Mesta Autor Vydavatel Licencia Vydanie GKBN Stanislav Hoferek Greenie kniznica CC-BY-NC-ND Sieste (2018) 000111 O knihe Mesta su logicka kartova hra, urcena pre minimalne dvoch hracov. Kto vyhra a s akym rozdielom? Hraci musia rozmyslat a spravne nacasovat jednotlive udalosti v starovekom svete. Dobyte Rim, Ateny, Kartago, Memfis a dalsie mesta zo starovekeho Stredomoria. Hra je uplne zadarmo. Staci stiahnut PDF subor a vytlacit na beznej tlaciarni. Sucastou su hracie karty jednotlivych miest a udalosti, pravidla a dobre tipy pre novych hracov. Hru odporucame hracom od desiatich rokov. Samozrejme prajeme vela zabavy a zapojenia mozgovych buniek! Hra je zasadena priblizne do roku 400 p.n.l. a hraci sa pokusaju zabrat sami pre seba Rim, Grecko, Kartago, Egypt, Perziu a tiez mesta Keltov, Zidov a Etruskov. Existuje tiez anglicka verzia: http://greenie.elist.sk/knihy/cities Pravidla Ciel hry Hra Mesta je urcena pre minimalne dvoch hracov. Ulohou kazdeho hraca je ziskat co najviac kompletnych imperii, poskladanych z jednotlivych miest. Za kazdu skompletizovanu risu je jeden bod a ten, kto ako prvy ziska 7 miest s divmi sveta, ziska dalsich 5 bodov. Verzie hry Prva verzia predstavila hru a nasledne bola tato hra jemne upravovana. Piata verzia urobila niekolko velkych zmien na zrychlenie hry. Siesta verzia pridava nove udalosti, niektore starsie udalosti upravuje a zjednodusuje ich popis. Priebeh hry Na zaciatku hry sa polozia na stol dve kopky. Kopka s mestami a kopka s udalostami. V kazdom kole kazdy z hracov vykona tieto tri akcie: 1. Ziska nove mesto z kopky miest (ak nejake ostali) 2. Ziska novu kartu udalosti (ak nejake ostali) 3. Pouzije ktorukolvek zo svojich udalosti (dobrovolne) Kazdy hrac ukazuje svoje mesta ostatnym, aby boli dobre viditelne. Moze ich samozrejme usporiadat podla jednotlivych imperii, cim sa postara o dobry prehlad tak pre seba, ako i ostatnych. Neukazuju sa vsak udalosti, tie su tajne. V kazdom kole mozno pouzit len jednu udalost. Len co sa niekomu podari skompletizovat vsetky mesta konkretneho imperia, napriklad sesticu greckych miest, vsetky sa presuvaju na novu hrbku, patriacu hracovi. Do konca hry s nimi nikto nemoze manipulovat a hrac ziskava jeden bod. Za kazdu risu. Hra sa dovtedy, kym nebudu vsetky karty s mestami (okrem neutralnych miest) v skompletizovanych kopkach. Divy sveta Hrac, ktoremu sa ako prvemu podari mat na stole a/alebo v nedotknutelnej finalnej kopke vsetky mesta s divmi sveta, ziskava do konecneho hodnotenia 5 bodov. V niektorych hrach sa to nepodari ziadnemu hracovi. Pre zisk 5 bodov musi mat hrac na stole alebo v svojej vyslednej kopke tieto mesta: Giza (Egypt), Babylon (Perzia), Efezus (Grecko), Olympia (Grecko), Halikarnass (Perzia), Rodos (Grecko) a Alexandria (Egypt). Vsetky mesta s divmi sveta su samozrejme oznacene. Mesta V hre je spolu 54 miest. Kazde z miest ma svoje vlastnosti, ako je prislusnost k niektorej risi, silu v niektorej hlavnej discipline, silu v niektorej vedlajsej discipline a statut bezneho alebo hlavneho mesta. Vo vacsine pripadov su hlavne mesta ovela dolezitejsie ako ostatne mesta a klucom k uspechu je mat co najviac hlavnych miest. Na kartach sa pouzivaju nasledovne znacky: Armada (predovsetkym rimske mesta) Kultura (predovsetkym grecke mesta) Namornictvo (predovsetkym kartaginske mesta) Rolnictvo (predovsetkym egyptske mesta) Otrokarstvo (predovsetkym perzske