Príručka k hre Bitka o Wesnoth Napísal Stanislav Hoferek v roku 2011, štvrté vydanie (2014), šíriteľné podľa CC-BY-ND-ND Battle for Wesnoth Bitka o Wesnoth Battle for Wesnoth je strategická hra. Asi tak by mohol začať tento dokument. Počítačová hra, rovnako ako množstvo ďalších. Stratégia, akých bolo, je a vždy bude plno. A predsa je niečím výnimočná. Ak by nebola, tak by ste nečítali tento dokument a ja by som ho nenapísal. Dôvod, prečo píšem tento dokument, je veľmi jednoduchý. Odprezentovať jednu hru, ktorá vybočuje zo šedého priemeru a ukazuje svet trochu inak, ako hry pred ňou či po nej. Z úvodu už len jedna maličkosť – hra Battle for Wesnoth pravidelne a s náskokom vyhráva ankety o najlepšiu open-source strategickú hru. Čo je to vlastne stratégia? Predsa len, nie každý má úplne správnu predstavu o tomto termíne, a tak to skúsim trochu vysvetliť. Taktiež skúsim vysvetliť hru – nie len to, že je – ale aká je. Čo sa dá urobiť, ako zvládnuť základy i pokročilú taktiku. Prajem pekné čítanie. A ozaj, spomínal som, že je zadarmo? O získaní hry asi ani nemusím písať. Hra Battle for Wesnoth je zadarmo a open-source, plnú verziu hry si môžete bezplatne stiahnuť z webových stránok. Stiahnutie a rôzne informácie o hre sa nachádzajú na stránke http://wesnoth.org. Stiahnuť sa dá inštalačný súbor pre Windows, Mac OS X, zdrojový kód a samozrejme pripravené balíčky pre rôzne distribúcie Linuxu. Sem tam vyjde aj na niektorom linuxovom LiveCD. Na hranie nie je potrebný výkonný počítač. Príbeh? Tých je viac. Každá kampaň (niekedy sa tiež používajú slová výprava alebo ťaženie) je vlastne príbehom. Niekde sa začína a niekde sa končí, pričom všetky dôležité boje a rozhodnutia bojujete práve vy. Môžete zachraňovať kráľovstvo Wesnoth, ochraňovať domov elfov pred orkami a množstvo ďalších, väčších či menších príbehov. Obsah Battle for Wesnoth 2 Základné informácie o hre 3 Zjednodušený postup v bežnej hre 4 Porovnanie s ďalšími ťahovými stratégiami 5 Mini rozhovor so zakladateľom projektu 6 Národy a národnosti 7 Aké jednotky verbovať? 8 Test: Aký národ sa hodí k vášmu štýlu hry? 9 Lojalisti 10 Rebeli 12 Severania 14 Nemŕtvi 16 Knalgania 18 Jašteri 20 Kalifát 22 Útok, obrana a skúsenosti 24 Ťaženia 26 Zóna kontroly 27 Niekoľko záverečných tipov 28 Kde hľadať pomoc? 29 Vytváranie dobrej mapy za niekoľko minút 30 Záver 31 Základné informácie o hre Cieľ hry je dobré vedieť čo najskôr. Dnes už existujú hry, kde máte niečo docieliť a neviete čo. Ten je v tejto hre jednoduchý a podobný ako napríklad v šachu – používať svoje figúry čo najsprávnejšie v danej situácií a viesť armádu k víťazstvu. Keďže je to Bitka o Wesnoth, chcelo by to vyhrať hlavne vojenským spôsobom. Môže fungovať jednoduchý a v stratégiách obľúbený princíp „zarobiť – poskladať lepšiu armádu ako ostatní – poslať to na nich“. Netreba hovoriť, že nie. Získať zdroje, pripravovať armádu, obsadzovať dôležité časti na mape a postupne vytláčať súperov z mapy, to je v podstate to isté – a predsa celkom iné. V hre je hráč veliteľom, a to doslovne. Jednotka s korunkou, ktorá môže najímať ďalšie jednotky. Veliteľa i celú armádu je možné vybrať. A tu je prvá dôležitá vec – je z čoho vyberať. Každá jednotka v hre je iná, a je ich naozaj veľa, veľmi veľa. Fantasy prostredie ponúka na výber národy, ako inak, z fantasy prostredia. Odlišné potvorky i potvory a samozrejme ľudí. Ak poznáte napríklad Pána Prsteňov, tak všetko odtiaľ a mnoho ďalšieho sa nachádza v hre Bitka o Wesnoth. Ľudia, elfovia, enti, ohyzdi, trolovia a ďalšie národnosti, s rôznymi výhodami a nevýhodami. Môžete vyberať jednotky a rozlične ich používať. Tak napríklad, ak by bola mapa, na ktorej hráte za elfov proti orkom (často sa vyskytuje v hre aj pojem severania), určite sa oplatí vyberať jednotky podľa toho, čo má súper. Každá jednotka má svoje slabosti a nevydrží večne. Veľká zaujímavosť je taká trochu zvláštna veta vo vojenstve – nehrať fér. Bežné je napádať jednu jednotku aj dvomi, tromi či dokonca šiestimi. Ak sa podarí zariadiť, aby súperovi nemohli včas doraziť posily, tak je to vaše víťazstvo. Ak je veľa jednotiek na výber, tak dáva logiku používať viac ako jeden druh. Kombinácia rôznych jednotiek vykrýva ich slabiny. To, že niektorá jednotka nemá silný útok a veľa nevydrží ešte neznamená, že nemôže otočiť vývoj bitky. Kombinovať jednotky znamená tiež to, že súper musí robiť to isté. Ak by neustále používal len jeden druh jednotiek, viedlo by to k porážke, no v niektorých prípadoch k víťazstvu. Teraz sa očakáva otázka typu „čo stoja tie jednotky?“. Odpoveď je veľmi jednoduchá a podľa očakávaní, hlavne keďže je to primárne vojenská stratégia. Nečakajte veľké, komplikované ekonomické mechanizmy. Každý hráč má príjem a výdavky. Najvyšší príjem má vtedy, keď má málo jednotiek (kvôli žoldu), keď sú tie jednotky základné (teda nie jednotky, ktoré boli povýšené na vyššiu úroveň) a kontroluje veľa dedín. Naopak, čím viac jednotiek a menej dedín, tým nižší príjem. Je to veľmi jednoduché. Na to, aby ste mali dosť sily na obranu i útok a samozrejme zaberanie a bránenie dedín, potrebujete nakupovať jednotky. Uvažovať teda, či má zmysel nechávať zlato hromadiť, sa môže hodiť len v niektorých špecializovaných situáciách. Pri bežných mapách je lepšie zlatky hneď míňať za tie jednotky, ktoré sú aktuálne najviac potrebné. Okrem terénu a rôznych druhov útokov sa pravidelne strieda denná doba. Niektoré jednotky sú lepšie cez deň, iné v noci a ďalším je to jedno. Postaviť sa bande rytierov cez deň je väčšinou úplné šialenstvo, no po tme ich ľahko zaženú tie rozprávkové bytosti, ktoré sú na tmu navyknuté. Elfovia, trpaslíci a niektoré ďalšie národy sú neutrálni. Nikdy nestrácajú, no nikdy nemajú ani útočný bonus, ktorý majú ľudia a jašteri cez deň a orkovia a nemŕtvi v noci. Zjednodušený postup v bežnej hre 1. Vybrať národ a veliteľa 2. Prezrieť okolitý terén 3. Naverbovať niekoľko jednotiek, väčšinou plný počet 4. Získať najbližšie dediny 5. Zistiť kroky súpera 6. Verbovanie ďalších jednotiek, s ohľadom na to, čo používa nepriateľ 7. Rozhodnutie, kde sa postaviť na odpor a kde zaútočiť 8. Začiatok častejšieho používania špeciálnych jednotiek 9. Zaberanie súperových dedín 10. Liečenie zranených jednotiek 11. Útok na veliteľa Porovnanie s ďalšími ťahovými stratégiami V porovnaní so šachmi, kde stoja proti sebe dve vyrovnané armády, vo Wesnothe ich môže byť aj deväť. Každý sám, či v rôznych tímoch. Kým v šachoch potiahne každá strana len jednou figúrou a ďalšou môže potiahnuť až po tom, čo odtiahne súper, vo Wesnothe máte napríklad osem jednotiek a tak môžete v jednom ťahu urobiť až osem pohybov. Dôležitý rozdiel je tiež v tom, že šachy sú vyrovnané, hráte proti rovnakým jednotkám. Vo Wesnothe väčšinou hráte proti niekomu, kto má inú armádu, poskladanú z odlišných figúrok. Napríklad vy môžete mať dobré jednotky s mečmi a súper dobrých lukostrelcov. Asi najväčším rozdielom je čistá logika proti čiastočnej náhode. Ak zaútočíte v šachoch jazdcom na pešiaka, určite ho vyhodíte. Vo Wesnothe ho možno vyhodíte, možno sa len navzájom jednotky poškodia a možno dokonca pešiak zničí útočiaceho jazdca. Záleží hlavne na počte životov a na teréne, na ktorom stoja jednotlivé jednotky. Wesnoth je hlavne zábavná a logická hra, šach je rozšírenou hrou, v ktorej sa často robia turnaje. Porovnávať Heroes of Might and Magic a Battle for Wesnoth sa dá pomerne jednoducho. Obidve sú moderné počítačové stratégie, konkrétne ťahové (anglicky turn based). Dokonca aj fantasy prostredie, plné ľudí a najrôznejšej rozprávkovej hávede, je podobné. Aby toho nebolo málo, môžete naraziť nie len na podobné jednotky a rasy, ale vlastne na podobnosť úplne všade. Wesnoth, v porovnaní s Heroes, nemá armádu v mestách alebo pod hrdinom. Taktiež nemá dve mapy, ale má len jednu – bojová a svetová v jednom, takže svet je jedno veľké bojisko. Každá jednotka stojí na maximálne jednom políčku, kým v Heroes môžete mať na jednom políčku aj tisíc jednotiek toho istého druhu (a potom je to zaujímavé, ak raz vystrelíte lukostrelcom a zabijete jedným šípom štyroch