Chrámy




























Obálka: Bohyňa Hekaté, rôzne internetové zdroje

Mapa: Namaľovaná v hre Battle for Wesnoth, wesnoth.org

Autor

Vydavateľ

Licencia

Vydanie

GKBN

Stanislav Hoferek

Greenie knižnica

CC-BY-NC-ND

Prvé (2019)

000111

O knihe

Chrámy sú logická kartová hra, v ktorej má každý hráč niekoľko možností. Ako ich skombinuje a akú stratégiu zvolí, je len na ňom. V hre Chrámy si hráč vyberie, akým spôsobom bude smerovať svoju malú dedinu k blahobytu a k nadvláde nad ostatnými. Rozhodne sa pre vojenské útoky a rabovanie? Požiada niektorého z dvoch odlišných bohov o pomoc? Alebo postaví monument, ktorý budú ostatní obdivovať po stáročia?




Hra je určená pre ľudí od desiatich rokov a dá sa hrať pre dvoch až štyroch hráčov. Či už si vyberiete agresívnejšiu alebo pasívnejšiu hru, vždy môžete svoje rozhodnutia plánovať dopredu a v prípade potreby zmeniť. Jednou z najdôležitejších budov je chrám, kde môže hráč začať kúzliť rôzne kúzla, ktoré môžu ale nemusia viesť k víťazstvu.



Hra je navyše veľmi konfigurovateľná a na základe jednoduchých premenných sa dá ľahko docieliť iná dĺžka hrania. Pretože je viac spôsobov, ako sa dá hra vyhrať, je potrebné rozmýšľanie a plánovanie dopredu a zároveň uvažovať, čo práve teraz plánuje niekto zo súperov. Chrámy sú logická hra pre dvoch až štyroch hráčov.



Pravidlá

Cieľ hry

Cieľom hry je, pochopiteľne, vyhrať. Každý hráč začína s malou dedinou, ktorú si postupne zlepšuje. Existuje niekoľko spôsobov, ako vyhrať.

  1. Vojenské víťazstvo. Víťaz musí získať minimálne o 15 bodov silnejšie vojsko, ako druhý v poradí

  2. Hrdinské víťazstvo. Vyhrá ten, kto ako prvý porazí bájneho netvora. Na to je potrebná sila 35.

  3. Monument. Vyhrá ten, kto ako prvý postaví monument. Na postavenie je potrebné veľké množstvo surovín. Cena monumentu sa určuje na začiatku hry, napríklad 5 alebo 7 z každej suroviny.

  4. Víťazstvo na body. Hráč, ktorý ako prvý získa 15 bodov, vyhráva. Rátajú sa body od jednotlivých bohov, ako i 2 body za nasledovné: postavené opevnenie, najviac obilia a najsilnejšia armáda.

Potrebujeme

  1. Mapu, suroviny, návod, panáčiky (figúrky). Tie môžu nahradiť napríklad mince.

  2. Hraciu kocku. Môže ju nahradiť generátor čísiel, napríklad http://greenie.elist.sk/kocka/kocka.html

Priebeh hry

V prvom rade sa hráči dohodnú na pravidlách a cieľoch. Konkrétne:

Následne začnú hráči vyberať poradie, napríklad podľa najvyššieho čísla na kocke. Hra chrámy sa hrá na kolá. V každom kole urobí hráč niekoľko činností. Získa suroviny a môže vykonať rozličné akcie.

  1. Hod kockou. Hráč získava suroviny podľa čísla na kocke. Každá surovina má iné číslo a je to naznačené napríklad na hracom pláne.

  2. Posun na mape. Hráč môže posunúť svoju figúrku na mape. Ak padne na kocke rovnaké číslo ako to, na ktorom stojí figúra hráča, získava o jednu surovinu viac. Táto činnosť je dobrovoľná.

  3. Kúzlenie (vyžaduje chrám), stavba nových budov či verbovanie armády.

  4. Jedna z pokročilých akcií. Táto činnosť je dobrovoľná. Hráč nemôže vykonať tú istú pokročilú akciu dvakrát za sebou. Ak chce napríklad rabovať iných hráčov, musí napríklad medzi rabovaniami obchodovať alebo použiť modlitbu či karavánu.

