Ako vytvoriť dobrú postavu?

































Autor

Vydavateľ

Licencia

Vydanie

Autor obálky

Kolektív autorov

Greenie knižnica

CC-BY-NC-ND

Prvé (2023)

Deeply.cz


O knihe



Ako vytvoriť dobrú postavu? A čo to vlastne znamená, keď je postava dobrá? Pozitívna, priateľská, šíriaca nejaké to dobro, zachraňujúc svet? Alebo dobrá vo význame dobre napísaná, kľúčová pre dej, ktorá sa do knihy tak veľmi hodí alebo nehodí, že by to bez nej nebolo ono? Prečítajte si názory rozdielnych talentovaných ľudí, ktorí majú skúsenosti s písaním a majú čo povedať.



Idea tejto knihy bola osloviť viac ľudí s rôznymi názormi a štýlmi písania. Čo povie autorka, ktorá sa venuje fantasy, science fiction či hororu? A čo na to povie niekto, kto píše romantiku? Ako by vyzerala dobrá postava v súčasnom či úplne inom storočí v podaní moderných autorov? A možno niekto napíše aj to, čomu sa najlepšie vyhnúť pri plánovaní postavy. Ktovie?



Silvia Antalíková



Ako vytvoriť dobrú (vo význame pozitívnu) postavu?

Pozitívna postava má zväčša svetlé vlasy a veľké oči s výrazom plachej srnky. Napríklad princezná. Vystihujú ju všetky dobré povahové vlastnosti. Je milá, múdra, ústretová k všetkému živému. Je pohotová, vtipná. Má optimistický pohľad na svet. Je to silná bytosť, ktorá si vie so všetkými životnými situáciami poradiť. Používa zdravý rozum a dôvtip. Je samostatná a ostatných motivuje k podobnému nekonfliktnému správaniu.

Keby sme boli všetci pozitívnymi postavami, aké by to bolo krásne!



Ako vytvoriť dobrú (vo význame dobre napísanú) postavu?

Dobrá postava by mala byť akčná, aby čitateľa vtiahla do hĺbky príbehu, aby dej a celý príbeh prežívali súbežne a empaticky spolu. Napríklad Nekonečný príbeh Michaela Endeho, knihy Roalda Dahla, Tisíc žiarivých sĺnk od Hossenna. Čítať je obohacujúce. Nielenže žijeme a všetko prežívame s hlavnými hrdinami, ale v knihách sa všetko nemožné stáva možným.



Tomáš Beník



Ako vytvoriť dobrú (vo význame pozitívnu) postavu?

Vytvorenie pozitívnej postavy v príbehu nie je v podstate nič zložité. Dovolím si povedať, že vytvorenie akejkoľvek postavy by, v podstate, nemal byť problém, dokonca ani počas tvorby samotného príbehu, keď sa nová postava so príbehu doslova „natlačí“. Zložitejšie je pracovať s postavami v samotnom príbehu. Podľa môjho názoru nie je zložité vytvoriť dobrú postavu, ale skôr takú postavu, pri ktorej nie je od začiatku príbehu jednoznačné určiť, či je dobrá, alebo zlá.



Ako vytvoriť dobrú (vo význame dobre napísanú) postavu?

Tu dokončím myšlienku, lebo prvá a druhá otázka spolu určitým spôsobom súvisia. Ako som už povedal, vytvorenie hocijakej postavy nie je nič zložité. Pokojne by sa autor mohol pustiť do písania bez väčšej prípravy, len s pár nápadmi o priebehu príbehu, a postavy si v kľude postupne „vymýšľať“ v súvislosti s dejom. Aj dej si postupne tvoriť, meniť atď. Skrátka mať pár nápadov a pustiť sa „do akcie“. Tak fungujem aj ja pri písaní kníh. Dôležitejšia však je už práca so samotnými postavami v príbehu a ich vývoj počas deja. A detailová práca s dejom. Určite odporúčam nebáť sa zaoberaním psychológie postáv, minimálne tých hlavných, priamo v príbehu. Tento postup robí z postáv dobre napísané postavy. Najlepšie napísané postavy príbehu sú tie, ktoré si pamätáme dlho po prečítaní daného príbehu. Najlepšie aj s príbehom….



Dada Brezovská



Ako vytvoriť dobrú (vo význame pozitívnu) postavu?

