Prirucka k hre Heroes 3 Autor Vydavatel Licencia Vydanie GKBN Stanislav Hoferek Greenie kniznica CC-BY-NC-ND Prve (2020) 000101 Obsah Prirucka k hre Heroes 3 1 Uvod 3 Tipy a triky 4 Mesta (zakladny prehlad) 6 Castle 7 Rampart 7 Tower 8 Inferno 8 Necropolis 9 Dungeon 9 Stronghold 10 Fortress 10 Conflux 11 Cove 11 Budovanie mesta a prve dva tyzdne 12 Ekonomicky rozjazd 12 Vojensky rozjazd 12 Kombinovany rozjazd 12 Hrdinovia 13 Zvlastne schopnosti hrdinov 14 Uvod Heroes of Might and Magic 3 je hra, ktora vznikla este minuleho tisicrocia. Ide spolu so Starcraftom o jednu z mala hier, ktora je stale masovo hravana, i ked je z uplne ineho obdobia. Najoblubenejsia hra celej dlhej serie je hratelna na roznych zariadeniach a kombinuje ekonomiku, magiu a strategicke myslenie. Netreba sa tak cudovat, ze na internete je obrovske mnozstvo viac alebo menej aktualnych navodov. Aj preto vznika tato kniha. Skutocne jednoduchy a lahko pochopitelny navod sa hlada len tazko, pretoze vacsinou pisu navody odbornici pre odbornikov. Vysledkom je velke mnozstvo cisiel, ktorych bude v tejto prirucke naozaj minimum. Prirucka je zamerana na tipy a triky, ako i zakladny prehlad hrdinov a miest. V prirucke sa spomina bezplatny datadisk Horn of the Abyss, ktory sa da volne stiahnut na adrese http://heroes3wog.net/horn-of-the-abyss/ Tipy a triky • Najcastejsim problemom je nedostatok zlata. Netreba sa cudovat, je potrebne na vsetko. Najdolezitejsim zdrojom zlata su mesta. Cim lepsia uroven radnice, tym viac zlata. Postavit kapitolu co najskor je tak velmi casto najlepsia cesta za vitazstvom. • Kazdy hrdina moze zbierat skusenosti. Hrac si tak moze urobit niekolko relativne dobrych hrdinov. Problem pride pri najvacsich bitkach, ked ziadny z hrdinov nie je dostatocne skuseni a nedokaze strategicky a magicky napredovat. Preto je casta taktika urobit len jedneho co najsilnejsieho hrdinu a pouzit vsetkych (alebo vacsinu) ostatnych len ako pomocnikov. Hlavny hrdina tak ako jediny bojuje a zbiera truhlice. • Kazda truhlica obsahuje zlato alebo skusenosti. Na internete je vela navodov, kde sa rozobera, ktoru s tychto moznosti zobrat. Jednoduche odporucanie je tiez zbierat len skusenosti, pretoze zlato pribuda kazde kolo, zatial co skusenosti nie. • Kazdy hrdina sa pohybuje len tak rychlo, aka je jeho najpomalsia jednotka. Skombinovat tak drakov a pomalu jednotku znamena, ze armada sa bude pohybovat velmi pomaly, hlavne v zlom terene. Nechat najpomalsie jednotky v hrade je tak casto dobre riesenie. Hlavne ak dane jednotky nie su pouzivane v boji. Idealne mat v armade len jednotky s rychlostou 11 a viac. Je jedno, ci bude mat niekto v armade len jednotky s rychlostou 17 a 11, rychlost bude rovnaka, • Ina moznost je presunut najpomalsie jednotky druhemu hrdinovi. Utocny hrdina tak prejde vacsiu cestu a iny, pomocny hrdina, moze niest jeho pomale jednotky. Ten hrdina, ktory bude mat ulohu rychlo presuvat cokolvek po mape, by mal dostat co najrychlejsiu jednotku. • Pomocni hrdinovia by mali robit vsetko to, co hlavny hrdina robit nemusi. Kym hlavny hrdina zlikviduje straziace jednotky pred banou, pomocny hrdina moze zabrat banu a blizke suroviny. Takto je to najjednoduchsie. Taktiez mozu nosit nove jednotky z miest az k hrdinovi a nevadi, ak to niekolko dni zaberie. Utociaci hrdina tak moze nadalej ostavat v bojoch a nemusi sa zdrziavat navratom. • Niektori hrdinovia su vyborni ako hlavni hrdinovia, ini maju vyborne bonusy na pomahanie imperiu, napriklad prijem zlata (estates) ci moznost vymienat kuzla. Niektore vlastnosti su tak dobre, ze hrdina bude velkym prinosom aj keby sa nepohol celu hru. Hlavne ti, ktori produkuju peniaze alebo potrebnu surovinu. • Vzdy je dobre mat aspon jednu rychlu jednotku a dobre ju umiestnit v armade, aby ste mohli kuzlit co najskor. Najviac sa to oplati pri hromadnych pozitivnych ci negativnych kuzlach, alebo ak potrebuje destruktivnym kuzlom odstranit z hry nebezpecnu jednotku supera. • Vyckavanie v boji je vyborne. Jednotky, ktore mali ist na zaciatku, tak pojdu na konci. Najviac sa to oplati pri strelcoch, ktori mozu efektivnejsie nicit tie jednotky, ktore sa priblizili. Namiesto prvej strelby s polovicnym poskodzovanim tak daju plne. • Typicka vystavba mesta je jednoducha – najskor zlepsovat radnicu, po dosiahnuti kapitolu stavat budovy pre jednotky a az budu postavene, tak ich vylepsit. Znamena to, ze najskor hrac ziska dostatok zdrojov na stavbu cohokolvek. Nasledne ziska moznost najat si velke mnozstvo bojovnikov a az potom ich vylepsovat, kedze vylepsenie sa bude tykat vsetkych. • Aj s malou vojenskou silou sa da ubranit hrad. Staci rozmyslat a nenechat svoje jednotky zahynut. Niekedy urobia strelecke veze ovela viac prace ako vase jednotky. • Aby sa ekonomika rozhybala, je potrebne uz v prvych dnoch nakupovat co najmenej, aby ostali peniaze na stavby. Napriklad nakup balisty nie je nutny v prvych dnoch, pretoze tie iste peniaze sa mozu hodit inde. • Niekedy sa oplati zobrat noveho hrdinu uz len pre jednotky so sebou, alebo ak ma balistu. Urcite sa oplati brat tych hrdinov, ktori predtym sluzili superovi a ziskali bojove skusenosti. • Na zaciatku hry je urcite nevhodne utocit na strelecke jednotky, ktore strazia bane. Znamenaju totiz urcite straty. Ak uz ina