Čo robiť ako prvé? Možností je veľa. Napríklad získať čo najskôr ekonomické stavby, ako je píla alebo kameňolom. Iná možnosť je čo najskôr postaviť kasárne a začať budovať armádu, prípadne chrám, opevnenie alebo obchody. Pri stavbe chrámu je potrebné vybrať niekoho z bohov. Ideálne takého, ktoré sa najviac hodí do aktuálnej hry.

Hod kockou

Hod kockou ovplyvňuje štartové poradie, zisk surovín na začiatku kola každého hráča a silu kúzla.

  1. +1 drevo. +2 ďalšie drevá (spolu 3) ak má hráč budovu píla. Drevo je užitočné na stavbu budov.

  2. +1 kameň. +2 ďalšie kamene (spolu 3) ak má hráč budovu kameňolom. Kameň je užitočný na stavbu budov.

  3. +1 obilie. +2 ďalšie obilia (spolu 3) ak má hráč budovu farma. Bonus sa dá zväčšiť postavením mlynu. Obilie je užitočné na zväčšovanie vojenskej sily.

  4. +1 kôň. +2 ďalšie kone (spolu 3) ak má hráč budovu stajne.

  5. +1 huba. +2 ďalšie huby (spolu 3) ak má hráč budovu jaskyňa.

  6. +1 akákoľvek surovina (drevo, kameň, obilie, kôň alebo huba). Hráč nezískava žiadny bonus s ekonomických stavieb.

Príklady hodu kockou

Príklad 1: Hráč hodí číslo 5. Svoju figúrku má na inom políčku, ale má postavenú jaskyňu. Získava 1 hubu za hod kockou a 2 huby za vlastníctvo jaskyne.

Príklad 2: Hráč hodí číslo 3. Je na správnom políčku na začiatku kola a má postavenú farmu a mlyn. Dostáva tak až 6 obilia. 1 za hod kockou, 1 za pozíciu, 2 za farmu a 2 za mlyn.

Pokročilé akcie

Obchodovanie

Hráč môže vymieňať suroviny, napríklad obilie za drevo.

Hráč môže mať viac obchodov. Ak je na obchode na mape, počíta sa to ako ďalší obchod. Ak chce hráč vymieňať suroviny, je odporúčané, aby sa presunul na obchod na mape. Získava tak lepší kurz. Suroviny, ktoré hráči získavajú pri štarte, si môžu hneď na začiatku hry vymeniť. Obchodovanie pri veľkom počte obchodov sa oplatí, pretože prichádza možnosť karavány a zámeny menej potrebných surovín za tie, ktoré sú najdôležitejšie pre vybrané víťazstvo.

Katastrofa

V prípade, že by hráč hodil šestku po tom, čo hodil šestku iný hráč, nastáva prírodná katastrofa. Tá ovplyvňuje všetkých hráčov a každý hráč prichádza o jednu polovicu surovín (zaokrúhlené nadol). Hráči s budovou opevnenie nie sú postihnutí. Katastrofa trvá do domy, kým padne iné číslo na kocke.

Budovy


Ekonomické budovy


Píla

Kameňolom

Farma

Stajne

Jaskyňa

Mlyn

Cena

2x drevo

2x drevo

2x kameň

2x drevo

1x kameň

2x drevo

1x kameň

2x drevo

4x kameň

Produkcia

2x drevo

2x kameň

2x obilie

2x kôň

2x huba

2x obilie




Ostatné budovy


Chrám

Kasárne

Obchod

Opevnenie

Monument

Cena

3x drevo

5x kameň

2x kameň

2x obilie

1x z každej suroviny

2x drevo

3x kameň

Podľa dohody na začiatku hry

Produkcia

Umožňuje kúzlenie a akciu Modlitba

Umožňuje najímanie bojovníkov

Výmena surovín

4:1 (1 obchod)

