Chramy Obalka: Bohyna Hekate, rozne internetove zdroje Mapa: Namalovana v hre Battle for Wesnoth, wesnoth.org Autor Vydavatel Licencia Vydanie GKBN Stanislav Hoferek Greenie kniznica CC-BY-NC-ND Prve (2019) 000111 O knihe Chramy su logicka kartova hra, v ktorej ma kazdy hrac niekolko moznosti. Ako ich skombinuje a aku strategiu zvoli, je len na nom. V hre Chramy si hrac vyberie, akym sposobom bude smerovat svoju malu dedinu k blahobytu a k nadvlade nad ostatnymi. Rozhodne sa pre vojenske utoky a rabovanie? Poziada niektoreho z dvoch odlisnych bohov o pomoc? Alebo postavi monument, ktory budu ostatni obdivovat po starocia? Hra je urcena pre ludi od desiatich rokov a da sa hrat pre dvoch az styroch hracov. Ci uz si vyberiete agresivnejsiu alebo pasivnejsiu hru, vzdy mozete svoje rozhodnutia planovat dopredu a v pripade potreby zmenit. Jednou z najdolezitejsich budov je chram, kde moze hrac zacat kuzlit rozne kuzla, ktore mozu ale nemusia viest k vitazstvu. Hra je navyse velmi konfigurovatelna a na zaklade jednoduchych premennych sa da lahko docielit ina dlzka hrania. Pretoze je viac sposobov, ako sa da hra vyhrat, je potrebne rozmyslanie a planovanie dopredu a zaroven uvazovat, co prave teraz planuje niekto zo superov. Chramy su logicka hra pre dvoch az styroch hracov. Pravidla Ciel hry Cielom hry je, pochopitelne, vyhrat. Kazdy hrac zacina s malou dedinou, ktoru si postupne zlepsuje. Existuje niekolko sposobov, ako vyhrat. 1. Vojenske vitazstvo. Vitaz musi ziskat minimalne o 15 bodov silnejsie vojsko, ako druhy v poradi 2. Hrdinske vitazstvo. Vyhra ten, kto ako prvy porazi bajneho netvora. Na to je potrebna sila 35. 3. Monument. Vyhra ten, kto ako prvy postavi monument. Na postavenie je potrebne velke mnozstvo surovin. Cena monumentu sa urcuje na zaciatku hry, napriklad 5 alebo 7 z kazdej suroviny. 4. Vitazstvo na body. Hrac, ktory ako prvy ziska 15 bodov, vyhrava. Rataju sa body od jednotlivych bohov, ako i 2 body za postavene opevnenie a 2 body za najvacsiu armadu a najviac jedla. Potrebujeme 1. Mapu, suroviny, navod, panaciky (figurky). Tie mozu nahradit napriklad mince. 2. Hraciu kocku, moze ju nahradit generator cisiel, napriklad http://greenie.elist.sk/kocka.html Priebeh hry Hra chramy sa hra na kola. V kazdom kole urobi hrac niekolko cinnosti. Ziska suroviny a moze vykonat rozlicne akcie. 1. Hod kockou. Hrac ziskava suroviny podla cisla na kocke. Kazda surovina ma ine cislo a je to naznacene napriklad na hracom plane. 2. Posun na mape. Hrac moze posunut svoju figurku na mape. Ak padne na kocke rovnake cislo ako to, na ktorom stoji figura hraca, ziskava o jednu surovinu viac. Tato cinnost je dobrovolna. 3. Kuzlenie (vyzaduje chram), stavba novych budov ci verbovanie armady. 4. Jedna z pokrocilych akcii. Tato cinnost je dobrovolna. Hrac nemoze vykonat tu istu pokrocilu akciu dvakrat za sebou. Ak chce napriklad rabovat inych hracov, musi medzi rabovaniami napriklad obchodovat alebo pouzit modlitbu ci karavanu. Hod kockou Hod kockou ovplyvnuje startove poradie, zisk surovin na zaciatku kola kazdeho hraca a silu kuzla. 1. +1 drevo. +2 dalsie dreva (spolu 3) ak ma hrac budovu pila. Drevo je uzitocne na stavbu budov. 2. +1 kamen. +2 dalsie kamene (spolu 3) ak ma hrac budovu kamenolom. Kamen je uzitocny na stavbu budov. 3. +1 obilie. +2 dalsie obilia (spolu 3) ak ma hrac budovu farma. Bonus sa da zvacsit postavenim mlynu. Obilie je uzitocne na zvacsovanie vojenskej sily. 4. +1 kon. +2 dalsie kone (spolu 3) ak ma hrac budovu stajne. 