MESTÁ Naprieč epochami Autor Vydavateľ Licencia Vydanie GKBN Stanislav Hoferek Greenie knižnica CC-BY-NC-ND Prvé (2020) 000111 O knihe Druhé rozšírenie hry Mestá je zamerané na cestovanie jednotlivými epochami ľudských dejín. Spoznajte 3 nové civilizácie: Veľkú Moravu, Maroko a Franskú ríšu. Porazte protihráčov lepšou taktikou, získajte vplyv nad množstvo miest a použite nové udalosti k udržaniu sa pri moci. Dostaňte sa z praveku až do renesancie. Postavte sa pohromám či barbarom a zjednoťte známy svet. Druhé rozšírenie sa dá hrať tak s pôvodnou hrou, ako aj s kompletným doplnkom Byzancia. Výsledkom je tak obrovské množstvo odlišných udalostí a tiež veľké množstvo miest. Dvanásť impérií, od klasických po menej zvyčajné. Aj v tejto hre je Grécko a Rím či Egypt a Perzia. Možno tak poskladať všetky divy starovekého sveta. Zároveň sú v hre aj málo časté civilizácie, ako je Kartágo, Etruskovia, Židia či Kelti. Rozšírenia prinášajú civilizácie typické skôr pre stredovek: Maroko, Byzanciu, Franskú ríšu či tú ríšu, ktorá sa spomína aj v našej ústave – Veľkú Moravu. Novinky Mestá: Naprieč epochami je rozšírenie pre hru Mestá z Greenie knižnice. Rozšírenie Naprieč dejinami je možné kombinovať s rozšírením Mestá: Byzancia bez akýchkoľvek zmien v hre. Nové civilizácie Veľká Morava, Frankovia a Maroko sú tri nové civilizácie, ktoré prichádzajú v tomto rozšírení. Frankovia a Maroko patria medzi západné civilizácie, zatiaľ čo Veľká Morava sa počíta medzi východné. Na rozdiel od iných ríš sa tieto tri nové ríše nezameriavajú na konkrétnu oblasť, aj keď čiastočne vynikajú v niektorej oblasti. Mestá z Greenie knižnice sú jedna z mála hier, kde je možné hrať za Veľkú Moravu. Nové civilizácie sú samozrejme dobrovoľné a celkový výber civilizácii je na hráčoch. Spolu s Byzanciou z ďalšieho rozšírenia tak má hra mestá až 12 impérii. Úlohy (achievementy) Okrem klasických bodov za skompletizované impériá je možné získať body aj za plnenie úloh. Tie sú vždy nejako spojené s Rímom. Hráč, ktorý ako prvý splní niektorú z nasledovných úloh, získava 1 bod. Úlohy majú rozličnú náročnosť a na značenie sa odporúča použiť špeciálny papier. Dokopy ide o 4 úlohy. Hráči sa tiež môžu dohodnúť, či bod za splnenie získa len prvý hráč, alebo každý z hráčov, ktorí splnia nasledovné úlohy: 1. Hannibal pred bránami: Získaj mesto Rím s pomocou mesta Kartágo, napríklad cez udalosť Útok 2. Veľké hry: Usporiadaj akékoľvek hry, keď máš vyložené mestá Rím a Konštantínopol 3. Pár impéria: Odstráň všetky rímske mestá s pomocou troch veliteľov z iných impérii 4. Rím pánom sveta: Maj na ruke mesto Rím a 5 ďalších hlavných miest naraz Mestské brány Hráč môže použiť akúkoľvek udalosť ako obranné, mestské hradby. Ak by chcel niekto zničiť, zabrať alebo vymeniť mesto, namiesto mesta by len zničil ochrannú udalosť. Tá by išla na dno kôpky s udalosťami, nie do rúk útočníka. Naraz môže byť chránené len 1 mesto. Akákoľvek udalosť môže zničiť hraby namiesto mesta, aj mor, útok barbarov, hnev bohov… Nové udalosti Hráči majú k dispozícii nové udalosti, ktoré sú zamerané na spoločenské body a celkový prestup medzi epochami. Spoločenské body patria medzi udalosti, ale môžu sa kedykoľvek v neobmedzenom počte uložiť na hraciu plochu. Po každých piatich