cesta nevedie, je vhodne vyuzivat kuzla na to, aby ste niekolko strelcov oslabili bleskami alebo kliatbami. • Na zaciatku hry je vacsinou moznost ziskat hrdinu, ktory pridava 350 zlata kazde kolo. To znamena, ze mate idealneho sekundarneho hrdinu a mozete rovno ziskat ineho hrdinu, ktory by bol hlavnym bojovnikom. Hrdinovia so ziskom zlata dokaze pomoct k rychlejsiemu ziskavaniu stavieb a bojovnikov. Jeden hrdina so ziskom 350 zlata doda do pokladnice za 60 dni 21 000 zlata. • Mixovanie jednotiek z roznych miest znamena, ze moralka pojde dolu. Nevadi to, ak ide o 2-3 mesta, pri vacsom cisle to zacina byt problem. Dobra taktika je mat skoro vsetky jednotky z prveho mesta a len tie najlepsie z druheho mesta. • Drahe, pokrocile jednotky, su skoro vzdy lepsie ako tie lacnejsie. Ak nie je dost zlata na vsetky, dobry napad je vybrat aspon tie najviac uzitocne. Casto sa tak nakupuju najskor strelecke jednotky, potom lietajuce jednotky a nakoniec zvysok. • Kazdy hrdina ma svoju specializaciu. Niektore su k nicomu, zatial co ine sa daju vyborne pouzit. Napriklad barbarske mesto a vylepseny utok su dobrou kombinaciou. • Dobra rada je tiez utocit hlavne tam, kde je mozne ziskat vitazstvo bez strat. • Strelecke jednotky vacsinou nedokazu bojovat efektivne v pripade, ak je nepriatelska jednotka vedla nej. Vtedy je niekolko moznosti, napriklad odstranit tu jednotku kuzlom alebo dat strelca na cakanie a pohnut s nim az vtedy, ked bude jednotka odstranena niektorym vasim bojovnikom. Da s to vyborne pouzit aj v utoku. Zautocit na strelca alebo na blizku jednotku pod takym uhlom, aby strelec musel utocit na blizku vzdialenost podstatne mensou silou. • V datadisku Horn of the Abyss je mozne utocit magogom alebo lichom na volne policka a zasiahnut tak ovela viac nepriatelskych jednotiek – alebo utocit tak, aby nebola poskodena ziadna spojenecka jednotka. Staci stlacit G na klavesnici. • Hrdinovia ziskavaju manu postupne, ale pomalou rychlostou. Dalsou moznostou je prespat v meste, v ktorom je postavena lubovolna magic guild. Velkou pomocou som tiez magicke studne. Ak ma hrdina len minimum pohybu na tento den, nechajte ho v meste. Jednak ziska maximum many a jednak je mozne branit mesto – alebo vlozit do mesta najpomalsie jednotky. Na druhy den tak bude mat hrdina viac pohybu. • V boji zacinaju najrychlejsie jednotky. Najrychlejsia jednotka utocnika, ktora je uplne hore, ma vyhodu pred ostatnymi s rovnakou rychlostou. To je dobre vediet na co najskorsie kuzlenie. • Ak sa presuniete cez portal alebo branu do podzemia a nepaci sa, co tam vidite, mozete sa vratit cez klavesu space (medzernik). Tato cinnost nestrati nic z pohybu a nemusite tiez bojovat so silnou armadou, ktora caka na opacnej strane. Mesta (zakladny prehlad) V hre je niekolko miest. Osem pochadza z povodnej hry, jedno (Conflux) je sucast datadisku Armageddon Blade a dalsie (Cove) je sucastou datadisku Horn of the Abyss. Tu je ich velmi jednoduchy a strucny prehlad. Pri hrdinoch je spomenutych niekolko cisiel, napriklad a30-d30-s25-s25. Znamena to, ze dany hrdina sa v prvych urovniach bude zameriavat na utok, obranu, silu kuzla a mnozstvo kuzelnej energie v tomto pomere. Pri kazdom hrdinovi je tak viditelne, akym smerom bude jeho zlepsovanie usmernene, a teda ako velmi sa bude zlepsovat v utoku alebo inych oblastiach. Niektori hrdinovia sa len minimalne zlepsia v niektorej oblasti, zatial co v inych budu dominovat. To sa da vyuzit pri spravnom vyberani schopnosti. Napriklad zosilnenie sily kuzla cez sorcery bude mat minimalny vplyv pre niekoho, kto v ziadnom pripade nebude schopny zosielat silne destruktivne kuzla. Niektore mesta su velmi vzdialene od priemeru. Napriklad Tower a Necropolis su tak naviazane na magiu, ze aj ich bojovi hrdinovia maju zadarmo knihu kuziel. Stronghold a Fortress zas pouzivaju magiu len v minimalnej miere a po skutocne silne kuzla sa musia popozerat v inych mestach. Castle • Vhodne pre zaciatocnikov • Mesto zamerane skor na obranu ako utok • Vyrovnane mesto a silne jednotky • Dve strelecke jednotky, dve lietajuce jednotky • Bojovy hrdina Knight (a35-d45-s10-k10) • Magicky hrdina Cleric (a20-d15-s30-k35) • Nativnym povrchom je trava (grass), vyraba drevo a kamene a uprednostnuje magiu vody. Castle je mesto ludi, gryfov a anjelov. Ma drahsie ale o to silnejsie jednotky, ktore su este efektivnejsie po zoslani pozitivnych kuziel, na co sa tiez mesto specializuje. Az 4 jednotky nejako ovplyvnuju kuzlenie protihraca a su tak efektivny v boji proti kuzelnikom. Ich najvacsia slabina je cena anjelov a tiez budov, ktore su potrebne na ich ziskanie. Castle ma pomaly rozjazd, ale uz s vylepsenou jednotkou druheho stupna je mozne zaberat bane bez problemov. Vylepseni anjeli mozu ozivovat ostatnych, ale len raz za kolo. Vyborne na strelcov, gryfov a jazdcov. Medzi zranitelne jednotky patria obidve strelecke jednotky a je teda potrebne ich co najviac chranit, pretoze inak sa budu ich pocty rychlo znizovat. Castle nema ziadnu vyrazne pomalu jednotku, zatial co vylepseni jazdci a gryfovia maju rychlost 9. Castle ma niekolko specialnych budov, ale realny zmysel ma len jedina, ktora je navyse nutna pre najimanie jazdcov – stajne. Grail dodava +2 body moralky vsetkym hrdinom. Dolezite vylepsenia: Makrsman striela 2x, Crusader utoci 2x na blizku, Champion je jedna z najsilnejsich jednotiek a jeho sila je tym vacsia, cim vacsiu vzdialenost prejde. Oplati sa tak poslat na nich rozne kuzla, vratane Haste a Prayer, ktore zvysia jeho efektivitu. Archangel je tiez vyborna jednotka, ale treba ziskat dostatok drahokamov, na co hrad Castle nema specialny zdroj. Dolezite jednotky do ofenzivnej armady: Royal Griffin, Champion, Archangel (rychlost 9) Odporucani hrdinovia: Caitlin (Cleric) – So ziskom 350 zlata kazde kolo je jasna volba ako prvy hrdina. Loynis (Cleric) – Specializacia na vyborne vodne kuzlo, Prayer. Musi sa naucit magiu vody. Orrin (Knight) – Zlepsenie vsetkych strelcov cez percentualnu schopnost archery. Sir Mullich (Knight) – obrovsky bonus k rychlosti vsetkych jednotiek. Rampart • Vhodne pre zaciatocnikov • Mesto zamerane skor na obranu ako utok • Dobre v boji proti agresivnym kuzlam • Jedna strelecka jednotka, dve lietajuce jednotky • Bojovy hrdina Ranger (a35-d45-s10-k10) • Magicky hrdina Druid (a10-d20-s35-k35) • Nativnym povrchom je trava (grass), vyraba krystaly a uprednostnuje magiu zeme. Rampart je mesto elfov, trpaslikov a roznych lesnych bytosti. Az 4 jednotky nejako ovplyvnuju kuzlenie protihraca a su tak efektivni v boji proti kuzelnikom. Ich najvacsia slabina je utok a obliehanie hradov, pretoze maju len jednu strelecku jednotku, ktora vsak striela dvakrat. Maju zlatych drakov, ktori dokazu efektivne utocit na viac ako 1 policko, podla rozostavenia jednotiek. Celkovo su jednotky hradu Rampart silne. Medzi zranitelne jednotky patri Pegasus, ktoreho pouzitie si treba dobre rozmysliet. Rychlost na mape je nizsia, pretoze ma dve velmi pomale jednotky. Aj po ich vylepseni su stale pomale a ovela viac sa hodia na obranu hradu nez na utok. Umoznuje postavit Treasury, vdaka comu moze mat hrac dostatok zlata. Medzi dalsie specialne budovy patri Mystic Pond, ktory dodava suroviny kazdy tyzden. Stavba je vyhodna len na velmi velkych mapach, ked sa postavi zavcasu. Grail dodava +2 Luck vsetkym hrdinom. Dolezite vylepsenia: Grand Elf striela 2x, Silver Pegasi ziska vysoku rychlost, vdaka comu je mozne kuzlit skor. Gold Dragon je jedna z najlepsich jednotiek na hre a je velmi rychla. Dolezite jednotky do ofenzivnej armady: Vsetko okrem obrannych jednotiek Dwarf a Dendroid (rychlost 7) Odporucani hrdinovia: Jenova (Ranger) – So ziskom 350 zlata kazde kolo je jasna volba ako prvy hrdina. Kyrre (Ranger) – Percentualny expert na logistics je velmi vitani v akomkolvek meste. Mephala (Ranger) – Percentualny expert na armorer sa vyborne hodi do obranneho mesta. Thorgrin (Ranger) alebo Giselle (Ranger) – Percentualny experti na boj proti silnym kuzelnikom. Tower • Vhodne pre pokrocilych hracov • Mesto zamerane na magiu, vsetci maju knihu • Dobre v boji, kde sa casto pouzivaju kuzla • Tri strelecke jednotky, dve lietajuce jednotky • Bojovy hrdina Alchemist (a30-d30-s20-k20) • Magicky hrdina Wizard (a10-d10-s40-k40) • Nativnym povrchom je sneh (snow), vyraba drahokamy a uprednostnuje magiu vzduchu. Tower je mesto magov a magickych bytosti, ako i mocnych titanov. Ide o zvlastne mesto, ktore vyzaduje mnozstvo luxusnych surovin. Zaujimave je aj zlozenim, kedze ide o jedine mesto, kde su po vylepseniach az 3 strelecke jednotky. Ich efektivita a celkova sila je nizsia na zaklade faktu, ze hrdinovia hradu Tower nevynikaju v utoku. Medzi zranitelne jednotky patri Master Gremlin, ktorych sila je velmi zavisla od mnozstva. Specialne strelecke veze pri obliekani hradu ich rychlo nicia. Ich opakom je Iron Golem, ktori znesu naozaj vela a neboja sa ani priameho boja, ani kuziel. Magovia znizuju potrebne mnozstvo many na kuzlenie, co znovu sposobuje viac kuziel alebo caste posielanie velmi narocnych kuziel. Posledne dve jednotky su v meste Tower velmi drahe, ale patria k uplnej spicke. Tower ma budovu na zlepsenie knowledge (zasoba many) kazdemu hrdinovi, co je vyborne skor pre inych hrdinov ako pre tych z mesta Tower, ci kniznicu. Vdaka nej je mozne mat viac drahych, narocnych kuziel. Mozete si tiez nakupit artefakty priamo v meste. Grail zobrazuje kompletnu mapu, co je vyhoda skor na zaciatku hry. Dolezite vylepsenia: Master Gremlin ziska utok na dialku, Obsidian Gargoyle je rychlejsi a vhodny pre pohyblivych hrdinov, Master Genie moze kuzlit pozitivne kuzla na spojencov. Velka investicia je titan, ich vylepsenie stoji viac ako verbovanie zakladnej jednotky. Ale stoji za to. Dolezite jednotky do ofenzivnej armady: Vsetci okrem Gremlinov a Golemov (rychlost 7) Odporucani hrdinovia: Aine (Wizard) – So ziskom 350 zlata kazde kolo je jasna volba ako prvy hrdina. Solmyr (Wizard) – Specializacia na velmi silne kuzlo aj so schopnostou sorcery. Cyra (Wizard) – Specializacia na kuzlo haste umozni golemom a nagam efektivne utocit. Torosar (Alchemist) – Balista zadarmo! Inferno • Vhodne pre pokrocilych hracov • Mesto zamerane viac na boj nez na magiu • Na niektore utoky sa neda odpovedat • Jedna strelecka ednotka, dve lietajuce jednotky • Bojovy hrdina Demoniac (a35-d35-s15-k15) • Magicky hrdina Heretic (a15-d15-s35-k35) • Nativnym povrchom je lava (lava), vyraba ortut a uprednostnuje magiu ohna. Inferno je ohnive mesto, ktore je narocne hrat pre novych hracov. V porovnani s