Mala kniha SEO
Autor
Vydavatel
Licencia
Vydanie
Autor obalky
Stanislav Hoferek a Tomas Karla
Greenie kniznica
CC-BY-NC-ND
Prve (2024)
Stanislav Hoferek
O knihe
SEO je zaujimave tym, ze alebo o nom vie niekto velmi vela, alebo velmi malo. Existuju odborne clanky, kde sa o SEO hovori vela, predovsetkym pre biznisove pouzitie, no nie vzdy sa tam spomenie, co to vlastne je. SEO, alebo Search Engine Optimalization, si mozeme v tejto knihe trochu rozobrat.
Ulohou knihy je urobit jednoduchy prehlad o pouziti, a to tak o technickej stranke, ale i o moralke ci pomoci pre vas projekt, alebo pre nejaky uplne iny projekt, ktoremu chcete pomoct. Dnes je na internete vsetko, ale je mozne, ze bez malej pomoci si vasu snahu a vase diela ostatni ludia jednoducho nenajdu.
1. kapitola: Clovek nie je pocitac, pocitac nie je clovek (teoria)
V casoch, ked bolo uplne bezne, ze jednoduche stranky robili studenti za par korun (teda pred nastupom Eura), vyzeral internet inak ako dnes. Namiesto toho, aby dominovali najroznejsie socialne siete, sa pisal jednoduchy kod v poznamkovom bloku ci v jednoduchom WYSIWIG editore. Bolo dolezite urobit pracu rychlo a zariadit, aby sa stranka dala pozriet na beznom pocitaci pri vtedy beznych rychlostiach internetu. Ak islo o web pre ponuku ubytovania v nejakej chatke ci malom penzione, bolo potrebne tam napisat telefonne cislo, pridat nieco o lokalite, par obrazkov v nizkej kvalite (ktore sa dali casto otvorit aj v plnej kvalite, co trvalo niekedy aj minutu) a to je asi tak vsetko. Niektore stranky s ubytovanim su v nezmenenej podobe doteraz, a vyzeraju priserne z najroznejsich moznych dovodov. Vtedy sa neriesilo, ze by niekto chcel navstevovat stranku cez PDA ci prve mobily s internetom, pretoze tieto zariadenia vtedy ani tvorcovia jednoduchych stranok nemali. A ked niekto mal telefon s internetom, casto sa pouzivali nie klasicky web, ale len zakladne, textove WAP stranky, ktore s modernymi strankami nemaju vela spolocne.
Web sa da samozrejme relativne dobre vylepsit. Prvy krok je samozrejme analyza webu, alebo co sa da urobit inak a lepsie s minimalnym usilim. SEO je aj o tom, ze sa zariadi, aby tam potrebne veci nechybali, alebo aby tam bolo co najmenej hlupych a skodlivych chyb. Po par upravach moze web vyzerat rovnako, alebo velmi podobne, ale automatizovane nastroje, technicky zamerani navstevnici ci ludia so specifickymi potrebami z toho budu mat vacsi uzitok.
Iny priklad moze byt stranka kniznice, ktora vznikne relativne nedavno. Kazda kniznica potrebuje zakladne informacie, par fotiek, ale napriklad aj nieco o ponuke knih ci roznych aktivitach. Ocakava sa, ze na stranke kniznice sa obcas nieco meni. Zaujimava akcia s hostom, ktory ma co povedat, zmeny vo fungovani ci viac informacii o zamerani kniznice. Ak je nieco kniznica zamerana na psychologicke knihy, malo by to byt jasne viditelne a malo by to vsetko vyzerat inak, ako kniznica s detskymi knihami. Dolezite je vsak aj jasne zameranie „pod povrchom“, teda ze v klucovych slovach, popisoch ci odkazoch budu ine slova ako pri tej, kde je vacsina knih pre deti. Cim viac bude psychologicka kniznica okomentovana, tym lepsie sa do nej cez rozne sposoby dostane niekto, kto hlada prave knihy zamerane na psychologiu. Psychologia je samozrejme bohata a moze tam byt dobre popisane, ako velmi bohata moze byt, ako sa rozdeluje a hlavne v com vsetkom moze byt prinosna.
Eventova agentura, alebo inak zazitkova ci teambuildingova agentura, taktiez potrebuje peknu stranku. Potrebuje informacie, ale nie dlhe texty, ktore nikto citat nebude. Dolezite su emocie. Kvalitne fotky, strucne, no dobre sformulovane popisy, prehladne dotiahnute moznosti. Ak niekto chce teambuilding pre priatelov ci svoj pracovny tim, nemusi presne vediet, co chce. Web eventovej agentury tak musi mat dobre pokrytych viac roznych moznosti, od raftingu, lukostrelby ci malovania na tvar pre deti po rady, ako sa obliect, ci co zobrat so sebou. A hlavne, musi mat vhodne napisany kod, aby sa tam dostal niekto, kto ani nevie, ze existuju nejake eventove agentury, ktore vedia vsetko zorganizovat – a navstevnik len chcel vediet viac o raftingu. Ak je web neprehladny, navstevnik a s polu s nim aj desiatky zvedavych ludi pojdu inam.
Ako funguju automaticke roboty (ci boty) na prezeranie webu? V podstate jednoducho. Prechadzaju pravidelne vsetky stranky a aby sa dostali aj na vasu stranku, casto je potrebne, aby sa na nu dostali z inej stranky. Aby dal na nu kamarat, katalog ci niekto iny odkaz. Nasledne si prezrie stranku, vsetky klasicke (nie nofollow) odkazy a prida to do svojej databazy. Boty sleduju kvalitu a mnozstvu textu, sposoby zapisania, nastavenie obrazkov a podobne. Nikomu tym neublizia, ale vedia dobre pomoct. Preto je dobre urobit stranku tak, aby bola lahko pristupna aj pre ludi, aj pre taketo automaticke roboty. Postupy su na to casto rovnake. Kedze sa automaticke boty stale vylepsuju, tak nejaka nekala praktika, ktora mohla na ne v minulosti zabrat a pridat nejaky plus, moze byt po nejakom case minusova. Boty miluju prehladnost, dobre spracovane informacie, originalitu ci to, aby bol obsah idealne na vlastnej domene.
2. kapitola: Slovnik pojmov
1. Zakladne technologie a struktura webu:
- HTML (HyperText Markup Language): Zakladny znackovaci jazyk pouzivany na tvorbu webovych stranok. HTML umoznuje strukturovat obsah webu, ako su nadpisy, odseky, odkazy, obrazky a dalsie multimedialne prvky. Kazdy prvok na webovej stranke je definovany HTML znackami (tagmi), ktore vyhladavace pouzivaju na pochopenie obsahu a kontextu stranky. HTML je zakladnou stavebnou jednotkou webovych stranok a dolezitou sucastou SEO, pretoze spravna struktura HTML umoznuje lepsiu indexaciu stranok.
- CSS (Cascading Style Sheets): Jazyk pouzivany na opis vzhladu a formatovania HTML dokumentov. CSS umoznuje oddelit obsah (HTML) od vzhladu (stylu), co zjednodusuje spravu a upravu webovych stranok. Pomocou CSS je mozne nastavit farby, pisma, rozlozenie a ine vizualne prvky stranky. Z hladiska SEO je CSS dolezite, pretoze prispieva k lepsiemu pouzivatelskemu zazitku (UX) tym, ze zvysuje citatelnost a vizualnu atraktivitu stranky, co moze pozitivne ovplyvnit mieru odchodov a cas straveny na stranke.
