Autor |
Vydavateľ |
Licencia |
Vydanie |
Autor obálky |
Fantasy súboj je nová a jednoduchá kartová hra, ktorá sa dá kedykoľvek rozšíriť o ďalšie karty. Jednoduchá myšlienka sa dá ľahko premeniť na hru, ktorá môže byť s neobmedzeným počtom kartičiek či hráčov. Vybudujte si silný tím a pošlite ho proti súperom. Samozrejme, že sa ten tím bude postupne meniť a tak treba občas zmeniť taktiku, pretože to isté urobia aj všetci súperi.
Fantasy súboj využíva open-source obrázky z ťahovej stratégie Battle for Wesnoth, ktorá je aj v slovenčine. Všetko, čo na hranie potrebujte, je len tlačiareň a kocka, prípadne generátor náhodných čísiel. V hlavnom balíku sú ľudia (impérium a barbari), elfovia a nemŕtvi.
Cieľom hry je samozrejme poraziť všetkých protivníkov. Vyhráva ten hráč, ktorý bude mať na konci hry najviac kariet v svojej kôpke väzenie. Hra končí vtedy, keď v spoločnom hlavnom balíčku s kartami už nebudú žiadne karty.
Hra je pre akýkoľvek počet hráčov. Stačí jeden balíček, ale dá sa hrať aj s viac balíčkami. Hráči môžu bojovať každý za seba, alebo si môžu akokoľvek pomáhať alebo hrať na tímy, napríklad dvaja proti dvom. Doba hrania je závislá od počtu kariet a hráčov. Čím menej kariet, tým je hra kratšia. Začína hráč, ktorý na začiatku hry hodí najvyššie číslo na kocke. V prípade, že pri sebe nemáte kocku, môžete využiť tento generátor hodu kockou: http://greenie.elist.sk/kocka
Každý hráč získa na začiatku náhodným výberom 3 karty bojovníkov z balíčka. Následne všetci hráči vykladajú svoje 3 karty na stôl tak, aby ich mohol ktokoľvek vidieť. Hráči sa striedajú po každom útoku, pričom hráč, ktorý je na rade, musí s niektorým zo svojich bojovníkov zaútočiť na bojovníka iného hráča. S prihliadnutím na vlastnosti niektorých špeciálnych bojovníkov. Po skončení útoku si hráč, ktorý prišiel o bojovníka, ťahá nového z balíčka.
Výsledok súboja – slabšia jednotka (je jedno či obranca alebo útočník) ide do väzenia protihráča. Ak je rozdiel viac ako 10 bodov, víťaz rozhodne, či jednotku pošle do svojho väzenia, alebo či ju dá do vlastných radov namiesto inej svojej jednotky, ktorá pôjde do väzenia. Ak je celkový útok a obrana rovnaká, nič sa nedeje a je na rade ďalší hráč.
Príkladný súboj: Prvý hráč sa dobre pozrie na svoje jednotky. Usúdi, že druhý hráč má silnú jednotku Kostej, ktorá mu môže narobiť problémy. Pozrie sa preto, ktorou jednotkou bude najlepšie na Kosteja zaútočiť. Všimne si, že Kostej má vysokú obranu, až 18. Preto na útok riskuje tiež silnú jednotku, Čarodejnicu. Oznámi, že ide čarodejnicou proti kostejovi. Počíta svoj útok. Podarilo sa mu hodiť na 5 kockách spolu 21 bodov a ešte k tomu má jeho útočiaca jednotka základný útok. Prvý hráč tak poráža Kosteja a dáva ho do svojho väzenia. Na rade je druhý hráč, ktorý si doberá ďalšiu jednotku, aby mal 3 vyložené jednotky. A útočí.