5. +1 huba. +2 dalsie huby (spolu 3) ak ma hrac budovu jaskyna. 6. +1 akakolvek surovina (drevo, kamen, obilie, kon alebo huba) Priklady hodu kockou Priklad 1: Hrac hodi cislo 5. Svoju figurku ma na inom policku, ale ma postavenu jaskynu. Ziskava 1 hubu za hod kockou a 2 huby za vlastnictvo jaskyne. Priklad 2: Hrac hodi cislo 3. Je na spravnom policku na zaciatku kola a ma postavenu farmu a mlyn. Dostava tak az 6 obilia. 1 za hod kockou, 1 za poziciu, 2 za farmu a 2 za mlyn. Pokrocile akcie • Obchodovanie. Vymena surovin s bankou. Cena sa urcuje podla poctu obchodov. 4 rovnake suroviny za 1 surovinu pri jednom obchode, 2 za 1 pri dvoch a 1 za 1 pri troch obchodoch. Hrac moze mat viac obchodov. Ak je na obchode na mape, pocita sa to ako dalsi obchod. • Nocne rabovanie. Hrac rabuje ineho hraca. Bez ohladu na silu jednotlivych hracov. Utocnik zoberie protihracovi tolko surovin, kolko jeho jednotky odnesu. Vybera sa nahodne, zrebovanim. • Vojensky utok. Ak ma hrac silnejsiu armadu, protihrac prichadza o svojho najslabsieho bojovnika. Nepresuvaju sa ziadne suroviny. • Modlitba. Ak ma hrac chram, moze sa pomodlit k bohom. Pri dostatocnej sile kuzla (podla hodu kockou) ziskava huby. Pri sile kuzla 2-5 ziskava 1 hubu, pri hodeni cisla 6 ziskava 2 huby. • Karavana. Ak ma hrac minimalne dve budovy obchod, moze pouzivat karavanu. Ziskava tolko akychkolvek surovin z banky (okrem koni), kolko koni vlastni. Budovy Ekonomicke budovy Pila Kamenolom Farma Stajne Jaskyna Mlyn Cena 2x drevo 2x drevo 2x kamen 2x drevo 1x kamen 2x drevo 1x kamen 2x drevo 4x kamen Produkcia 2x drevo 2x kamen 2x obilie 2x kon 2x huba 2x obilie Ostatne budovy Chram Kasarne Obchod Opevnenie Monument Cena 3x drevo 5x kamen 2x kamen 2x obilie 1x z kazdej suroviny 2x drevo 3x kamen Podla dohody na zaciatku hry Produkcia Umoznuje kuzlenie a akciu Modlitba Umoznuje najimanie bojovnikov Vymena surovin 4:1 (1 obchod) 2:1 (2 obchody) 1:1 (3 obchody) +2 vitazne body +1 vojenska sila obrana pred rabovanim Vyhra Vojaci Bojovnik Jazdec Cena 2x obilie alebo 1x obilie a 2x drevo 3x obilie a 1x kon hrac musi vlastnit stajne Sila a nosnost Sila 2, odnesie 1 surovinu Sila 5, odnesie 2 suroviny Posledne cinnosti hracov Obchodno-vanie Nocne rabovanie Vojensky utok Modlitba v chrame Obchodna karavana Hrac 1 Hrac 2 Hrac 3 Hrac 4 Vitazne body – Hrac 1 Vitazne body – Hrac 2 Vitazne body – Hrac 3 Vitazne body – Hrac 4 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Jazdec Sila 5, nosnost 2 Jazdec Sila 5, nosnost 2 Jazdec Sila 5, nosnost 2 Jazdec Sila 5, nosnost 2 Jazdec Sila 5, nosnost 2 Jazdec Sila 5, nosnost 2 Jazdec Sila 5, nosnost 2 Jazdec Sila 5, nosnost 2 Jazdec Sila 5, nosnost 2 Jazdec Sila 5, nosnost 2 Jazdec Sila 5, nosnost 2 Jazdec Sila 5, nosnost 2 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Jazdec Sila 5, nosnost 2 Jazdec Sila 5, nosnost 2 Jazdec Sila 5, nosnost 2 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Jazdec Sila 5, nosnost 2 Jazdec Sila 5, nosnost 2 Jazdec Sila 5, nosnost 2 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Bojovnik Sila 2, nosnost 1 Jazdec Sila 5, nosnost 2 Jazdec Sila 5, nosnost 2 Jazdec Sila 5, nosnost 2 4x Huby Surovina 4x Huby Surovina 4x Huby Surovina 4x Huby Surovina 4x Huby Surovina 4x Huby Surovina Huby Surovina Huby Surovina Huby Surovina Huby Surovina Huby Surovina Huby Surovina Huby Surovina Huby Surovina Huby Surovina Huby Surovina Huby Surovina Huby