inymi mestami je Inferno slabe, pretoze ma len velmi slabu strelecku jednotku. Bojovy i magicki hrdinovia su vyrovnani. Maju vsak dve silne, i ked malo pocetne lietajuce jednotky. Medzi zranitelne jednotky patria prve dve jednotky, a to aj po vylepseniach. Imp a Gog dokazu byt zaujimave len na zaciatku hry, postupne ich sila vyrazne klesa. Zaujimave je ziskavanie demonov z mrtvych spojeneckych jednotiek. Sila Inferna sa ukryva v specialnych budovach, ktore dokaze skuseni hrac dobre vyuzit. Ide o zlepsenie sily kuzla kazdeho hrdinu, ako i brany na rychly presun jednotiek a hrdinov. Vysledkom je, ze hrac potrebuje mat budovy na vylepsovanie jednotiek len v jedinom meste. Dolezite vylepsenia: Familiar je silnejsi a rychlejsi ako Imp, navyse dokaze ziskavat manu od nepriatelskeho hrdinu. Magog ziskava utok na viac ako jedno pole (v Horn of the Abyss dokaze strielat kdekolvek cez klavesu G), Kerberi ziskavaju utok na via cielov a neda sa im odpovedat. Zaujimava je schopnost Pit Lordov ozivovat mrtvych spojencov ako demonov. To je zaujimave pri obetovani zakladnych jednotiek, pricom vysledkom moze byt podstatne silnejsia armada. Dolezite jednotky do ofenzivnej armady: Vsetky jednotky (rychlost 6) Odporucani hrdinovia: Octavia (Demoniac) – So ziskom 350 zlata kazde kolo je jasna volba ako prvy hrdina. Zydar (Heretic) – Percentualny expert na sorcery umozni efektivne zosielat ohnive destruktivne kuzla. Marius (Demoniac) – Vylepsuje celkovu silu demonov, ktorych mozno ziskat vo velkom vdaka specialnej schopnosti Pit Lordov. Pyre (Demoniac) – Balista zadarmo! Necropolis • Vhodne pre pokrocilych hracov • Mesto zamerane na magiu, vsetci maju knihu • Sila mesta je v ozivovani mrtvych • Jedna strelecka jednotka, tri lietajuce jednotky • Bojovy hrdina Death Knight (a30-d25-s20-k25) • Magicky hrdina Necromancer (a15-d15-s35-k35) • Nativnym povrchom je hlina (dirt), vyraba drevo a kamene a uprednostnuje magiu zeme. Necropolis je velmi zvlastne mesto. Ako jedini mozu byt zamerani kuzlami na poskodenie nemrtvych, a naopak dokazu poskodzovat ostatnych kuzlami, ktori ovplyvnuju len zivych. Necropolis je zamerany na ozivovanie mrtvych a na zmenu zivych na mrtvych, co posilnuje ich armady. Ide o mesto s velkym poctom lietajucich jednotiek. Medzi zranitelne jednotky patria kostlivci, ktorych sila sa da zvysovat. Maju len jedineho strelca a tak je potrebne strazit ci nanovo ozivovat tuto jednotku. Lich dokaze utocit na viac nepriatelskych jednotiek, za predpokladu, ze su nemrtve. Ich utok sa da volne prisposobovat vdaka klavese G. Necropolis nema silne jednotky, ale casto maju rozne specialne vlastnosti. Maju niekolko stavieb, ktore suvisia s vyvolavanim nemrtvych, vratane ich ultimatnej budovy, na ktoru treba grail. Nemrtvi nemaju moralku a mix jednotiek sposobuje u zivych zlu moralku a fakt, ze mozu byt zasiahnute kuzlami proti zivym. Nemrtvi vedia ozivovat kostlivcov alebo vylepsenych kostlivcov, ktorych vsak bude o 1/3 menej. Draci, hydry a morske hady sa menia na kostlivych drakov v transformeri. Dolezite vylepsenia: Vampire Lord je silnejsi a ziskava zivot zo superovych zivych jednotiek. Dread Knight ma sancu na dvojnasobny utok. Ghost Dragon dokaze oslabovat nepriatelske jednotky a silou sa aspon priblizi inym elitnym jednotkam. Dolezite jednotky do ofenzivnej armady: Vsetci, pre potrebu kostlivcov (rychlost 4) alebo Vampire Lord, Dread Knight a Ghost Dragon (rychlost 9) Odporucani hrdinovia: Clavius (Death Knight) a Nagash (Necromancer)) – Dvaja hrdinovia so ziskom 350 zlata kazde kolo. Isra (Death Knight) a Vidomina (Necromancer)) – Dvaja experti na nekromanciu. Thant (Necromancer) – Expert na trvale ozivovanie nemrtvych jednotiek. Galtran (Death Knight) – Specializacia na najcastejsiu jednotku, ktora sa moze castejsie zapajat do bojov. Dungeon • Vhodne pre pokrocilych hracov • Vyrovnane mesto • Sila mesta je v kuzlach a silnych jednotkach • Dve strelecke jednotky, tri lietajuce jednotky • Bojovy hrdina Overlord (a35-d35-s15-k15) • Magicky hrdina Warlock (a10-d10-s50-k30) • Nativnym povrchom je podzemie (subterranean), vyraba siru a uprednostnuje magiu ohna a zeme. Dungeon je mesto dvoch odlisnych hrdinov. Vyrovnanych Overlordov a Warlockov, ktori sa specializuju na nicive kuzla a maju najvyssiu silu kuzla na hre. Podzemne mesto ma silne, i ked drahe jednotky a dlho trva, kym sa mesto vypracuje. Dungeon vynika v tazkych bojoch, ako je napriklad dobyjanie miest. Casto sa vyuziva odolnost ciernych drakov voci akymkolvek kuzlam. Ich strelci su silni aj v boji na blizku vzdialenost, hlavne meduzy. Medzi zranitelne jednotky patria dve najslabsie jednotky, ktore lahko padaju. Zvlast harpie su silnejsie v utoku ako v obrane. Ine jednotky, ako napriklad minotauri, su mimoriadne odolne. Specialne miesto tu ma velmi sporna mantikora, ktora je dobre pouzitelna, ale ma extremne malo zivota. Ide tak o akusi podzemnu verziu pegasa. Dungeon ma vyborne stavby, ci uz mana vortex na zdvojnasobenie many alebo akademia na dodanie 1000 skusenosti. Dost na to, aby kazdy naverbovany hrdina zacinal na urovni 2. Dungeon tiez moze verbovat cez portal, takze ak najdete na mape budovu, z ktorej mozete verbovat podzemne jednotky, mate vyhrate. V meste staci tieto jednotky vylepsit. Taktiez mozete