- WYSIWYG editor (What You See Is What You Get): Nastroj na tvorbu a upravu weboveho obsahu, ktory umoznuje pouzivatelom vidiet konecny vzhlad stranky pocas uprav, bez nutnosti priameho pisania HTML alebo CSS kodu. Tieto editory su oblubene medzi tymi, ktori nemaju technicke znalosti kodovania, pretoze poskytuju jednoduche rozhranie na pridavanie textu, obrazkov, tabuliek a inych prvkov na stranku. WYSIWYG editory ulahcuju spravu weboveho obsahu a mozu zrychlit proces tvorby a upravy webovych stranok, pricom stale umoznuju optimalizaciu pre vyhladavace prostrednictvom vstavanych nastrojov na SEO. Kym v beznom editore sa pise kod, vo Wysiwyg editoroch, ktore su sucastou roznych CMS systemov (Wordpress, Drupal, Joomla a dalsie) sa pise podobne ako vo Worde s tym, ze je mozne prezriet aj kod v pripade potreby.
2. Technicke aspekty SEO:
- Robots.txt: Kratucky subor, ktory ukazuje, kam by automaticke roboty mali a nemali chodit. Je to jedna z moznosti, ako nastavit, aby sa roboty vyhybali niektorym castiam stranky, ktore nechcete, aby ludia hladali.
- Sitemap: XML subor, ktory obsahuje zoznam vsetkych stranok na webovej lokalite. Pomaha vyhladavacom rychlo a efektivne prechadzat a indexovat obsah webu.
- Strukturovane data: Formatovanie udajov na webovej stranke pomocou specialnych znaciek (napr. Schema.org), ktore umoznuju vyhladavacom lepsie porozumiet obsahu stranky a zobrazovat ho v bohatych vysledkoch vyhladavania (rich snippets).
3. Linkbuilding a odkazy:
- Follow a nofollow odkazy: Pri pisani stranky sa daju pouzivat bezne odkazy, ktore clovek i robot sleduje, ale i tzv. nofollow odkazy. Na ne moze kliknut clovek, ale roboty tieto odkazy nesleduju. Je to vhodne napriklad pri odkazani na rozne stranky, ktorym nechcete z pohladu SEO pomahat. Stranky konspiratorov, konkurencie ci priklady, ako by sa nieco robit nemalo.
- LinkBuilding: Proces ziskavania spatnych odkazov (backlinks) z inych webovych stranok. Kvalitne spatne odkazy zvysuju autoritu webovej stranky a mozu pozitivne ovplyvnit jej poziciu vo vyhladavacoch.
- Broken link checker: Nastroj na skontrolovanie chybnych odkazov. Velmi sa hodi na vacsie projekty, pricom moze najst zle napisane odkazy ci odkazy na obsah, ktory bol premenovany ci odstraneny. Cim menej nefunkcnych odkazov, tym lepsie.
4. Klucove pojmy v SEO:
- Keywords (Klucove slova): Slova alebo frazy, ktore pouzivaju ludia pri hladani informacii na internete. Klucove slova su zakladom SEO, pretoze pomahaju vyhladavacom urcit, o com je obsah webovej stranky. Dobra SEO strategia zahrna vyber relevantnych klucovych slov, ich optimalizovane pouzitie v obsahu stranky, v titulkoch, META description a dalsich prvkoch stranky, aby stranka bola lahko najdena cielovym publikom.
- Indexacia: Proces, pri ktorom vyhladavace (napr. Google) prechadzaju a analyzuju obsah na webovych strankach, aby ich mohli zahrnut do svojho indexu. Indexacia umoznuje, aby sa stranky zobrazovali vo vysledkoch vyhladavania.
- SERP (Search Engine Results Page): Stranka s vysledkami vyhladavania, ktora sa zobrazi pouzivatelom po zadani odkazu do vyhladavaca. SERP obsahuje zoznam odkazov na webove stranky, ktore vyhladavac povazuje za relevantne pre dany odkaz.
- META Description: Kratky popis stranky, ktory sa zobrazuje v SERP pod titulkom stranky. Tento popis poskytuje pouzivatelom prehlad o obsahu stranky a moze ovplyvnit ich rozhodnutie, ci kliknut na dany odkaz.
- Title/Titulok: Nazov stranky, ktory sa zobrazuje v SERP ako hlavny odkaz na stranku. Titulok by mal byt vystizny a obsahovat klucove slova, ktore pomozu vyhladavacom a pouzivatelom pochopit, o com stranka je.
- CTR (Click-Through Rate): Pomer medzi poctom kliknuti na odkaz a poctom zobrazeni tohto odkazu v SERP. Vyjadruje sa v percentach a je dolezitym ukazovatelom ucinnosti titulkov a META description.
- Google Pagerank: Kedysi sa casto pouzival tzv. Google pagerank na jednoduche oznamkovanie stranky od 0 po 10. Cim vyssia hodnota, tym viac pomoze odkaz z tejto stranky pri odkazovani na ine stranky. Dnes sa priamo nepouziva, ale aj tak su nastroje, ktore mozu presne odhadnut silu stranky.
- UTF-8: Univerzalne kodovanie pre stranky. Vdaka nemu sa DTNL ukazuje spravne, nie ako ????.
5. Domeny a navstevnost
- Organicka navstevnost: Pocet navstevnikov, ktori prichadzaju na webovu stranku prostrednictvom neplatenych vysledkov vyhladavania. Tato navstevnost je vysledkom dobreho SEO a vysokeho umiestnenia v SERP.
- Domena a subdomena: Stranka www.example.com je na najvyssej domene. Na nizsej domene je stranka www.subpage.example.com. V podstate cim viac bodiek, tym nizsie je adresa v porovnani s tou najzakladnejsou domenou. Ovplyvnuje to vyhladavanie. Vyuzivaju to napriklad rozne denniky, ktore maju napriklad sport na subdomene, pricom samozrejme to najzaujimavejsie zo sportu sa nachadza aj v novinkach na hlavnej domene.
6. Marketingove koncepty a strategie:
- Model STDC (See, Think, Do, Care): Ramec pre marketingovu strategiu, ktory sa zameriava na rozne fazy zakaznickej cesty.
• See (Vidiet): Zameranie na siroke publikum a zvysenie povedomia o znacke.
• Think (Mysliet): Cielenie na tych, ktori zvazuju kupu alebo pouzitie produktu/sluzby.
• Do (Robit): Podpora akcie, teda nakupu alebo konverzie.
• Care (Starat sa): Starostlivost o existujucich zakaznikov, aby sa vratili a stali sa lojalnymi.
- Buzzword a Clickbait: Buzzword su slova alebo frazy, ktore „kricia“ nejaku informaciu a maju vzbudit pozornost. Vyuzivaju ho rozne hoaxove a bulvarne media, pricom sa casto pouzivaju zname osobnosti ci sokujuce informacie na clickbait, teda „nanutenie“ pouzivatelovi, aby sa dozvedel viac po kliknuti. Priklad: „Caputova nechce, aby ste TOTO vedeli: Klikni sem pre viac info.“
3. kapitola: Zle vytvorena stranka, ktora sa da upravit a vylepsit
Skusme vylepsit stranku s ubytovanim. Po kratkom hladani sa nasla napriklad tato stranka, a to podla toho, ze sa hladala fraza „Ubytovanie Liptov optimalizovane pre 1024x768“. Web nebol v case pisania tohto textu aktualizovany 15 rokov a odkaz na autorov webu nefunguje, pravdepodobne sa teda uz tvorbe stranok vobec nevenuju.