sedliakov). Wesnoth má možnosť hýbať všetkými jednotkami naraz, kým štýl ťahania v Heroes je založení na rýchlosti jednotlivých jednotiek. Rozdielne je tiež to, že vo Wesnothe sú len zlatky (a tiež žold), kým v Heroes je viac surovín, zlepšujú sa mestá a tak podobne. Ktorá hra je celkovo lepšia, to je ťažko povedať. Sú podobné a dobré, často ich hrajú rovnakí ľudia. Mini rozhovor so zakladateľom projektu Požiadal som človeka, ktorý stojí za projektom Battle for Wesnoth od úplných začiatkov, o rozhovor. Vlastne to nie je rozhovor, skôr také maličké krátke čudo s tromi otázkami. Na moje otázky odpovedal David White. Ktorý národ (z Wesnothu) máte najradšej a prečo? Myslím, že najradšej mám elfov, pretože sú prvým národom, ktorý som zapracovával do Wesnothu :) Ako začala práca na Wesnothe? Takže, zo začiatku som chcel urobiť hru, ktorá by bola svojim modelom podobná na Civilizáciu. Netrvalo však dlho a rozhodol som sa, že sa nepustím do niečoho tak komplikovaného a skúsim niečo jednoduchšie. Obzrel som sa za svojim detstvom, aby som si pripomenul dávno zabudnutý štýl, aký som miloval. Zaujal ma Warsong a Master of Monsters, dobré inšpirácie. Vytvoril som sadu pravidiel pre Wesnoth a verzia 0.1 bola na svete asi o týždeň neskôr. Sú pripravené nejaké plány pre Wesnoth 2.0? Wesnoth sa vyvíja a zlepšuje. Niekedy sa rozhodne, že množstvo zmien je dostatočne veľké na to, aby sme novú verziu pomenovali Wesnoth 2.0. Kedy to ale bude, tak to si vôbec nie som istý. :) Národy a národnosti Nie každý vie, čo sa skrýva pod pojmom fantasy. Asi najbližší pojem z pohľadu bežného človeka je rozprávka. Ľudia a rôzne rozprávkové bytosti, dobré i zlé. To, čo ponúka hra, môžete vidieť v rôznych ďalších hrách, filmoch a tak podobne z prostredia fantasy. Či už je vám blízky Warcraft, Heroes of Might and Magic, Darkelf, Pán prsteňov, Narnia či Warhammer. Alebo čokoľvek iné. Hlavných národov je šesť, pričom každý z nich má svoje výhody i nevýhody. Na začiatok krátky prehľad. Lojalisti Lojalisti (alebo jednoducho ľudia) majú veľkú slabinou – nízku mobilitu. Takmer žiadna jednotka sa nedostane cez hlbokú vodu a tiež hory sú často neprestupné. Silnejší počas dňa. Najzaujímavejšia jednotka: Oštepník – jednotka za 14 zlata, ktorá je použiteľná aj masovo a po povýšení vzniká jedna z troch oveľa silnejších jednotiek. Oštepník je veľmi dobrý proti jašterom a jazdcom. Rebeli Rebeli (alebo jednoducho elfovia) sú dobrí (nie) len pre začiatočníkov. Za cenu nižšieho počtu životov je možné liečenie, spomaľovanie či velenie. Elfovia sú dobrí v lesoch a nemajú strach ani z dňa, ani z noci. Najzaujímavejšia jednotka: Elfská šamanka – jednotka za 15 zlata. Dokáže uzdravovať, spomaľovať, výborne sa brániť v lese. Dostatok skúseností jej rozhodne pristane. Vhodná proti asi každému. Severania Severania (alebo jednoducho orkovia) sú národom pre tých, ktorí radi kombinujú lacné, silné jednotky, ktoré nevyžadujú veľkú námahu na povýšenie na vyššiu úroveň. Silnejší počas noci. Najzaujímavejšia jednotka: Ork vrah – zaujímavá a dosť drahá jednotka za 17 zlata, ktorá dokáže útočiť na diaľku s jedom. Ak sa zasiahne súpera, tak mu začne ubúdať niečo zo života. Ork vrah je veľmi dobrý proti elfom. Nemŕtvi Nemŕtvi sú zaujímavým národom, zloženým z protikladov. Ľudia ovládajúci mágiu a rôzne nemŕtve potvorky, ktoré niekto vyčaroval. Niektoré sa liečia útokom a majú dobrú pohyblivosť. Silnejší v noci. Najzaujímavejšia jednotka: Duch – drahá jednotka za 20 zlata, ľahko zraniteľná mágiou. Rýchlo sa lieči v dedinách i priamo v boji, má slušné dva útoky, veľkú odolnosť voči všetkým nemagickým útokom. Knalgania Knalgania (alebo jednoducho trpaslíci) sa skladajú z dvoch skupín – trpaslíkov a ľudských banditov. Trpaslíci veľa znesú, no trafiť ich nie je problém. Banditi zas vydržia menej, no je ťažšie ich zasiahnuť. Najzaujímavejšie jednotky (áno, výnimočne dve): zlodej – za 13 zlata jednotka s výborným útokom, ak útočí zo správneho miesta. Zúrivý berserker za 19 zlata naporcuje jednotky stavané na útok na diaľku. Jašteri Jašteri sa skladajú z dvoch skupín – jašterov a saurov. Tak veľký rozdiel nie je asi v žiadnej inej frakcii. Jašteri sú obrovskí, rýchly a majú veľmi silný útok, saurovia zas obratní a ťažko trafiteľní, milujúci noc. Najzaujímavejšia jednotka: Jašter úderník – obrovský jašter bez možnosti používať oheň a bez lietania, no so silným brnením. Zaujímavé je množstvo zbraní, ktoré môže používať zblízka. Najskôr dve a po povýšení až tri. Aké jednotky verbovať? Odpoveď na túto otázku je jednoduchá. Tie najlepšie. V prípade, že máte k dispozícií bežný hrad s pevnosťou a šiestimi hradnými „miestnosťami“, dobrý výber by mohol byť napríklad takýto: 1 prieskumník – ukáže veľkú časť neznámej mapy, vrátane terénu, ktorý obklopuje hrad. To je dôležité pri výbere ďalších jednotiek. Taktiež, je dobre čo najskôr zistiť, čo podniká súper a aký národ si vybral. S prieskumníkom je ešte dobré to, že môže popri objavovaní zaberať dediny a v prípade veľkého nebezpečenstva utiecť. Dobrá vec mať jedného, niekedy aj dvoch alebo troch. Na väčšine máp jeden postačí a na malých mapách ho ani netreba. Plne ho nahradia iné jednotky. 1-2 podporné jednotky – liečiteľ, vďaka ktorému vydržia vaše jednotky viac, či niekto, kto sa bude snažiť čo najskôr povýšiť, kvôli špeciálnej schopnosti: velenie (zvyšuje útok), spomaľovanie a tak podobne. 1-2 špecialisti – jednotky, ktoré sú pre daný národ originálne a v správnom použití veľmi efektívne voči niektorým konkrétnym nepriateľom. Sem určite patrí zlodej za knalganov proti rôznym kúzelníkom, mág proti kostlivcom a stromom a tak podobne. Špecialisti majú často menej životov a ak nedostanú poriadnu ochranu, budú kapať ako muchy. Ich masové použitie by bola katastrofa. Zvyšok bojovníci – niečo, čo dokáže urobiť veľa poškodenia a zároveň niečo vydrží. Príkladov je neúrekom, patrí tu dosť veľa jednotiek. Netreba sa báť používať aj bojovníkov v rôznych typoch. Pochopiteľne by bolo dobré, aby aspoň 2 vaše jednotky mali možnosť efektívne útočiť na diaľku. Príklad za rebelov: elfský jazdec ako prieskumník, šamanka ako podporná jednotka, mág ako špecialista a niekoľko silových jednotiek – lesný muž a dvaja elfovia s mečíkmi (alebo lesný muž+vojak+lukostrelec). Celkovo by ste mali zabezpečiť, aby aspoň 1 jednotka mala dobrý sečný útok a aby aspoň jedna jednotka mala dobrý bodný alebo tupý útok. Pochopiteľne, niekto s možnosťou bojovať na diaľku. Čo by sa stalo, keby sa stále používala tá istá jednotka? Jednoduchá odpoveď, súper by použil to, čo by sa akurát hodilo na likvidáciu tej našej zvolenej jednotky. Niekedy sa však najviac hodí použitie práve jedného druhu. Väčšinou je kľúčom k úspechu použiť 3-5 typov jednotiek. Možné útoky Lojalisti Rebeli Severania Nemŕtvi Knalgania Jašteri bodný X X X X X X sečný X X X X X X tupý X X X X X X ohnivý X X X X chladivý X X mystický X X X Lojalisti Rebeli Severania Nemŕtvi Knalgania Jašteri Jed X X X Velenie Iba veliteľ X X Liečenie X X X X Spomaľovanie X X Test: Aký národ sa hodí k vášmu štýlu hry? Každý hráč si časom osvojí svoje typické postupy, podľa ktorých bude hrať a sem tam aj víťaziť. Môžete si vyskúšať všetky národy, alebo sa zamerať zo začiatku na jeden, to je plne na vás. Výsledok testu je samozrejme informačný. Riadiť sa s ním môžete, no samozrejme nemusíte. 