mesta) Hutnictvo (predovsetkym keltske mesta) Financnictvo (predovsetkym zidovske mesta) Stavitelstvo (predovsetkym etruske mesta) Vsetko (bod vo vsetkom, hlavne mesta) Div (tieto mesta obsahuju div sveta) Priklad hry Hru hra Lucia, Marek a Richard. Vsetci traja hraci zacinaju hru rovnako, prve kola ziskavaju nove mesta. Nasledne Lucia ziskala udalost, prichod velitela Hannibala. Pouzila tuto kartu a zobrala od Mareka aj Richarda vsetky kartaginske mesta. Samozrejme, na zaciatku hry ich nebolo vela. Lucii sa tiez podarilo ziskavat utocne udalosti a pomocou nich zbierala hlavne mesta od inych hracov. Mala tak kontrolu nad vacsinou hlavnych miest a znemoznovala tak ostatnym, aby pouzivali niektore udalosti proti nej. Navyse mala stastie na festivaly, ktore este viac posilnili jej poziciu. Marek sa sustredil na konkretne rise. Postupne ovladol mesta keltov, pomocou udalosti Zjednotenie. Neskor sa mu podarilo obsadit aj Rim. Pomohlo mu to, ze mal velitelov na tieto rise, a tak ich nemohol nikto proti nemu pouzit. V neskorsich fazach sa mu podarilo ziskavat mnozstvo udalosti, a to vdaka udalostiam Vitazstvo a Spionaz. V jeho neprospech hralo to, ze casto ziskaval menej dolezite, neutralne mesta. Richard sa rozhodol ziskat co najviac miest s divmi sveta. Vedel, ze vsetky divy sveta su v greckych, perzskych a egyptskych mestach a zameral sa na ne. Podarilo sa mu ziskat vsetkych sedem miest, ale nakoniec skoncil len s jednou kompletnou risou na konci. Vysledne skore bolo: 4 rise pre Luciu, 3 rise pre Mareka a 1 risa pre Richarda, ktory ako prvy ziskal vsetky mesta s divmi sveta. Richard tak ziskal 6 bodov a vyhral tuto hru. Rozdavanie a pocet hracov Kompletna hra moze byt casovo velmi narocna. Preto sa odporuca hrat vtedy, ked mate naozaj dostatok casu a nebojite sa dlhsie rozmyslat nad vsetkymi moznostami. Ako mozno rozdat karty? Hrat na divy sveta je mozne v akejkolvek hre, v ktorej su karty z nasledovnych imperii: Grecko, Egypt a Perzia. 1. Plna hra so vsetkymi mestami (8 imperii po 6 miest a 6 neutralnych miest) a so vsetkymi kartami udalosti. Taketo rozdavanie je vhodne hlavne pre strategov alebo pre dlhu hru viacerych hracov. 2. Bezna hra s piatimi risami a neutralnymi mestami, alebo so siestimi risami. Pri tejto hre nie su potrebne niektore karty udalosti s velitelmi nepouzivanych ris. Napriklad, ak sa hra bez Etruskov, ich velitel bude nepotrebnou kartou, pouzitelnou iba pri potope. Je na dohode hracov pred hrou, ci budu pouzivat tieto karty. 3. Rychla hra so styrmi risami s neutralnymi mestami, alebo s piatimi risami. 4. Velmi kratka hra s tromi risami, ktora sa da vyhrat jedine v pomere 2:1 alebo 3:0. Ak sa hra aj na divy sveta, musi sa hrat s mestami z Grecka, Egypta a Perzie. Hru mozno zrychlit aj vylucenim niektorych udalosti, napriklad karty velitelov, mor ci potopa. Hru je tiez mozne spomalit vyhodenim niektorych kariet, ako napriklad Protekcia. Hra je idealna pre troch a viac hracov. Vtedy maju svoje opodstatnenie vsetky udalosti. Od verzie 6 moze byt hra napinava aj pre dvoch hracov. Dalsia moznost je hrat na timy. V tomto pripade, ak hraju napriklad dvaja hraci proti dvom, sa spocita vsetkych 6 miest z kazdej rise, ked ich spolu dosiahnu. Hraci vsak maju samostatne vsetky udalosti a ostatne mesta len v svojich rukach a nemozu si ziadne karty vymienat navzajom. Mozu vsak vediet, ake udalosti ma v rukach ich spojenec. Taktiez