Útočník útočí súčtom hodov na kockách (podľa karty bojovníka) a jeho útočnou silou. Rytier s útokom 6 a tromi hodmi kockou tak môže zaútočiť celkovou silou od 9 (6+1+1+1) po 24 (6+6+6+6). Ak je toto číslo vyššie ako obrana napadnutej jednotky, útočník vyhráva. Hráči si na konci každého kola (teda keď zahrajú všetci hráči) postupne po 1 kartičke doplňujú karty s bojovníkmi do svojej armády na stole. Výpočty útoku a obrany sa vždy počítajú až vtedy, keď sa vyberie útočiaca a napadnutá jednotka. Kocky sa pridávajú len k útoku, nie k obrane.
Každá kartička obsahuje niekoľko údajov. Názov jednotky, napríklad Rytier. Frakcia, napríklad človek – impérium. Jednoduchý popis a špeciálne vlastnosti, ak jednotka nejaké má. Na ľavej strane je zobrazený symbol meča, čo znamená primárny útok. Pod ním je symbol kociek. Viac kociek znamená viac náhody pri útočení. Pod kockami je symbol obrany. Každá jednotka má aj svoj priemerný útok, čo je len informatívne číslo a v hre sa nepoužíva. Napríklad rytier má 16,5, takže súčet primárneho útoku a 3,5 za každý hod kockou.
Na konci hry, keď už nebudú ďalšie karty, sa dohráva s kartami, ktoré majú hráči vyložené. Keď bude jediný hráč, ktorý má ešte bojovníkov, tak sa začína počítať. Každý hráč má 1 bod za každú jednotku v svojom väzení a tiež 1 bod za každú jednotku, ktorá prežila. Možná remíza.
Skrývanie – brániaca sa jednotka sa dokáže skryť. Ak je napadnutá jednotka väčším útokom ako má obranu, ale jednotka sa dokáže skryť, ani jednej z jednotiek sa nič nestane a pokračuje ďalší hráč. Na skrytie je potrebné, aby útočník hodil párny súčet hodov kockami. Pri útoku 5 a hodení čísiel 4 a 3 na kockách sa napadnutá jednotka neskryje, pretože 4 + 3 je 7, nepárne číslo. Základný útok mimo kociek nemá na skrývanie vplyv.
Stopovanie – znemožňuje protihráčom schovať sa. Túto vlastnosť musí mať niektorý člen útočiacej armády, nemusí ju mať priamo útočník, pred ktorým sa bude protihráč skúšať schovať.
Bonusy proti jazde, nemŕtvym a podobne – niektoré jednotky sú silnejšie proti danému nepriateľovi. V prípade, že napríklad nemŕtvy duch útočí na živú jazdeckú jednotku, sa tieto bonusy sčítavajú. Výpočet je tak napríklad základný útok + kocka1 + kocka2 + bonus proti jazde + bonus proti živím.
Útok jedom – Ak má túto vlastnosť útočiaca jednotka a zaútočí na jednotku nižším útokom, napadnutá jednotka sa nemôže brániť (a útočiaca jednotka tak nemôže byť uväznená či podrobená) a nemôže ani útočiť v ďalšom kole (karta sa otočí o 90°). Jed tak znemožňuje odpovedanie a útok v ďalšom kole. Jed však neúčinkuje proti nemŕtvym jednotkám! Útok jedom taktiež ruší vyzývanie a obrannú streľbu.
Liečenie – Ak má túto vlastnosť akákoľvek jednotka v brániacej armáde, jed nebude fungovať a všetky jednotky tak budú odpovedať a môžu útočiť v ďalšom kole.
Vyzývanie (taunt) – Jednotka s touto vlastnosťou je jediným možným terčom pre útoky od protihráča. Ak má hráč viac ako jednu takúto jednotku, ktorákoľvek z nich môže byť napadnutá. Otrávenie tejto jednotky má efekt kým je jednotka otrávená a otočená o 90°, je možné napadnúť inú jednotku.
Taktika – Ak má hráč túto jednotku v aktuálnej armáde, všetky jeho jednotky môžu útočiť na akéhokoľvek hráča. Ruší efekt schopnosti vyzývanie. Hráč s touto jednotkou si zároveň môže vybrať, kedy bude brať ďalšie karty, aby mal maximálny počet. Súperi tak budú môcť útočiť len na tie jeho karty, ktoré sú vyložené na stole.