spoločenských bodoch prichádza nová epocha. Rozdávanie Úvodné rozdávanie je iné ako v pôvodnej hre. Hráči začínajú v úvodnej epoche, v praveku, pričom každý hráč má k dispozícii 6 udalostí. Počas praveku získavajú hráči jedine udalosti, nemôžu získať mestá. Hráči tak postupne získavajú 1 udalosť každé kolo. Ak chcú hráči získavať mestá, musia sa dostať do staroveku, na čo je potrebné zložiť do kôpky 5 kartičiek s udalosťami. Je na každom hráčovi, či sa chcú dostať do staroveku okamžite, alebo si chcú niektoré udalosti nechať na ruke a dostať sa do staroveku až neskôr. Pôvodná hra Pôvodná hra je potrebná pre hru rozlíšenia Naprieč Epochami. Stiahnite si, prosím, najnovšiu verziu priamo z Greenie knižnice. Na rovnakom mieste sú tiež všetky doplnky pre hru Mestá. Naprieč epochami Kľúčová vlastnosť rozšírenia je cestovanie naprieč epochami. Každý hráč sa môže dostať z najnižšej epochy, z praveku, až do stredoveku. Hráč určuje, či chce postupovať ďalej, alebo nie. Cesta do budúcnosti je vždy cez udalosti. Pri zaplatení poplatku 5 udalostí môže hráč prísť do vyššej éry. Vždy však môže postúpiť len o jednu úroveň. Niektoré udalosti je možné použiť len v správnej ére. Hlavnou výhodou cestovania je zrýchlenie dostávania nových miest a udalostí v staroveku (čo sa dá ľahko získať) a renesancii (čo sa všetkým hráčom nemusí podariť). Udalosť Absolútny chaos dokáže ochromiť schopnosti protihráča. Epochy 1. Pravek. Hráč získava 1 udalosť za kolo. Karta hnev bohov má trojnásobnú silu, ak prejde. 2. Starovek. Hráč získava 1 udalosť a 1 mesto za kolo. 3. Antika. Rovnako ako starovek, ale umožňuje postavenie školy. 4. Stredovek. Umožňuje postavenie nemocnice. 5. Renesancia. Hráč získava 2 udalosti a 2 mestá za kolo. Umožňuje postavenie univerzity. Nové udalosti Absolútny chaos: Ničivá karta, veľmi efektívna proti tým, ktorí sa chcú dostať do renesancie. Pohroma: Ničivé udalosti, ktoré dokáže zastaviť len udalosť Veľká protekcia. Najviac sa oplatí v hre viac hráčov alebo tam, kde sa protihráč snaží zabrať celú ríšu. Príchod učencov: Zisk udalostí, ak má hráč hlavné mesto. Dá sa použiť aj dočasné hlavné mesto. Škola, univerzita a nemocnica: Hráč získava nové udalosti, ak je splnená podmienka. Tieto karty vedia pomôcť napríklad aj pri postupe jednotlivými epochami. Vznik náboženstva: Výborná udalosť, ktorá je najviac efektívna pri hraní viac hráčov. Výborne sa hodí tiež vtedy, ak má protihráč veľmi dobré udalosti, ktoré vám môžu priniesť prospech. Ak hráč nemá mestá a udalosti, môže získať jedno i druhé z hlavnej kôpky. NITRA Veľká Morava 3 1 Velehrad Veľká Morava 3 1 Trenčín Veľká Morava 3 1 Mikulčice Veľká Morava 3 1 Brno Veľká Morava 3 1 Devín Veľká Morava 3 1 PARÍŽ Frankovia 3 1 Kolín Frankovia 3 1 Štrasburg Frankovia 3 1 Metz Frankovia 3 1 Nantes Frankovia 3 1 Aachen Frankovia 3 1 MARAKÉŠ Maroko 3 1 Fez Maroko 3 1 Rabat Maroko 3 1 Casablanca Maroko 3 1 Tangier Maroko 3 1 Sale Maroko 3 1 Veľkomoravský veliteľ Všetci hráči strácajú všetky VM mestá. Podmienka: Hráč musí mať neutrálne mesto alebo 4 iné ako veľkomoravské mestá. Franský veliteľ Všetci hráči strácajú všetky franské mestá. Podmienka: Hráč musí mať neutrálne mesto alebo 4 iné ako franské mestá. Marocký veliteľ Všetci hráči strácajú všetky marocké