odmenu za zhromazdenie vsetkych divov sveta ziskava cely tim. Niektore udalosti, ako napriklad Hnev bohov, je vhodnejsie pouzit na nepriatelov, ako na svojho spojenca. Ine udalosti, ako napriklad Priatelska vymena, sa oplati pouzit na spojenca. Teoreticky je mozna aj hra pre jedneho hraca, kde sa hrac snazi ziskat vsetky rise co najmenej tahmi. Na okorenenie je mozne aktivovat akukolvek pohromu pri vytiahnuti tejto udalosti. Udalosti Barbari: Barbari dokazu narobit ovela viac skody tomu, kto ma vela miest, ako tomu, kto nema ziadne. Udalost, ktore pomoze hlavne slabsiemu hracovi – alebo tomu, kto ma protekciu. Festival: Pomaha hracom s hlavnymi, v pripade velkeho festivalu i neutralnymi mestami. Hnev bohov: Hrac, ktory kartu pouzije, ziskava obycajne mesto od lubovolneho hraca, nie z kopky. Hospodarska kriza: Uzitocna karta proti tym hracom, ktori nemaju dostatok miest v danej kategorii. Hry: Vyborna karta pre vlastnika miest, ktore dominuju v zvolenej discipline. Napriklad kartaginske mesta vynikaju v moreplavbe. Hlavne mesta maju 1 bod v kazdej kategorii, okrem 3 bodov v tej najdolezitejsej. Charizma: Ucinnost tej karty je tym vacsia, cim viac kariet Zjednotenie hrac ma. Vyborne pre tych, ktori sice maju Zjednotenie, ale nemozu ho pouzit, lebo im chybaju mesta. Mor: Pouzitie tejto karty treba dobre premysliet. Jej efektivita zalezi podla situacie. Zaujimava je kombinacia moru a protekcie. Nepokoje: Tato udalost je najsilnejsia pri hre viac ako dvoch hracov. Hrac si moze vybrat, ci ublizi predovsetkym tym, ktori maju viac zemi na vychode, alebo na zapade. Pri dobrom nacasovani moze donutit ineho hraca odovzdat do kopky aj hlavne mesta alebo mesta s divmi sveta. Neutralne mesta su nedotknute. Obchod: Nie kazdy obchod je vyhodny pre kazdeho. Kazdopadne, vymenit svoje slabe mesto za niektore z klucovych miest supera, ktore sa hodi ovela viac, je naozaj dobry obchod. Odkryvanie pamiatok: Najviac sa tato udalost hodi vtedy, ked niekto prave stratil dolezite mesta a pouzil velmi uzitocne udalosti. Potopa: Vsetci hraci pridu o vsetky mesta. Efektivne je pouzit tuto kartu proti silnejsim superom. Najvacsiu vyhodu ma ten, kto ma najviac kariet velitel a drzi hlavne mesta. Prekliatie: Znizit iniciativu supera? Preco nie? Mimoriadne efektivne, ak nema ziadne uzitocne udalosti. Priatelska vymena: Uzitocna udalost pri hre s viac ako dvomi hracmi. Vyborne, ak prvy hrac potrebuje egyptske a druhy grecke mesto. Zaroven pomoze slabsim hracom dohnat naskok silnejsieho hraca. Protekcia: Ochrani pred neprijemnymi udalostami. Hrac si vyberie, kedy ju pouzije a kedy nie. Protekcii je niekolko typov a treba sa rozhodnut, ci treba tu najvyssiu pouzit aj tam, kde by stacila zakladnejsia protekcia. Utok: Silnejsia verzia hnevu bohov, ale s podmienkou. Kto pride o posledne hlavne mesto, nemoze tuto kartu pouzit. Strata vplyvu: Zakerna karta, dobre pouzitelna s kartou Velky festival. Spionaz: Vyborny sposob, ako vyuzit stastie supera, ktoremu sa podarilo nahromadit velky pocet hlavnych miest. Ticho pred burkou: Tato karta sa hodi vtedy, ak ma niekto z hracov mnozstvo udalosti, ktore mozu obratit vyvoj hry v jeho prospech. Velitel: Hraci prichadzaju o vsetky mesta konkretneho imperia. Tuto kartu je vyhodne pouzit vtedy, ked maju protihraci viac miest z rovnakej rise. Je to tiez sposob, ako pripravit supera o hlavne mesto. Vitazstvo: Vitazstvo je niekedy aj za