu maju pristup k pouzivaniu ohna. Kalifat sa vacsinou povazuje za privelmi silny narod, predovsetkym pri prepocitani na cenu jednotiek. Najlepsie jednotky? Prakticky akekolvek. Jednotky kalifatu su mimoriadne silne a daju sa pouzit na akekukolvek situaciu. Nafat dokaze urobit obrovske skody komukolvek, kto ma slabost na ohen. Jundi je privelmi silna jednotka, hodiaca sa na cokolvek. Podobne ako Rami. Hakim je efektivny v lieceni. Jednotky kalifatu su nebezpecne hlavne cez den, ale Hakim, Jundi a Rami su este nebezpecnejsi na rozhrani, cize rano a vecer. Na co si dat pozor? Jednotky kalifatu su vo vode velmi slabe a nemaju ziadneho specialistu na vodne prostredie. Dalsou slabinou je nizka slabost voci zraneniu tupymi zbranami. Nemaju tiez ziadneho bojovnika, ktoremu by priamo vyhovoval boj v noci. Prehlad jednotiek jasterov Arif Silna jednotka v boji na blizku, schopna utocit aj na superov, ktori stoja vo vyhodnom terene. Sokol Prieskumna jednotka, v boji len malo uzitocna. Rychlo zabera dediny a zistuje rozlozenie sil supera. Hakim Liecitel, ktory uz na prvej urovni dokaze liecit 8 bodov zdravia. Je vsak tazke povysit ho. Jundi Na svoju cenu mimoriadne silna jednotka, vhodna na masove pouzitie a boj na blizko i na dialku. Kajal Jazdec s jedinym silnym utokom. Vyborna jednotka proti niekomu, kto je na velmi nevhodnom terene. Nafat Ohnivy specialista. Najdolezitejsia jednotka v boji napriklad proti kostlivcom. Rami Strelec na koni s vybornym utokom na dialku. Znovu, prilis silny za svoju cenu. Taktika Rychle zaberanie neutralnych i nepriatelskych dedin sokolmi. Jundiovia a arifovia v predu, lieceni hakimami. Mix pechoty a jazdectva pri utoku i ustupe. Idealny nepriatel Nemrtvi. Ziadna jednotka nemrtvych nie je extra silna proti kombinacii ohnivych nafatov a liecitelov. Proti temnym ucnom mozu byt efektivni jundiovia alebo arifovia. Nemrtvi tiez vobec nemozu zapojit do boja svojich duchov. Problemovy nepriatel Trpaslici. Kalifat je slaby v boji so superom, ktory je schopny odolavat fyzickemu poskodeniu. Jednotky kalifatu su zranitelne tupymi zbranami a hakimov je mozne zabit berserkermi. Denna doba Kalifat je lepsi cez den, zatial co niektore jednotky su najlepsie rano a vecer. TIP Castou volbou velitela v multiplayerovych hrach je liecitel. Predovsetkym na malych mapach je velmi uzitocny. Utok, obrana a skusenosti Najlepsia armada je skusena armada. Taka, ktora ma znacne vyhody oproti ostatnym. Ziskavanie skusenosti velmi suvisi s dobrou obranou a utokom. Skusenosti sa udeluju nasledovne: 4 skusenostne body za zabitie jednotky na urovni 0 (chodiace mrtvoly, goblini, netopiere), 8 skusenostnych bodov za zabitie jednotky na urovni 1, 16 za jednotku na urovni 2, a tak dalej. 1 skusenostny bod za kazdu uroven nepriatela, ak zautocite alebo prezijete utok. Skusenosti potrebuju predovsetkym tie jednotky, ktore su zranene – ak sa podari povysit ich na vyssiu uroven, tak ich to zaroven vylieci. Ak by sa brali nejake tie skusenosti podla typu jednotiek, tak je jasne, ze sa hodia kazdemu. Dolezite su hlavne pre tie jednotky, ktore su vpredu. Taktiez liecitel moze byt z nich nadseny a potom nie len viac vydrzi, ale moze casto aj lepsie liecit. Dobry utok je vo Wesnothe taky, ktory