nakupovat artefakty. Grail je zaujimavy len pri obliehani Dolezite vylepsenia: Harpy Hags su podstatne rychlejsie, lepsie a neda sa im odpovedat. Medusa Queen ma dostatok sipov, nie len styri. Samozrejme sa oplati investicia do Black Dragons, mimoriadne silnej a vsestrannej jednotky. Dolezite jednotky do ofenzivnej armady: Len Black Dragon (Dracageddon, rychlost 15) alebo vsetci okrem Infernal Troglodyte (rychlost 6) Odporucani hrdinovia: Damacon (Overlord) – Zisk 350 zlata kazde kolo. Gunnar (Overlord) – Percentualny expert na logistics. Malekith (Warlock) – Percentualny expert na sorcery. Alrach (Overlord) – Balista zadarmo! Stronghold • Vhodne pre zaciatocnikov • Mesto zamerane na utok, minimum magie • Rychly rozjazd a lacne jednotky • Dve strelecke jednotky, jedna lietajuca jednotka • Bojovy hrdina Barbarian (a55-d35-s5-k5) • Magicky hrdina Battle Mage (a30-d20-s25-k25) • Nativnym povrchom je polopust (rough), vyraba drevo a kamene a uprednostnuje magiu vzduchu. Stronghold je velmi jednoduche mesto, plne lacnych, utocnych jednotiek. Hrdinovia sa mozu naucit uzitocne schopnosti, ale s magiou je to velmi zle. Niekolko zakladnych kuziel, ako napriklad Haste, vsak dokaze urobit jednotky ovela uzitocnejsimi v boji. Mesto barbarov je silne v boji na rovine, mimo miest, i ked maju specialnu moznost na poskodzovanie murov pri obliehani. Medzi zranitelne jednotky patria Wolf Raiders. Tito jazdci na vlkoch su vyborni v boji s protivnikmi, ktori uz nemozu odpovedat. Obrana je vsak velmi slaba. Niektore jednotky su sice lacne, ale v boji malo pouzitelne. Napriklad Orc je sice strelec, ale svojou strelbou vela nezmoze. Jedina vyhoda je vlastne cena. K niektorym bojovnikom sa da len tazko dostat pre vysoke ceny ich budov. Plati to tak pre Ogre, ako i pre Cyclops. Elitna jednotka Behemoth moze byt k dispozicii uz prvy tyzden. Dobra specialna budova zvysuje utok hrdinu o 1 bod. Escape tunnel umozni ujst pocas obliehania. Grail pomoze len pri obliehani mesta. Dolezite vylepsenia: Wolf Raider utoci 2x, Ogre Magi dokaze kuzlit na spojencov, Thunderbird je jedina rychla jednotka. Ancient Behemoth dokaze v boji 1:1 porazit skoro kazdeho na hre. Dolezite jednotky do ofenzivnej armady: Wolf Raider, Thunderbird, Cyclops King, Ancient Behemoth (rychlost 8) Odporucani hrdinovia: Crag Hack (Barbarian) – Percentualny expert na offense dokaze aj zdvojnasobit utok jednotky a to sa este nepocitalo utocne cislo. Gundula (Battle Mage) – Podobny hrdina, ale viac vsestranny a menej zamerany na utok Dessa (Battle Mage) – Percentualny expert na logistics. Gurnisson (Barbarian) – Balista zadarmo! Fortress • Vhodne pre pokrocilych hracov • Mesto zamerane na obranu, minimum magie • Pomale ale velmi odolne jednotky • Jedna strelecka jednotka, dve lietajuce jednotky • Bojovy hrdina Beastmaster (a30-d50-s10-k10) • Magicky hrdina Witch (a5-d15-s40-k40) • Nativnym povrchom je mociar (swamp), vyraba drevo a kamene a uprednostnuje magiu zeme. Fortress je mesto, ktore sa hra hlavne zo zaciatku velmi tazko. Silna specializacia na obranu nie je vhodna na skore dobyvanie bani. Fortress ma podobne ako Stronghold len zakladnu magiu. Akekolvek zlozitejsie kuzla nie su k dispozicii. Na druhu stranu ma Fortress niekolko silnych defenzivnych jednotiek a dokazu tak dobre branit mesta. Mesto Fortress je specialne tazsie dobit kvoli vacsej vodnej priekope. Casta taktika pre Fortress je pripravit niekolko Wyvern na zaberanie bani co najskor. Medzi zranitelne jednotky patria hlavne strelci. Nasledne cela armada, pretoze pomale, i ked silne jednotky, musia ist dopredu. Velke mnozstvo pesiakov profituje z faktu, ze hrdina Beastmaster ma velku obranu a casto aj schopnost armorer, ktora obranu este viac zvysuje. Witch je vsak velmi nepotrebny tip hrdinu, lebo magicky hrdina v nemagickom meste, ktory ma casto nepouzitelnu schopnost Eagle Eye, nie je to prave a spolu s Battle Mage maju najmensie vyuzitie pre schopnost Wisdom. Dolezite vylepsenia: Lizard Warrior je na rozdiel od povodnej verzie lepsi v utoku, hlavne po kuzle Bless. Dragon Fly je jedna z malo rychlych jednotiek a dokaze rusit kuzla a pridavat kuzlo Weakness. Mighty Gorgon dokaze nicit aj elitne jednotky. Wyvern Monarch je druha rychla jednotka, ale stale ma malo jednotiek. Chaos Hadra je rychlejsia a tak moze lahsie trafit viac potrebnych cielov. Oplati sa kombinovat s kuzlami Haste alebo Teleport. Dolezite jednotky do ofenzivnej armady: Vsetky (rychlost 5), maximalna rychlost pre pomocne jednotky je s pouzitim len Dragon Fly (rychlost 11) Odporucani hrdinovia: Tazar (Beastmaster) - Percentualny expert na armorer dokaze aj zdvojnasobit obranu jednotky a to sa este nepocitalo obranne cislo. Andra (Witch) – Percentualny expert na intelligence. Na vyssich urovniach jej nikdy nedojde mana na kuzlenie.. Kinkeria (Witch) – Dvojnasobny efekt pre Learning. Gerwulf (Beastmaster) – Balista zadarmo! Conflux • Vhodne pre zaciatocnikov • Silne mesto plne protikladov • Efektivne jednotky po vylepseniach • Dve strelecke jednotky, tri lietajuce jednotky • Bojovy hrdina Planeswalker (a45-d25-s15-k15) • Magicky hrdina Elementalist (a15-d15-s35-k35) • Nativnym povrchom je trava (grass), v datadisku Horn of the Abyss vysociny (highlands), vyraba ortut a ma pristup ku