cenu obeti. Pre hraca je to vyhodna karta napriklad vtedy, ked ma nedostatok kvalitnych kariet udalosti. Je to tiez dobry sposob, ako premenit neutralne mesto na udalosti. Po jej pouziti je navyse mozne pouzit dalsiu udalost, napriklad aj z cerstvo vybranych. Vplyv na divy sveta: Hlavne pre hracov, ktori hladaju divy sveta, je toto vyborna karta. Musia vsak byt splnene podmienky. Vzbura: Hodit na supera vzburu oslabi jeho poziciu a hlavne pocet miest. Efektivne predovsetkym vtedy, ked mu ostavaju len velmi cenne mesta. Vzdelanost: Narast ci pokles vzdelanosti sa oplati hlavne vtedy, ked mate malo uzitocnych udalosti, pripadne ak ich ma protivnik prave pat. Zjednotenie: Najsilnejsia a najcennejsia karta v hre. Umozni zjednotit celu risu, ak su splnene podmienky. Ovela ucinnejsia je v neskorsich fazach hry. Tipy pre hracov 1. Kazdy hrac moze mat v rukach velke mnozstvo udalosti. Ta, ktora je pre vas momentalne bezcenna, mozno ziska dolezity vyznam o niekolko kol. 2. Ak vlastnite udalost, ktora by bola velmi prospesna pre superov, drzte ju co najdlhsie na ruke. Mozete sa tak vyhnut tomu, aby bola pouzita proti vam. Dobry priklad je velitel Julius Caesar, ak mate vacsinu rimskych miest. Ak sa to zmeni, nebojte sa ju vyuzit. 3. Niekedy sa oplati pouzit velitela aj vtedy, ked ma super len jedno mesto. Hlavne ak je to hlavne mesto, tak sa mu znemozni pouzivat udalost utok. 4. Karty ako mor alebo potopa dokazu casto urobit viac skody ako uzitku. Oplati sa v neskorych fazach hry, ako i pri hre viac ako dvoch hracov. 5. Kazda risa ma svoju velku vyhodu v niektorej oblasti, zatial co v inej nema (s vynimkou hlavneho mesta) ani bod. 6. Karty s mestami sa beru podla poradia. Ak sa to dobre nacasuje, tak len prvi hraci ziskaju mesta, zatial co posledni nie. Tento poznatok sa dobre kombinuje napriklad s udalostami typu hry. Ak hraju dvaja hraci a obaja maju ziskat po 4 karty, alebo v kopke s volnymi mestami je menej miest, vzdy ich dostanete viac ako super. 7. Pri tlaceni hernych karticiek sa da lahko rozoznat mesto od udalosti na zaklade rozmerov. Ina moznost je vytlacit mesta (alebo udalosti) na farebny papier. 8. Ziskat 5 bodov za mesta s divmi sveta je uzasne. Ak sa vam nedari ziskat ich, sustredte sa minimalne na to, aby sa to nepodarilo niekomu zo superov. Pokial sa pokusate ziskat co najviac divov sveta, udalosti ako utok alebo obchod mozu vyrazne napomoct vasmu snazeniu. Velitelia, ako Leonidas alebo Ramzes, mozu sposobit vyrazne problemy. Pochopitelne je dobry napad nepovedat superom, ze sa pokusate ziskat vsetky divy sveta. Ak niekto zaberie vsetky mesta z Grecka, Egypta alebo Perzie, ostatni hraci uz nemaju moznost ziskat 5 bodov. 9. Poriadne si premyslite silu kazdej karticky s udalostou a ako ju co najlepsie pouzit. Napriklad utok ci obchod sa da najlepsie vyuzit na to, aby ste ziskali hlavne mesta. A tie su omnoho uzitocnejsie ako obycajne mesta. Ina moznost je ziskavat mesta s divmi sveta. Niekedy je silnou kombinaciou ziskat jedno zo superovych miest na to, aby sa dalo v dalsom kole pouzit zjednotenie. 10. Niektore karty su tak silne, ze mozu zmenit celkovy pomer sil na hracom stole. Dobrym prikladom je napriklad potopa. Preto je dobre uvazovat, ci je skutocne potrebne pouzit niektoreho velitela. Velmi destruktivna karta su barbari, a ak sa to podari spravne nacasovat s potopou, mozete ziskat obrovsku vyhodu nad superom. Alebo vas on moze pripravit o vsetko. 