1. Oplatí sa riskovať? Bez problémov zariskujem, ak to môže priniesť veľké výhody (Severania, Nemŕtvi) Radšej neriskujem, dám prednosť opatrnejšiemu postupu (Lojalisti, Rebeli, Knalgania, Jašteri) 2. Je dôležité strategické ustupovanie? Ustupovať? Pche, ide sa na nich! (Rebeli, Knalgania, Severania) Ak prinesie ústup nejaké výhody, tak áno (Lojalisti, Nemŕtvi, Jašteri) 3. Ako veľmi dôležité je liečenie počas boja? Veľmi dôležité (Rebeli, Nemŕtvi) Málo dôležité, radšej poslať viac vojakov do boja (Lojalisti, Severania, Knalgania, Jašteri) 4. Musia byť vaše jednotky rýchle? Rýchle jednotky, potrebujem skúmať terén a zaberať dediny (Rebeli, Nemŕtvi, Jašteri) Potrebujem silné jednotky a je mi jedno, či budú rýchle (Lojalisti, Severania, Knalgania) 5. Aký terén je pre vás dôležitejší? Rovinatý, málo členitý (Lojalisti, Nemŕtvi, Jašteri) Kopce, lesy… (Rebeli, Severania, Knalgania) Risk je (niekedy) zisk Ak radi riskujete, severania alebo nemŕtvi môžu najlepšie využiť váš potenciál, ak riskujete s rozumom. Dobre risknutý útok môže znamenať rapídne posilnenie a uzdravenie jednotky povýšením na vyššiu úroveň. Ustúpiť (nie) je hanba Ustupovať a využívať výhody z toho vyplývajúce je dobrá vec, no niekedy je oveľa vhodnejšie stále posielať nové jednotky na miesto vašich padlých. Zdravotníctvo takmer zadarmo Každý národ sa môže veľmi účinne liečiť v dedinách. Možnosti navyše sa niekedy veľmi oplatia, zvlášť vo veľmi komplikovanom teréne, kde sú nižšie straty a z toho vyplývajúci fakt, že sa s liečením jednotiek lepšie stíha. Rýchlo a zbesilo Rýchly postup má svoje výhody, no i nevýhody. Ako sa rozhodnete, to je úplne na vás, no množstvo životov a rôzne odolnosti by mali byť takmer vždy prvoradé, pred rýchlosťou. Ja sa nikde nestratím Preniesť boj do hôr alebo lesov znamená zmenu prostredia pre vás, i pre súpera. Na to je potrebné myslieť a vliezť do nevhodného terénu pre vás, ktorý je však pre súpera úplne katastrofálny, to znie ako dobrý nápad. Lojalisti Lojalisti, alebo skrátene povedané ľudia, sú národom poskladaným z väčšieho množstva rôznych jednotiek. Ich taktika je jednoduchá, postupovať. Vďaka dobrým jazdeckým jednotkám (ak sú dobre použité) sú ľudia dobrou voľbou na roviny. Taktiež niektoré jednotky majú veľké problémy v pohybe po horách. Najlepšie je posunúť bojovú líniu na rovinu a dúfať, že vás tam bude súper nasledovať. Nutnosť je využívať silné stránky, v tomto prípade dostatočnú obranu na rovine (40%) a dostatok životov. Veľmi dôležité je liečenie, ktoré sa dá zariadiť viac spôsobmi. Okrem dedín, kde majú lojalisti obranu väčšinou 60%, je tu možnosť využiť bielych mágov. Zaujímavú jednotku, ktorú treba poriadne vycvičiť z obyčajného mága. Taktiež je zaujímavá možnosť vybrať bieleho mága ako veliteľa. V takom prípade môže plnou rýchlosťou liečiť zranenia i pôsobenie jedu, čo je veľmi vzácne a cenné. Hlavne, ak sa postavia zranené jednotky tak, aby ich mohlo byť liečených viac naraz. Nie je jednoduché povedať, ktoré jednotky sú dobré a ktoré sú zlé. Každá prináša svoje výhody i nevýhody. Ak by sa hľadal nejaký ideál, teda niečo, čo má dosť výdrže, dobrý pohyb, bežný útok zblízka a aspoň slabý útok na diaľku, vyjde vám jasná voľba – oštepník. Tam, kde sa nehodí, je samozrejme dobré použiť niečo iné. To ale záleží na tom, proti komu sa bojuje. Ak sa bojuje proti niekomu, kto nemá nejaké extra slabosti voči niektorému typu útokov, tak je dobrou voľbou práve oštepník. Ostatné jednotky sú často v niečom lepšie, ale zas stoja viac zlata. Na čo si dať pozor? Na vysoké pohoria. Ľudia sa v nich vedia dobre brániť, no opúšťanie tohto terénu a pohybovanie po ňom je veľmi pomalé. Ak sa rozhodnete ustúpiť, malo by to byť čo najskôr, inak na ústupe padnú všetci. Prehľad jednotiek lojalistov Lukostrelec Väčšina lojalistov je stavaná skôr na boj zblízka. Dobrá vec zobrať niekoľko strelcov so sebou. Jazdec kavalérie Výborná jednotka proti každému, kto nemá bodný útok. Vybrať vtedy, ak je dostatok roviny nablízku. Šermiar Slabá, ale rýchla jednotka. Vhodná proti kúzelníkom. Rekrútovať len v malom počte. Ťažký pešiak Môže sa zdať silný. Má dobrý počet životov, no bráni sa zle v teréne a tak je zasiahnutý veľmi často. Jazdec Rýchla jednotka, veľmi účinná, ale tiež zraniteľná. Neodporúčam ju používať vo veľkom, aj kvôli cene. Mág Perfektný proti nemŕtvym i každému, kto je na vhodnom teréne. Potrebuje ochranu. Morský vojak Nakúpiť jedného alebo dvoch, ak je dostatok vody a močiarov. Ak nie, pozrieť sa po iných jednotkách. Oštepník Základná jednotka, vhodná na masové použitie. Vhodne sa kombinuje s asi všetkým. Taktika Kombinácia mágov (prípadne šermiarov) a ochranných jednotiek (oštepník, ťažký pešiak, jazdec kavalérie). Jazdectvo proti jednotkám so sečným alebo tupým útokom. Masové použitie oštepníkov a neskôr zakomponovanie ďalších jednotiek. Ideálny nepriateľ Nemŕtvi. Mágovia dokážu zničiť ich najsilnejšie jednotky a proti ostatným sú vyrovnaným súperom. Šermiari sú zas veľmi dobrým spôsobom, ako sa zbaviť čarodejníkov. Aj tých, ktorí sa rozhodli ustupovať. Taktiež ťažká pechota je užitočná, predovšetkým proti kostlivcom. Problémový nepriateľ Severania. V boji lojalistov a severanov dôjde k vyrovnaným stretom. Banda orkov však v prípade dobrého hrania môže postupovať na vyššie úrovne. Predovšetkým v noci môžu zaznamenať poriadnu porážku. V boji je nutné využívať terén, ale napríklad v horách sú lojalisti slabší. Biely mág alebo dediny sú nutné, ak súper bude používať jed. Denná doba Útok je oveľa silnejší cez deň ako v noci. Preto je dobré sa v niektorých prípadoch stiahnuť. Zvlášť jazdci sú počas noci veľmi slabí a v prípade stretu napríklad so saurami môžu veľmi rýchlo padnúť. TIP Šermiari sa môžu pohybovať aj pomedzi nepriateľské jednotky. Použite ich na zastavenie ústupu zranených jednotiek a na ich dorážanie. Rebeli Rebeli, alebo inak elfovia, sú obľúbenou rasou. Mojej maličkosti, autora hry Battle for Wesnoth i množstva ľudí, ktorí s touto hrou začínajú. Ideál na začiatok, jednoduchá taktika a dobrá mobilita. Liečenie, velenie, útok zblízka a veľmi dobrý útok na diaľku, to všetko sú veľké výhody, ktoré robia túto rasu populárnou. Ale… Nič nie je dokonalé a rebeli majú veľkú nevýhodu. Niečo, čo spôsobuje problémy v kampaniach i v bežných mapách. Ich počet životov je značne obmedzený. Dobre sústredený útok bude znamenať vysoké straty elfov na rovinách, kde sa nemôžu napríklad s lojalistami rovnať. Obrana 40% na rovine je rovnaká, ako u lojalistov, no z dôvodu menšieho počtu životov a lepšej pohyblivosti je nutné využívať komplikovanejší terén. Hory a kopce poskytujú väčšinou 50 a 60% obranu, lesy 60% a u niektorých jednotiek až veľmi pekných 70%. Poslať elfov do lesov je nutnosťou aj preto, že cez lesy dokážu prechádzať rovnako ľahko a rýchlo, ako cez trávnatú rovinu. Najlepšie jednotky u elfov sú samozrejme podľa súpera. Iný výber sa používa proti kostlivcom a iný proti rôznym čarodejníkom. Jednotka s dostatkom životov, zaujímavým útokom zblízka a dostatočným útokom na diaľku = elfský vojak. Jednotka s dostatočným útokom zblízka, zaujímavým útokom na diaľku a dobrou obranou v lese = elfský lukostrelec. Dve veľmi dôležité jednotky proti väčšine nepriateľov (a niekedy nepoužiteľné). Veľmi dôležitá je elfská šamanka, ktorá sa hodí vždy a všade a nikdy ich nie je dosť. Na čo si dať pozor? Počet životov je u elfov malý a u jedinej výnimky, lesných mužov, je nízka odolnosť voči ohňu a malá obrana terénu. Keďže sa sami liečia, je dobrá vec nechať ich vpredu. Následne ich možno stiahnuť, ako akúkoľvek inú jednotku a dočasne prehodiť na dané miesto iného lesného muža alebo elfa vojaka. Na stiahnutie netreba dedinu, a tak je možné s menším počtom dedín držať daný úsek po dlhú dobu. Prehľad jednotiek rebelov Elf. Lukostrelec Nutnosť v boji proti jazde, jašterom a všade, kde nie je útok na diaľku. Slabota na rovine, dobrý v lesoch. Elfský vojak Dobrá jednotka, vhodná aj na použitie vo väčších počtoch. Výborné povyšovanie, menej životov. Elfský zved Potrebná jednotka na rýchle objavovanie a získavanie dedín, na nič iné sa však veľmi nehodí. Elfská šamanka Spomaľuje, pomaly lieči (po povýšení lieči naozaj rýchlo), v lese obrana 70% - nutná jednotka. Mág Perfektný proti nemŕtvym i každému, kto je na vhodnom teréne. Potrebuje ochranu. Morský lovec Bytosť vhodná jedine do vody a do močiarov, s dobrým útokom na diaľku. Lesný muž Drahá jednotka, ktorú je len ťažké netrafiť. Veľmi zraniteľná ohňom. Dokáže sa však sama liečiť. Taktika Kombinácia liečiteľov a bojovníkov. Taktiež je dobré pridať jednotku so schopnosťou velenia. Využívať terén a ak nie je nutné opúšťať lesy, tak ich neopúšťať. Zbytočne sa nezdržovať na rovinách. Ideálny nepriateľ Ktokoľvek. Problémy väčšinou narastajú až vtedy, keď je nedostatok lesov v okolí. Asi najideálnejším nepriateľom sú Severania, ktorým