nie je fer. Utocite dvomi jednotkami na jedinu a nedari sa? Bez problemov ich poslite viac. Siesti na jedneho je velmi nespravodlive, no pre vitazstvo dolezite. Dobry utok je taky, kde je zisk vyraznejsi ako strata. Nie vzdy to plati, ale vacsinou je to tak. Ak mate strelca, tak zautocit na supera strelnym utokom. Ak pesiaka, tak niecim na blizko. Co ale, ak ide strelec proti strelcovi? Moznosti je hned niekolko: Zautocit silnejsim utokom. Vysledky su vyssie straty. Vhodne hlavne vtedy, ak sa potrebujete rychlo zbavit nepriatelskej jednotky, alebo ak je tu sanca, ze ju jednym utokom poslete na iny svet. Zisk skusenosti na obidvoch stranach, teda ak to obidve strany preziju. Zautocit slabsim utokom. Male poskodenie na obidvoch stranach, skusenosti na oboch stranach. Znovu v tom pripade, ze to obidve strany preziju. Niekedy je vhodnejsie zautocit tym slabsim utokom, ak to staci na zabitie alebo ak chcete oslabit obet, ktorej neskor date poslednu ranu inou jednotkou (takou, ktora sa tym moze povysit na vyssiu uroven. Alebo jej jednoducho chcete dopriat skusenosti). Zautocit tym, na co mate povahove crty. Mate silneho strelca a super pre zmenu obratneho? Tak teda napadnut mecikom. Utiect prec, dat priestor inej, vhodnejsej jednotke. Spomalit supera a zautocit potom, pridat k svojmu strelcovi jednotku s velenim a zautocit potom… Zautocit co najvacsou silou vtedy, ked mate vyrazne menej zivotov. Tak vasa jednotka zomrie a na jej miesto sa moze dostat dalsia jednotka. Vhodne pri niceni nepriatelskych vodcov, ak chcete co najskor boj ukoncit. Trochu som spomenul povahove crty. Dolezita vec, ktora sa tyka kazdeho – okrem nemrtvych. Ak je jednotka oznacena ako silna, tak ma o 1 bod silnejsi utok (a nejake drobne k zivotu navyse). Silne jednotky su uzitocne hlavne vtedy, ked maju vela utokov. Bezny elfsky vojak urobi 5 poskodenia kazdym z jeho styroch utokov, spolu 20. Bezny ork urobi 9 poskodenia kazdym z jeho dvoch utokov, spolu 18. Ak sa prida 1 poskodenie za kazdy utok, elf ziska spolu 4 body poskodenia a ork iba dva. Dalsie povahove crty su rychly (pohybuje sa rychlejsie o 1 policko, uzitocne hlavne pri prechode cez neprijemny teren, ako napriklad mociare, plytku vodu alebo jaskyne), obratny (podobne ako silny, ale na utok na dialku, je iba u elfov), odolny (viac zivotov), inteligentny (potrebuje menej skusenosti na povysenie) a niekolko dalsich. Mate jastera udernika, ktory je zaroven silny a odolny? Bude velmi uzitocny v obrane i utoku. Ak ale budete mat silneho maga, ktoremu to zlepsi len jeden jediny a aj to slaby utok, tak to nie je velmi dobra kombinacia. Dobry priklad pouzitia je pri povysovani jednotiek. Ak mate silneho a zaroven odolneho elfa lukostrelca, bude z neho dobry hraniciar. Lepsie sa tam vyuziju jeho schopnosti. Ak bude vas strelec obratny, tak potom ist do ostrostrelca. Jeho 5 presnych utokov na urovni 3 bude zvlast tazke prezit. Obranu ovplyvnuje hlavne teren, na ktorom stoji konkretna jednotka. Dolezita je tiez odolnost proti jednotlivym typom utokov, pritomnost zodpovedajuceho utoku, magicke (minimalne 70% sanca zasahu) a presne (minimalne 60% zasahu, ale len ak jednotka utoci ako prva). No a potom samozrejme pocet zivotov a sila utokov. Vsetky tieto