2:1 (2 obchody)

1:1 (3 obchody)

+2 víťazné body

+1 vojenská sila

obrana pred rabovaním

Výhra


Vojaci


Bojovník

Jazdec

Cena

2x obilie alebo

1x obilie a 2x drevo

3x obilie a 1x kôň

hráč musí vlastniť stajne

Sila a nosnosť

Sila 2, odnesie 1 surovinu

Sila 5, odnesie 2 suroviny

























Posledné činnosti hráčov

Obchodno-vanie

Nočné rabovanie

Vojenský útok

Modlitba v chráme

Obchodná karavána





Hráč 1










Hráč 2










Hráč 3










Hráč 4












Víťazné body – Hráč 1









Víťazné body – Hráč 2

Víťazné body – Hráč 3









Víťazné body – Hráč 4






Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2


Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2


Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2


Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Bojovník

Sila 2, nosnosť 1


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2


Jazdec

Sila 5, nosnosť 2







4x Huby

Surovina





4x Huby

Surovina





4x Huby

Surovina





4x Huby

Surovina





4x Huby

Surovina





4x Huby

Surovina


Huby

Surovina


Huby

Surovina


Huby

Surovina


Huby

Surovina


Huby

Surovina


Huby

Surovina


Huby

Surovina


Huby

Surovina


Huby

Surovina


Huby

Surovina


Huby

Surovina


Huby

Surovina


Huby

Surovina


Huby

Surovina


Huby

Surovina


Obilie

Surovina


Obilie

Surovina


Obilie

Surovina


Obilie

Surovina


Obilie

Surovina


Obilie

Surovina


Obilie

Surovina


Obilie

Surovina


Obilie

Surovina


Obilie

Surovina


Obilie

Surovina


Obilie

Surovina


Obilie

Surovina


Obilie

Surovina


Obilie

Surovina


Obilie

Surovina


Obilie

Surovina


Obilie

Surovina


Obilie

Surovina


Obilie

Surovina


Obilie

Surovina




Drevo

Surovina


Drevo

Surovina


Drevo

Surovina


Drevo

Surovina


Drevo

Surovina


Drevo

Surovina


Drevo

Surovina


Drevo

Surovina


Drevo

Surovina


Drevo

Surovina


Drevo

Surovina


Drevo

Surovina


Drevo

Surovina


Drevo

Surovina


Drevo

Surovina


Drevo

Surovina


Drevo

Surovina


Drevo

Surovina


Drevo

Surovina


Drevo

Surovina


Drevo

Surovina


Kameň

Surovina


Kameň

Surovina


Kameň

Surovina


Kameň

Surovina


Kameň

Surovina


Kameň

Surovina


Kameň

Surovina


Kameň

Surovina


Kameň

Surovina


Kameň

Surovina


Kameň

Surovina


Kameň

Surovina


Kameň

Surovina


Kameň

Surovina


Kameň

Surovina


Kameň

Surovina


Kameň

Surovina


Kameň

Surovina


Kameň

Surovina


Kameň

Surovina


Kameň

Surovina




Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina


Kôň

Surovina

5

Výherné body


5

Výherné body

5

Výherné body


5

Výherné body

5

Výherné body


Kôň

Surovina

2

Výherné body


2

Výherné body

2

Výherné body


2

Výherné body

2

Výherné body


Kôň

Surovina

1

Výherné body


1

Výherné body


1

Výherné body


1

Výherné body


1

Výherné body



Kôň

Surovina




Píla

2 drevá




budova


Píla

2 drevá




budova


Píla

2 drevá




budova


Píla

2 drevá




budova


Obchod

1 z každej suroviny




budova


Kameňolom

2 drevá




budova


Kameňolom

2 drevá




budova


Kameňolom

2 drevá




budova


Kameňolom

2 drevá




