MESTA Napriec epochami Autor Vydavatel Licencia Vydanie GKBN Stanislav Hoferek Greenie kniznica CC-BY-NC-ND Prve (2020) 000111 O knihe Druhe rozsirenie hry Mesta je zamerane na cestovanie jednotlivymi epochami ludskych dejin. Spoznajte 3 nove civilizacie: Velku Moravu, Maroko a Fransku risu. Porazte protihracov lepsou taktikou, ziskajte vplyv nad mnozstvo miest a pouzite nove udalosti k udrzaniu sa pri moci. Dostante sa z praveku az do renesancie. Postavte sa pohromam ci barbarom a zjednotte znamy svet. Druhe rozsirenie sa da hrat tak s povodnou hrou, ako aj s kompletnym doplnkom Byzancia. Vysledkom je tak obrovske mnozstvo odlisnych udalosti a tiez velke mnozstvo miest. Dvanast imperii, od klasickych po menej zvycajne. Aj v tejto hre je Grecko a Rim ci Egypt a Perzia. Mozno tak poskladat vsetky divy starovekeho sveta. Zaroven su v hre aj malo caste civilizacie, ako je Kartago, Etruskovia, Zidia ci Kelti. Rozsirenia prinasaju civilizacie typicke skor pre stredovek: Maroko, Byzanciu, Fransku risu ci tu risu, ktora sa spomina aj v nasej ustave – Velku Moravu. Novinky Mesta: Napriec epochami je rozsirenie pre hru Mesta z Greenie kniznice. Rozsirenie Napriec dejinami je mozne kombinovat s rozsirenim Mesta: Byzancia bez akychkolvek zmien v hre. Nove civilizacie Velka Morava, Frankovia a Maroko su tri nove civilizacie, ktore prichadzaju v tomto rozsireni. Frankovia a Maroko patria medzi zapadne civilizacie, zatial co Velka Morava sa pocita medzi vychodne. Na rozdiel od inych ris sa tieto tri nove rise nezameriavaju na konkretnu oblast, aj ked ciastocne vynikaju v niektorej oblasti. Mesta z Greenie kniznice su jedna z mala hier, kde je mozne hrat za Velku Moravu. Nove civilizacie su samozrejme dobrovolne a celkovy vyber civilizacii je na hracoch. Spolu s Byzanciou z dalsieho rozsirenia tak ma hra mesta az 12 imperii. Ulohy (achievementy) Okrem klasickych bodov za skompletizovane imperia je mozne ziskat body aj za plnenie uloh. Tie su vzdy nejako spojene s Rimom. Hrac, ktory ako prvy splni niektoru z nasledovnych uloh, ziskava 1 bod. Ulohy maju rozlicnu narocnost a na znacenie sa odporuca pouzit specialny papier. Dokopy ide o 4 ulohy. Hraci sa tiez mozu dohodnut, ci bod za splnenie ziska len prvy hrac, alebo kazdy z hracov, ktori splnia nasledovne ulohy: 1. Hannibal pred branami: Ziskaj mesto Rim s pomocou mesta Kartago, napriklad cez udalost Utok 2. Velke hry: Usporiadaj akekolvek hry, ked mas vylozene mesta Rim a Konstantinopol 3. Par imperia: Odstran vsetky rimske mesta s pomocou troch velitelov z inych imperii 4. Rim panom sveta: Maj na ruke mesto Rim a 5 dalsich hlavnych miest naraz Mestske brany Hrac moze pouzit akukolvek udalost ako obranne, mestske hradby. Ak by chcel niekto znicit, zabrat alebo vymenit mesto, namiesto mesta by len znicil ochrannu udalost. Ta by isla na dno kopky s udalostami, nie do ruk utocnika. Naraz moze byt chranene len 1 mesto. Akakolvek udalost moze znicit hraby namiesto mesta, aj mor, utok barbarov, hnev bohov… Nove udalosti Hraci maju k dispozicii nove udalosti, ktore su zamerane na spolocenske body a celkovy prestup medzi epochami. Spolocenske body patria medzi udalosti, ale mozu sa kedykolvek v neobmedzenom pocte ulozit na hraciu plochu. Po kazdych piatich