Podpora od spojencov – Táto jednotka má zosilnený útok za každú jednotku v rovnakej frakcii. Ak ide napríklad o jednotku impéria, bonus bude toľko hodení kockou pri útoku, koľko jednotiek impériá má hráč vyložených. Maximálny bonus sú tak 2 kocky.
6
3
1
16,5 |
RYTIER človek – impérium |
6
3
1
16,5 |
PALADÍN človek – impérium |
8
2
1
15 |
OBRNENEC človek – impérium |
j
|
j
|
j
|
|||
Rytier je dobrá jednotka v útoku i v obrane
|
Paladín je rytier zasvätený bojom proti nemŕtvym
+ 2 obrana proti nemŕtvym + 4 útok proti nemŕtvym |
Silné brnenie ho ochráni pred rôznymi útokmi
|
8
1
8
11,5 |
ŠERMIAR človek – impérium |
1
1
9
15,5 |
LUKOSTRELEC človek – impérium |
1
1
1
18,5 |
KUŠOSTRELEC človek – impérium |
|
|
|
|||
Šermiar dáva prednosť presnosti pred brnením
|
S dobrým lukom dostrelí tam, kde dovidí
obranná streľba – obrana je zvýšená o hodnotu na najnižšej kocke |
Kušostrelec má výcvik s kušou i so štítom
obranná streľba – obrana je zvýšená o hodnotu na najnižšej kocke |
1
2
5
8 |
SEDLIAK človek – impérium |
3
2
1
10 |
KOPIJNÍK človek – impérium |
1
2
1
17 |
HALAPARTNÍK človek – impérium |
|
b
|
p
|
|||
Sedliak nemiluje boj a veľmi rád sa mu vyhne
|
Kopija sa proti jazde používa od nepamäti
+ 4 útok proti jazde
|
Obojručná zbraň a štít nejdú dohromady
jednotka získa hod kockou navyše za každú jednotku rovnakej frakcie |
3
2
7
10 |
BYLINKÁR človek – barbari |
1
2
7
8 |
ZLODEJKA človek – barbari |
0
5
1
17,5 |
VRAHYŇA človek – barbari |
l
|
s
|
ú
|
|||
Bylinkár má radšej svoje elixíry než otvorený boj
žiadny bojovník aktuálnej skupiny nemôže byť otrávený |
Zlodejka je lepšia v skrývaní ako v priamom boji
jednotka sa vyhne zásahu, ak je súčet čísiel na kockách útočníka párne číslo |
Vrahyňa v boji používa svoju rýchlosť a tiež jed
ak nepriateľská jednotka prežije útok, je otrávená a nemôže v ďalšom kole útočiť |
3
2
8
10 |
ZÁLESÁK človek – barbari |
7
2
8
14 |
PYTLIAK človek – barbari |
7
3
1
17,5 |
LOVEC človek – barbari |
s
|
s
|
s
|
|||
Zálesák je schopný schovať sa v teréne a čakať
jednotka sa vyhne zásahu, ak je súčet čísiel na kockách útočníka párne číslo |
Pytliak je schopný schovať sa v teréne a čakať
jednotka sa vyhne zásahu, ak je súčet čísiel na kockách útočníka párne číslo |
Lovec je schopný schovať sa v teréne a čakať
jednotka sa vyhne zásahu, ak je súčet čísiel na kockách útočníka párne číslo |
3
3
8
13,5 |
HRDLOREZ človek – barbari |
2
2
6
9 |
STOPÁRKA človek – barbari |
7
3
1
17,5 |
BANDITA človek – barbari |
|
s
|
v
|
|||
Dostal sa na zlé chodníčky pre hlad, nie pre silu
|
Stopárka vie vystopovať ukrytých protivníkov
ak je táto karta vyložená, žiadny protivník nemá možnosť schovať sa |