Otvorme si zdrojovy kod: view-source:http://www.skipensionjasna.sk/index.php
Web nam hovori, ze podla description (hlavny popis webu) je to skipension Jasna, pricom Jasna je prepojena s ubytovanim cez pomlcku. Pre cloveka je to netypicke, lebo kto by hladal presne „Jasna-ubytovanie“ s pomlckou, a pre roboticke vyhladavanie je to tiez trochu nelogicke.
Podla keywords (klucove slova webu) je to neporiadok.. Milion klucovych slov, ktore sa sice neopakuju kompletne, ale pre potrebu indexovania urobia viac skody ako uzitku. Idealny pocet klucovych slov je maximalne 10, pricom by mali byt roznorode. Vyplnat klucove slova je dolezite, pretoze aj ked to Google z velkej casti ignoruje, ine nastroje, z ktorych moze Google tiez cerpat, ich beru do uvahy a vyhodnocuju. V tomto pripade je menej viac.
penziony, penzion Jasna, Jasna, ubytovanie, lyziarske stredisko, ubytovanie na Slovensku, Demanovska dolina, Demanovska jaskyna, ubytovanie Liptov, ubytovanie na Liptove, ubytovanie Jasna, Liptov, Nizke Tatry, liptovsky mikulas ubytovani, pension, Pavcina Lehota, Aquapark Tatralandia, Liptovsky Mikulas, Thermal park Besenova, v Jasnej, Low Tatras, v sukromi, studio, studio, lacne ubytovanie, rekreacia, sport, turistika, splavovanie, rafting, volejbal, priroda, lyzovanie, tenis, Tatry, futbal, oddych, relax, dovolenka, ubytovanie v Jasnej, ubytovanie v Demanovskej doline, penzion v Jasnej, penzion v Demanovskej doline, ubytovanie v Pavcinej Lehote, ubytovanie v sukromi, novostavba, novy dom
Toto nam hovori o tom, ze autor webu chce necestnou praktikou oklamat Google. Pridava text, ktory nie je vobec viditelny, pretoze je v CSS subore zakazany:
div.google { /* Odstavec na zvysenie SEO rankingu */ height: 0px; display: none;}
Co z toho je? V podstate krizenec minusovych bodov a necestnej taktiky. V podstate nieco naservirujete na tanier, ale tak sa za to hanbite, ze to tam nedate, ale budete dufat, ze niekto premotivovany pre vas urobi prve i posledne. V tomto pripade je ako hlavny nadpis, ktory by pre co najlepsi ucinok mal byt strucny a vystizny, kilometrovy text. Dlhy hlavny nadpis, ktory je samozrejme viac na skodu, sposobuje, ze nic nie je zvyraznene, nic nema specialnu hodnotu a tak clovek, ako i pocitacovy softver to vyhodnoti ako amatersku pracu, kde to nie je tak, ako by to malo byt. To je nevyhoda pre tento web a vyhoda pre konkurenciu, pretoze sa tento konkurent v svojej podstate odpisal sam. Kazdopadne fakt, ze je tam este aj popis, ako to chce oblbnut system, je o to viac v hladaciku robota ako pokus o podvod.
Obrazky na webe su zaujimavo riesene. Na jednej strane je dobre, ze je vypisana alt hodnota. Je to urcity alternativny napis, ktory popisuje, co sa na obrazku nachadza. Velmi sa to hodi, ak sa obrazok z nejakeho dovodu nenacita, pripadne ak niekto vyuziva len textovu verziu webu. Bolo by idealne, aby bola vsade ina alt hodnota. Taktiez sa vsade vypisuje hodnota nuloveho borderu, co je casto zbytocne, pretoze na to sluzi CSS. Len tak, medzi recou, web ma 4 CSS subory a stale je to, co by tam malo byt, urcene nespravne a na inych miestach. Je to podobne, ako keby ste kazdemu ziakovi odovzdali papier s instrukciami a nasledne by ste este dopisovali na kazdy rovnaky papier dalsi text, ktory by sa nejako nelisil. Pri 100 ziakoch by to bolo ovela horsie ako poriadne pripravit zadanie, kde by sa nasledne nic nemuselo dopisovat. Umiestnenie obrazkov je z pohladu SEO nezaujimave, pomenovanie je uplne zle (aj pre striedanie velkych a malych znakov), alt hodnoty mozu byt lepsie, sirku a vysku a tiez border by malo riesit CSS. Lepsie by to vyzeralo nasledovne a rozhodne to nie je zlozite:
Optimalizovane pre IE 5.5+, Firefox 2.0+, Opera 9.0+ a rozlisenie 1024x768 px.
Prave vdaka tomuto textu som web nasiel. Dnes nie je potrebne odkazovat na internetove prehliadace. Odkaz na uplne nesuvisiaci web ani povodnemu, ani cielovemu webu velmi nepomoze. Dnes zobrazuju moderne internetove prehliadace v podstate rovnako a splnaju vsetky webove standardy, co kedysi nebolo zvykom. IE uz v podstate neexistuje, Edge/Opera/Chrome maju rovnake jadro a tak dalej. Dnes nie je dolezite rozlisenie 1024x768, nikto ho nepouziva. Skor ide o to, aby bol web prezeratelny na beznych rozliseniach, co sa da dnes urobit bez problemov – a aby bol ci uz dobre viditelny na mobile bez uprav, alebo aby bol aj s mobilnou verziou. Dnes je to par riadkov v CSS kode.
Automaticke nastroje taktiez mozu pohladat chyby na konkretnom webe. Tu je napriklad vystup z webu seo-servis.cz, ktory si vsima aj absentujuci subor robots.txt, chybajucu sitemap a tak podobne:
https://seo-servis.cz/source-zdrojovy-kod/16409938
Dolezita poznamka: ulohou rozhodne nie je nejaky web potopit, len poukazat na to, ze s minimom namahy moze byt web lepsi, lahsie vyhladavatelny a teda i pre navstevnikov zaujimavejsi. Casto je na to potrebne len minimum casu a minimum skusenosti. A trochu ochoty.
4. kapitola: On-page faktory
Zhrnme si zakladne body, na ktore by sme sa mali zamerat pri tvorbe jednoduchej a dobre navrhnutej webovej stranky. Kazda stranka na internete by mala pozostavat z informacii a tak ako vsade inde, aj tu je dolezite, ako su informacie podane. Skusme urobit stranku s konkretnym historickym obdobim. Rim, Druha svetova vojna, Uhorsko ci cokolvek ine. Pripadne cely svet. Take ohromne mnozstvo informacii by malo byt roztriedene, podla obdobi ci oblasti, kde sa odohrali konkretne udalosti. Pre tuto potrebu by sme mohli spracovat jednoduchy web o Druhej svetovej vojne. Ako priklad sa hodi, pretoze je to zname obdobie, prakticky kazdy ma o nom nejake zakladne informacie a informacie sa daju lahko triedit.
1. krok: hlavicka stranky
HTML stranka sa deli z dvoch hlavnych casti: Z hlavicky a z hlavnej casti. Kym v hlavnej casti, ktora je uzatvorena do tagu a sa pridavaju texty ci obrazky, do hlavicky sa medzi tagy a pridava nazov stranky, jej popis, klucove slova a podobne. Patria sem tiez subory, ktore su potrebne na vykreslenie stranky, cize cesta k javascriptom ci CSS stylu.