mestá. Podmienka: Hráč musí mať neutrálne mesto alebo 4 iné ako marocké mestá. Hnev bohov Veľkomoravské mestá Napadnutý hráč musí odovzdať 1 (nie hlavné) veľkomoravské mesto vlastníkovi karty. Hnev bohov Franské mestá Napadnutý hráč musí odovzdať 1 (nie hlavné) franské mesto vlastníkovi karty. Hnev bohov Marocké mestá Napadnutý hráč musí odovzdať 1 (nie hlavné) marocké mesto vlastníkovi karty. Škola Hráč získa 3 udalosti. Podmienka: Minimálne antika Škola Hráč získa 3 udalosti. Podmienka: Minimálne antika Škola Hráč získa 3 udalosti. Podmienka: Minimálne antika Univerzita Hráč získa 3 udalosti. Podmienka: Minimálne renesancia Univerzita Hráč získa 3 udalosti. Podmienka: Minimálne renesancia Univerzita Hráč získa 3 udalosti. Podmienka: Minimálne renesancia Absolútny chaos Napadnutý hráč musí zostúpiť (ak sa dá) na nižšiu úroveň, napríklad zo staroveku do praveku. Podmienka: Hráč musí mať udalosť Špionáž. Absolútny chaos Napadnutý hráč musí zostúpiť (ak sa dá) na nižšiu úroveň, napríklad zo staroveku do praveku. Podmienka: Hráč musí mať udalosť Špionáž. Nemocnica Hráč získa 3 udalosti. Podmienka: Minimálne stredovek Príchod učencov Hráč získa 2 udalosti. Podmienka: Minimálne 1 hlavné mesto. Príchod učencov Hráč získa 2 udalosti. Podmienka: Minimálne 1 hlavné mesto. Nemocnica Hráč získa 3 udalosti. Podmienka: Minimálne stredovek Pohroma - Afrika Všetci hráči strácajú spolu 3 mestá z Afriky (Egypt, Kartágo, Maroko) Podmienka: Hráč musí mať udalosť hnev bohov (akýchkoľvek) Pohroma – Západ Všetci hráči strácajú spolu 3 mestá zo Z. Európy (Kelti, Etruskovia, Frankovia) Podmienka: Hráč musí mať udalosť hnev bohov (akýchkoľvek) Vznik náboženstva Hráč získava 2 mestá alebo udalosti od každého hráča - alebo - Hráč získava 2 mestá alebo udalosti z kôpky Pohroma – Južná Európa Všetci hráči strácajú spolu 3 mestá z J. Európy (Rím, Grécko, Byzancia) Podmienka: Hráč musí mať udalosť hnev bohov (akýchkoľvek) Pohroma – Východ Všetci hráči strácajú spolu 3 mestá z Východu (Perzia, Židia, Veľká Morava) Podmienka: Hráč musí mať udalosť hnev bohov (akýchkoľvek) Čierna smrť Každý hráč stráca 1/3 (1/4 ak má hráč nemocnicu) miest (zaokrúhlené nadol, napríklad hráč s 8 mestami musí odovzdať 2 mestá). Zadávateľ udalosti môže použiť ďalšiu udalosť. 1 spoločenský bod Táto udalosť nemá iné využitie ako postup v epochách. 1 spoločenský bod Táto udalosť nemá iné využitie ako postup v epochách. Dodávka obilia Každý hráč získava 1/4 miest (zaokrúhlené nadol, napríklad hráč s 9 mestami získava 2 mestá). Zadávateľ udalosti môže použiť ďalšiu udalosť. 1 spoločenský bod Táto udalosť nemá iné využitie ako postup v epochách. 1 spoločenský bod Táto udalosť nemá iné využitie ako postup v epochách. 1 spoločenský bod Táto udalosť nemá iné využitie ako postup v epochách. Hráč 1 Hráč 2 Hráč 3 Hráč 4 Hráč 5 Hráč 6 1/ Hannibal pred bránami Veľké hry Pár impéria Rím pánom sveta Pravek Starovek Antika Stredovek Renesancia 2/ Hannibal pred bránami Veľké hry Pár impéria Rím pánom sveta Pravek Starovek Antika Stredovek Renesancia 3/ Hannibal pred bránami Veľké hry Pár impéria Rím pánom sveta Pravek Starovek Antika Stredovek Renesancia 4/ Hannibal pred bránami Veľké hry Pár impéria Rím pánom sveta Pravek Starovek Antika Stredovek Renesancia