kazdej magii. Conflux je mesto elementalov, fenixov a drobnych ale velmi rychlych vil. V niektorych turnajoch je toto mesto zakazane, kedze je povazovane za prilis silne. Conflux nema ziadne strelecke jednotky pred vylepsenim. Vylepsovanie jednotiek je tak mimoriadne dolezite uz na zaciatku hry. Pozostava z hrdinov Planeswalker, ktori maju silne bonusy na vacsinu jednotiek, a z Elementalistov. Ti su castou volbou a maju o 1 atribut viac ako vsetci ostatni magicki hrdinovia. Kuzelni hrdinovia zacinaju aj s magiou, co zjednodusuje kuzlenie. Medzi zranitelne jednotky patria vsetky nevylepsene jednotky. Po vylepseni sa dokazu dokonca magicky chranit navzajom, co znizuje efektivitu kuziel ako je napriklad Magic Arrow. Jednotlive elementy maju vsak svoje slabosti, ktore sa daju schopnym kuzelnikom lahko znicit. Conflux je silne mesto aj na zosielanie destruktivnych kuziel, predovsetkym ohnivych. Hned styri jednotky su odolne voci ohnivemu kuzlu ako Armageddon. Mesto vsak nema pristup k tomuto kuzlu. Phoenix je totiz najrychlejsia jednotka a tak Conflux ma pravo prveho kuzla v bitke. Dolezite vylepsenia: Sprite je rychla jednotka a neda sa jej odpovedat, Storm a Ice elemental su strelecke jednotky. Fenix je silnejsia jednotka ako Firebird a vie sa znovu narodit po zniceni. Dolezite jednotky do ofenzivnej armady: Vsetky jednotky (rychlost 6) alebo len Phoenix (rychlost 21) Odporucani hrdinovia: Gelare a Grindan (Elementalist) – Dvaja hrdinovia so ziskom 350 zlata kazde kolo. Thunar a Erdamon (Planeswalker) – Ich specializacia urobi neuzitocne jednotky ovela uzitocnejsie. Plus zisk zlata 250 a po ziskani skusenosti az 1000 zlata. Labetha (Elementalist) – Specializacia na uzitocne kuzlo Stone Skin. Luna (Elementalist) – Specializacia na uzitocne kuzlo Fire Wall, ktorym mozno ochranit napriklad strelecke jednotky. Cove • Vhodne pre zaciatocnikov • Mesto zamerane skor na utok ako na obranu • Jednotky maju velky benefit z kuziel, kanon. • Dve strelecke jednotky, dve lietajuce jednotky • Bojovy hrdina Captain (a45-d25-s20-k10) • Magicky hrdina Navigator (a15-d10-s40-k35) • Nativnym povrchom je mociar (swamp), vyraba siru a uprednostnuje magiu vody. Cove je nove mesto, zavedene v datadisku Horn of the Abyss. Ide o mesto piratov a roznych morskych potvor. Hranie za Cove je jednoduche a staci skombinovat utocnych jednotiek, ich specialnu obliehaciu zbran kanon a najlepsieho hrdinu na hre, ktorym je Leena. Cove je tak zmesou miest Stronghold a Castle a bojovy hrdinovia maju vacsinou schopnost Offense. Medzi zranitelne jednotky patri Oceanid, co je rychla a lacna jednotka. Ine jednotky, napriklad Nix, su mimoriadne odolne a vyborne na obranu. Najdolezitejsia jednotka pre Cove su pirati na urovni 3, nazvani Sea Dogs. Ti dokazu urobit velke poskodenie, idealne po zakuzleni kuzla Bless. Ayssid dokaze utocit 2x a je relativne rychlou jednotkou, zvlast po zakuzleni kuzla Haste. Po spravnom cakani tak moze zautocit az 4x na hodnotny ciel. Ide o najrychlejsiu jednotku s dvomi utokmi a ich sila sa da este vylepsit hrdinom. Navyse ich moze byt vdaka pridavnej budove o 3 viac. Cove tak ma vybornu jednotku na 3. a 4. stupni a pravdepodobne najlepsiu obrannu jednotku na 6. stupni. Dolezite vylepsenia: Kazda uroven piratov zlepsuje tuto jednotku a pridava schopnost Accurate Shot, ktora nici dalsie nepriatelske jednotky. Ayssid ziskava druhy utok. Nix Warrior je este silnejsia obranna jednotka a su rychlejsi. Haspid ma 2x viac zivota a podstatne lepsi utok. Dolezite jednotky do ofenzivnej armady: Vsetko bez Seamanov (rychlost 7) alebo Haspid a Ayssid (rychlost 11) Odporucani hrdinovia: Leena (Captain) – Bez pochyb najlepsi hrdina na hre pre akukolvek strategiu. 600 az 1350 zlata. Navyse sa rychlo pohybuje po zlozitych terenoch. Jeremy (Captain) – Kanon zdarma! Navyse kanon je lepsi ako balista a hrdina stoji o 1500 menej ako kanon. Uzitocny aj ako hlavny bojovnik. Corkes (Captain) – Cove verzia hrdinu Crag Hack. Anabel (Captain) – Specializacia na piratov, ktori su lepsi kazde tri urovne hrdinu a mozu strielat skor. Budovanie mesta a prve dva tyzdne Moznosti, ako hrat hru, je samozrejme niekolko. Tu su tri najcastejsie sposoby, ako co najlepsie rozohrat partiu. Ekonomicky rozjazd Pri ekonomickom rozjazde sa pocita s dostatkom priestoru okolo hraca. Je nutne, aby boli protivnici daleko. Zakladom ekonomickeho rozjazdu je poznatok, ze na najatie bojovnikov a postavenie budov je potrebne velke mnozstvo zlata. Maximalizovanie prijmu tak sposobi, ze v neskorsich castiach hry bude moct hrac robit naozaj cokolvek. Postup: 1. Co najskor postavit nove radnice, mat to ako hlavnu prioritu. Neustale sledovat, ake budovy su potrebne pre postavenie city hall a neskor kapitoly. Stavat menej uzitocne, ale potrebne budovy skor ako cokolvek ine. Prikladom je postavenie town hall, nasledne magic guild, marketplace, blacksmith a city hall. Po tom nasleduje stavby citadely a hradu, co umozni stavbu kapitoly. 2. Ekonomicky moze velmi pomoct dobry hrdina, ktory ma prijem zlata. Taktiez, len co to bude mozne, je vhodne postavit resource silo (vyzaduje marketplace) na ziskanie dalsich surovin. 3. Hrac musi co najskor ziskat kamen a drevo, pretoze ich potrebuje na stavbu hradu. 