Tu je vzorova hlavicka HTML stranky o Druhej svetovej vojne, ktora obsahuje klucove slova, description a dalsie relevantne meta tagy:
Druha svetova vojna - Historia, bitky, a nasledky
Tato hlavicka obsahuje vsetky potrebne meta tagy na optimalizaciu pre vyhladavace (SEO), socialne siete a zlepsenie pouzitelnosti stranky. Je dolezite vediet, ze klucove slova by sa nemali opakovat, nemalo by ich byt privela a podobne. Pre Google je niekedy dolezitejsie zobrat si kusok z textu v hlavnom tele nez napriklad hodnotu v description, no aj tak je vyplnenie v podstate nutnostou. Obsah hlavicky musi byt strucny, vecny, bez omacok. A koho to prilaka na vasu stranku, moze si o danej teme precitat viac.
Poznamka k meta description: Bolo by vhodne, keby cela hodnota, ktora sa tu pise, nebola identicka s niektorou vetou na stranke. Je vhodnejsie, ak je to originalne a neobsahuje stranka tie iste vety na roznych miestach 2x.
Poznamka ku klucovym slovam: V minulosti boli keywords spajane aj s masivnym rozosielanim spamu. V praxi to znamena, ze pridanie klucovych slov, aj ked nejde o ziadny spam, moze niekedy ublizit. Niekedy je vhodnejsie pridat maly odstavec priamo do tela stranky, kde bude text pozostavajuci s klucovych slov a niekolkych dalsich slov. Priklad:
O stranke
Tato stranka sa zameriava na Druhu svetovu vojnu (WW2) a prezentuje udalosti, ako je Bitka o Stalingrad, letecku silu Luftwaffe a RAF pocas Bitky o Britaniu ci osobnosti ako Rommel, MacArthur, Patton, Zhukov.
Hlavicka moze tiez obsahovat tzv. strukturovane data. Tie vedia pri spravnom pouziti zabezpecit, ze stranka bude vyzerat trochu inak vo vyhladavani. Moze byt napriklad doplnena o presny cas.
2. krok: nadpisy a texty
Skor, ako sa zacne pisat, co vsetko sa stalo, je potrebne urobit si dobru osnovu. Hodia sa na to HTML nadpisy. Ovela lepsie sa bude pisat konkretny text, ked bude jasne, kde presne sa hodi, co tomu predchadzalo a co bude nasledovat. Tu je priklad, ako by takato kniha mohla vyzerat:
Druha svetova vojna
Druha svetova vojna, ktora trvala od roku 1939 do roku 1945, bola jednym z najrozsiahlejsich a najnicivejsich konfliktov v historii ludstva. Zapojili sa do nej takmer vsetky svetove velmoci, ktore sa rozdelili do dvoch hlavnych aliancii: Spojenci a Staty Osi.
Co predchadzalo vojne
Stav Europy po Prvej svetovej vojne
Po Prvej svetovej vojne bola Europa v ruinach. Versailleska zmluva z roku 1919 prispela k politickej a ekonomickej nestabilite, najma v Nemecku. Vysoke reparacie a hospodarska kriza vytvorili urodnu podu pre vznik radikalnych ideologii.
Stalinova hrozovlada
V Sovietskom zvaze vladol Jozef Stalin, ktory presadzoval politiky masovych represii, kolektivizacie a industrializacie. Stalinova hrozovlada zahrnala Velku cistku, kde boli popravene alebo poslane do gulagov miliony ludi.
Rozmach Japonska
Japonsko zazivalo obdobie expanzie a militarizacie. Invazia do Ciny v roku 1937 a nasledne vojnove zlociny, ako napriklad masaker v Nankingu, boli dokazom jeho agresivnej politiky. Japonsko sa snazilo ziskat kontrolu nad Aziou a Tichomorim.
Velmoci, ich spory a kolonie
Velmoci ako Britania, Francuzsko, Nemecko a Taliansko mali medzi sebou mnohe spory tykajuce sa kolonii a sfery vplyvu. Tieto konflikty a neuspokojene ambicie prispeli k eskalacii napatia, ktore vyustilo do vojny.
Bitky, technika a spojenectva
Europa
Europa bola hlavnym bojiskom Druhej svetovej vojny. Bitka o Britaniu, Operacia Barbarossa (nemecka invazia do Sovietskeho zvazu) a D-Day (invazia Spojencov v Normandii) patrili medzi najvyznamnejsie vojenske operacie.
Afrika a Blizky vychod
V Afrike a na Blizkom vychode sa bojovalo o strategicke miesta a zasoby ropy. Bitka o El Alamein v roku 1942 bola klucovym vitazstvom Spojencov, ktore zastavilo postup sil Osi na tomto kontinente.
Daleky vychod a Tichomorie
Na Dalekom vychode prebiehali intenzivne boje medzi Spojencami a Japonskom. Bitka o Midway bola zlomovym momentom, ktory obratil priebeh vojny v prospech Spojencov. V Stredomori sa odohrali vyznamne boje, ako napriklad bitka o Stalingrad a vylodenie na Sicilii.
Utrpenie, choroby a nenaplnene priania
Koncentracne a pracovne tabory
Pocas Druhej svetovej vojny boli miliony ludi, vratane Zidov, Romov, politickych vaznov a dalsich, zavlecene do koncentracnych a pracovnych taborov. Najznamejsim z nich bol Auschwitz, kde bolo systematicky vyvrazdenych viac nez milion ludi.
Hladanie novych nepriatelov
Vlady a propagandy casto vytvarali obraz novych nepriatelov s cielom ziskat podporu obyvatelstva pre vojnove usilie. Tato taktika viedla k prenasledovaniu a diskriminacii roznych skupin obyvatelstva.
Zahranicna pomoc a nove lieky
Vojna podnietila vyvoj novych liekov a technologii. Penicilin, objaveny pred vojnou, sa zacal masovo vyrabat a pouzivat na liecbu infekcii, co zachranilo mnoho zivotov. Spojenci tiez poskytovali zahranicnu pomoc krajinam postihnutym vojnou.
Vodcovia a dezinformacie
Vojnu formovali vyrazne osobnosti ako Winston Churchill, Adolf Hitler, Franklin D. Roosevelt a Jozef Stalin. Ich rozhodnutia a prejavy mali obrovsky vplyv na priebeh vojny. Dezinformacie a propaganda boli bezne a pouzivali sa na manipulaciu verejnej mienky.
Stav sveta po roku 1945
Obnova, rekonstrukcia, nove nadeje
Po skonceni vojny zacala rozsiahla obnova a rekonstrukcia znicenych krajin. Marshallov plan bol iniciativou Spojenych statov na podporu obnovy Europy. Nove nadeje na mier a spolupracu viedli k zalozeniu Organizacie Spojenych narodov (OSN).
Zrodenie Izraela a zmeny na Blizkom vychode
V roku 1948 bol zalozeny stat Izrael, co sposobilo vyznamne zmeny a napatie na Blizkom vychode. Konflikty medzi Izraelom a jeho susedmi sa stali jednym z dolezitych aspektov povojnoveho obdobia.
Studena vojna a nove hrozby
Po druhej svetovej vojne nastalo obdobie Studenej vojny medzi Spojenymi statmi a Sovietskym zvazom. Svet sa ocitol na pokraji nuklearneho konfliktu a vznikali nove hrozby ako vojny v Korei a Vietname.
Zhrnutie
Druha svetova vojna zasadne zmenila svet. Priniesla obrovske utrpenie, ale aj technologicky pokrok a nove politicke usporiadanie. Udalosti tejto vojny maju dodnes dopad na globalnu politiku a medzinarodne vztahy.