Aké atribúty má mať dobre napísaná postava? To v značnej miere závisí od žánru - iné prednosti a slabiny má hrdina, ktorý zachraňuje svet, iné tínedžer v literatúre pre mládež, iné dáma z historického románu. Ja píšem psychologické novely, v ktorých postavy riešia morálne dilemy a zápasia s problémami, a na to, ako si s nimi nakoniec poradia, má (v živote aj v knihe) veľký vplyv výchova, vzdelanie, sociálne prostredie a prežité skúsenosti. Preto považujem za dôležité, aby mala každá postava (kladná i záporná) svoju minulosť. Len na základe nej dokáže čitateľ pochopiť myslenie, správanie a pohnútky, ktoré často vedú k nepochopiteľným rozhodnutiam. Vo vzťahu k minulosti môžu sledovať duševný, duchovný a morálny vývoj postáv, pochopia, prečo sa z čestného človeka stal vyvrheľ, aká trauma stojí za nedôverou k ľuďom, či kto a ako priviedol zloducha k rozumu. Takéto „presakovanie“ minulosti do prítomnosti čitateľovi umožní pochopiť postavu v celej jej komplexnosti. Z vyššie uvedeného vyplýva môj záver číslo dva: Postava bez minulosti nemá budúcnosť. 😊



Ako vytvoriť dobrú (vo význame dobre napísanú) postavu?

Táto otázka je adresovaná autorom, ale ja sa na ňu pokúsim odpovedať z pozície čitateľa, v tomto „odbore“ mám väčšie skúseností. Kníh, ktoré som prečítala, je totiž omnoho viac, ako tých, čo som napísala.

Myslím si, že kladná postava by mala byť v prvom rade uveriteľná, to znamená, že nemôže byť úplne dokonalá. Človek, ktorý má iba dobré vlastnosti, ktorý sa v krízach zachová vždy rozvážne a správne a v každej situácii si udrží nervy na uzde, neexistuje. A ak by sa v mojom okolí predsa len vyskytol, poriadne by ma vytáčal a určite by som ho neznášala. 😊 Ak mám s kladnou postavou sympatizovať, musí mať aj nedostatky (ideálne tie moje), aby som sa v porovnaní s ňou necítila úboho. Preto je fajn, ak je napríklad chronicky nedochvíľna, v kúpeľni si spieva Bohemian Rhapsody, hoci nevytiahne ani Prší, prší, keď si vypije, rozpráva vtipy, ale vždy popletie pointu, nevie variť a do mesiaca jej skape každá izbová rastlina, ktorú si do bytu prinesie. (Mužské postavy majú, samozrejme, svoje muchy, i keď vyššie uvedené sú takpovediac unisex. 😊) Toto sú len zanedbateľné nedostatky, je však veľa autorov, ktorí sa neuspokojili iba s menšími hriešikmi a naložili svojim klaďasom oveľa výstrednejšie povahy a odpudzujúcejšie vlastnosti. No veď uznajte, zniesli by ste vo svojej blízkosti prieberčivého perfekcionistu, ktorý sa neustále vystatuje svojou genialitou? Alebo všetečnú susedu, čo má oči všade a bez zábran pchá nos do cudzích vecí? Asi nie. Napriek tomu Hercula Poirota a slečnu Marplovú milujú milióny čitateľov. A rovnako aj mnohých iných hrdinov a hrdinky s nevyspytateľnými povahami a niekedy až dekadentnými životnými štýlmi. Čitatelia si totiž ľahšie obľúbia postavu, s ktorou sa dokážu stotožniť alebo ju môžu obdivovať bez toho, aby sa cítili menejcenní. Takže môj záver znie: Dokonalá kladná postava musí byť nedokonalá. 😊



Barbora Galbavá



Ako vytvoriť dobrú (vo význame pozitívnu) postavu?

pozitívne za mňa je i keď je vykreslená s plusmi i mínusmi, ktoré obsahuje, jednoducho dokonale nedokonalá. Aby sa s ňou dalo čo najlepšie stotožniť a čosi si z nej odniesť.



Ako vytvoriť dobrú (vo význame dobre napísanú) postavu?