veci sa daju ovplyvnit. A prave to je na hre tak krasne. Za priklad moze posluzit nejaky ten kostlivec. Nema vlastnu volu a tak urcite proti pouzitiu v tejto „knizke“ nebude namietat. Ak stoji na lesnatom policku, tak ma obranu 50%. Ak by na neho islo 10 ran, tak by ho malo 5 zasiahnut. Nahoda je niekedy blbec a tak by to malo byt priblizne 5. Niekedy 8 a niekedy 2. Pokusny kostlivec ma roznu odolnost proti roznym typom utokov. Pre priklad, nas kostlivec ma odolnost proti secnym utokom prijemnych 40%. Ak by na neho islo 20 poskodenia, jeho odolnost proti sekaniu by sposobila, ze by len 12 z toho skutocne poskodilo jeho hromadu chodiacich kosti. Pre obranu je samozrejme dolezity utok. Ak na kostlivca niekto zautoci, moze mu to niekto lahko vratit. Moznost boja na blizko tu je a hlavne v noci je dobra vec nemiesat sa im do remesla. Pri utoku na dialku sa vsak nema ako branit, nema po ruke nejaky ten luk a veci tomu podobne. Ak by sa proti nemu rozhodol nejaky ten mag pouzit svoj ohnivy utok a bolo by to cez den, obrana by bola 30% (mag ma magicky utok a vzdy ma sancu na zasah 70% alebo viac. Jednotky s presnym utokom maju minimalne 60%, ale len pri utoku) a v pripade, ze by kazda z jeho striel trafila, bolo by to 21 poskodenia, ak by to vynasobenim s odolnostou a dennou dobou tvorilo 21x1,25x1,2, co by bolo 31 alebo 32 poskodenia. Chudakovi kostlivcovi by tak ostali dva alebo tri zivoty. Ak by este stal vedla maga nejaky ten elfsky kapitan alebo podobna jednotka so schopnostou velenia, tak by uz jednym utokom mohol cely kostlivec padnut. Na obrazku je prikladna pozicia z vyukovej misie. Napriek tomu, ze sa z juhu tlacia orkovia, elfovia (v cervenom) ovladaju dolezite polia. Maju obrovsku vyhodu terenu, ked sami su v bezpeci lesa (obrana 60-70%) a orkovia vo vode maju obranu len 20%. Dostanu tak do tela sip za sipom, ale i utoky na blizku s mecmi su ucinne. Tazenia Tazenia, alebo inak vypravy ci pribehy, sa v niektorych dolezitych detailoch lisia od beznych map. Vasou ulohou nemusi byt likvidacia vsetkych protivnikov, ale nieco ine, cokolvek ine. Taktiez je bezne, ze viac ako len jedna postava musi prezit az do konca. Vacsinou je to lider, no mozete mat roznych hrdinov, ktorych je dobre nestratit. Ak hladate par rad ku tomu, ako co najlepsie prechadzat kampane, tak ste na spravnom mieste. Prvy velky rozdiel, ktory si treba vsimnut, je prirodzena vlastnost Wesnothu a velka vyhoda. Vsetky jednotky, ktore prezili prvu mapu, si mozete v druhej znovu najat. Stratit dobru jednotku znamena problem. Ak napriklad mate dobreho liecitela na urovni dva a pridete o neho, tak netreba zufat. Vytrenujete si noveho. Pravdepodobne. Budete vsak musiet byt nejaky cas bez neho a to moze viest ku problemom. Ak je zblizka niekolko superovych jednotiek, nenechavajte ani najsilnejsie jednotky osamote. Ak je to nutne, mozete dat aj na zly teren vedla nej niektoru lacnu a malo potrebnu jednotku, ak to moze vasej silnej jednotke pomoct prezit. Pocas kampani mozete narazit na niektore lojalne jednotky, ktore nepotrebuju zold. Cim menej ich zomrie, tym lepsie. Pochopitelne, postupovanie medzi urovnami je dolezite a vzdy sa oplati mat skusene jednotky. Co ale s takou, ktorej chyba do povysenia napriklad 