urobí kombinácia spomaľovania a dobrého útoku na diaľku veľké problémy. Problémový nepriateľ Jašteri. Za elfov nie je prístup ku chladivému útoku, a tak je potrebné využívať mystický útok a hlavne bodný. Táto taktika je účinná, kým súper nezačne vo veľkom používať saurov. Je teda potrebné kombinovať asi všetky jednotky a dobre sa rozhodnúť, ktorú jednotku kde použiť. Jašteri si vašich lesných mužov veľmi dobre opečú a mágovia sú ľahko trhaní na kusy. Denná doba Rebeli sú neutrálni. V internetových návodoch sa píše o počasí všetko možné o ustupovaní a postupovaní. Pre elfov nemá ústup veľký zmysel kvôli dennej dobe, skôr kvôli vhodnejšiemu terénu. Aj keď je národ elfov v tomto neutrálny, lesní muži, mágovia a morskí lovci si viac obľúbili slniečko. TIP Šamanka dokáže spomaľovať, čo zníži nielen rýchlosť pohybu, ale aj spôsobované zranenie. Ak sa podarí spomaliť nejakú veľmi silnú jednotku (čo môže stáť šamanku život), každý váš spolubojovník bude menej zraňovaný. Či už bude jeden, alebo ich bude šesť. Severania Čo by bolo fantasy bez orkov, to sa predstaviť v niektorých prípadoch dá – a v iných ani veľmi nie. Napríklad Warcraft by asi ani nevznikol. Vo Wesnothe sú orkovia, alebo ak chcete tak severania, veľmi zaujímavou rasou. Výhoda rasy zo severu, poskladanej z orkov, trolov, goblinov a rôznych hadích potvoriek, je veľmi jednoduchá – sú lacní a rýchlo sa zlepšujú. K tomu sa ešte samozrejme musí zarátať jed. Výhoda ceny spôsobuje to, že severania môžu posielať naozaj veľa jednotiek do útoku. Silné jednotky, slabé jednotky, po obsadení dostatku dedín ich môže hráč posielať naozaj veľa a vyhrávať počtami. Dobrá pechota stojí 12 zlata, čo je menej ako u ľudí, elfov, nemŕtvych, trpaslíkov, jašterov či saurov. Ďalšia výhoda je malé množstvo skúseností, ktoré je potrebné na vyššiu úroveň. Znamená to, že sa severania môžu objaviť s povýšenými jednotkami skôr ako ostatní a využiť to v boji. Po povýšení jednotka zosilnie a zároveň sa vylieči. Orkovia nemajú liečiteľov, ale môžu urobiť problém nepriateľom, ak budú útočiť svojimi zabijakmi. Tieto jednotky dokážu otráviť iné jednotky a postupne im tak znižovať počet životov. Slabou stránkou u orkov je útok na diaľku. Najlepšie jednotky? Ork pešiak za 12 zlata dokáže udržať svoju pozíciu, hlavne ak je na horách. Ďalšia silná a lacná jednotka je mláďa trola, ktoré sa dokáže liečiť a v horách dokáže zázraky. Dvojica strelcov, či už s lukom (a neskôr kušou) alebo s otrávenými vrhacími nožmi je veľmi efektívna, ak sa dobre použije. Kým jed dokáže postupne oslabovať súperov (alebo znemožňovať ich regeneráciu), orkský lukostrelec má možnosť použiť alebo bežné šípy s bodným útokom, alebo ohnivé šípy. Na čo si dať pozor? Napríklad na vašich lukostrelcov. Orkovia majú málo jednotiek na útok na diaľku, a tak je využitie lukostrelcov logické. Niektorý hráči ich však naberajú priveľa. Výsledkom je ich rýchly úbytok. Ak chcete používať lukostrelcov, určite ich kombinujte s ďalšími jednotkami, ktoré majú silnejší útok zblízka a lepší počet životov. Prehľad jednotiek severanov Goblin kopijník Slabá jednotka, takmer zadarmo a nepotrebuje žold. Vhodná na zaberanie dedín a proti jazdcom/jašterom. Hadí vojak Jednotka vhodná do vody. Postupným povyšovaním je čoraz lepšia aj na pevnine. Ork lukostrelec Nutnosť. Dva odlišné útoky, ktoré výrazne poškodia jašterov, saurov, kostlivcov a tak ďalej. Ork vrah V dobrom pomere môže vrah veľmi pomôcť. Pre zraňovanie súperov a rýchle získavanie skúseností z nich. Ork pešiak Bežná jednotka, ale za veľmi dobrú cenu. Účinná hlavne v noci. Trol mláďa Slabý útok, ale dokáže sa liečiť. Efektívne v dvojici. Jeden oddychuje, druhý bojuje a potom sa vymenia. Vlčí jazdec Rýchly pohyb po rovine, kopcoch a horách. Na boj sa nehodí, ale dokáže dobre blokovať ustupujúcich. Taktika Útok predovšetkým v noci, využívanie rôznych zbraní (silný útok, jed). Používanie veľkého množstva lacných bojovníkov (pešiak, lukostrelec, trol mláďa) na rýchly postup. Časté riskovanie – namiesto ústupu kvôli liečeniu sa snažiť získať skúseností zabitím a tak sa vyliečiť. Ideálny nepriateľ Jašteri. Kým protihráč s jaštermi na vás pošle dvoch, vy na neho pošlete troch. Vaše jednotky sú lacnejšie a skôr alebo neskôr bude presila vašich tlačiť jašterov pred sebou. Saurov sa báť netreba, boja sa vašich mečov. Taktiež, proti elfom sú orkovia dobre vybavení. Kombinácia ich počtu životov a vášho jedu a silného útoku je veľavravná. Problémový nepriateľ Nemŕtvi. Likvidácia mágov pešiakmi (a vlastne všetkým možným) a kostlivcov s duchmi mladými trolmi a lukostrelcami. Nemŕtvych nemožno otráviť, v noci majú silnejší útok ako vy a trolovia či pešiaci nemôžu útočiť na duchov. Denná doba Severanom sa na slnku moc nepáči, oveľa silnejší sú v noci. Cez deň je dobrá vec nepúšťať sa veľmi do súbojov s ľuďmi či jaštermi a brániť dediny a dôležité body na mape. V noci možno silným útokom riediť rady nepriateľov, no trochu problém je s pohyblivosťou. Ak nebudete stíhať, pridajte pár jazdcov na vlkoch. TIP Ak sa rozhodujete, ktorou jednotkou dať posledný úder, premena vlčieho jazdca na rabovača môže urobiť divy. Po vylepšení na rabovača pribudne možnosť používať oheň a tiež spomaľovať aj tie najsilnejšie jednotky, na ktoré musíte vyčleniť väčšiu časť armády. Nemŕtvi Možno si niekto kladie otázku, čo to sú takí nemŕtvi vlastne zač. Však niekto môže byť alebo mŕtvy, alebo živý, no nie? Nemŕtvi sú v svojej podstate mŕtvolky, ktoré boli privedené späť „k životu“ mágiou. Kráčajúce kostričky, niekým vytvorené a ovládané. Okrem kostlivcov sú tu duchovia, netopiere či temní čarodejníci. Nemŕtvi nie sú vhodnou rasou pre začiatočníkov. Ich zvládnutie potrebuje trochu cviku a trpezlivosti. Rýchly postup tiež vyžaduje sem-tam ustupovanie. Počas noci sú nemŕtvi veľmi nebezpečný, pretože majú dobré útočné schopnosti a zaujímavú schopnosť liečenia u niektorých jednotiek. Každá jednotka nemŕtvych má svoje silné, ale i slabé stránky. Bez dobrého mixu jednotiek sa bude vyhrávať len veľmi ťažko. Každý, koho rekrútujete, môže veľmi rýchlo odísť z tohto sveta, ak je na vás súper pripravený a vy nemáte dostatočné protiopatrenia. Najlepšie jednotky? Duch je v dobrom použití a proti dobrému nepriateľovi naozaj smrteľný. Ghúl a kostlivec toho veľa vydržia. Najlepšou jednotkou je však pravdepodobne ich mág, temný učeň. Veľa nestojí a dokáže zmeniť výsledok bitky. Nie vždy v prospech nemŕtvych, ale väčšinou áno. Na čo si dať pozor? Mocné démonické potvory a slnko, to nejde dohromady. Vaše najsilnejšie jednotky majú stále niektoré slabosti, ktoré sú najvýraznejšie práve cez deň. Kým v noci môžete ľahko rozsekať mága na kúsky, počas dňa sa to môže úplne obrátiť a máte problém. Taktiež veľký pozor pri používaní duchov na jednotky, ktoré majú zvýšenú odolnosť proti mystickým útokom. Spôsobí to dva problémy. Menej tú jednotku útokom poškodíte a zároveň menej života ukradnete. Prehľad jednotiek nemŕtvych Temný učeň Kúzelník s dvomi dobrými útokmi na diaľku, no bez útoku zblízka. Potrebuje ochranu. Duch Ak nemá súper ohnivé alebo mystické útoky, tak proti niekoľkým duchom často nemá šancu. Ghúl Dobré odolnosti, dobrý útok jedom, nutnosť proti každému okrem nemŕtvych. Kostlivec Užitočná jednotka s dobrou výdržou, dobrá obrana proti bodným útokom, hodí sa do prvej línie. Kostlivý lukostrelec Ak potrebujete bodný útok, bez tejto jednotky to nepôjde. Často je však temný učeň vhodnejší. Netopier upír Nepotrebuje žold a rýchlo sa pohybuje. Nemá ale zónu kontroly a do tvrdých bojov sa vôbec nehodí. Chodiaca mŕtvola Ďalšia jednotka bez žoldu. Lacná, ľahko sa namnoží, ale v boji použiteľná len v niektorých prípadoch. Taktika Útok predovšetkým v noci, využívanie rôznych zbraní (silný útok, jed). Vyhýbať sa jednotkám, ktoré dokážu urobiť veľa nepríjemností – alebo zamerať útok na ne (mágovia). Zaujímavé je masové nasadenie chodiacich mŕtvol, ktoré sa dokážu veľmi rýchlo namnožiť. Postup pomocou temných učňov a jednotiek na ich ochranu (ghúl, kostlivec). Nevšímať si nejako moc terén a tlačiť kostlivcov dopredu s podporou ďalších