spolocenskych bodoch prichadza nova epocha. Rozdavanie Uvodne rozdavanie je ine ako v povodnej hre. Hraci zacinaju v uvodnej epoche, v praveku, pricom kazdy hrac ma k dispozicii 6 udalosti. Pocas praveku ziskavaju hraci jedine udalosti, nemozu ziskat mesta. Hraci tak postupne ziskavaju 1 udalost kazde kolo. Ak chcu hraci ziskavat mesta, musia sa dostat do staroveku, na co je potrebne zlozit do kopky 5 karticiek s udalostami. Je na kazdom hracovi, ci sa chcu dostat do staroveku okamzite, alebo si chcu niektore udalosti nechat na ruke a dostat sa do staroveku az neskor. Povodna hra Povodna hra je potrebna pre hru rozlisenia Napriec Epochami. Stiahnite si, prosim, najnovsiu verziu priamo z Greenie kniznice. Na rovnakom mieste su tiez vsetky doplnky pre hru Mesta. Napriec epochami Klucova vlastnost rozsirenia je cestovanie napriec epochami. Kazdy hrac sa moze dostat z najnizsej epochy, z praveku, az do stredoveku. Hrac urcuje, ci chce postupovat dalej, alebo nie. Cesta do buducnosti je vzdy cez udalosti. Pri zaplateni poplatku 5 udalosti moze hrac prist do vyssej ery. Vzdy vsak moze postupit len o jednu uroven. Niektore udalosti je mozne pouzit len v spravnej ere. Hlavnou vyhodou cestovania je zrychlenie dostavania novych miest a udalosti v staroveku (co sa da lahko ziskat) a renesancii (co sa vsetkym hracom nemusi podarit). Udalost Absolutny chaos dokaze ochromit schopnosti protihraca. Epochy 1. Pravek. Hrac ziskava 1 udalost za kolo. Karta hnev bohov ma trojnasobnu silu, ak prejde. 2. Starovek. Hrac ziskava 1 udalost a 1 mesto za kolo. 3. Antika. Rovnako ako starovek, ale umoznuje postavenie skoly. 4. Stredovek. Umoznuje postavenie nemocnice. 5. Renesancia. Hrac ziskava 2 udalosti a 2 mesta za kolo. Umoznuje postavenie univerzity. Nove udalosti Absolutny chaos: Niciva karta, velmi efektivna proti tym, ktori sa chcu dostat do renesancie. Pohroma: Nicive udalosti, ktore dokaze zastavit len udalost Velka protekcia. Najviac sa oplati v hre viac hracov alebo tam, kde sa protihrac snazi zabrat celu risu. Prichod ucencov: Zisk udalosti, ak ma hrac hlavne mesto. Da sa pouzit aj docasne hlavne mesto. Skola, univerzita a nemocnica: Hrac ziskava nove udalosti, ak je splnena podmienka. Tieto karty vedia pomoct napriklad aj pri postupe jednotlivymi epochami. Vznik nabozenstva: Vyborna udalost, ktora je najviac efektivna pri hrani viac hracov. Vyborne sa hodi tiez vtedy, ak ma protihrac velmi dobre udalosti, ktore vam mozu priniest prospech. Ak hrac nema mesta a udalosti, moze ziskat jedno i druhe z hlavnej kopky. NITRA Velka Morava 3 1 Velehrad Velka Morava 3 1 Trencin Velka Morava 3 1 Mikulcice Velka Morava 3 1 Brno Velka Morava 3 1 Devin Velka Morava 3 1 PARIZ Frankovia 3 1 Kolin Frankovia 3 1 Strasburg Frankovia 3 1 Metz Frankovia 3 1 Nantes Frankovia 3 1 Aachen Frankovia 3 1 MARAKES Maroko 3 1 Fez Maroko 3 1 Rabat Maroko 3 1 Casablanca Maroko 3 1 Tangier Maroko 3 1 Sale Maroko 3 1 Velkomoravsky velitel Vsetci hraci stracaju vsetky VM mesta. Podmienka: Hrac musi mat neutralne mesto alebo 4 ine ako velkomoravske mesta. Fransky velitel Vsetci hraci stracaju vsetky franske mesta. Podmienka: Hrac musi mat neutralne mesto alebo 4 ine ako franske mesta. Marocky velitel Vsetci hraci stracaju vsetky marocke