Obrázky pochádzajú z bezplatnej open-source hry Battle for Wesnoth. Budeme radi, ak podporíte vývoj tejto hry! Autor Vydavateľ Licencia Vydanie GKBN Stanislav Hoferek Greenie knižnica CC-BY-NC-ND Tretie (2014) 000111 O hre Nie je žiadne tajomstvo, že sa táto hra inšpirovala inými hrami. Ide hlavne o kartové hry, kde sa na kvarteto dostali rozličné autá, vrátane informácii o nich – maximálna rýchlosť, zrýchlenie z 0 na 100km/h či objem motora. Takéto karty sú pre chlapcov oveľa zaujímavejšie ako pre dievčatá. Aspoň väčšinou. Princíp bol jednoduchý, vybrať to, v čom je dané auto dobré a ak v tom predbehne auto súpera, bude o auto viac. Jedno auto je rýchlejšie, iné má zaujímavý rok výroby či napríklad celkovú dĺžku. Podobný prístup je aj v počítačových stratégiách, ako je napríklad Battle for Wesnoth (Bitka o Wesnoth). Rozličné jednotky majú svoje výhody i nevýhody a vyhráva ten, kto ich lepšie rozloží po hracom pláne a vykryje ich slabiny, pričom zároveň využije silné stránky. Porazenie súpera je v tejto hre o dobrej kombinácii jednotiek a treba sa zamerať na správne verbovanie, využívanie terénu, dennej doby a využívať správny útok. Je lepšie ísť na blízku s mečom, alebo na diaľku s lukom? Záleží od konkrétnej situácie. Hra Hrady je jednoduchá a zábavná. Kým proti začiatočníkom netreba intenzívne rozmýšľať a počítať, pri hre proti skúseným hráčom rozhodujú detaily a vyžaduje sa logické myslenie. Celkovo je hra akousi kombináciou medzi úplne jednoduchými kartovými hrami a počítačovými stratégiami. Úlohou hráča je získať čo najviac kariet a spôsobiť, že súperovi už žiadne karty neostanú. Ako začať? Pred začiatkom hry je samozrejme ideálne zaobstaranie kariet. Vytlačte si celý dokument, prípadne iba tú časť, ktorú skutočne potrebujete, na papier. Dobre poslúži klasický kancelársky alebo tvrdší papier. Hra sa začína rozdelením kariet. Pretože je hra určená pre rôzny počet hráčov, môže sa dohodnúť navrhované rozdelenie, alebo sa môže rozdeliť individuálne. Maximálny počet hráčov nie je určený. Odporúčané rozdelenie kariet, ktorých je spolu 36: 2 hráči (rýchla hra): 8 kariet pre každého hráča, 20 kariet sa nepoužije 2 hráči: 18 kariet pre každého hráča 3 hráči: 12 kariet pre každého hráča 4 hráči: 9 kariet pre každého hráča 5 hráčov: 7 kariet pre každého hráča, jedna sa nepoužije Na začiatku kola vyberá začínajúci hráč trojicu kariet z vrchu svojej kôpky a ukladá ich na stôl, prípadne ich ukazuje všetkým hráčom. Keď to urobí, vyberá si disciplínu. Veľmi často tú, na ktorej má spolu na všetkých troch kartách najviac bodov. Príklad: Začínajúci hráč má karty Rytier, Pešiak a Kráľovná. Spolu majú tieto jednotky 12 bodov vládnutia, 12 bodov špionáže, 13 bodov na boj s mečom, 8 na luk, 14 na palicu a 7 na jazdectvo. Dobrý výber by tak bol boj s mečom (13) alebo s palicou (14). Zvolí boj s palicou. Protihráč má karty Strelec, Kráľ a Špión. Ich spoločné schopnosti pre boj s palicou sú 9, po pripočítaní obranného bonusu (3) je to 12. Začínajúci hráč vyhráva. To znamená, že: 1. Trojica výherných kariet ide na spodnú časť kôpky víťaza 2. Víťaz si môže zobrať jednu z troch kariet od porazeného a ten musí následne jednu z dvoch zvyšných kariet vyhodiť. Poslednú kartu si necháva a presúva ju na spodnú časť svojej hŕbky. 3. Druhý hráč v poradí začína svoje kolo. Vyberá si horné 3 karty a určuje disciplínu. Hra ďalej pokračuje až do bodu, keď posledný z hráčov príde o všetky svoje karty. Ak má jeden z hráčov menej ako 3 karty, hrá so všetkými ktoré má, až kým nepríde aj o tie. V niektorých disciplínach môže byť jedna karta silnejšia ako niektoré 3 karty. Doplnkové pravidlá V prípade remízy, teda ak má vyzývateľ rovnaký počet bodov ako druhý hráč po pripočítaní obranného bonusu, musí útočník i obranca vymeniť karty za iné (z hornej časti kôpky) Ak má hráč trojicu rovnakých kariet, napríklad trojicu jazdcov, nemôže vyzvať na najsilnejšiu (teda najviac bodovanú) disciplínu, v tomto prípade jazdectvo. Hráči si môžu pred začiatkom hry pozrieť svoje karty a ľubovoľne ich zamiešať Ak vyťahuje hráč trojicu kariet rovnakej farby a je medzi nimi Kráľovná, získava bonus 5 bodov, pri výzve i pri bránení. Ak hráč vyhrá s ľubovoľnou kombináciou kariet v jednej farbe, vyzýva ďalšie kolo, bez ohľadu na to, kedy vyzýval on. Hráči sa striedajú vo vopred stanovenom poradí, bez ohľadu na výsledky výziev. Napríklad pri hre troch hráčov ide prvý, za ním druhý, potom tretí a stále dookola, až do konca hry. S výnimkou predchádzajúceho bodu. Pri hre má obranca (ten čo nezačína, napríklad pri hre štyroch hráčov sú obrancovia traja) vždy obranný bonus 3 body. Každá karta, označená ako špecialista, dokáže zdvojnásobiť efektivitu všetkých troch kariet, vrátane seba a to i pri obrane. Zdvojnásobuje taktiež špeciálny efekt kráľovnej, ale nie obranný bonus. Ten je vždy iba 3. Pri vyhadzovaní sa dávajú všetky karty na jednu kôpku tak, aby ich nebolo vidno. Alternatívy Ak všetci hráči súhlasia, môžu sa všetky vyhadzované karty ukazovať, prípadne triediť podľa farieb. Okrem hry hrady je možné hrať s týmito kartami aj klasické kvarteto. Stačí si popýtať napríklad červeného (srdcového) jazdca a tak podobne. Ďalšia možnosť je hrať s iným počtom kariet vyloženým naraz, napríklad s dvomi alebo štyrmi kartami. Tipy pre hráčov Všímajte si, aké karty kto vyhadzuje. Môže sa zamerať napríklad na vládnutie, a tak bude vhodné napadnúť ho čímkoľvek iným, až bude menej kariet. Taktiež sa oplatí mať čo najviac kariet v jednej farbe. Pri víťazstve sa väčšinou (nie vždy) oplatí brať súperom Generálov, s výberom môže pomôcť súčet bodov. V prípade, že máte zlú kombináciu a každá disciplína je slabá, môže pomôcť špionáž alebo vládnutie. Špecialisti majú síce niekedy obrovský účinok, no hlavne pri obrane je len malá šanca, že budú skutočne užitoční. Vždy je dobrý nápad pamätať si druhy špecialistov u seba a súperov. Ak sa zaujímate o knihy, môžete navštíviť Greenie knižnicu na stránke http://greenie.elist.sk