jednotiek. Ideálny nepriateľ Rebeli. Ich bodné útoky kostlivcom neublížia a ich nízky počet životov si koleduje o kombináciu ghúlov a duchov. Temní učni ich dokážu napádať aj v lesoch, ghúlovia odtiaľ vyhnať a kostliví lukostrelci prekonávajú elitných elfskích lukostrelcov (pre vysokú obranu voči bodným útokom). Pozor na lesných mužov a mágov, hlavne cez deň. Problémový nepriateľ Jašteri. Najkrvavejší konflikt, aký len môže byť. Masívne vyhladzovanie aj tých najsilnejších jednotiek na obidvoch stranách a jeden zaujímavý bonus – duchovia sú proti jašterom prakticky nepoužiteľní a kostlivci padajú ako muchy. Temní učni sú zázrakom, no ak sa rozhodne hráč z jašterov prejsť na saurov, tak je nový problém na svete. Denná doba Silná potreba cez deň brániť pozície a pripravovať sa na rozhodný útok. Podvečer poslať všetko, čo sa dá. TIP Čím silnejšia je nepriateľská jednotka, tým dlhšie bude musieť pôsobiť jed. Aby ste sa k nej dostali, je často dobré otráviť tie jednotky, ktoré ju bránia. Zaujímavá je kombinácia ghúlov a chodiacich mŕtvol. Knalgania Aliancia nízkych, no v boji skúsených a obrnených trpaslíkov a rôznych banditov. Trpaslíci vynikajú svojou obranou v horách, ale v lesoch a rovinách sa musia spoľahnúť na svoj počet životov a dobrú obranu proti jednotlivým typom útokov. Banditi majú života oveľa menej, rýchlo sa pohybujú a viac stavajú na obranu terénu ako na vlastnú silu. Dobre trafiť banditov znamená urobiť im veľké škody, no nie vždy ich trafíte aspoň raz. Dobrý sečný, tupý a celkom dobrý aj bodný útok je to, čím sa môže táto aliancia pochváliť. Akákoľvek mágia sa tu však nenachádza, čo spôsobuje rôzne problémy v niektorých prípadoch. Na trpaslíkov i banditov sa dá spoľahnúť a je dobrá vec pustiť sa s nimi do boja, no nie bezhlavo. Obrana na rôznych terénoch skáče a klesá veľmi rýchlo a môže byť veľká chyba dať sa vyprovokovať súperom a napadnúť ho v nesprávnom teréne. Najlepšie jednotky? Trpaslík vojak na prvom mieste. Jednotka, ktorú možno používať masovo, ak sú v blízkosti hory. Taktiež ďalšie trpasličie jednotky sú veľmi dobré na boj v horách. Ak sa však namiesto hôr nachádza vo vašej blízkosti skôr voda, močiare či les, treba osloviť o pomoc banditov, ktorí sú však na prvej úrovni naozaj slabí. Za zmienku stojí najlacnejší zlodej, ktorý dokáže noci urobiť veľmi slušné poškodenie (ak to prežije) a cez deň môže spolu s poskokom zaberať dediny. Na čo si dať pozor? Na terén a na rýchlosť. Na zbytočné straty gryfov. Veľmi drahá jednotka. Zaútočiť s vidinou veľkého zisku v skúsenostiach môže znamenať aj rýchle prečíslenie, ďaleko od vašich jednotiek, ktoré by pomohli. Prehľad jednotiek knalganov Trpaslík vojak Dva útoky, dostatok života, pomalý pohyb a veľký rozdiel vo výdrži podľa toho, kde stojí. Trpaslík strážca Slabší ako vojak v útoku, ale dokáže dobre brániť a bojovať s jazdcami a jaštermi. Trpaslík hromobijca Len jeden výstrel s veľkou silou. Strieľať hlavne po tých, ktorí stoja na nevhodnom teréne. Trpaslík zurvalec Je ľahké ho poraziť v boji na blízko, veľa stojí a nebráni sa proti útoku na diaľku. Super proti mágom. Poskok Jednotka s rýchlymi nohami, ktorú je ťažké proti niekomu použiť. Jazdec na gryfovi Výborná rýchlosť a poškodenie, ale veľmi vysoká cena. Neverbovať vo veľkom počte. Pytliak Bežná jednotka, bez výrazných schopností a slabostí. Hodí sa na ničenie súperov s nízkym počtom životov. Zlodej V noci užitočný ak sa postaví tak, aby poškodil súpera, ktorý je akurát medzi zlodejom a vašou inou jednotkou. Taktika Rýchle zaberanie dedín banditmi a jazdcami na gryfoch a ich následné bránenie. Počkať, kým vás súper napadne na teréne, ktorý je pre vás vhodnejší. Používanie zlodejov a ich ochrana trpaslíkmi. Ideálny nepriateľ Jašteri. Jašteri majú veľký strach z chladivých útokov, ktoré nemáte. Pomôžu však bodné útoky, ktoré môžu spáchať veľké škody obrovským a ľahko zasiahnuteľným jašterom. Skupina strážcov a pytliakov sa na to hodí. Odpoveďou bude určite niekoľko saurov, ktorých je nutné odstrániť vojakmi, zlodejmi alebo prípadne zurvalcami. Problémový nepriateľ Rebeli. Veľmi krvavý konflikt, keďže obidva národy sú viac či menej neutrálne. Poraziť elfov znamená masovo používať trpaslíkov vojakov, ktorí sa ale nemôžu brániť proti silným útokom. Problém môžu byť asi všetky ich jednotky, ktoré môžu mať najrôznejšie výhody v boji proti trpaslíkom. Riešenie je jedno jediné – likvidovať ich svojim silnejším útokom zblízka, čo bude samozrejme znamenať veľké straty. Čím skôr sa zbaviť mágov a tiež ich lukostrelcov. Trpaslíci nemajú ohnivý útok, ktorý by poškodil lesných ľudí, ani mystický útok, ktorý by elfom urobil nejaké tie zranenia navyše. Denná doba Trpaslíci sú neutrálni, banditom sa viac páči v noci. Denná doba je veľmi dôležitá asi len pre zlodejov. TIP Pri začiatočnom nákupe by ste nemali rekrútovať viac ako dvoch jazdcov na gryfoch, zlatky potrebujete inde. Jašteri Obrovské, často lietajúce kreatúry, schopné chrliť oheň. Od malých jašteríc po bojovníkov so silou drakov. Jašteri sú veľmi silnou rasou, ktorá je ale nie veľmi vhodná pre úplných začiatočníkov. Obrovské protiklady a veľmi bláznivý pohľad na rýchle útoky a ešte rýchlejší útek. Veľkou výhodou je skutočne silný útok niektorých jednotiek, nevýhodou zas slabšia obrana. Ak máte množstvo zlatiek, môžete nakúpiť veľmi silné (a drahé) jašterie jednotky a posielať ich zaradom. Sila, akej sa nedá dobre vzdorovať. Rýchly postup však znamená aj veľké straty a problémy s vysokými cenami jednotiek. Okrem dobrého sečného útoku majú možnosť používať oheň. Spáliť sa dá všetko, s jednou jedinou výnimkou – jašterov samotných. A sem-tam niektorí mágovia, ale to sem pliesť nemusím. Silný oheň znamená tiež problém s chladom a tak majú jašteri problém s nemŕtvymi a saurami. Dobrý nápad je teda pri nákupe kombinovať jašterov so saurami. Jedna maličkosť je tiež trochu vyššia potreba skúseností pre povyšovanie u jašterov. Ďalšia nevýhoda je to, že kým sa vaše jašterie jednotky poriadne uzdravia, môže prejsť aj niekoľko dní a to môže súper využiť. Najlepšie jednotky? U jašterov je ich dohromady iba šesť, z čoho sú naozajstní jašteri iba štyria (zvyšok sú saurovia). Ako vždy, aj tu je dobré vyberať jednotky podľa toho, kto sa postaví proti vám. Jašter úderník (staršie meno bolo jašter gladiátor) sa môže postaviť proti hocikomu v boji na blízko, opekač takmer každému v boji na diaľku a obidvaja saurovia sa postavia každému, ak sú v bažinách. Dôležité upozornenie je na to, že jednotky jašterov sú oveľa silnejšie proti jednotlivcom, ako proti skupinám. Na čo si dať pozor? Výhoda dobrej pohyblivosti sa môže veľmi rýchlo zmazať, ak narazíte na protihráča, ktorý vie veľmi dobre používať ZOC (Zónu kontroly). Za jašterov je teda dobré mať svoje jednotky niekedy viac od seba, ideálne mimo možného útoku nepriateľa. Ak sa k jašterovi dostanú dve jednotky, každá z opačnej strany, tak sa pohyblivosť dostane až takmer na nulu. Prehľad jednotiek jašterov Jašter opekač Veľmi dobrý útok na diaľku, no zároveň slabosť proti bodným útokom, ktorí majú elfovia. Vyššia cena. Jašter úderník Výborná voľba proti každému, stále ale zraniteľná voči bodným útokom. Aj proti elfom však stále nutnosť. Jašter vojak Nie tak dobrá jednotka, ako by sa mohlo zdať. Kombinuje rýchlosť a silu, ale v ničom špeciálne nevyniká. Plachtiaci jašter Mimoriadne rýchly a v boji čiastočne použiteľný, navyše jeho cena nie je vysoká. Saur šaman Výborná jednotka, ktorá dokáže v noci zaútočiť a len čo prídu posily, môže sa za nich schovať a liečiť ich. Saur prieskumník Šikovná jednotka na takmer čokoľvek. Navyše sa rýchlo zlepšuje. Úplný zabijak jašterov a jazdcov. Taktika Rýchle zaberanie neutrálnych i nepriateľských dedín plachtiacimi jaštermi a saurami. Kombinácia slnkomilných jašterov a nočných saurov, vykryjú sa tak všetky slabosti. Silný útok jaštermi a dorážanie saurami. Niekoľko saurov šamanov môže liečiť ostatných a v noci aj reálne bojovať, ak budú dobre chránení. Ideálny nepriateľ Lojalisti. Určite sa budú lojalisti snažiť vytvoriť väčší počet oštepníkov, ktorí môžu urobiť obrovské problémy