11. Za neutralne mesta nie su ziadne body na konci hry. Zaroven len malo udalosti ma vplyv na tieto mesta a nie je zly napad sa ich zbavit, idealne vymenou za ine mesto. 12. Protekcia je jedna z najdolezitejsich kariet. V zavislosti od jej sily moze hrac planovat agresivne udalosti proti svojim superom, alebo byt ochraneni pred neprijemnymi udalostami od superov. Nikdy nehovorte protihracom, ze mate udalost Protekcia! Historicke okienko V staroveku vyzerala Europa uplne inak, ako dnes. Co to ale znamena starovek? V Europe sa so starovekom stretavame nastupom prvej vyspelej kultury na dnesnej Krete. Minojci, spolu so starogreckymi Mykencanmi polozili zaklady sucasnej Europy. Tisic rokov po tom, co Minojci definitivne stratili svoju moc, superili o vojensku, kulturnu ci obchodnu prevahu rozlicne rise. Aka bola Europa okolo roku 400 p.n.l.? Rimania sa stavali dolezitou mocnostou, ale stale islo viac o osamotene mesto, nez o obrovsku risu. Nespocetne vojny doviedli Rim do konfliktu s Galmi, Etruskami, Latinmi, Grekmi, Epircanmi a neskor aj s Kartagom a Macedoniou. V kazdom pripade sa Rimania dlho branili a branili sa tak dobre, ze si podrobili celu Italiu a neskor aj obrovsku cast vtedy znameho sveta. Obdobie od siesteho do tretieho storocia pred nasim letopoctom ma hned niekolko nazvov. Netreba sa cudovat. Islo totiz o zlaty vek v Grecku, ktory je popretkavany rozlicnymi tragediami. Grecko-perzske vojny, Peloponezska vojna, obsadenie Grecka Macedoncami, ci Alexandrova vyprava do Perzie, to vsetko prebehlo v relativne kratkom case. A rozprudilo to udalosti v celej Europe i daleko mimo nej. Kartago bolo zalozene okolo roku 800 p.n.l. a za 400 rokov sa z malej kolonie stala namorna risa, ktora az do porazky od Rimanov dominovala zapadnemu Stredomoriu. Predovsetkym od roku 350 p.n.l., ked sa Kartago stalo hlavnym mestom Fenicie. Je malo zname, ze po tom, co bolo Kartago znicene a znovu vybudovane, bolo vdaka svojej polohe najdolezitejsim mestom po Rime v Zapadorimskej risi. Egyptania dokazali vela. Postavili pyramidy a mnohe dalsie velkolepe stavby a dodnes nas fascinuju ich predstavy o smrti ci najroznejsich bohoch. Boli to Egyptania, ktori kedysi tvorili aj najvacsiu vojensku silu v Stredomori. Okolo roku 400 p.n.l. vsak bol Egypt uz davno dobyty Asyrcanmi, neskor Perzanmi a nemohol chybat ani Alexander so svojimi Grekmi ci Rimania. Perzska risa patrila medzi najvacsie statne utvary sveta. V case konfliktov s Grekmi sa roztahovala aj v Europe. Dostat sa do konfliktu s takym kolosom znamena obrovsky problem. Perzania si dokazali podrobit a zotrocit cele narody a efektivne spravovali obrovsku risu. Dokonca natolko, ze nemali problem uz v davnom staroveku neuveritelne zbohatnut a zvladnut skutocne narocne projekty. Kelti, v oblasti dnesneho Francuzska znamy tiez ako Galovia, boli expertmi na obrabanie kovov. Nikdy nevytvorili samostatny stat a casto sa viac ako o zahranicnu politiku zaujimali o druidske ritualy a najroznejsie tradicie. Keltov vsak nebolo dobre podcenovat. Vyplienili Rim a najroznejsie etruske mesta, ale ked islo o dobytie Galie, tak sa to Caesarovi podarilo skor samotnymi Galmi, ako rimskymi legiami. Zidia mali od nepamati svoje kralovstvo. Zaujimavym poznatkom bola ich vysoka vojenska sila, ako i nezasahovanie do cudzich veci. Zidov porazili Asyrcania, Babyloncania, Perzania, Greci ci Rimania, ale