Velmi dolezite je pouzitie hrubeho ci sikmeho pisma. Cez alebo vieme zvyraznit cast textu, ktora je dolezita, na ktoru treba upozornit. Nieco, co je zasadne pre citatela. Nikdy by vsak nemalo byt zvyraznene vsetko. Vysledkom by bolo, ze nie je zvyraznene nic. Dobry pomer je napriklad 10:1, k odbornemu textu. K dolezitemu miestu ci datumu poskytnut dostatok dolezitych informacii beznym pismom. Samozrejme, je na kazdom, ktora cast sa zvyrazni a ktora nie, ale je vhodne zvyraznovat casti viet, ktore by mohli prilakat navstevnikov na web. Ak chceme zvysit sancu, ze na web pride niekto, kto sa zaujima o Marshallov plan, tak prave tento pojem zvyraznime – cez specialne hrube alebo sikme pismo, alebo ho mozeme dat do podnadpisu.
Meta description, klucove slova (ak sa pouziju), hlavny nadpis… to vsetko by malo mat rozumnu dlzku. Pridlhe je zle, prikratke je tiez zle. Idealom je mierit niekde do stredu. Napriklad dlzka hlavneho nadpisu H1 by mala byt dlhsia ako 15 znakov, idealne viac ako 20. V kazdom pripade by ale nemalo byt prilis dlhe a nemalo by obsahovat prazdne, nic nehovoriace texty. Tu je niekolko prikladov zbytocnych nadpisov, ktore by rozhodne nemali byt ako hlavny nadpis:
Hlavna stranka
Web
Titulka
Zaciatok
Nadpis
O stranke
Kazda stranka s obsahom je z pohladu robotov zaujimavejsia, ked ma viac textu ako HTML tagov. Z toho dovodu sa stratky, kde je len kratky udaj, alebo jediny kratky odstavec, dostanu az za stranky, ktore maju textu viac. HTML tagov je vela a samozrejme su potrebne na odkazy, obrazky a vsetko ostatne. Na nich sa niekedy tazko setri. Je vsak dobry napad pridat viac textu. Na to moze pomoct napriklad zhrnutie, vysvetlenie menej znamych pojmov, zaujimavost… cokolvek. Aby mala napriklad stranka s konkretnym kucharskym receptom len kratucky recept, je vhodne spomenut, ze recept je jednoduchy, da sa rozsirit, namiesto konkretneho oleja sa da pouzit aj iny olej, pripadne sa da vybrat uplne ina zmes byliniek na dochutenie. O tomto fenomene sa da vyhladat viac informacii, spomina sa ako „text-HTML ratio“. Vhodna hodnota je medzi 25% a 70% obsahu. Dolezitejsie ako presny pocet znakov je urobit stranku co najviac prehladnu.
3. krok: obrazky a odkazy
Niekedy je narocne povedat, kolko obrazkov je malo a kolko je vela. Zalezi od mnozstva faktorov. Je vsak potrebne, aby bolo co najviac z nich dobre popisanych. Tu je niekolko vhodnych obrazkov:
Popisanie obrazkov je dolezite pre vyhladavace, pre citatela i pre ludi so specialnymi potrebami, napriklad so softverom, ktory cita vsetky podrobnosti nahlas. Dobre vyplnenie znamena vyhodu pred konkurenciou, ale v prvom rade lepsi zazitok z navstevy webu v podstate kymkolvek.
Tu je niekolko odkazov. Je dolezite, kam odkaz smeruje, ale i to, ako je pouzity v texte. Plati pravidlo, ze najlepsie bude, ked budu velmi respektovane webove stranky odkazovat na vas web, idealne na konkretny clanok. Dolezite su tiez klikatelne texty, ktore su takto z pohladu robotov zvyraznene, podobne ako keby boli hrubym pismom.
Pri skumani nasej historie pomaha webova stranka World War II na history.com , kde su mnohe informacie dobre popisane.
V ziadnom pripade by to nemalo byt nasledovne:
Pri skumani nasej historie pomaha webova stranka KLIKNI SEM , kde su mnohe informacie dobre popisane.
Taktiez je dobry napad, aby boli odkazy spravne popisane v menu stranky. Nikoho nezaujima stranka „vlavo“ ci „hore“, ale dobre oznacenie moze lepsie najst ziadany obsah a urobit ho pristupnejsim pre vyhladavace. Tu je dobry a prehladny priklad:
Erwin RommelGeorge S. PattonEmperor Hirohito
Samozrejme, tu by sme mohli vidiet uplne nevhodny priklad. Okrem ineho si vsimnite aj umyselne chyby v mene, co vyrazne znizi relevanciu:
ten z afrikypatone. hirohito
Pri odkazoch je dolezita este jedna informacia. Stranky niekedy mozu mat nejake nefunkcne odkazy, ktore mozu zmiast tak robota, ako i bezneho navstevnika. Ak ide odkaz nie na kontakt.html ale na kntakt.html. Automatizovane nastroje mozu najst tzv. broken linky. Opravit ich nie je tazke, ale odhalit ich je bez specialnych nastrojov velmi narocne.
4. krok: unikatnost a originalita
Pisat unikatne a uplne originalne je narocne. Netreba sa toho bat. Treba ukazat svoj nazor, vyjadrit ho svojimi slovami. Ak by bol uplne rovnaky text, pismeno za pismenom, na vasom i na vacsom webe, preco by niekto isiel na ten vas? Samozrejme, ze o nejakej teme, napriklad o tu spominanej Druhej svetovej vojne, sa toho popisalo vela. Aj preto je lepsie zamerat sa na zaujimavosti, na nie celkom zname fakty a podobne. Je to aj jeden z dovodov, preco v knihe o Druhej svetovej vojne z Greenie kniznice sa spomina armada Brazilie bojujuca na europskom bojisku. Je to dolezite, ale malokto to spomina.
Unikatnost je dolezita aj pre off-page faktory. Cesta kopirovania nie je dobra v online priestore. Vhodny napad je pisat z osobnych skusenosti s danou tematikou a zobrat do uvahy fakt, ze napriklad clovek z New Yorku a z Bratislavy bude posudzovat udalosti vojnoveho obdobia inak, z inej perspektivy. V pripade neutralneho pohladu na vec je vhodny napad postupovat logicky, chronologicky, ale nebat sa niektore kapitoly skratit a ine rozsirit.
Na Slovensku je mnozstvo podvodnikov v oblasti poziciek. Je pre nich bezne ukradnut text z napriklad Hospodarskych novin, takmer nezmeneny ho pridat na svoj web (len s pridanim svojho spamu a odkazov na pochybne stranky) a nechat tak. Google algoritmus, ktory samozrejme nemoze byt idealny, to moze ale nemusi brat ako samostatny text. Vysledkom moze byt, ze pozicia konkretnej stranky moze byt vysoko, no po aktualizaciach sa moze dostat podstatne nizsie kvoli neetickemu spravaniu.
5. krok: aktualizacie a rychlost stranky
Jednym z dovodov, preco su niektore stranky uspesnejsie a navstevovanejsie ako ine, je ich aktualizacia. Kazdy clovek si obcas pozrie web dennika, Wikipedie ci oblubenej televizie, aby zistil, co sa deje, co je nove na svete. Aj na stranku svojho kamarata budete chodit castejsie vtedy, ked sa tam nieco deje, nieco pribuda, meni sa. To si vsimaju aj algoritmy.