každému – okrem saurov. Saurovia si poradia s nimi, s jazdectvom a v noci aj s mágmi. Proti mágom, ktorí majú ohnivý útok, je potrebné pár jašterov, ktorým oheň veľmi neškodí. Taktiež proti ťažkej pechote, ktorá má slabosť proti ohňu i chladivým útokom saurských šamanov. Problémový nepriateľ Severania. Vaše jednotky sú oveľa drahšie ako ich a orkskí lukostrelci dokážu vyvražďovať tak jašterov, ako aj saurov. Okrem toho pôjdu často v skupinách. Existujú len dve veci, ktoré môžete proti tomu urobiť. Spaľovať ich jednotky útokom na diaľku a dorážať na ústupe a v dedinách ich ustupujúce jednotky svojimi rýchlymi jednotkami (plachtiaci jašter, vojak, saur). Denná doba Jašteri sú lepší cez deň, saurovia v noci. Dobrá vec dať jašterov do prvej rady cez deň a v noci ich vymeniť. Alebo použiť jašterov v noci hlavne na získavanie dedín. TIP Jašterov je dobré liečiť, no úplné vyliečenie môže trvať dlho. Je dobré brániť svoje jednotky v dedinách. Kalifát Kalifát je čiastočne oficiálna frakcia. Bojovníci kalifátu sú prístupní jedine po ich zapnutí v nových verziách hry Bitka o Wesnoth. Najdôležitejšími dôvodmi, prečo nie je s rovnakým štatútom, ako ostatné frakcie, je ich nevyváženosť a chýbajúce animácie. Jednotky kalifátu, inšpirované skutočnými bojovníkmi Blízkeho východu, sú výborne stavané do púšte, podobne ako púštni elfovia z kampane Pod horiacimi slnkami. Pozostávajú z bojovníkov na blízko i na diaľku, pričom majú k dispozícií silného liečiteľa už na prvej úrovni. Podobne ako trpaslíci nemajú k dispozícií žiadnu mágiu. Napriek tomu majú prístup k používaniu ohňa. Kalifát sa väčšinou považuje za priveľmi silný národ, predovšetkým pri prepočítaní na cenu jednotiek. Najlepšie jednotky? Prakticky akékoľvek. Jednotky kalifátu sú mimoriadne silné a dajú sa použiť na akékúkoľvek situáciu. Nafat dokáže urobiť obrovské škody komukoľvek, kto má slabosť na oheň. Jundi je priveľmi silná jednotka, hodiaca sa na čokoľvek. Podobne ako Rami. Hakim je efektívny v liečení. Jednotky kalifátu sú nebezpečné hlavne cez deň, ale Hakim, Jundi a Rami sú ešte nebezpečnejší na rozhraní, čiže ráno a večer. Na čo si dať pozor? Jednotky kalifátu sú vo vode veľmi slabé a nemajú žiadneho špecialistu na vodné prostredie. Ďalšou slabinou je nízka slabosť voči zraneniu tupými zbraňami. Nemajú tiež žiadneho bojovníka, ktorému by priamo vyhovoval boj v noci. Prehľad jednotiek jašterov Arif Silná jednotka v boji na blízku, schopná útočiť aj na súperov, ktorí stoja vo výhodnom teréne. Sokol Prieskumná jednotka, v boji len málo užitočná. Rýchlo zaberá dediny a zisťuje rozloženie síl súpera. Hakim Liečiteľ, ktorý už na prvej úrovni dokáže liečiť 8 bodov zdravia. Je však ťažké povýšiť ho. Jundi Na svoju cenu mimoriadne silná jednotka, vhodná na masové použitie a boj na blízko i na diaľku. Kajal Jazdec s jediným silným útokom. Výborná jednotka proti niekomu, kto je na veľmi nevhodnom teréne. Nafat Ohnivý špecialista. Najdôležitejšia jednotka v boji napríklad proti kostlivcom. Rami Strelec na koni s výborným útokom na diaľku. Znovu, príliš silný za svoju cenu. Taktika Rýchle zaberanie neutrálnych i nepriateľských dedín sokolmi. Jundiovia a arifovia v predu, liečení hakimami. Mix pechoty a jazdectva pri útoku i ústupe. Ideálny nepriateľ Nemŕtvi. Žiadna jednotka nemŕtvych nie je extra silná proti kombinácií ohnivých nafatov a liečiteľov. Proti temným učňom môžu byť efektívni jundiovia alebo arifovia. Nemŕtvi tiež vôbec nemôžu zapojiť do boja svojich duchov. Problémový nepriateľ Trpaslíci. Kalifát je slabý v boji so súperom, ktorý je schopný odolávať fyzickému poškodeniu. Jednotky kalifátu sú zraniteľné tupými zbraňami a hakimov je možné zabiť berserkermi. Denná doba Kalifát je lepší cez deň, zatiaľ čo niektoré jednotky sú najlepšie ráno a večer. TIP Častou voľbou veliteľa v multiplayerových hrách je liečiteľ. Predovšetkým na malých mapách je veľmi užitočný. Útok, obrana a skúsenosti Najlepšia armáda je skúsená armáda. Taká, ktorá má značné výhody oproti ostatným. Získavanie skúseností veľmi súvisí s dobrou obranou a útokom. Skúsenosti sa udeľujú nasledovne: 4 skúsenostné body za zabitie jednotky na úrovni 0 (chodiace mŕtvoly, goblini, netopiere), 8 skúsenostných bodov za zabitie jednotky na úrovni 1, 16 za jednotku na úrovni 2, a tak ďalej. 1 skúsenostný bod za každú úroveň nepriateľa, ak zaútočíte alebo prežijete útok. Skúsenosti potrebujú predovšetkým tie jednotky, ktoré sú zranené – ak sa podarí povýšiť ich na vyššiu úroveň, tak ich to zároveň vylieči. Ak by sa brali nejaké tie skúsenosti podľa typu jednotiek, tak je jasné, že sa hodia každému. Dôležité sú hlavne pre tie jednotky, ktoré sú vpredu. Taktiež liečiteľ môže byť z nich nadšený a potom nie len viac vydrží, ale môže často aj lepšie liečiť. Dobrý útok je vo Wesnothe taký, ktorý nie je fér. Útočíte dvomi jednotkami na jedinú a nedarí sa? Bez problémov ich pošlite viac. Šiesti na jedného je veľmi nespravodlivé, no pre víťazstvo dôležité. Dobrý útok je taký, kde je zisk výraznejší ako strata. Nie vždy to platí, ale väčšinou je to tak. Ak máte strelca, tak zaútočiť na súpera strelným útokom. Ak pešiaka, tak niečím na blízko. Čo ale, ak ide strelec proti strelcovi? Možností je hneď niekoľko: Zaútočiť silnejším útokom. Výsledky sú vyššie straty. Vhodné hlavne vtedy, ak sa potrebujete rýchlo zbaviť nepriateľskej jednotky, alebo ak je tu šanca, že ju jedným útokom pošlete na iný svet. Zisk skúseností na obidvoch stranách, teda ak to obidve strany prežijú. Zaútočiť slabším útokom. Malé poškodenie na obidvoch stranách, skúsenosti na oboch stranách. Znovu v tom prípade, že to obidve strany prežijú. Niekedy je vhodnejšie zaútočiť tým slabším útokom, ak to stačí na zabitie alebo ak chcete oslabiť obeť, ktorej neskôr dáte poslednú ranu inou jednotkou (takou, ktorá sa tým môže povýšiť na vyššiu úroveň. Alebo jej jednoducho chcete dopriať skúsenosti). Zaútočiť tým, na čo máte povahové črty. Máte silného strelca a súper pre zmenu obratného? Tak teda napadnúť mečíkom. Utiecť preč, dať priestor inej, vhodnejšej jednotke. Spomaliť súpera a zaútočiť potom, pridať k svojmu strelcovi jednotku s velením a zaútočiť potom… Zaútočiť čo najväčšou silou vtedy, keď máte výrazne menej životov. Tak vaša jednotka zomrie a na jej miesto sa môže dostať ďalšia jednotka. Vhodné pri ničení nepriateľských vodcov, ak chcete čo najskôr boj ukončiť. Trochu som spomenul povahové črty. Dôležitá vec, ktorá sa týka každého – okrem nemŕtvych. Ak je jednotka označená ako silná, tak má o 1 bod silnejší útok (a nejaké drobné k životu navyše). Silné jednotky sú užitočné hlavne vtedy, keď majú veľa útokov. Bežný elfský vojak urobí 5 poškodenia každým z jeho štyroch útokov, spolu 20. Bežný ork urobí 9 poškodenia každým z jeho dvoch útokov, spolu 18. Ak sa pridá 1 poškodenie za každý útok, elf získa spolu 4 body poškodenia a ork iba dva. Ďalšie povahové črty sú rýchly (pohybuje sa rýchlejšie o 1 políčko, užitočné hlavne pri prechode cez nepríjemný terén, ako napríklad močiare, plytkú vodu alebo jaskyne), obratný (podobne ako silný, ale na útok na diaľku, je iba u elfov), odolný (viac životov), inteligentný (potrebuje menej skúseností na povýšenie) a niekoľko ďalších. Máte jaštera úderníka, ktorý je zároveň silný a odolný? Bude veľmi užitočný v obrane i útoku. Ak ale budete mať silného mága, ktorému to zlepší len jeden jediný a aj to slabý útok, tak to nie je veľmi dobrá kombinácia. Dobrý príklad použitia je pri povyšovaní jednotiek. Ak máte silného a zároveň odolného elfa lukostrelca, bude z neho dobrý hraničiar. Lepšie sa tam využijú jeho schopnosti. Ak bude váš strelec obratný, tak potom ísť do ostrostrelca. Jeho 5 presných útokov na úrovni 3 bude zvlášť ťažké prežiť. Obranu ovplyvňuje hlavne terén, na ktorom stojí konkrétna jednotka. Dôležitá je tiež odolnosť proti jednotlivým typom útokov, prítomnosť zodpovedajúceho útoku, magické (minimálne 70% šanca zásahu) a presné (minimálne 60% zásahu, ale len ak jednotka útočí ako prvá). No a potom samozrejme počet životov a sila útokov. Všetky tieto veci sa dajú ovplyvniť. A práve to je