vacsinou len preto, ze proti desatnasobnej presile sa da branit len velmi tazko. Akakolvek nadvlada zazila silne povstania. Etruskovia vytvorili prvu vyznamnu risu na zapad od Grecka. Boli to oni, kto prebral kulturu Grekov a sprostredkoval ju Rimanom. Mnozstvo technickych, architektonickych alebo pravnych prvkov pochadza priamo od nich. Kuriozne, Etruskovia za sebou nezanechali v nezmenenej podobe ziadne zaznamy, a tak sa o nich vsetko dozvedame len sprostredkovane od Rimanov a od Grekov. RIM Rimska risa 3 1 Kapua Rimska risa 3 1 Milano Rimska risa 3 1 Brundisium Rimska risa 3 1 Tarraco Rimska risa 3 1 Ravenna Rimska risa 3 1 ATENY Grecko 3 1 Sparta Grecko 3 1 Syrakuzy Grecko 3 1 Olympia Grecko 3 1 Efezus Grecko 3 1 Rodos Grecko 3 1 KARTAGO Kartago 3 1 Utika Kartago 3 1 Kartagena Kartago 3 1 Gadiz Kartago 3 1 Karalis Kartago 3 1 Leptis Magna Kartago 3 1 MEMFIS Egypt 3 1 Alexandria Egypt 3 1 Giza Egypt 3 1 Sakkara Egypt 3 1 Heliopolis Egypt 3 1 Abydos Egypt 3 1 PERSEPOLIS Perzia 3 1 Babylon Perzia 3 1 Halikarnass Perzia 3 1 Sardis Perzia 3 1 Suzy Perzia 3 1 Ninive Perzia 3 1 ALESIA Kelti 3 1 Hallstatt Kelti 3 1 Lutetia Kelti 3 1 Avaricum Kelti 3 1 Narbo Kelti 3 1 Lyon Kelti 3 1 JERUZALEM Zidia 3 1 Jericho Zidia 3 1 Betlehem Zidia 3 1 Betania Zidia 3 1 Hebron Zidia 3 1 Joppa Zidia 3 1 VELZNA Etruskovia 3 1 Clevsin Etruskovia 3 1 Veii Etruskovia 3 1 Arrentium Etruskovia 3 1 Vetluna Etruskovia 3 1 Fuflona Etruskovia 3 1 Lisabon Neutralne mesto 1 Knossos Neutralne mesto 1 Janov Neutralne mesto 1 Madrid Neutralne mesto 1 Petra Neutralne mesto 1 Ur Neutralne mesto 1 Rimsky velitel Julius Caesar Vsetci hraci stracaju vsetky rimske mesta. Grecky velitel Leonidas Vsetci hraci stracaju vsetky grecke mesta. Kartaginsky velitel Hannibal Vsetci hraci stracaju vsetky kartaginske mesta. Egyptsky velitel Ramzes Vsetci hraci stracaju vsetky egyptske mesta. Perzsky velitel Darius Vsetci hraci stracaju vsetky perzske mesta. Keltsky velitel Vercingetorix Vsetci hraci stracaju vsetky keltske mesta. Zidovsky velitel Mojzis Vsetci hraci stracaju vsetky zidovske mesta. Etrusky velitel Porsenna Vsetci hraci stracaju vsetky etruske mesta. Velky festival Kazdy hrac dostane 2 mesta z kopky za kazde hlavne mesto, ktore vlastni a 1 nove mesto za kazde neutralne mesto. Stredny festival Kazdy hrac dostane 1 mesto z kopky za kazde hlavne mesto, ktore vlastni. Hrac ziska tiez 1 dalsie mesto, ak ma minimalne 1 neutralne mesto. Maly festival Kazdy hrac dostane 1 mesto z kopky za kazde hlavne mesto, ktore vlastni. Zjednotenie Hrac ziska vsetky ostatne vylozene mesta z rovnakeho imperia od inych hracov. Podmienka: Hrac musi mat minimalne 4 mesta z rovnakeho imperia. Zjednotenie Hrac ziska vsetky ostatne vylozene mesta z rovnakeho imperia od inych hracov. Podmienka: Hrac musi mat minimalne 4 mesta z rovnakeho imperia. Zjednotenie Hrac ziska vsetky ostatne vylozene mesta z rovnakeho imperia od inych hracov. Podmienka: Hrac musi mat minimalne 4 mesta z rovnakeho imperia. Zjednotenie Hrac ziska vsetky ostatne vylozene mesta z rovnakeho imperia od inych hracov. Podmienka: Hrac musi mat minimalne 4 mesta z rovnakeho imperia. Charizma Hrac ziska 1 mesto za kazdu udalost Zjednotenie, ktoru vlastni. Podmienka: Hrac musi mat minimalne 4 mesta. Hnev bohov Rimske mesta Napadnuty hrac musi odovzdat 1 (nie hlavne) rimske mesto vlastnikovi karty. Hnev bohov Grecke mesta Napadnuty