5 skusenosti? Ak sa to stane v kampani, mozete ju dostat na vyssiu uroven zabitim, no ma svoju logiku predtym na niektoru superovu jednotku zautocit ostatnymi. To by sa dalo vysvetlit tak, ze za zabitie superovej figury mozete mat 8 skusenosti. Ak ale tromi jednotkami zautocite tym najmenej schopnym utokom a dorazite tou, ktoru ste predtym vybrali, tak nemate skusenosti 8, ale az 11. Ak je ale vasa jednotka pred povysenim a je velmi zranena, v kampaniach je dobre zbytocne neriskovat. Najst cas na liecenie, alebo sa jednoducho stiahnut. Verbovat na novej mape jednotky prveho stupna, ktore su akurat pred povysenim, je dobra taktika. Aj vdaka tomu, ze v tom najvacsom konflikte ziskaju dalsie skusenosti, vyliecia sa a mozu podporovat ostatne jednotky liecenim ci vedenim. Netreba zabudat ani na vasho hlavneho velitela. Casto je zo zaciatku velmi slaby a je dobre nechavat ho „doma“. Niekedy vsak moze pomoct v utoku ci obrane a ak bude ostavat v pevnosti a nezlepsovat sa, bude v dalsich mapach velmi slaby a malo uzitocny. Na ake jednotky povysovat vasich bojovnikov v kampaniach? Podla povahovych crt, podla toho, co vam v zostave chyba ci podla toho, co bude v dalsej mapke. Ak ju poznate, mate velku vyhodu. Ak mate elfskeho strelca a pojdete proti nemrtvym, bude pravdepodobne vhodnejsie povysenie na hraniciara. Ten ma viac zivotov a silnejsi utok zblizka. To, ze ma slabsi utok na dialku, velmi nevadi, pretoze nemrtvy nemaju velky strach z bodnych utokov. S tym suvisi aj verbovanie. Ak viete, ze v dalsich mapach budu velmi efektivni napriklad trolovia, tak ich niekolko zoberte uz teraz. Ak bude totiz v dalsej mapke trol silnou jednotkou, vlastnictvom nejakeho trola na vyssej urovni sa moze vasa pozicia radikalne zmenit k lepsiemu. Zlato je dobra vec. V kampaniach velmi odlisna od toho, co je v beznej hre pre jedneho hraca alebo v multiplayeri. Ak je v kampani mapka a v styridsiatom tahu vyprsi cas, znamena to, ze maximalny prijem bude pocet dedin x pocet kol. Samozrejme, ide do toho zold, niektore dediny sa obsadit tak rychlo nepodari a tak dalej. Suvisia s tym dve veci. Prva je ta, ze mozete posielat menej potrebne jednotky v boji na ziskavanie dedin, napriklad ak mate uz len porazit nepriatelskeho velitela – a este jednu, ovela dolezitejsiu malickost. Kazde usetrene kolo sa pocita tak, ako keby ste mali vsetky dediny pod svojou kontrolou. Zjednodusene povedane, ak mapku, na ktoru mate 40 kol zvladnete za 20, tak ste bohati. V dalsich kolach sa vam urcite tieto zlatky hodia. V skratke: ziskavajte co najviac dedin, cennou jednotkou niekedy ustupte (aj ked sa to nemusi zdat nutne), dajte trochu do akcie aj lidra, povysujte rozumne a vzdy myslite aspon trochu aj na tie mapky, ktore pridu neskor. Ak kampan poznate. K zaveru len to, ze cez ulozit a nacitat mozete vzdy zachranit nejaku jednotku – no kampane su stavane tak, ze sa so stratami pocita a casto mozete svoje dobre jednotky nahradit inymi. Mozete teda cez save/load obmedzovat straty, no bez svindlovania je to vacsia zabava. Zona kontroly Zona kontroly sa casto skracuje na ZOC (Zone of Control), z coho je tiez termin „zocovanie“, cize vyuzivanie zony kontroly vo svoj prospech. Kazda jednotka ma svoju zonu kontroly, niekolko