na hre tak krásne. Za príklad môže poslúžiť nejaký ten kostlivec. Nemá vlastnú vôľu a tak určite proti použitiu v tejto „knižke“ nebude namietať. Ak stojí na lesnatom políčku, tak má obranu 50%. Ak by na neho išlo 10 rán, tak by ho malo 5 zasiahnuť. Náhoda je niekedy blbec a tak by to malo byť približne 5. Niekedy 8 a niekedy 2. Pokusný kostlivec má rôznu odolnosť proti rôznym typom útokov. Pre príklad, náš kostlivec má odolnosť proti sečným útokom príjemných 40%. Ak by na neho išlo 20 poškodenia, jeho odolnosť proti sekaniu by spôsobila, že by len 12 z toho skutočne poškodilo jeho hromadu chodiacich kostí. Pre obranu je samozrejme dôležitý útok. Ak na kostlivca niekto zaútočí, môže mu to niekto ľahko vrátiť. Možnosť boja na blízko tu je a hlavne v noci je dobrá vec nemiešať sa im do remesla. Pri útoku na diaľku sa však nemá ako brániť, nemá po ruke nejaký ten luk a veci tomu podobné. Ak by sa proti nemu rozhodol nejaký ten mág použiť svoj ohnivý útok a bolo by to cez deň, obrana by bola 30% (mág ma magický útok a vždy má šancu na zásah 70% alebo viac. Jednotky s presným útokom majú minimálne 60%, ale len pri útoku) a v prípade, že by každá z jeho striel trafila, bolo by to 21 poškodenia, ak by to vynásobením s odolnosťou a dennou dobou tvorilo 21x1,25x1,2, čo by bolo 31 alebo 32 poškodenia. Chudákovi kostlivcovi by tak ostali dva alebo tri životy. Ak by ešte stál vedľa mága nejaký ten elfský kapitán alebo podobná jednotka so schopnosťou velenia, tak by už jedným útokom mohol celý kostlivec padnúť. Na obrázku je príkladná pozícia z výukovej misie. Napriek tomu, že sa z juhu tlačia orkovia, elfovia (v červenom) ovládajú dôležité polia. Majú obrovskú výhodu terénu, keď sami sú v bezpečí lesa (obrana 60-70%) a orkovia vo vode majú obranu len 20%. Dostanú tak do tela šíp za šípom, ale i útoky na blízku s mečmi sú účinné. Ťaženia Ťaženia, alebo inak výpravy či príbehy, sa v niektorých dôležitých detailoch líšia od bežných máp. Vašou úlohou nemusí byť likvidácia všetkých protivníkov, ale niečo iné, čokoľvek iné. Taktiež je bežné, že viac ako len jedna postava musí prežiť až do konca. Väčšinou je to líder, no môžete mať rôznych hrdinov, ktorých je dobré nestratiť. Ak hľadáte pár rád ku tomu, ako čo najlepšie prechádzať kampane, tak ste na správnom mieste. Prvý veľký rozdiel, ktorý si treba všimnúť, je prirodzená vlastnosť Wesnothu a veľká výhoda. Všetky jednotky, ktoré prežili prvú mapu, si môžete v druhej znovu najať. Stratiť dobrú jednotku znamená problém. Ak napríklad máte dobrého liečiteľa na úrovni dva a prídete o neho, tak netreba zúfať. Vytrénujete si nového. Pravdepodobne. Budete však musieť byť nejaký čas bez neho a to môže viesť ku problémom. Ak je zblízka niekoľko súperových jednotiek, nenechávajte ani najsilnejšie jednotky osamote. Ak je to nutné, môžete dať aj na zlý terén vedľa nej niektorú lacnú a málo potrebnú jednotku, ak to môže vašej silnej jednotke pomôcť prežiť. Počas kampaní môžete naraziť na niektoré lojálne jednotky, ktoré nepotrebujú žold. Čím menej ich zomrie, tým lepšie. Pochopiteľne, postupovanie medzi úrovňami je dôležité a vždy sa oplatí mať skúsené jednotky. Čo ale s takou, ktorej chýba do povýšenia napríklad 5 skúseností? Ak sa to stane v kampani, môžete ju dostať na vyššiu úroveň zabitím, no má svoju logiku predtým na niektorú súperovu jednotku zaútočiť ostatnými. To by sa dalo vysvetliť tak, že za zabitie súperovej figúry môžete mať 8 skúseností. Ak ale tromi jednotkami zaútočíte tým najmenej schopným útokom a dorazíte tou, ktorú ste predtým vybrali, tak nemáte skúseností 8, ale až 11. Ak je ale vaša jednotka pred povýšením a je veľmi zranená, v kampaniach je dobré zbytočne neriskovať. Nájsť čas na liečenie, alebo sa jednoducho stiahnuť. Verbovať na novej mape jednotky prvého stupňa, ktoré sú akurát pred povýšením, je dobrá taktika. Aj vďaka tomu, že v tom najväčšom konflikte získajú ďalšie skúsenosti, vyliečia sa a môžu podporovať ostatné jednotky liečením či vedením. Netreba zabúdať ani na vášho hlavného veliteľa. Často je zo začiatku veľmi slabý a je dobré nechávať ho „doma“. Niekedy však môže pomôcť v útoku či obrane a ak bude ostávať v pevnosti a nezlepšovať sa, bude v ďalších mapách veľmi slabý a málo užitočný. Na aké jednotky povyšovať vašich bojovníkov v kampaniach? Podľa povahových čŕt, podľa toho, čo vám v zostave chýba či podľa toho, čo bude v ďalšej mapke. Ak ju poznáte, máte veľkú výhodu. Ak máte elfského strelca a pôjdete proti nemŕtvym, bude pravdepodobne vhodnejšie povýšenie na hraničiara. Ten má viac životov a silnejší útok zblízka. To, že má slabší útok na diaľku, veľmi nevadí, pretože nemŕtvy nemajú veľký strach z bodných útokov. S tým súvisí aj verbovanie. Ak viete, že v ďalších mapách budú veľmi efektívni napríklad trolovia, tak ich niekoľko zoberte už teraz. Ak bude totiž v ďalšej mapke trol silnou jednotkou, vlastníctvom nejakého trola na vyššej úrovni sa môže vaša pozícia radikálne zmeniť k lepšiemu. Zlato je dobrá vec. V kampaniach veľmi odlišná od toho, čo je v bežnej hre pre jedného hráča alebo v multiplayeri. Ak je v kampani mapka a v štyridsiatom ťahu vyprší čas, znamená to, že maximálny príjem bude počet dedín x počet kôl. Samozrejme, ide do toho žold, niektoré dediny sa obsadiť tak rýchlo nepodarí a tak ďalej. Súvisia s tým dve veci. Prvá je tá, že môžete posielať menej potrebné jednotky v boji na získavanie dedín, napríklad ak máte už len poraziť nepriateľského veliteľa – a ešte jednu, oveľa dôležitejšiu maličkosť. Každé ušetrené kolo sa počíta tak, ako keby ste mali všetky dediny pod svojou kontrolou. Zjednodušene povedané, ak mapku, na ktorú máte 40 kôl zvládnete za 20, tak ste bohatí. V ďalších kolách sa vám určite tieto zlatky hodia. V skratke: získavajte čo najviac dedín, cennou jednotkou niekedy ustúpte (aj keď sa to nemusí zdať nutné), dajte trochu do akcie aj lídra, povyšujte rozumne a vždy myslite aspoň trochu aj na tie mapky, ktoré prídu neskôr. Ak kampaň poznáte. K záveru len to, že cez uložiť a načítať môžete vždy zachrániť nejakú jednotku – no kampane sú stavané tak, že sa so stratami počíta a často môžete svoje dobré jednotky nahradiť inými. Môžete teda cez save/load obmedzovať straty, no bez švindľovania je to väčšia zábava. Zóna kontroly Zóna kontroly sa často skracuje na ZOC (Zone of Control), z čoho je tiež termín „zocovanie“, čiže využívanie zóny kontroly vo svoj prospech. Každá jednotka má svoju zónu kontroly, niekoľko políčok, ktoré dokáže chrániť. Táto zóna spôsobuje, že každý, kto na ňu vstúpi, nemôže len tak utekať ďalej a musí stáť. Ak chce, môže napadnúť tú jednotku (alebo jednu z jednotiek), ktorá kontroluje danú oblasť. Zelenou sú zvýraznené možné pohyby, ružovou nemožné. Na obrázku je orkský pešiak (v strede), ktorý by sa z nejakého dobrého dôvodu dostal na severozápad. Vôbec to ale nie je ľahké, pretože dve nepriateľské jednotky (v tomto prípade elfovia) stoja v ceste a nepekne zavadzajú. Ak by sa posunul na niektoré z dvoch políčok hore, dostal by sa do zóny kontroly jedného z elfov, mohol by sa teda pohnúť len o jedno políčko. Ak by sa chcel dostať na políčko naľavo od horného elfa, minul by až dva ťahy na to, aby sa presunul o jedno pole. Bez prekážok by sa dostal za jeden ťah až na vzdialenosť 5 políčok. ZOC sa používa na zabraňovanie súperovi v pohybe, krytie zranených jednotiek pred nepriateľom a podobne. Zaujímavou výnimkou sú jednotky na úrovni 0 (niektoré netopiere, chodiace mŕtvoly, goblini), ktoré nemajú zónu kontroly. Taktiež sú zaujímavé niektoré jednotky, ktoré sú priebojné a dokážu sa pohybovať aj v zóne kontroly súpera rovnako rýchlo, jednoducho ju ignorujú (saurovia, šermiari). Na druhom obrázku je skupina štyroch orkov a skupina troch elfov s liečiteľom. Zaujímavé rozostavenie. Napriek tomu, že je to otvorená krajinka, žiadny elfský lukostrelec nemôže byť naraz napadnutý viac ako tromi orkami. Ak by do neho udrel každý a ten elf by to prežil, mohol by kľudne utekať niekam ďaleko. Liečiteľ dokáže liečiť všetky jednotky okolo seba a ideál by bol, keby každý elf bol „jemne“ zranený od orkov. Liečiteľovi sa takto nemá čo stať, má pred sebou dobrú ochranu a aj keby sa podarilo zabiť čo najskôr niektorého strelca, a sám by dostal ranu, mohol by utiecť z bojiska. Ideál je mať okolo liečiteľa 6 zranených jednotiek, vtedy je najužitočnejší. Úplne rovnako sa môže použiť tiež jednotka so schopnosťou velenia. Zóna kontroly dokáže naozaj značne znižovať pohybové schopnosti, zachraňovať ranené jednotky, a tak ďalej. Dá sa taktiež použiť na pascu. Ak sa podarí prenasledovať jednotku a zároveň jej odrezať cestu ústupu, akékoľvek manévrovanie takto chytenej jednotky bude tak pomalé, že sa ku nej rýchlo dostanú ďalšie a ďalšie útočiace jednotky. Zónu kontroly tiež ovplyvňuje terén či spomaľovanie. Ak sa podarí spomaliť súperovu jednotku, alebo bude v pre ňu veľmi nevhodnom teréne, akýkoľvek pohyb bude veľmi problémový, aj v prítomnosti len jednej nepriateľskej jednotky. Niekoľko záverečných tipov 1. Určite nie je nejaká hanba ustúpiť so zranenými, ale niekedy i nezranenými jednotkami. Ustúpiť na lepší terén, počkať na deň či na noc a tak podobne. 