Pritom je to jednoduche. Pridat na titulnu stranku a na ine miesta nejake aktuality. Nove produkty, novych clenov timu, nove zaujimavosti, vyhlasenie sutaze ci vyhlasenie vyhodnotenia sutaze. Alebo odkaz na novy blogovy prispevok. Nehybajuca sa stranka ma nevyhodu oproti tym, ktore sa hybu casto. Robot sa na nej zastavi, zisti, ci sa nieco zmenilo, a ide dalej. Aj z ludskeho hladiska je pre stranku velmi nevhodne, ak je tam najnovsia aktualizacia spred desiatich rokov. V tomto pripade vie pomoct, ak ma k spravovaniu webu pristup viac ludi. A kym niekto ma na starosti vsetko a obvykle nema cas, niekto s nizsimi pravomocami moze stale dopisovat jednoduchy obsah pre stranku.
Moze pomoct aj anketa, pripadne skript, ktory nacita novinky z inej stranky. To je bezne predovsetkym u technickych webov. Je vsak dolezite, aby stranka bola stale rychla. Dobre napisana stranka je tym rychlejsia, cim menej suborov sa musi naraz nacitat. Ak su na stranke rozne dlhe javascripty, obrazky vo velmi vysokom rozliseni ci taha sa obsah z roznych webov s roznou rychlostou presunu suborov, je to zle tak pre roboty, ako i pre bezneho navstevnika. Niektore weby si so sebou tahaju dlhe, javascriptove kniznice, a to aj vtedy, ked ich vlastne nepotrebuju. V minulosti bolo bezne nastavit velkost obrazka v pixeloch priamo v kode. V praxi to znamena, ze ak je obrazok velkosti 1600x1200 pixelov, ale autor webu nastavi velkost 400x300, stale sa musi natiahnut v plnej velkosti a s velkym mnozstvom dat a nasledne este zmensovat. Dnes sa to nastastie nerobi a nechavaju sa obrazky v takom rozliseni, ake je prave potrebne. Na zmensenie obrazkov sa da pouzit sluzba tinypng.com, ktora nezmeni velkost v pixeloch, ale obrazky budu ovela mensie pokial ide o miesto. To sa hodi tak pre pouzitie na webe, ako i pre posielanie prostrednictvom mailu. Na webe sa bezne pouzivaju hlavne obrazky JPG (fotografie), PNG (presne ikonky, schemy a podobne), GIF (animacie) a novy format WebP, ktory moze mat pri stratovej ci bezstratovej kompresii lepsie vysledky. Je to dolezite aj pre to, ze niekedy ma 20kb HTML text, 20kb nejaky javascript, 20kb CSS styl a rovnakych 20kb maly obrazok. Obrazkov vsak moze byt naozaj vela a pri niektorych strankach mozu obrazky zaberat 99,99% objemu dat.
6. krok: dizajn stranky
Stale meniace sa algoritmy davaju prednost pouzitiu modernych technologii. Na urobenie peknej, prehladnej stranky, sa dnes pouziva rozvrhnutie (kde bude menu, kde obrazky, kde hlavny text…) cez CSS styly a jasne pravidla. Takze ak si niekto chce pozriet 10 stranok, nacita si k nim doprovodny styl len 1x. V nevyhode su stranky, ktore su stavane cez niektoru dnes uz nepouzivanu metodu, ako su frameset ramce, dlhe tabulky, export priamo z textoveho editora s mnozstvom vynimiek ci flash. Google a podobne vyhladavace si beru do uvahy hlavne to, co je v nadpisoch a odstavcoch, nie to, ci je nadpis sikmym pismom a odstavec tmavo sivym pismom.
7. krok: typ domeny
Domen je velke mnozstvo. Najcastejsie na Slovensku a v Cechach su domeny .sk, .cz, .com, .org ci .eu. Pravidla su pre ne podobne. Rozdiel je, ak spravujete stranku .gov alebo .edu. Ide casto o velmi specificke stranky, zamerane na vladu ci vzdelavanie, ktore mozu mat vynimocny vplyv na vsetky stranky, na ktore sa odkazuje. Ak na vas odkazuje nejaka vlada, alebo si vzdelavacie portaly specialne vsimaju vasu skvelu pracu, pomoze to pri vyhladavani.
4. kapitola: Off-page faktory
Medzi najsilnejsie internetove stranky na svete patri cast stranky Adobe.com, kde si mozete bezplatne stiahnut Adobe Reader softver na citanie PDF suborov. Dovod je na to jednoduchy – odkazuje nan ohromne mnozstvo webovych stranok z celeho sveta. Vysoko sa nachadzaju tiez rozne socialne siete, Wikipedia ci cokolvek, co ma kvalitny obsah, na ktory sa odporuca pozriet pre vysoky pocet odkazov.
Bezna stranka sa samozrejme s Wikipediou ci so strankou Adobe nemoze rovnat. Kazdopadne su jednoduche moznosti, ako sa da zlepsit ich pozicia, ako ju urobit viditelnejsou a viac odporucanou.
Jedna z moznosti je uplne klasicka vymena odkazov, ktora bola velmi bezna pred nastupom socialnych sieti. Jozko prida odkaz na Anickin web, Anicka prida odkaz na Jozkov web. Vsetci su spokojni a obidvom to pomoze. Este viac by pomohlo, keby boli tie weby podobne, s podobnym zameranim, klucovymi slovami a tak podobne. Ak bude Anicka pisat svoj web ci blog o Spanielsku, zatial co Jozef je expert na Francuzsko, mozu mat vela spolocne. Vino, more, dovolenky, historiu, cokolvek. Odporucanie bude mat z pohladu robota i bezneho navstevnika vacsi vyznam.
Ina situacia by bola, keby Anicka pisala o Spanielsku, zatial co Dusan by pisal o joge. Prepojenost bude mensia, mozno ziadna. Vymena odkazov im pomoze, ale nie tolko, ako pri prepojeni podobnych tem. Samozrejme, kazda stranka moze odkazovat na viac stranok, ale privela odkazov a budovanie tzv. odkazovych fariem moze web dost poskodit. Tu je dobre urobeny priklad stareho sposobu, kde kazdy web ma nejaku svoju ikonku:
A tu je iny pristup, kde je odkaz priamo v texte clanku o Francuzsku. Vsimnite si, ze odkaz smeruje do hlbky webu, nie na titulnu stranku.
Francuzsko je europska krajina. Susedi napriklad s Nemeckom, Talianskom a Spanielskom.
Webove stranky su casto dohladatelne cez rozne katalogy stranok. Tie dnes pouziva malokto, su malo navstevovane, ale maju svoju silu a vyznam pre automaticke vyhladavace. Predstavme si, ze by si Anicka chcela svoju stranku dat do niekolkych slovenskych ci ceskych katalogov. Da vsade rovnaky text, cez CTRL+C a CTRL+V? Je mozne, ze ano. Pomoze to. Ovela viac vsak pomoze, ked sa bude text odlisovat. Ak bude na ceskych katalogoch v cestine a podobne. Pripadne s viac ci menej klucovymi slovami, v odlisnom poradi a podobne. Skratka nie cez kopirak. Jej web by mohol v styroch odlisnych katalogoch vyzerat napriklad takto:
Spoznaj SpanielskoSpoznaj Spanielsko s AnickouAke je Spanielsko? Anicka pise o historii ci plazachSpanielsko ocami Slovenky
Tak, ako mozu pomoct jednotlive katalogy webstranok, moze pomoct aj samotna stranka tvorcu. Ak si tvorca webstranok urobi portfolio, kde predstavi nim vytvorene stranky a dobre ich popise, pomoze to konkretnej stranke. Na druhej strane pomoze odkaz z konkretnej stranky na osobnu stranku autora alebo jeho portfolio.