Surovina Huby Surovina Huby Surovina Huby Surovina Obilie Surovina Obilie Surovina Obilie Surovina Obilie Surovina Obilie Surovina Obilie Surovina Obilie Surovina Obilie Surovina Obilie Surovina Obilie Surovina Obilie Surovina Obilie Surovina Obilie Surovina Obilie Surovina Obilie Surovina Obilie Surovina Obilie Surovina Obilie Surovina Obilie Surovina Obilie Surovina Obilie Surovina Drevo Surovina Drevo Surovina Drevo Surovina Drevo Surovina Drevo Surovina Drevo Surovina Drevo Surovina Drevo Surovina Drevo Surovina Drevo Surovina Drevo Surovina Drevo Surovina Drevo Surovina Drevo Surovina Drevo Surovina Drevo Surovina Drevo Surovina Drevo Surovina Drevo Surovina Drevo Surovina Drevo Surovina Kamen Surovina Kamen Surovina Kamen Surovina Kamen Surovina Kamen Surovina Kamen Surovina Kamen Surovina Kamen Surovina Kamen Surovina Kamen Surovina Kamen Surovina Kamen Surovina Kamen Surovina Kamen Surovina Kamen Surovina Kamen Surovina Kamen Surovina Kamen Surovina Kamen Surovina Kamen Surovina Kamen Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina Kon Surovina 5 Vyherne body 5 Vyherne body 5 Vyherne body 5 Vyherne body 5 Vyherne body Kon Surovina 2 Vyherne body 2 Vyherne body 2 Vyherne body 2 Vyherne body 2 Vyherne body Kon Surovina 1 Vyherne body 1 Vyherne body 1 Vyherne body 1 Vyherne body 1 Vyherne body Kon Surovina Pila 2 dreva budova Pila 2 dreva budova Pila 2 dreva budova Pila 2 dreva budova Obchod 1 z kazdej suroviny budova Kamenolom 2 dreva budova Kamenolom 2 dreva budova Kamenolom 2 dreva budova Kamenolom 2 dreva budova Obchod 1 z kazdej suroviny budova Farma 2 kamene budova Farma 2 kamene budova Farma 2 kamene budova Farma 2 kamene budova Obchod 1 z kazdej suroviny budova Stajne 2 dreva 1 kamen budova Stajne 2 dreva 1 kamen budova Stajne 2 dreva 1 kamen budova Stajne 2 dreva 1 kamen budova Obchod 1 z kazdej suroviny budova Jaskyna 2 dreva 1 kamen budova Jaskyna 2 dreva 1 kamen budova Jaskyna 2 dreva 1 kamen budova Jaskyna 2 dreva 1 kamen budova Obchod 1 z kazdej suroviny budova Chram 3 dreva 5 kamenov budova Chram 3 dreva 5 kamenov budova Chram 3 dreva 5 kamenov budova Chram 3 dreva 5 kamenov budova Obchod 1 z kazdej suroviny budova Mlyn 2 dreva 4 kamene budova Mlyn 2 dreva 4 kamene budova Mlyn 2 dreva 4 kamene budova Mlyn 2 dreva 4 kamene budova Obchod 1 z kazdej suroviny budova Kasarne 2 kamene 2 obilia budova Kasarne 2 kamene 2 obilia budova Kasarne 2 kamene 2 obilia budova Kasarne 2 kamene 2 obilia budova Obchod 1 z kazdej suroviny budova Obchod 1 z kazdej suroviny budova Obchod 1 z kazdej suroviny budova Obchod 1 z kazdej suroviny budova Obchod 1 z kazdej suroviny budova Obchod 1 z kazdej suroviny budova Opevnenie 2 dreva 3 kamene budova Opevnenie 2 dreva 3 kamene budova Opevnenie 2 dreva 3 kamene budova Opevnenie 2 dreva 3 kamene budova Obchod 1 z kazdej suroviny budova Kuzla Aby hrac mohol kuzlit, musi najskor postavit chram. Nasledne si vyberie niekoho z bohov. Ci sa hra na prvych dvoch bohov alebo na vsetkych, to je vecou dohody na zaciatku hry. Hrac oznami ostatnym, akeho boha si vybera. Bohovia su vyrovnani, ale velmi odlisni. Kazdy boh zjednodusuje cast hry a niekedy je vhodne vybrat boha aj podla toho, co planuju protihraci. Hrac moze pocas svojho kola pouzit neobmedzene mnozstvo kuziel. Bohyna prirody je skor pre pasivnych hracov. Jej kuzla su jednoduchsie, vacsinou obranne a umoznuje vyhrat aj tomu hracovi, ktory sa nespecializuje na armadu. Pasivne bonusy Hrac ziskava pri prvom modleni 1 drevo a 1 kamen Pri zvoleni ziskava hrac jednorazovo 2 dreva. 