2. Takmer vždy je dobré najskôr doraziť zranené súperove jednotky a až potom tie nezranené. Ak si poviete, že niektorá nepriateľská figúra má len 5 života a tak nepredstavuje žiadnu hrozbu, ste pekne na omyle. Z dobrého terénu môže zaútočiť a a prežiť ďalšie kolo, alebo odísť sa liečiť a zanedlho sa vrátiť v plnej sile. Za zabitie je hlavne dosť skúseností. 3. Prehrali ste bitku a ustupujete? Ak pôjdete každou jednotkou smerom k svojej základni, súper bude nasledovať. Ak niektorou zmeníte smer, časť súperových jednotiek pôjde za ňou a zdrží sa. To môže spôsobiť obrat v boji. 4. Každá jedna vlastnosť môže byť užitočná. Jed, velenie, liečenie atď. Dobre postavte jednotku s niektorou schopnosťou tak, aby mohla pôsobiť čo najefektívnejšie (napríklad liečiť čo najviac bojovníkov) a postarajte sa o jej ochranu. 5. Obsadiť súperovu dedinu znamená nie len zvýšiť svoj príjem, ale aj znížiť príjem súpera. Robte to a budete mať viac príjmu a tým aj viac bojovníkov v akcii. Obsadiť súperovu dedinu je teda lepšie ako obsadzovať neutrálne. Niekedy je to dosť nebezpečné. Hodia sa na to lacné a rýchle jednotky, ktoré majú dobrú obranu v dedine (aspoň 60%). Ak takú jednotku niekto napadne, tak je dobré jednoducho namiesto boja zabrať ďalšiu a ďalšiu dedinu, kde sa vždy o niečo vylieči. 6. V multiplayerových hrách sa často stáva, že ak vyštartujete so svojim vodcom do boja (čo je niekedy fakt dobrý nápad a inokedy ani moc nie), že súper obsadí ľubovoľnou figúrou pevnosť vo vašom hrade, čím znemožní verbovanie nových jednotiek. Vyhnať ju odtiaľ môže znamenať jedno či dve kolá, aj za pomoci lídra. Bude teda dlho trvať, kým sa podarí niečo naverbovať, a to už môže súper poriadne napadnúť vaše jednotky (a vy nemôžete poslať posily) alebo zaberať vám dediny a následne posielať na vás ešte viac (z vášho zlata zaplatených) bojovníkov. Ak sa súperovi podarí obsadiť vašu pevnosť, niekedy sa s tým už nedá nič urobiť. 7. Ako hrať hry pre troch hráčov? Zbytočne sa do stredu netlačiť, pretože by ste museli bojovať proti obidvom. Nech sa aspoň z úvodu veselo hlušia. Dobrý nápad je silnejšiemu, ktorý je zamestnaný bojom, kradnúť jednu dedinu za druhou. 8. Jednoduchý typ, ako nájsť tú najlepšiu jednotku proti niektorej konkrétnej jednotke – pozrieť si profil toho, čo na vás chystá súper a skúste vybrať niečo, čo má obranné i útočné bonusy proti nej. Napríklad, tu je zápis o kostlivom lukostrelcovi, pochádzajúci z veľmi šikovnej stránky http://units.wesnoth.org. Na jeho zničenie je dobré niečo, čo nemá strach z jeho bodných útokov (dobrá obrana proti bodným útokom) a môže vytvoriť silný mystický, ohnivý či tupý útok, z ktorého má táto jednotka hotovú hrôzu a môže si trhať vlasy, ak nejaké ostali. Hodí sa mág, lesný muž, trpaslík vojak… 9. Často sa dá stretnúť v návodoch s pojmom „cannon fodder“. Tak sa označujú menej dôležité jednotky (často také, čo niečo vydržia a stoja čo najmenej). Sú to jednotky určené na obetovanie – na spomalenie súperovho postupu. Využite to tiež. Kde hľadať pomoc? Problém s Wesnothom? Alebo vás len zaujíma niečo navyše? Možností je hneď niekoľko. Môžete kontaktovať autorov, no to moc dobrý nápad nie je – predsa len riešia často dôležitejšie veci ako váš problém, ktorý môže byť fakt v nejakej maličkosti. Ak by ste im napísali, pravdepodobne vás pošlú na miesto na to určené – fórum alebo IRC chat. Oficiálne fóra hry Battle for Wesnoth sa nachádzajú na adrese http://forums.wesnoth.org. Okrem riešenia možných problémov s inštaláciou a nastavením sú tam tiež podrobné strategické rady, najrôznejšie miestnosti pre tých, čo spolupracujú na tvorbe hry (grafika, zvuk, preklad atď) a mnoho ďalšieho. Samozrejme, ako na každom fóre je možnosť vyhľadávania. Dobrý nápad, pretože je veľká pravdepodobnosť, že niekoho niekedy zaujímalo presne to isté, čo vás. Ak potrebujete okamžitú pomoc, môžu vám pomôcť na IRC. Stačí sa zastaviť na FreeNode, konkrétne kanál #wesnoth. Môžete tam naraziť na bežných hráčov, no i na veľkých odborníkov na asi všetko, čo súvisí s Wesnothom. Zväčša do 2 minút máte riešenie jednoduchšieho problému (napríklad niečo typu „hrám za orkov a súper na mňa stále posiela duchov. Čo môžem proti nim vymyslieť?“ alebo „ako nastaviť to a tamto?“). Stačí ľubovoľný IRC klient, napríklad Xchat alebo Pidgin. Ďalšie zaujímavé stránky sú napríklad prehľad jednotiek na http://units.wesnoth.org či bohatú wiki na adrese http://wiki.wesnoth.org. Vytváranie dobrej mapy za niekoľko minút Ak sa na hru Battle for Wesnoth dobre pozriete, je hlavne o pohybe rozdielnych jednotiek po pomerne jednoduchom teréne. Tam kopce, tam ďalšie kopce, tam les a samozrejme voda, púšť, sneh, jaskyne, láva a tak ďalej, vrátane lúky s kvietkami. Ak chcete vytvoriť vlastnú mapu, pomôže s tým dobre urobený editor. V tejto ukážke sa urobí menšia mapa pre troch hráčov. 1. Otvoriť editor a dať v ňom vytvoriť novú mapu s nepárnym počtom políčok na výšku i na šírku, napríklad 27x27. 2. Dať na celú plochu (nástroj plechovka) stenu jaskyne alebo iný nepriestupný terén, na stredový bod so súradnicami 14,14 dať jeden kúsok niečoho (v príklade je kúsok lesa). 3. Tretí krok (prvý obrázok) je veľmi jednoduchý, nastaviť najhrubší štetec (pod vlajkou) a pridať niekoľko trávnatých celkov. Veľmi jednoduché členenie. 4. Druhý obrázok ukazuje pridanie hradov s pevnosťami a taktiež dôležité prepojenie jednotlivých hradov cez bočné cestičky. 5. Tretí obrázok ukazuje pridanie niečoho na spomalenie jednotiek. Tak napríklad voda sa na to veľmi hodí a je dobré jej niekoľko pridať. Pekne rovnomerne po mape. 6. Prvý z veľkých obrázkov už ukazuje takmer hotovú mapu. Od minulého obrázku pribudli stromy, hory a kopce. Predovšetkým znovu cez najširší štetec. 7. Posledný krok je vlastne už len presúvanie a vylaďovanie. Taktiež to už celkom pekne vyzerá. Aby bola mapa dobrá, musia tam byť dobré podmienky pre elfa, trpaslíka a ďalších. Takže nezabudnúť na les, hory, trochu vody, močiarov a tak ďalej. K tomu ešte pridanie pevností jednotlivým hráčom a samozrejme pridanie niekoľkých dedín. Každý hráč by sa mal bez problémov dostať k aspoň dvom. 8. Otestovať proti AI a ak sa niečo nepáči, tak upraviť. Záver Čítate, alebo ste práve dočítali príručku ku hre Wesnoth. Samozrejme dúfame, že sa páčila. Ak nám chcete niečo odkázať, alebo ak sa zaujímate aj o ďalšie knihy, navštívte nás na stránke http://knihy.rs-design.sk. Bolo by tiež dobré spomenúť, že akékoľvek vaše nápady a návrhy sa použijú (alebo sa nad nimi aspoň zamyslí) a tak pomôžete ďalším hráčom. Taktiež sa samozrejme môžete pustiť aj do pomoci s prekladom Wesnothu do slovenského jazyka, alebo samozrejme nejakého iného. S prekladom môžete pomôcť na nasledovných adresách: Slovenčina: http://wiki.wesnoth.org/SlovakTranslation Čeština: http://wiki.wesnoth.org/CzechTranslation Špeciálne poďakovanie je pre Acemana a Anežku Bubeníčkovú (Mäsožravá palma) za… ehm… to by bol dlhý zoznam :) Oficiálny manuál v rôznych jazykoch nájdete tu: http://wiki.wesnoth.org/WesnothManual Stanislav Hoferek