mesta. Podmienka: Hrac musi mat neutralne mesto alebo 4 ine ako marocke mesta. Hnev bohov Velkomoravske mesta Napadnuty hrac musi odovzdat 1 (nie hlavne) velkomoravske mesto vlastnikovi karty. Hnev bohov Franske mesta Napadnuty hrac musi odovzdat 1 (nie hlavne) franske mesto vlastnikovi karty. Hnev bohov Marocke mesta Napadnuty hrac musi odovzdat 1 (nie hlavne) marocke mesto vlastnikovi karty. Skola Hrac ziska 3 udalosti. Podmienka: Minimalne antika Skola Hrac ziska 3 udalosti. Podmienka: Minimalne antika Skola Hrac ziska 3 udalosti. Podmienka: Minimalne antika Univerzita Hrac ziska 3 udalosti. Podmienka: Minimalne renesancia Univerzita Hrac ziska 3 udalosti. Podmienka: Minimalne renesancia Univerzita Hrac ziska 3 udalosti. Podmienka: Minimalne renesancia Absolutny chaos Napadnuty hrac musi zostupit (ak sa da) na nizsiu uroven, napriklad zo staroveku do praveku. Podmienka: Hrac musi mat udalost Spionaz. Absolutny chaos Napadnuty hrac musi zostupit (ak sa da) na nizsiu uroven, napriklad zo staroveku do praveku. Podmienka: Hrac musi mat udalost Spionaz. Nemocnica Hrac ziska 3 udalosti. Podmienka: Minimalne stredovek Prichod ucencov Hrac ziska 2 udalosti. Podmienka: Minimalne 1 hlavne mesto. Prichod ucencov Hrac ziska 2 udalosti. Podmienka: Minimalne 1 hlavne mesto. Nemocnica Hrac ziska 3 udalosti. Podmienka: Minimalne stredovek Pohroma - Afrika Vsetci hraci stracaju spolu 3 mesta z Afriky (Egypt, Kartago, Maroko) Podmienka: Hrac musi mat udalost hnev bohov (akychkolvek) Pohroma – Zapad Vsetci hraci stracaju spolu 3 mesta zo Z. Europy (Kelti, Etruskovia, Frankovia) Podmienka: Hrac musi mat udalost hnev bohov (akychkolvek) Vznik nabozenstva Hrac ziskava 2 mesta alebo udalosti od kazdeho hraca - alebo - Hrac ziskava 2 mesta alebo udalosti z kopky Pohroma – Juzna Europa Vsetci hraci stracaju spolu 3 mesta z J. Europy (Rim, Grecko, Byzancia) Podmienka: Hrac musi mat udalost hnev bohov (akychkolvek) Pohroma – Vychod Vsetci hraci stracaju spolu 3 mesta z Vychodu (Perzia, Zidia, Velka Morava) Podmienka: Hrac musi mat udalost hnev bohov (akychkolvek) Cierna smrt Kazdy hrac straca 1/3 (1/4 ak ma hrac nemocnicu) miest (zaokruhlene nadol, napriklad hrac s 8 mestami musi odovzdat 2 mesta). Zadavatel udalosti moze pouzit dalsiu udalost. 1 spolocensky bod Tato udalost nema ine vyuzitie ako postup v epochach. 1 spolocensky bod Tato udalost nema ine vyuzitie ako postup v epochach. Dodavka obilia Kazdy hrac ziskava 1/4 miest (zaokruhlene nadol, napriklad hrac s 9 mestami ziskava 2 mesta). Zadavatel udalosti moze pouzit dalsiu udalost. 1 spolocensky bod Tato udalost nema ine vyuzitie ako postup v epochach. 1 spolocensky bod Tato udalost nema ine vyuzitie ako postup v epochach. 1 spolocensky bod Tato udalost nema ine vyuzitie ako postup v epochach. Hrac 1 Hrac 2 Hrac 3 Hrac 4 Hrac 5 Hrac 6 1/ Hannibal pred branami Velke hry Par imperia Rim panom sveta Pravek Starovek Antika Stredovek Renesancia 2/ Hannibal pred branami Velke hry Par imperia Rim panom sveta Pravek Starovek Antika Stredovek Renesancia 3/ Hannibal pred branami Velke hry Par imperia Rim panom sveta Pravek Starovek Antika Stredovek Renesancia 4/ Hannibal pred branami Velke hry Par imperia Rim panom sveta Pravek Starovek Antika Stredovek Renesancia