1 huba 2 huby 3 huby 4 huby 5 hub 6 hub 9 hub Budova pri stavbe je lacnejsia o 1 drevo alebo kamen 2 suroviny (nemozu byt rovnake) 1 vitazny bod Kuzelna obrana proti rabovaniu (1 pouzitie) Kuzelna obrana proti vojenskym utokom (1 pouzitie) 3 vitazne body Bohyna prirody posiela suroviny, dvojnasobok sily kuzla Sila kuzla min 2 Sila kuzla min 2 Sila kuzla min 2 Sila kuzla min 2 Sila kuzla min 2 Sila kuzla min 2 Pocet je podla sily kuzla Boh vojny ma narocnejsie kuzla, ktore sa viac hodia pre ofenzivnych hracov. Jeho kuzla dokazu vyrazne posilnit armadu. Pasivne bonusy Pri zvoleni ziskava hrac jednorazovo 2 obilia. Hrac ziskava z banky 2 suroviny podla svojho vyberu pri prvom rabovani supera 1 huba 2 huby 3 huby 4 huby 5 hub 6 hub 9 hub Armada ma o +1 vacsiu silu pri vojenskych utokoch (1 pouzitie) Jednotky unesu dvakrat viac surovin pri rabovani Kasarne celkom zadarmo 2 vitazne body 5 obilia V tomto kole bude kazdy bojovnik alebo jazdec lacnejsi o 1 obilie Boh vojny ti posiela elitnych jazdcov Sila kuzla min 3 Sila kuzla min 3 Sila kuzla min 3 Sila kuzla min 3 Sila kuzla min 3 Sila kuzla min 3 Pocet je polovica sily kuzla (zaokruhlene nadol) Rozsirenie Bohyna carovania je, podla nazvu, vyborna na caste kuzlenie. Jej kuzla su casto jednoduche. Nema vsak ziadne ekonomicke alebo bojove bonusy. Pasivne bonusy Pri zvoleni ziskava hrac jednorazovo 2 huby. Hrac ziskava 2 huby po postaveni jaskyne. Ak uz jaskynu ma, huby ziskava okamzite. 1 huba 2 huby 3 huby 4 huby 5 hub 6 hub 9 hub 1 surovina, typ je podla hodu kockou 2 suroviny (musia byt rovnake) Jaskyna celkom zadarmo Ziskavas jednu hubu za kazdu budovu, ktoru vlastnis Kradnes vsetky huby vybranemu protihracovi 1 huba za kazdeho bojovnika, 2 huby za kazdeho jazdca Hrac ziskava 3 vitazne body Sila kuzla min 2 Sila kuzla min 2 Sila kuzla min 2 Sila kuzla min 2 Sila kuzla min 2 Sila kuzla min 2 Sila kuzla min 2 Boh smrti je skutocne neprijemny. Ak ho chces nasledovat, budes musiet neustale skodit ostatnym. Ak ta ale vypocuje, mozes ziskat zaujimave odmeny. Pasivne bonusy Pri zvoleni ziskava hrac jednorazovo 2 kone. Hrac okamzite prichadza o jednu surovinu, vsetci superi prichadzaju o dve suroviny. Hrac uznavajuci boha smrti urcuje, o ktore suroviny pridu ostatni. 1 huba 2 huby 3 huby 4 huby 5 hub 6 hub 9 hub Zabijes bojovnika jednemu z protivnikov Zabijes jazdca jednemu z protivnikov Nicis obchod jednemu z protivnikov Protivnik prichadza o dve budovy podla svojho vyberu Ziskavas vsetky suroviny od vybraneho protivnika Zomieraju vsetky kone vsetkych hracov, za kazdeho mas 1 hubu Vsetci protihraci stracaju chram i kasarne Sila kuzla min 4 Sila kuzla min 4 Sila kuzla min 4 Sila kuzla min 4 Sila kuzla min 4 Sila kuzla min 4 Sila kuzla min 4 Boh obchodu je dobra volba pre hracov, ktori radi obchoduju s inymi hracmi a snazia sa postavit monument. Pasivne bonusy Pri zvoleni ziskava hrac budovu obchod. Hrac moze pomocou karavany ziskavat aj kone. 1 huba 2 huby 3 huby 4 huby 5 hub 6 hub 9 hub Hrac moze postavit opevnenie o 2 suroviny lacnejsie. Hrac ziskava 2 suroviny podla svojho vyberu Vymena 2 surovin s inym hracom. Obidvaja ziskavaju 1 hubu. Hrac ziskava 7 hub Hrac ziskava dalsiu budovu obchod Hrac ziskava 7 surovin podla svojho vyberu Hrac ziskava 3 vitazne body Sila kuzla min 2 Sila kuzla min 2 Sila kuzla min 2 Sila kuzla min 2 Sila kuzla min 2 Sila kuzla min 2 Sila kuzla min 2