hrac musi odovzdat 1 (nie hlavne) grecke mesto vlastnikovi karty. Hnev bohov Kartaginske mesta Napadnuty hrac musi odovzdat 1 (nie hlavne) kartaginske mesto vlastnikovi karty. Hnev bohov Egyptske mesta Napadnuty hrac musi odovzdat 1 (nie hlavne) egyptske mesto vlastnikovi karty. Hnev bohov Perzske mesta Napadnuty hrac musi odovzdat 1 (nie hlavne) perzske mesto vlastnikovi karty. Hnev bohov Keltske mesta Napadnuty hrac musi odovzdat 1 (nie hlavne) keltske mesto vlastnikovi karty. Hnev bohov Zidovske mesta Napadnuty hrac musi odovzdat 1 (nie hlavne) zidovske mesto vlastnikovi karty. Hnev bohov Etruske mesta Napadnuty hrac musi odovzdat 1 (nie hlavne) etruske mesto vlastnikovi karty. Hry Armada Hrac(i) s najviac bodmi v armade ziskava(ju) 2 nove mesta z kopky. Hry Kultura Hrac(i) s najviac bodmi v kulture ziskava(ju) 2 nove mesta z kopky. Hry Namornictvo Hrac(i) s najviac bodmi v namornictve ziskava(ju) 2 nove mesta z kopky. Hry Rolnictvo Hrac(i) s najviac bodmi v rolnictve ziskava(ju) 2 nove mesta z kopky. Hry Otroctvo Hrac(i) s najviac bodmi v otroctve ziskava(ju) 2 nove mesta z kopky. Hry Hutnictvo Hrac(i) s najviac bodmi v hutnictve ziskava(ju) 2 nove mesta z kopky. Hry Financnictvo Hrac(i) s najviac bodmi vo financnictve ziskava(ju) 2 nove mesta z kopky. Hry Stavitelstvo Hrac(i) s najviac bodmi v stavitelstve ziskava(ju) 2 nove mesta z kopky. Mor Kazdy hrac straca 1 hlavne mesto a 2 bezne mesta podla vlastneho vyberu. Ak nema hlavne mesto, prichadza o 4 obycajne mesta. Priatelska vymena Hrac si moze vymenit 1 mesto s inym hracom, ktory s tym bude suhlasit. Nasledne obidvaja hraci ziskavaju 1 mesto z kopky. Male nepokoje Hrac urci, ci mu hraci odovzdaju 1 zapadne (Rim, Kartago, Kelti, Etruskovia) alebo vychodne (Grecko, Egypt, Perzia, Zidia) mesto. Male nepokoje Hrac urci, ci mu hraci odovzdaju 1 zapadne (Rim, Kartago, Kelti, Etruskovia) alebo vychodne (Grecko, Egypt, Perzia, Zidia) mesto. Velke nepokoje Hrac urci, ci mu hraci odovzdaju 2 zapadne (Rim, Kartago, Kelti, Etruskovia) alebo vychodne (Grecko, Egypt, Perzia, Zidia) mesta. Strata vplyvu Ten, kto zahra tuto kartu, ziskava po jednom neutralnom meste od svojich protihracov. Hrac moze pouzit v tomto kole 1 dalsiu udalost. Mala protekcia Hrac je jednorazovo chraneny pred ucinkami udalosti Velitel, Hnev bohov, Utok a Barbari. Protekcia Hrac je jednorazovo chraneny pred ucinkami udalosti Velitel, Hnev bohov, Mor, Nepokoje, Utok, Obchod a Barbari. Protekcia Hrac je jednorazovo chraneny pred ucinkami udalosti Velitel, Hnev bohov, Mor, Nepokoje, Utok, Obchod a Barbari. Velka Protekcia Hrac je jednorazovo chraneny pred ucinkami akejkolvek udalosti. Utok Hrac ziskava 1 akekolvek mesto od vybraneho supera. Podmienka: Hrac musi mat hlavne mesto. Utok Hrac ziskava 1 akekolvek mesto od vybraneho supera. Podmienka: Hrac musi mat hlavne mesto. Utok Hrac ziskava 1 akekolvek mesto od vybraneho supera. Podmienka: Hrac musi mat hlavne mesto. Utok Hrac ziskava 1 akekolvek mesto od vybraneho supera. Podmienka: Hrac musi mat hlavne mesto. Utok Hrac ziskava 1 akekolvek mesto od vybraneho supera. Podmienka: Hrac musi mat hlavne mesto. Utok Hrac ziskava 1 akekolvek mesto od vybraneho supera. Podmienka: Hrac musi mat hlavne mesto. Vitazstvo Tvoje mesta zvitazili v tazkom boji. Stracas 1 mesto, ale ziskavas 3 karty udalosti. V tomto kole mozes pouzit 2 udalosti. Vitazstvo Tvoje mesta zvitazili v tazkom