policok, ktore dokaze chranit. Tato zona sposobuje, ze kazdy, kto na nu vstupi, nemoze len tak utekat dalej a musi stat. Ak chce, moze napadnut tu jednotku (alebo jednu z jednotiek), ktora kontroluje danu oblast. Zelenou su zvyraznene mozne pohyby, ruzovou nemozne. Na obrazku je orksky pesiak (v strede), ktory by sa z nejakeho dobreho dovodu dostal na severozapad. Vobec to ale nie je lahke, pretoze dve nepriatelske jednotky (v tomto pripade elfovia) stoja v ceste a nepekne zavadzaju. Ak by sa posunul na niektore z dvoch policok hore, dostal by sa do zony kontroly jedneho z elfov, mohol by sa teda pohnut len o jedno policko. Ak by sa chcel dostat na policko nalavo od horneho elfa, minul by az dva tahy na to, aby sa presunul o jedno pole. Bez prekazok by sa dostal za jeden tah az na vzdialenost 5 policok. ZOC sa pouziva na zabranovanie superovi v pohybe, krytie zranenych jednotiek pred nepriatelom a podobne. Zaujimavou vynimkou su jednotky na urovni 0 (niektore netopiere, chodiace mrtvoly, goblini), ktore nemaju zonu kontroly. Taktiez su zaujimave niektore jednotky, ktore su priebojne a dokazu sa pohybovat aj v zone kontroly supera rovnako rychlo, jednoducho ju ignoruju (saurovia, sermiari). Na druhom obrazku je skupina styroch orkov a skupina troch elfov s liecitelom. Zaujimave rozostavenie. Napriek tomu, ze je to otvorena krajinka, ziadny elfsky lukostrelec nemoze byt naraz napadnuty viac ako tromi orkami. Ak by do neho udrel kazdy a ten elf by to prezil, mohol by kludne utekat niekam daleko. Liecitel dokaze liecit vsetky jednotky okolo seba a ideal by bol, keby kazdy elf bol „jemne“ zraneny od orkov. Liecitelovi sa takto nema co stat, ma pred sebou dobru ochranu a aj keby sa podarilo zabit co najskor niektoreho strelca, a sam by dostal ranu, mohol by utiect z bojiska. Ideal je mat okolo liecitela 6 zranenych jednotiek, vtedy je najuzitocnejsi. Uplne rovnako sa moze pouzit tiez jednotka so schopnostou velenia. Zona kontroly dokaze naozaj znacne znizovat pohybove schopnosti, zachranovat ranene jednotky, a tak dalej. Da sa taktiez pouzit na pascu. Ak sa podari prenasledovat jednotku a zaroven jej odrezat cestu ustupu, akekolvek manevrovanie takto chytenej jednotky bude tak pomale, ze sa ku nej rychlo dostanu dalsie a dalsie utociace jednotky. Zonu kontroly tiez ovplyvnuje teren ci spomalovanie. Ak sa podari spomalit superovu jednotku, alebo bude v pre nu velmi nevhodnom terene, akykolvek pohyb bude velmi problemovy, aj v pritomnosti len jednej nepriatelskej jednotky. Niekolko zaverecnych tipov 1. Urcite nie je nejaka hanba ustupit so zranenymi, ale niekedy i nezranenymi jednotkami. Ustupit na lepsi teren, pockat na den ci na noc a tak podobne. 2. Takmer vzdy je dobre najskor dorazit zranene superove jednotky a az potom tie nezranene. Ak si poviete, ze niektora nepriatelska figura ma len 5 zivota a tak nepredstavuje ziadnu hrozbu, ste pekne na omyle. Z dobreho terenu moze zautocit a a prezit dalsie kolo, alebo odist sa liecit a zanedlho sa vratit v plnej sile. Za zabitie je hlavne dost skusenosti. 