4. Druhy tyzden nasleduje stavba budov na najimanie bojovnikov, so zameranim na tie, ktore mozu produkovat strelcov. Vojensky rozjazd Na rozdiel od ekonomickeho rozjazdu sa vojensky rozjazd zameriava na produkciu jednotiek co najskor s tym, ze ekonomika bude neskor. Vyhodou vojenskeho rozjazdu je rychlejsie ziskavanie cennych bani a rychlejsie ziskavanie bojovych skusenosti. Vhodne na male mapy. 1. co najskor postavit magic guild a town hall. Nasledne budovy pre bojovnikov. 2. Kedze je dolezite dobyvanie, je potrebne vybrat i agresivneho hrdinu s balistou/kanonom alebo so streleckymi jednotkami. 3. Ak hrdina potrebuje knihu kuziel, je potrebne ju okamzite kupit. Aj zakladne kuzla zabezpecia nizsie straty pri bojoch. 4. Pri bojovych rozjazdoch je potrebne dobre poznat svoje mesto a co najskor ziskat banu na najcennejsiu luxusnu surovinu. Tento rozjazd je tiez zaujimavy pre tych, ktori zacinaju nedaleko chranenenej zlatej bane. Kombinovany rozjazd Castou moznostou je aj ekonomicky rozjazd s tym, ze ekonomika je trochu spomalena v den 7 stavbou budovy pre strelcov. Ako prva sa nakupuje magic guild kvoli kuzlam pre hrdinu. Napriklad pre mesto Rampart je bezne v den cislo 7 postavit Homestead, aby bolo mozne najat niekolko streleckych jednotiek. Za 2 dni tak moze hrdina najat dvojnasobok strelcov. Hrdinovia Vyber dobreho hrdinu je velmi dolezity. Koho vsak vybrat z tak bohatej ponuky? Hrdinov je velke mnozstvo, ale daju sa lahko zaradit do jednotlivych kategorii. Specializacia na jednotky je u hrdinov velmi casta. Nejde vsak casto o tu najlepsiu moznost. Efekt sposobuje malu vyhodu pre jedinu jednotku, zatial co pre vsetko ostatne je to nezaujimave. Malu vyhodu moze mat specializacia na jednotku, ktora bude vo vasej armade velmi casta – alebo na strelecke jednotky, ktore budu celkovo o trochu lepsie a mozu strielat o nieco skor. Specializaciu na jednotky maju vacsinou ti hrdinovia, ktori nie su zamerani na magiu. Priklad dobreho hrdinu: Ivor (elfovia), Valeska (strelci), Theodorus (magovia) Specializacia na kuzla je taktiez velmi casta. Mat vyhodu pri slabom kuzle, ktore sa nepouziva, nie je velka slava. Naopak, u silnych magickych hrdinov dokaze specializacia na kuzlo robit divy. Dobrym prikladom je Loynis za ludi a jeho specializacia na kuzlo prayer. Na to, aby boli kuzla skutocne efektivne, je potrebne ziskat spravnu schopnost na konkretnu skolu magie (ohen, voda, zem, vzduch). Bez toho je specializacia na kuzla malo efektivna a zaujimava len zo zaciatku hry, nie ku koncu. Priklad dobreho hrdinu: Adela (bless), Solmyr (chain lighting), Ciele (magic arrow) Specializacia na percentualne zlepsenia je, pri spravne vybranom hrdinovi, velmi prospesna. Hrdinovia so specializaciou na utok (offense), obranu (armorer), silu kuzla (sorcery) ci vedomosti (intelligence) je dolezita pri vacsine hrdinov. Dat specializaciu na utok pre niekoho, kto vynika v utoku, je silne a na vysokej urovni priamo nezastavitelne. Napriklad armorer je urcite viac uzitocny pre hrdinu z mesta Fortress ako z mesta Tower. Percentualne sa zlepsuje aj logistics, navigation, estates, necromancy ci interference. Crag Hack na urovni 20 moze mat bonus 120% na utok. Priklad dobreho hrdinu: Crag Hack (offense), Tazar (armorer), Malekith (sorcery) Specializacia na staly prijem je idealom pre druheho hrdinu. Vybrat hrdinu, ktory prida 350 zlata kazde kolo, je mimoriadne vyhodne a vrati sa za priblizne tyzden. Ak ma hrdina nejake jednotky, bude to este omnoho skor. Zaujimavy je aj prijem krystalov, siry alebo inej suroviny. Vobec netreba skumat, z akeho mesta dany hrdina pochadza. Tak velmi je to vyhodne. Priklad dobreho hrdinu: Jenova (+350 zlata), Leena (+850 zlata, zanedlho dokonca +1350 zlata) V pripade pouzitia dvoch hrdinov je tak velmi dobra kombinacia hrdinu na boj a hrdinu na ostatne cinnosti, napriklad v pripade hradu Rampart Mephala na boj a Jenova na prijem. Pre 8 hrdinov je idealne mat aspon 5 hrdinov s bonusom na prijem zlata alebo surovin. Zvlastne schopnosti hrdinov Air Magic je na podporenie kuziel, ako napriklad Haste alebo Lighting. Dobra volba vo vacsine pripadov, aj pre neskorsie kuzlo Fly. Archery je vhodna schopnost tam, kde je viac streleckych jednotiek. Pri jedinom strelcovi nema zmysel. Vyborne tiez tam, kde je silny utok hrdinov, napriklad v mestach Stronghold, Conflux a Cove. Armorer je jedna z najlepsich schopnosti tam, kde je velka obrana pri hrdinovi. Postara sa o to, ze hrdina nestraca vela jednotiek ani v tazkych bitkach a pri obliehani miest. Hodi sa pre mesta Fortress, Rampart, Castle ci Inferno, alebo celkovo tam, kde su zranitelni strelci a vela lietajucich jednotiek. Artillery je moznost vylepsit balistu alebo kanon. Rozhodne najlepsie riesenie je pre mesto Cove, kde je k dispozicii podstatne silnejsi kanon. Pre inych je to len malo dolezita schopnost v porovnani s ostatnymi. Dobre vyuzitie moze mat aj pre mesto Stroghold a Conflux. Ballistics je ovladanie katapultom a najviac sa hodi pre toho hrdinu, ktory casto dobyva mesta. Na mape s mnozstvo miest je to dobre riesenie, na inych to nema vysoku prioritu. Diplomacy umozni lacnejsie vzdanie sa a vyjednavanie s protivnikmi na mape. Pre nekromantov, ktori mozu jednotky premenit na nemrtvych kostlivcov. Pre inych to nie je az tak silna schopnost. Eagle