boji. Stracas 1 mesto, ale ziskavas 3 karty udalosti. V tomto kole mozes pouzit 2 udalosti. Vplyv na divy sveta Hrac ziskava vsetky vylozene mesta s divmi sveta. Podmienka: Hrac musi mat hlavne mesto a div. Vzbura Napadnuty hrac musi odovzdat 1 zo svojich miest majitelovi karticky a 1 dalsie mesto do kopky s mestami. Vzbura Napadnuty hrac musi odovzdat 1 zo svojich miest majitelovi karticky a 1 dalsie mesto do kopky s mestami. Obchod Hrac si moze vymenit 1 svoje mesto za ktorekolvek mesto supera. Podmienka: Hrac musi mat hlavne mesto. Obchod Hrac si moze vymenit 1 svoje mesto za ktorekolvek mesto supera. Podmienka: Hrac musi mat hlavne mesto. Obchod Hrac si moze vymenit 1 svoje mesto za ktorekolvek mesto supera. Podmienka: Hrac musi mat hlavne mesto. Obchod Hrac si moze vymenit 1 svoje mesto za ktorekolvek mesto supera. Podmienka: Hrac musi mat hlavne mesto. Hospodarska kriza Hraci, ktori maju spolu menej ako 2 mesta so zameranim na hutnictvo a armadu, musia odovzdat do kopky 2 mesta a udalosti. Hospodarska kriza Hraci, ktori maju spolu menej ako 2 mesta so zameranim na stavitelstvo a kulturu, musia odovzdat do kopky 2 mesta a udalosti. Hospodarska kriza Hraci, ktori maju spolu menej ako 2 mesta so zameranim na rolnictvo a namornictvo, musia odovzdat do kopky 2 mesta a udalosti. Hospodarska kriza Hraci, ktori maju spolu menej ako 2 mesta so zameranim na otroctvo a financnictvo, musia odovzdat do kopky 2 mesta a udalosti. Vzdelanost Hrac si vymeni maximalne 5 svojich nepouzitych udalosti za rovnaky pocet novych udalosti z kopky - alebo - pouzije na supera a ten strati 5 jeho udalosti. Vzdelanost Hrac si vymeni maximalne 5 svojich nepouzitych udalosti za rovnaky pocet novych udalosti z kopky - alebo - pouzije na supera a ten strati 5 jeho udalosti. Vzdelanost Hrac si vymeni maximalne 5 svojich nepouzitych udalosti za rovnaky pocet novych udalosti z kopky - alebo - pouzije na supera a ten strati 5 jeho udalosti. Barbari Kazdy hrac straca 3 mesta podla svojho vyberu. Kto ma menej miest, prichadza o vsetky mesta a nemoze dalsie kolo vyberat nove mesto. Barbari Kazdy hrac straca 3 mesta podla svojho vyberu. Kto ma menej miest, prichadza o vsetky mesta a nemoze dalsie kolo vyberat nove mesto. Ticho pred burkou Napadnuty hrac nemoze po dobu 2 kol pouzit ziadnu udalost. Odkryvanie pamiatok Hrac ziskava 1 mesto z dolnej (opacnej) strany kopky a tiez 1 karticku s udalostou, taktiez z dolnej strany. Odkryvanie pamiatok Hrac ziskava 1 mesto z dolnej (opacnej) strany kopky a tiez 1 karticku s udalostou, taktiez z dolnej strany. Prekliatie Napadnuty hrac si dalsie kolo nemoze vybrat nove mesto z kopky a tiez nemoze ziskat novu kartu udalosti. Moze pouzit jednu z udalosti. Prekliatie Napadnuty hrac si dalsie kolo nemoze vybrat nove mesto z kopky a tiez nemoze ziskat novu kartu udalosti. Moze pouzit jednu z udalosti. Prekliatie Napadnuty hrac si dalsie kolo nemoze vybrat nove mesto z kopky a tiez nemoze ziskat novu kartu udalosti. Moze pouzit jednu z udalosti. Spionaz Hrac ziska tolko kariet udalosti, kolko ma vybrany protivnik hlavnych miest. Ak nema ziadne, ziskava 1 kartu s udalostou. Spionaz Hrac ziska tolko kariet udalosti, kolko ma vybrany protivnik hlavnych miest. Ak nema ziadne, ziskava 1 kartu s udalostou. Potopa Vsetci hraci stracaju vsetky mesta s vynimkou hlavnych miest. Nasledne dostanu dvojnasobok miest za kazdu nepouzitu udalost Velitel.