Rodený vodca sa narodil do zlých podmienok
kým je táto jednotka vyložená, protihráč nemôže napadnúť inú jednotku |
9
2
9
16 |
STRELKYŇA elfovia |
1
2
1
17 |
HRANIČIARKA elfovia |
2
4
1
16 |
VODCA elfovia |
|
s
|
t
|
|||
Vie o lukostreľbe viac než väčšina smrteľníkov
obranná streľba – obrana je zvýšená o hodnotu na najnižšej kocke |
Vie sa ľahko schovať a prekvapivo zaútočiť
jednotka sa vyhne zásahu, ak je súčet čísiel na kockách útočníka párne číslo |
Ovláda rôzne druhy boja, ale nikdy neuteká
táto jednotka ruší efekt vyzývania a hráč si bude brať nové karty až pred útokom |
2
2
6
9 |
DRUIDKA elfovia |
1
5
1
18,5 |
ČARODEJNICA elfovia |
4
3
1
14,5 |
VÍLA elfovia |
l
|
p
|
ú
|
|||
Ovláda liečivú mágiu, ale nebojuje v prvej línii
žiadny bojovník aktuálnej skupiny nemôže byť otrávený |
Používa nestále kúzla na útok i obranu
jednotka získa hod kockou navyše za každú jednotku rovnakej frakcie |
Vie otráviť nepriateľov a uniknúť do bezpečia
ak nepriateľská jednotka prežije útok, je otrávená a nemôže v ďalšom kole útočiť |
4
3
1
14,5 |
PRIESKUMNÍK elfovia |
1
2
1
17 |
ŠĽACHTIC elfovia |
2
3
1
12,5 |
JAZDEC elfovia |
s
|
t
|
j
|
|||
Tento tichý bojovník vie bojovať i stopovať
ak je táto karta vyložená, žiadny protivník nemá možnosť schovať sa |
Šľachtic vie viesť i chrániť ustupujúce jednotky
táto jednotka ruší efekt vyzývania a hráč si bude brať nové karty až pred útokom |
Vyniká hlavne v rýchlosti, nie v umení bojovať
|
9
2
9
16 |
DUCH nemŕtvi |
1
2
1
17 |
PRÍZRAK nemŕtvi |
2
4
1
16 |
RYTIER SMRTI nemŕtvi |
b
|
b
|
v
|
|||
Zlý duch dokáže desiť živých protivníkov i kone
+ 2 útok proti živím protivníkom + 4 útok proti jazde |
Prízrak dokáže desiť živých protivníkov i kone
+ 2 útok proti živím protivníkom + 4 útok proti jazde |
Spoznal smrť, no stále mu ostáva jeho osobnosť
kým je táto jednotka vyložená, protihráč nemôže napadnúť inú jednotku |
6
2
9
13 |
KOSTLIVEC nemŕtvi |
5
2
6
12 |
PREKLIATY LUK nemŕtvi |
1
2
1
17 |
Gúl nemŕtvi |
|
|
ú
|
|||
Bojuje, kým sa jeho kosti nezmenia na prach |
Slávni lukostrelci, ktorých si nikto nepamätá
obranná streľba – obrana je zvýšená o hodnotu na najnižšej kocke |
Najhorší z najhorších získali túto podobu
ak nepriateľská jednotka prežije útok, je otrávená a nemôže v ďalšom kole útočiť |
3
2
4
10 |
ZOMBIE nemŕtvi |
1
2
6
17 |
BEZDUCHÝ nemŕtvi |
5
2
1
12 |
KOSTEJ nemŕtvi |
|
ú
|
|
|||
Sem tam sa objavia a veľa zla nespáchajú
|
Jed, nenávisť, krutosť a žiadna osobnosť
ak nepriateľská jednotka prežije útok, je otrávená a nemôže v ďalšom kole útočiť |
Vie, ako zastaviť srdce ľadovou rukou
útok zničí alebo podmaní akúkoľvek neskrytú živú jednotku |
Stanislav Hoferek –
Fantasy súboj