3. Prehrali ste bitku a ustupujete? Ak pojdete kazdou jednotkou smerom k svojej zakladni, super bude nasledovat. Ak niektorou zmenite smer, cast superovych jednotiek pojde za nou a zdrzi sa. To moze sposobit obrat v boji. 4. Kazda jedna vlastnost moze byt uzitocna. Jed, velenie, liecenie atd. Dobre postavte jednotku s niektorou schopnostou tak, aby mohla posobit co najefektivnejsie (napriklad liecit co najviac bojovnikov) a postarajte sa o jej ochranu. 5. Obsadit superovu dedinu znamena nie len zvysit svoj prijem, ale aj znizit prijem supera. Robte to a budete mat viac prijmu a tym aj viac bojovnikov v akcii. Obsadit superovu dedinu je teda lepsie ako obsadzovat neutralne. Niekedy je to dost nebezpecne. Hodia sa na to lacne a rychle jednotky, ktore maju dobru obranu v dedine (aspon 60%). Ak taku jednotku niekto napadne, tak je dobre jednoducho namiesto boja zabrat dalsiu a dalsiu dedinu, kde sa vzdy o nieco vylieci. 6. V multiplayerovych hrach sa casto stava, ze ak vystartujete so svojim vodcom do boja (co je niekedy fakt dobry napad a inokedy ani moc nie), ze super obsadi lubovolnou figurou pevnost vo vasom hrade, cim znemozni verbovanie novych jednotiek. Vyhnat ju odtial moze znamenat jedno ci dve kola, aj za pomoci lidra. Bude teda dlho trvat, kym sa podari nieco naverbovat, a to uz moze super poriadne napadnut vase jednotky (a vy nemozete poslat posily) alebo zaberat vam dediny a nasledne posielat na vas este viac (z vasho zlata zaplatenych) bojovnikov. Ak sa superovi podari obsadit vasu pevnost, niekedy sa s tym uz neda nic urobit. 7. Ako hrat hry pre troch hracov? Zbytocne sa do stredu netlacit, pretoze by ste museli bojovat proti obidvom. Nech sa aspon z uvodu veselo hlusia. Dobry napad je silnejsiemu, ktory je zamestnany bojom, kradnut jednu dedinu za druhou. 8. Jednoduchy typ, ako najst tu najlepsiu jednotku proti niektorej konkretnej jednotke – pozriet si profil toho, co na vas chysta super a skuste vybrat nieco, co ma obranne i utocne bonusy proti nej. Napriklad, tu je zapis o kostlivom lukostrelcovi, pochadzajuci z velmi sikovnej stranky http://units.wesnoth.org. Na jeho znicenie je dobre nieco, co nema strach z jeho bodnych utokov (dobra obrana proti bodnym utokom) a moze vytvorit silny mysticky, ohnivy ci tupy utok, z ktoreho ma tato jednotka hotovu hrozu a moze si trhat vlasy, ak nejake ostali. Hodi sa mag, lesny muz, trpaslik vojak… 9. Casto sa da stretnut v navodoch s pojmom „cannon fodder“. Tak sa oznacuju menej dolezite jednotky (casto take, co nieco vydrzia a stoja co najmenej). Su to jednotky urcene na obetovanie – na spomalenie superovho postupu. Vyuzite to tiez. Kde hladat pomoc? Problem s Wesnothom? Alebo vas len zaujima nieco navyse? Moznosti je hned niekolko. Mozete kontaktovat autorov, no to moc dobry napad nie je – predsa len riesia casto dolezitejsie veci ako vas problem, ktory moze byt fakt v nejakej malickosti. Ak by ste im napisali, pravdepodobne vas poslu na miesto na to urcene – forum alebo IRC chat. Oficialne fora hry Battle for Wesnoth sa nachadzaju na adrese http://forums.wesnoth.org. Okrem riesenia moznych problemov s instalaciou a nastavenim su tam tiez podrobne strategicke rady, najroznejsie miestnosti pre tych, co spolupracuju na tvorbe hry (grafika, zvuk, preklad atd) a mnoho dalsieho. Samozrejme, ako na kazdom fore je moznost vyhladavania. Dobry napad, pretoze je velka pravdepodobnost, ze niekoho niekedy zaujimalo presne to iste, co vas. Ak potrebujete okamzitu pomoc, mozu vam pomoct na IRC. Staci sa zastavit na FreeNode, konkretne kanal #wesnoth. Mozete tam narazit na beznych hracov, no i na velkych odbornikov na asi vsetko, co suvisi s Wesnothom. Zvacsa do 2 minut mate riesenie jednoduchsieho problemu (napriklad nieco typu „hram za orkov a super na mna stale posiela duchov. Co mozem proti nim vymysliet?