Pri vytvarani portfolia tak, aby to malo co najvacsi efekt, je vhodne pridat ku kazdej stranke obrazok s dobrym popisom, doprovodny text a podobne. Je dolezite, aby neboli odkazy „nasypane“ jeden vedla druheho, zvlast ak ide o uplne odlisne stranky s inym zameranim. Moze tiez pomoct dat podobne stranky od autora viac k sebe, kedze mozu mat viac spolocnych textov a klucovych slov.
Sila stranky je aj o jej umiestneni. Na priamej domene ma vacsiu silu ako na subdomene. Cim dlhsia subdomena, tym horsie pre vyhladavace. Kazdy web, ktory by mal byt skutocne uspesny, by mal byt na najvyssej domene.
https://tretiadomena.druhadomena.prvadomena.sk
https://prvadomena.sk
5. kapitola: Etika SEO
Tak ako vsetko, aj SEO ma svoje tmavsie casti. Kym niekto chce pomoct svojej ci inej stranke, ini ludia mozu pouzit SEO nastroje na to, aby sa web konkurencie ci neoblubeneho politika dostal do problemov. Je alebo nie je to spravne? To je samozrejme na kazdom, no ak niekto radsej ako tvorenie vlastneho obsahu utoci na inych ludi, ktori poctivo tvoria obsah, tak to v poriadku nie je.
Ivanka si otvara kvetinarstvo. Aby sa o nom niekto dozvedel, poziada par kamaratov, aby odkazovali na jej stranku z ich stranok. Problem je, ked nikto z nich nema nic spolocne s kvetmi, ale namiesto toho vacsinu casu siria nenavist, dezinformacie, utoky na najroznejsie mensiny a vlastne cokolvek, co je proti pisanym ci nepisanym zakonom spravania. Isli by ste do kvetinarstva, na ktore odkazuju clanky plne nenavisti? Alebo stranky, ktore su tak pochybne, ze boli styrikrat zmazane a budu pravdepodobne zmazane aj v blizkej buducnosti?
V predoslej kapitole sa pisalo o tom, ze je dobre, ak sa web zapise do nejakych katalogov. Su ludia, ktori pridavaju nenavideny web do katalogov takym sposobom, aby co najviac ublizili. Nahraju ho 1000x (spamovanie), pridaju nevhodne slova, budu sirit, ze sa na danej stranke ci v danej firme odohravaju nevhodne veci… a algoritmus to vyhodnoti.
Mozno vas napadne jednoducha otazka: Preco by niekto taketo veci robil? Dovod je jednoduchy: Chamtivost, egozmus, tuzba po zisku. Ak chcete predavat nevyhodne financne pozicky a robi to okrem vas dalsich 1000 ludi, tak chcete byt pred nimi.
Etika SEO je tiez o ludoch, ktori maju netypicke moznosti pouzitia internetu. Niekto ho navstevuje len a len na hodinkach, v zemiach s mimoriadne drahym a pomalym internetom a tak podobne. Je dobre mysliet na nich. Web by mal byt hlavne vhodny pre ludi. Nemalo by to byt o tom, ze je tam nudny, nezaujimavy obsah, ktory sa cez nejake nastroje ma snazit posobit atraktivnejsie. Najdolezitejsia je obsahova hodnota, dobry sposob prezentovania informacii a podobne.
Rozne proruske, neonacisticke a podobne stranky vyuzivaju tzv. buzzwordy. clickbaity a podobne taktiky na to, aby sa k danemu obsahu dostalo co najviac ludi a idealne aby ho nasledne vsade zdielali. Podobna aktivita je tiez na socialnych sietach, kde mozete dat Like ak lubite svoju mamu, ste proti trestaniu domacich zvierat alebo nechcete dostat rakovinu. V skutocnosti moze tento like pomoct niekomu uplne inemu na uplne inu cinnost. Mozno ste prave podporili nieco, co je v skutocnosti nabozenska sekta alebo pomylena skupina ludi, ktori ta nenavidia a rozhodne ti nic dobre nepraju. Alebo ste mozno podporili fejkovu znacku, co sposobi velke straty skutocne kvalitnej, zavedenej znacke. Namiesto boja proti rakovine tak mozno sposobite, ze vas sused pride o pracu.
Eticky bezproblemove riesenie je pozriet si stranku konkurencie a dat si stranku zhodnotit cez seo nastroje. Je mozne, ze konkurent ma urobenu stranku lepsie ako vy a mozete sa jemne inspirovat. Pripadne sa da pozriet, na co presne je stranka zamerana. Ak je vasou konkurenciou, s ktorou musite pocitat aj do buducnosti, napriklad pekaren, mozete sa menej zameriavat na ich produkty a viac na vlastne. Ak niekto robi vyborny chlieb, je mozne, ze ine druhy peciva bude niekto hladat aj u vas. Ak sa konkurencia privelmi zamera na chlieb, pouzite do nadpisov slova ako vianocka, rozky alebo cokolvek co produkujete. Zakladom etiky SEO je nikoho si neznepriatelit, pretoze ak sa rozhodnete na internete niekomu ublizit, moze vam to lahko vratit. Kde sa dvaja biju, treti vitazi. V internetovom svete dvojnasobne.
6. kapitola: Dobre napisany blogovy prispevok
Kto je Michael Schumacher?
Michael Schumacher, narodeny 3. januara 1969 v Hurthe, Nemecko, je povazovany za jedneho z najvacsich pilotov Formule 1 v historii. Jeho kariera je plna rekordov, ktore dodnes inspiruju novu generaciu pretekarov. Schumacher ziskal sedem majstrovskych titulov vo Formule 1, co je rekord, ktory dodnes zdiela len s Lewisom Hamiltonom.
Michael Schumacher na svojej slavnej Ferrari F1 (Zdroj: Wikimedia Commons)
Zaciatky pilota vo Formule
Schumacher zacal s pretekanim uz ako stvorrocny, ked mu jeho otec upravil stary sliapaci traktor na motokaru. Jeho talent rychlo rastol a vo veku 14 rokov sa stal majstrom Nemecka v kartingu. V roku 1988 zacal pretekat v nemeckej Formule Ford a Formule Konig, kde rychlo ziskal tituly a zaujal pozornost timov z vyssich serii.
Prve vitazstvo a cesta k slave (1991 - 1995)
Michael Schumacher debutoval vo Formule 1 v roku 1991 s timom Jordan, no po jedinej Velkej cene Belgicka prestupil do timu Benetton. Svoj prvy majstrovsky titul ziskal v roku 1994, nasledovany druhym titulom v roku 1995. V tychto rokoch sa stal znamym pre svoju agresivnu jazdu a schopnost vytazit maximum z kazdej situacie.
Michael Schumacher oslavuje svoje vitazstvo (Zdroj: Flickr)
Dominancia s Ferrari (1996 - 2006)
V roku 1996 Schumacher prestupil do timu Ferrari, ktory bol v tom case v krize. Jeho prichod znamenal zaciatok jednej z najdominantnejsich erach v historii Formule 1. Schumacher ziskal s Ferrari pat po sebe iducich majstrovskych titulov od roku 2000 do 2004. Jeho posledne vitazstvo prislo v roku 2006 na Velkej cene Ciny. V tom istom roku ukoncil svoju aktivnu karieru.
Slavni pretekari, ktori boli v jednom time s Michaelom
Pocas svojej kariery Schumacher spolupracoval s viacerymi slavnymi pretekarmi. V time Benetton bol jeho timovym kolegom Nelson Piquet, trojnasobny majster sveta. V Ferrari jazdil po boku Eddieho Irvina, Rubensa Barrichella a Felipeho Massu. V Mercedese mal za timoveho kolegu talentovaneho Nica Rosberga, ktory sa neskor stal majstrom sveta v roku 2016.