budova


Obchod

1 z každej suroviny




budova


Farma

2 kamene




budova


Farma

2 kamene




budova


Farma

2 kamene




budova


Farma

2 kamene




budova


Obchod

1 z každej suroviny




budova


Stajne

2 drevá

1 kameň



budova


Stajne

2 drevá

1 kameň



budova


Stajne

2 drevá

1 kameň



budova


Stajne

2 drevá

1 kameň



budova


Obchod

1 z každej suroviny




budova


Jaskyňa

2 drevá

1 kameň



budova


Jaskyňa

2 drevá

1 kameň



budova


Jaskyňa

2 drevá

1 kameň



budova


Jaskyňa

2 drevá

1 kameň



budova


Obchod

1 z každej suroviny




budova


Chrám

3 drevá

5 kameňov



budova


Chrám

3 drevá

5 kameňov



budova


Chrám

3 drevá

5 kameňov



budova


Chrám

3 drevá

5 kameňov



budova


Obchod

1 z každej suroviny




budova


Mlyn

2 drevá

4 kamene



budova


Mlyn

2 drevá

4 kamene



budova


Mlyn

2 drevá

4 kamene



budova


Mlyn

2 drevá

4 kamene



budova


Obchod

1 z každej suroviny




budova


Kasárne

2 kamene

2 obilia



budova


Kasárne

2 kamene

2 obilia



budova


Kasárne

2 kamene

2 obilia



budova


Kasárne

2 kamene

2 obilia



budova


Obchod

1 z každej suroviny




budova


Obchod

1 z každej suroviny




budova


Obchod

1 z každej suroviny




budova


Obchod

1 z každej suroviny




budova


Obchod

1 z každej suroviny




budova


Obchod

1 z každej suroviny




budova


Opevnenie

2 drevá

3 kamene



budova


Opevnenie

2 drevá

3 kamene



budova


Opevnenie

2 drevá

3 kamene



budova


Opevnenie

2 drevá

3 kamene



budova


Obchod

1 z každej suroviny




budova

Kúzla

Aby hráč mohol kúzliť, musí najskôr postaviť chrám. Následne si vyberie niekoho z bohov. Či sa hrá na prvých dvoch bohov alebo na všetkých, to je vecou dohody na začiatku hry. Hráč oznámi ostatným, akého boha si vyberá.

Bohovia sú vyrovnaní, ale veľmi odlišní. Každý boh zjednodušuje časť hry a niekedy je vhodné vybrať boha aj podľa toho, čo plánujú protihráči. Hráč môže počas svojho kola použiť neobmedzené množstvo kúziel.

Hráči sa dohodnú, či môžu mať hráči len jedného boha do konca hry, alebo či si ho môžu za poplatok 5 húb zmeniť. Taktiež sa dohadujú, či môžu mať viacerí hráči jedného boha, alebo nie.

Neplatí, že drahšie kúzlo je vždy to najlepšie. Každopádne sa niekedy oplatí šetriť huby na náročnejšie kúzla.



Bohyňa prírody je skôr pre pasívnych hráčov. Jej kúzla sú jednoduchšie, väčšinou obranné a umožňuje vyhrať aj tomu hráčovi, ktorý sa nešpecializuje na armádu.

Pasívne bonusy

Hráč získava pri prvom modlení 1 drevo a 1 kameň

Pri zvolení získava hráč jednorazovo 2 drevá.


1 huba

2 huby

3 huby

4 huby

5 húb

6 húb

9 húb

Budova pri stavbe je lacnejšia o 1 drevo alebo kameň

2 suroviny (nemôžu byť rovnaké)

1 víťazný bod

Opevnenie sa dá postaviť za 1 drevo a 1 kameň

6 surovín (musia byť minimálne 3 druhy)

3 víťazné body

Bohyňa prírody posiela suroviny, dvojnásobok sily kúzla

Sila kúzla min 2

Sila kúzla min 2

Sila kúzla min 2

Sila kúzla min 2

Sila kúzla min 2

Sila kúzla min 2

Počet je podľa sily kúzla


Boh vojny má náročnejšie kúzla, ktoré sa viac hodia pre ofenzívnych hráčov. Jeho kúzla dokážu výrazne posilniť armádu.