Eye je zbytocnost. Nema ziadne prakticke vyuzitie a je lepsie zvolit cokolvek ine ako toto. Earth Magic je povazovana za najlepsiu magiu. Dokaze efektivne spomalovat, zlepsovat obranu ci presuvat hrdinu medzi mestami. Patria sem aj niektore vyborne destruktivne kuzla. Oplati sa pre kazdeho, ale najvacsiu sancu na ziskanie tejto magie ma Conflux, Necropolis a Dungeon. Estates je moznost ziskavat peniaze kazde kolo. Efekt bol vyrazne zlepseny v Horn of the Abyss 1.6, takze na expertnej urovni sa ziska az 1000 zlata. Jasna volba aj pre bojoveho hrdinu, kedze efekt je obrovsky. Najvacsiu sancu na ziskanie Estates maju rytieri z hradu Castle. Fire Magic umoznuje ohnive kuzla. Vacsinou sa ohniva magia povazuje za najmenej pouzitelnu, ale i tak je to minimalne priemerna schopnost. Umoznuje napriklad rozne prekliatia. Zaroven ide o zaujimavu schopnost pre tzv. Dracageddon, kombinaciu ciernych drakov a kuzla Armageddon. First Aid je specializacia na stan prvej pomoci. Malo zaujimave, vyuzitelne len v minime situacii. Intelligence zvysuje mnozstvo many u hrdinu. Efektivne tam, kde sa pouzivaju velmi narocne kuzla. Pri prekroceni vysokeho mnozstva many uz tato schopnost prestava mat zmysel. Priemerna schopnost. Dobre pre tych, ktori maju vysoku silu kuziel. Napriklad pre Warlockov z Dungeon. Leadership zlepsuje moralku a teda sancu, ze jednotky budu moct urobit dalsi tah. Efektivne pre velke armady. Taktiez dobre v pripade, ak ma hrdina bojovnikov z roznych miest. Niekedy je to vsak zbytocna schopnost, hlavne ak ma hrdina vsetky jednotky z jedneho mesta (+1 k moralke), anjela a artefakty zlepsujuci moralku. Na druhej strane, hrdina moze dat artefakty niekomu inemu a zobrat si nieco ine na vymenu. Leadership je tiez malo efektivny, ak mate mesto Castle s postavenym grailom. Learning umoznuje rychlejsie ziskavanie urovni hrdinu. Nie je to vsak nic nutne, pretoze body mozu ist aj do niecoho efektivnejsieho. Ziskat vysoku uroven je prakticky rovnako narocne s touto aj bez tejto vlastnosti. Celkovo je tak Learning nezaujimavy. Logistics umoznuje rychle pohybovanie sa po mape, zvlast po cestach. Tato schopnost bola v datadisku Horn of the Abyss oslabena, ale stale je dobra tak pre kazdeho. Hrdina tak dokaze prejst dlhsiu cestu a vybojovat viac bojov ci rychlejsie prechadzat medzi mestami. Luck je na tom podobne ako Leadership. Velmi efektivny pre velke armady, kde umozni dvojnasobne poskodenie pri kazdom utoku. V pripade grailu z mesta Rampart alebo dostatku artefaktov je Luck malo zaujimavy. Mysticism zvysuje obnovu many. Kym v Horn of the Abyss 1.6 bola tato schopnost velmi zefektivnena, v povodnom Heroes 3 sa zvysuje mana len velmi pomaly. Tato schopnost tak nema velke opodstatnenie. Najvacsia vyhoda je na mapach, kde je malo miest a nie su tam magicke studne. Navigation je podobna schopnost ako logistika, ale urcena na moreplavbu. Cim viac vody, tym lepsie. Na mapach s minimom vody nema ziadne opodstatnenie. Necromancy je priamo naviazana na mesto Necropolis, inde sa ani neda ziskat (mimo uprav v editore). Pre nekromantov je samozrejme priaznive dostat nekromanciu na maximum co najskor. V Horn of the Abyss je nekromancia obmedzena na polovicu. Offense ovplyvnuje utok jednotiek v boji na blizku. Na strelecke jednotky nema vplyv, ak nie su donutene bojovat na blizku. Pri velkych armadach ide o jednu z najlepsich schopnosti a zvysuje sancu, ze sa podari nepriatelsku armadu rozdrvit bez stran, casto prvym utokom. Rovnako ako armorer ide o vybornu schopnost pre lietajuce jednotky. Pathfinding funguje podobne ako logistics, ale namiesto zrychlenia pohybu znizuje negativny dopad nepriaznivych terenov. Ak potrebujete bojovat v mociaroch, pusti ci na snehu, pathfindinding urobi vela. Idealne v kombinacii s logistics a rychlymi jednotkami mozete predbehnut nepriatelske armady. Resistance zvysuje sancu, ze sa vyhnete nepriatelskemu kuzlu. Vyborne proti hrdinom, ktori su silne naviazani na zosielanie kuziel. V Horn of the Abyss 1.6 bola tato schopnost nahradena s Interference. Scholar je vyborny pre sekundarneho hrdinu. Vdaka tejto schopnosti moze zdielat kuzla s inymi hrdinami. Hlavny hrdina tak nemusi navstevovat fyzicky kazde mesto. Scouting ukazuje vacsiu cast mapy. Na zaciatku zaujimava moznost, ale postupne slabne. Sorcery zvysuje silu destruktivnych kuziel. Vyborne pre Warlockov a Nekromantov. Tactics umoznuje lepsie zoradenie jednotiek na zaciatku boja. Skvele pre velke armady. Umoznuje tiez ujst z boja pred poslanim prvych utokov a kuziel. Water Magic je dobra na pozehnania, hlavne Prayer alebo Bless. Obidva tieto kuzla su dostupne aj u hrdinov v meste Castle. Vodna magia je pre mesto Necropolis prakticky zbytocna. Wisdom je velmi casta schopnost a taktiez velmi potrebna tam, kde mate dobre vyvinute mesta s vysokymi urovnami magickych vezi. Aspon na zakladnej urovni by mal mat tuto schopnost kazdy bojujuci hrdina. Bez schopnosti Wisdom mozno pouzivat len zakladne kuzla a to i na klasickej mape. Interference je nova schopnost, zavedena v datadisku Horn of the Abyss. Interference znizuje silu kuzla u nepriatelskeho hrdinu, co sa oplati tak proti kuzelnikom, ktorych kuzla su menej smrtelne, ako i proti nemagickym hrdinom, ktorym pokles sily kuzla z 2 na 1 velmi ublizi.