Nebezpecne nehody, ktore sa stali na pretekoch F1
Jednou z najvyznamnejsich nehod pocas Schumacherovej kariery bola zrazka s Davidom Coulthardom na Velkej cene Belgicka v roku 1998, co viedlo k dramatickemu vybuchu emocii. Dalsia vyznamna nehoda sa stala v roku 1999 pocas Velkej ceny Velkej Britanie, ked Schumacher narazil do bariery a utrpel zlomeninu nohy, co ho vyradilo z niekolkych pretekov sezony.
Michael Schumacher po zrazke na Velkej cene Belgicka 1998 (Zdroj: Wikimedia Commons)
Oblubene a neoblubene trate
Schumacher mal velky uspech na okruhu v Spa-Francorchamps, kde ziskal svoje prve vitazstvo v roku 1992 a celkovo tu vyhral sestkrat. Na druhej strane, okruh v Suzuke bol pre neho narocny, kde napriek vitazstvam mal niekolko problematickych pretekov.
Najrychlejsie casy na konkretnych tratiach
Schumacher drzi rekord za najrychlejsie kolo na viacerych tratiach, vratane Monzy a Hockenheimringu. V roku 2004 dosiahol na Monze priemernu rychlost 247,585 km/h, co je dodnes jeden z najrychlejsich casov v historii Formule 1.
Nepodarene preteky Michaela Schumachera
Jednym z najpamatnejsich neuspechov bol pretek na Velkej cene Monaka v roku 2006, ked Schumacher pocas kvalifikacie zastavil auto na trati, co bolo povazovane za pokus o blokovanie superov. Tento incident mu priniesol penalizaciu a start z posledneho miesta, cim vyrazne poskodil jeho sance na vitazstvo.
Pretekari, s ktorymi je Michael Schumacher casto porovnavany
Michael Schumacher je casto porovnavany s legendami ako Ayrton Senna, ktoreho povazoval za svojho najvacsieho supera. Kimi Raikkonen, ktory nahradil Schumachera vo Ferrari, a Sebastian Vettel, ktory taktiez dominoval v Red Bulle, su dalsimi vyznamnymi pretekarmi, s ktorymi je Schumacher porovnavany. Sucasnym rivalom, ktory dosiahol podobny uspech, je Lewis Hamilton, ktory vyrovnal Schumacherov rekord siedmich majstrovskych titulov.
Ayrton Senna a Michael Schumacher na Velkej cene Brazilie (Zdroj: Wikimedia Commons)
Navrat a konecny odchod (2010 - 2012)
Po trojrocnej prestavke sa Schumacher vratil do Formule 1 s timom Mercedes v roku 2010. Napriek tomu, ze jeho navrat nepriniesol dalsie vitazstva, jeho pritomnost pomohla Mercedesu stat sa silnym timom, ktory dnes dominuje sampionatu. Schumacher definitivne ukoncil karieru v roku 2012.
Osudove zranenie a sucasny stav
V decembri 2013 Schumacher utrpel vazne zranenie hlavy pri lyzovani v Meribeli, Francuzsko. Po niekolkych mesiacoch v kome a intenzivnej rehabilitacii sa jeho rodina rozhodla udrziavat detaily o jeho zdravotnom stave v sukromi. Zname je, ze Schumacher pokracuje v rehabilitacii v domacom prostredi.
Zaujimavosti o Michaelovi Schumacherovi
• Rekordy: Schumacher drzi rekord za najrychlejsie kolo v jednom sampionate (2004), najviac pole position v jednom sampionate (2001) a najviac vitazstiev v jednej sezone (2004).
• Charita: Schumacher bol vzdy aktivny v charite, daroval miliony eur na rozne humanitarne projekty.
• Hobby: Okrem pretekania sa Schumacher venoval aj inym sportom, ako je futbal a motocykle.
• Rodina: Jeho syn, Mick Schumacher, pokracuje v jeho stopach a preteka vo Formule.
Schumacher pocas rehabilitacie (Zdroj: Wikimedia Commons)
Zaver
Michael Schumacher zanechal v motoristickom sporte nezmazatelnu stopu. Jeho odkaz zije dalej nielen v rekordoch a statistikach, ale aj v srdciach fanusikov po celom svete. Jeho kariera je pribehom o vytrvalosti, odhodlani a neunavnej snahe byt najlepsi.
Poznatky z blogoveho prispevku pre potreby SEO
1. Prispevok ma dostatok textu a obsahuje dolezite slova, ktore moze niekto vyhladavat. Okrem mena konkretneho pretekara su spomenute aj dalsie, podobne mena, a klucove slova, ako je rekord, formula 1 ci nehoda.
2. Prispevok ma jasnu strukturu. Od zaciatku po koniec, vratane zaujimavosti uprostred a kratkeho zaveru. Ten je potrebny, pretoze je vdaka nemu viac textu a zaroven vidno, ze si dal niekto na pisani zalezat.
3. Na takto napisany prispevok bude niekto odkazovat ovela skor ako na kratucke, nedokonale ci zle napisane prispevky. Cim lepsi text, tym vacsia sanca, ze si to vsimnu citatelia a odporucia dalej, co zvysi sancu, ze si tento zdroj informacii zapamata napriklad Google ako sikovny a prehladny.
7. kapitola: Uzitocne SEO nastroje
Analyza klucovych slov. Ak chcete vediet, co hladaju ludia na internete. Ak napriklad pripravujete alebo aktualizujete web o slove strecha, najdete aj podobne vyrazy, pripadne vyrazy, ktore nan nadvazuju. Najdu sa tak vyrazy ako modra strecha, farby na strechu ci plechova strecha.
https://www.marketingminer.com/sk/profiler/keyword/strecha/sk/suggestions
Kontrola SEO ukazovatelov a chyb na stranke. Cim vyssie hodnotenie, tym lepsie. Pomoze pri najdeni chyb a nedokonalosti. Je bezne, ze sa stranka posiela opakovane, aby sa zlepsilo jej skore po vhodnych upravach. Hlavna sila nastroja je v tom, ze odhali problemy, ktore sa daju zmenit v priebehu sekund.
https://seo-servis.cz/source-zdrojovy-kod/
Seo nastroje na rozne vyuzitia, napriklad presne zacielenie slov a prehlad o konkurencii a podobnych weboch.
https://moz.com/free-seo-tools
Skutocne detailne nastroje na prezretie webstranky. Zameriava sa na rychlost, mnozstvo javascriptu a podobne. Skuste si otestovat napriklad web markiza.sk.
https://pagespeed.web.dev
Vela, naozaj vela, naozaj zle navrhnutych webstranok, na ktore by sa ta vasa mala podobat co najmenej.
https://www.rankingbyseo.com/blog/bad-websites
Google Pagerank vasej stranky, vratane detailnych statistik. Uzitocne hlavne pre off-page optimalizaciu webu:
https://checkpagerank.net
Je vasa stranka mobile friendly? Ak nie, ake kroky je potrebne urobit na zlepsenie?
https://www.experte.com/mobile-friendly
Ak hladate priestor a domenu pre jednoduchu stranku, Neocities je vyborne miesto. Na rozdiel od platforiem ako Wix ci Wordpress netlaci na konkretne postupy a namiesto specialnych nastrojov ponuka jednoduchost. Staci ovladat uplne zaklady HTML a web vytvori okamzite. Vyborne sa kombinuje s umelou inteligenciou, ak chcete poradit s kodom.
https://neocities.org