“ alebo „ako nastavit to a tamto?“). Staci lubovolny IRC klient, napriklad Xchat alebo Pidgin. Dalsie zaujimave stranky su napriklad prehlad jednotiek na http://units.wesnoth.org ci bohatu wiki na adrese http://wiki.wesnoth.org. Vytvaranie dobrej mapy za niekolko minut Ak sa na hru Battle for Wesnoth dobre pozriete, je hlavne o pohybe rozdielnych jednotiek po pomerne jednoduchom terene. Tam kopce, tam dalsie kopce, tam les a samozrejme voda, pust, sneh, jaskyne, lava a tak dalej, vratane luky s kvietkami. Ak chcete vytvorit vlastnu mapu, pomoze s tym dobre urobeny editor. V tejto ukazke sa urobi mensia mapa pre troch hracov. 1. Otvorit editor a dat v nom vytvorit novu mapu s neparnym poctom policok na vysku i na sirku, napriklad 27x27. 2. Dat na celu plochu (nastroj plechovka) stenu jaskyne alebo iny nepriestupny teren, na stredovy bod so suradnicami 14,14 dat jeden kusok niecoho (v priklade je kusok lesa). 3. Treti krok (prvy obrazok) je velmi jednoduchy, nastavit najhrubsi stetec (pod vlajkou) a pridat niekolko travnatych celkov. Velmi jednoduche clenenie. 4. Druhy obrazok ukazuje pridanie hradov s pevnostami a taktiez dolezite prepojenie jednotlivych hradov cez bocne cesticky. 5. Treti obrazok ukazuje pridanie niecoho na spomalenie jednotiek. Tak napriklad voda sa na to velmi hodi a je dobre jej niekolko pridat. Pekne rovnomerne po mape. 6. Prvy z velkych obrazkov uz ukazuje takmer hotovu mapu. Od minuleho obrazku pribudli stromy, hory a kopce. Predovsetkym znovu cez najsirsi stetec. 7. Posledny krok je vlastne uz len presuvanie a vyladovanie. Taktiez to uz celkom pekne vyzera. Aby bola mapa dobra, musia tam byt dobre podmienky pre elfa, trpaslika a dalsich. Takze nezabudnut na les, hory, trochu vody, mociarov a tak dalej. K tomu este pridanie pevnosti jednotlivym hracom a samozrejme pridanie niekolkych dedin. Kazdy hrac by sa mal bez problemov dostat k aspon dvom. 8. Otestovat proti AI a ak sa nieco nepaci, tak upravit. Zaver Citate, alebo ste prave docitali prirucku ku hre Wesnoth. Samozrejme dufame, ze sa pacila. Ak nam chcete nieco odkazat, alebo ak sa zaujimate aj o dalsie knihy, navstivte nas na stranke http://knihy.rs-design.sk. Bolo by tiez dobre spomenut, ze akekolvek vase napady a navrhy sa pouziju (alebo sa nad nimi aspon zamysli) a tak pomozete dalsim hracom. Taktiez sa samozrejme mozete pustit aj do pomoci s prekladom Wesnothu do slovenskeho jazyka, alebo samozrejme nejakeho ineho. S prekladom mozete pomoct na nasledovnych adresach: Slovencina: http://wiki.wesnoth.org/SlovakTranslation Cestina: http://wiki.wesnoth.org/CzechTranslation Specialne podakovanie je pre Acemana a Anezku Bubenickovu (Masozrava palma) za… ehm… to by bol dlhy zoznam :) Oficialny manual v roznych jazykoch najdete tu: http://wiki.wesnoth.org/WesnothManual Stanislav Hoferek