Pasívne bonusy

Pri zvolení získava hráč jednorazovo 2 obilia.

Hráč získava z banky 2 suroviny podľa svojho výberu pri prvom rabovaní súpera


1 huba

2 huby

3 huby

4 huby

5 húb

6 húb

9 húb

Armáda má o +1 väčšiu silu pri vojenských útokoch (1 použitie)

Jednotky unesú dvakrát viac surovín pri rabovaní

Kasárne celkom zadarmo

2 víťazné body

5 obilia

V tomto kole bude každý bojovník alebo jazdec lacnejší o 1 obilie

Boh vojny ti posiela elitných jazdcov

Sila kúzla min 3

Sila kúzla min 3

Sila kúzla min 3

Sila kúzla min 3

Sila kúzla min 3

Sila kúzla min 3

Počet je polovica sily kúzla (zaokrúhlené nadol)



Rozšírenie

Bohyňa čarovania je, podľa názvu, výborná na časté kúzlenie. Jej kúzla sú často jednoduché. Nemá však žiadne ekonomické alebo bojové bonusy.

Pasívne bonusy

Pri zvolení získava hráč jednorazovo 2 huby.

Hráč získava 2 huby po postavení jaskyne. Ak už jaskyňu má, huby získava okamžite.


1 huba

2 huby

3 huby

4 huby

5 húb

6 húb

9 húb

1 surovina, typ je podľa hodu kockou

2 suroviny

(musia byť rovnaké)

Jaskyňa celkom zadarmo

Získavaš jednu hubu za každú budovu, ktorú vlastníš

Kradneš všetky huby vybranému protihráčovi

1 huba za každého bojovníka, 2 huby za každého jazdca

Hráč získava 3 víťazné body

Sila kúzla min 2

Sila kúzla min 2

Sila kúzla min 2

Sila kúzla min 2

Sila kúzla min 2

Sila kúzla min 2

Sila kúzla min 2



Boh smrti je skutočne nepríjemný. Ak ho chceš nasledovať, budeš musieť neustále škodiť ostatným. Ak ťa ale vypočuje, môžeš získať zaujímavé odmeny.

Pasívne bonusy

Pri zvolení získava hráč jednorazovo 2 kone.

Hráč okamžite prichádza o jednu surovinu, všetci súperi prichádzajú o dve suroviny. Hráč uznávajúci boha smrti určuje, o ktoré suroviny prídu ostatní.


1 huba

2 huby

3 huby

4 huby

5 húb

6 húb

9 húb

Katastrofa

Zabiješ jazdca jednému z protivníkov

Ničíš obchod jednému z protivníkov

Protivník prichádza o dve budovy podľa svojho výberu

Získavaš všetky suroviny od vybraného protivníka

Zomierajú všetky kone všetkých hráčov, za každého máš 1 hubu

Všetci protihráči strácajú chrám i kasárne

Sila kúzla min 4

Sila kúzla min 4

Sila kúzla min 4

Sila kúzla min 4

Sila kúzla min 4

Sila kúzla min 4

Sila kúzla min 4



Boh obchodu je dobrá voľba pre hráčov, ktorí radi obchodujú s inými hráčmi a snažia sa postaviť monument.

Pasívne bonusy

Pri zvolení získava hráč budovu obchod.

Hráč môže pomocou karavány získavať aj kone.


1 huba

2 huby

3 huby

4 huby

5 húb

6 húb

9 húb

Hráč môže postaviť opevnenie o 2 suroviny lacnejšie.

Hráč získava 2 suroviny podľa svojho výberu

Výmena 2 surovín s iným hráčom. Obidvaja získavajú 1 hubu.

Hráč získava 7 húb

Hráč získava ďalšiu budovu obchod

Hráč získava 7 surovín podľa svojho výberu

Hráč získava 3 víťazné body

Sila kúzla min 2

Sila kúzla min 2

Sila kúzla min 2

Sila kúzla min 2

Sila kúzla min 2

Sila kúzla min 2

Sila kúzla min 2