Dobrú postavu vytvoríš vtedy, keď vyvolá v ľuďoch presne tie pocity, ktoré pri jej charakterovom vykreslení a vývoji čitatelia mali cítiť. Keď spôsobíš ich stotožnenie sa s pocitmi postáv v diele, lebo tak ich učíš empatii. Keď vieš, že ju budú milovať, alebo nenávidieť, prípadne sa ju budú snažiť pochopiť, či ju budú súdiť, každopádne sa ňou ale budú i naďalej zaoberať i po dočítaní diela. A ani zďaleka ju nevystihne žiaden rozbor, hoc sa o to mnohé budú snažiť, pretože len ty vieš, čo predstavovala a zároveň si v nej každý čosi nájde. Upúta a zostane v pamäti, alebo sa na ňu zabudne presne tak, ako príbeh zamýšľal. Splní úlohu, ktorú si jej dal a občas ju i prekoná. 🤷‍♀️

Stanislav Hoferek



Ako vytvoriť dobrú (vo význame pozitívnu) postavu?

Osobne si myslím, že urobiť dobrú pozitívnu postavu je náročné. Ak by bola úplne dobrá a absolútne protikladná tomu najväčšiemu zlu, tak by jej držal palce len nenáročný čitateľ. Pozitívna postava musí niekedy vyberať medzi dvomi zlými možnosťami a aj keď je v svojej podstate dobrá, môže byť pre niekoho tá postava zosobneným zlom. Mne osobne sa páči, ak pozitívna postava nemá všetky potrebné informácie a nechtiac urobí zlé rozhodnutie, krok vedľa či ublíži niekomu, komu nechcela. Sekať dobrotu od prvej do poslednej kapitoly a ešte k tomu úplne bezchybne je nuda. Každopádne, skutočne dobre urobená pozitívna postava by mala chápať motiváciu opačnej strany. A nemusí ju chápať úplne dokonale.



Ako vytvoriť dobrú (vo význame dobre napísanú) postavu?

Dobrá postava by nemala byť 2D. Žiaden dvojrozmerný herbár. Musí mať osobnosť. Autor by sa mal postarať o to, aby mala svoje uvažovanie, svoje ciele, skrátka niečo zaujímavé. Dobre urobená postava je zapamätateľná, dá sa do nej vžiť, jej motivácie majú zmysel a hlavne sa vyvíja. Kto by chcel čítať o postave, ktorá je stále rovnaká? Musí si vedieť obhájiť, prečo v knihe vlastne je.

Niekedy je dobrým nápadom popísať ju cez inú postavu, v štýle „keby tu táto postava nebola, zmenilo by sa to a hento“. Taktiež si myslím, že dobre urobená postava je taká, na ktorú sa čitateľ teší. Chce vedieť, čo sa stane v ďalšej kapitole, čo vymyslí, ako bude prežívať nejakú neľahkú situáciu a podobne. A pri tých najlepších postavách musí byť niekomu (iným postavám, autorovi, čitateľovi…) ľúto, že odišla. Alebo veselo. Jednoducho nejaká emócia.

Dobrá postava by tiež mala mať nejaké silné stránky, slabé stránky, fóbie, štýl humoru, filozofiu… ale musí to byť rozpísané tak, aby sa to dalo nejako ľahko popísať. Aby to nebol expert či expertka na všetko. Taktiež by mal byť konflikt medzi postavou a inými postavami, prostredím… nech tam všetci neprikyvujú, ale môže sa ukázať aj iný názor, iná cesta ďalšieho putovania alebo čohokoľvek. A tiež by mal autor premýšľať nad tým, ako ju urobiť zaujímavou na základe maličkostí. Ak je to slečna v romantickom príbehu, tak bude zaujímavejšie, ak v studenom počasí nepôjde do prvej kaviarne, ale ak to bude niečo iné, zaujímavejšie, podporené nejakou myšlienkou. Môže si to pri pohľade do okna rozmyslieť a ísť inam, napríklad preto, že jej to miesto niečo negatívne pripomenie.

Mne osobne vyhovujú vtipné postavy, ktoré môžu rozosmiať, spojiť humor s filozofiou a niekedy sú zaujímavé práve tým, že vedia byť ticho, aby počúvali ostatných. Práve špecifickým vyjadrovaním sa snažím zariadiť, aby bolo pri rozhovore postáv jasne vidno, ktorá čo hovorí, aj keď nebude za každou vetou napísané, že to hovorí ten alebo onen. Najlepšie prostredníctvom metódy „ukáž to a nekecaj“. Namiesto toho, aby bolo o postave povedané, že je chudobná, môže chodiť v starých handrách a snívať, že si na konci roku kúpi malý, základný televízor na splátky.

Hana Kapolková



Ako vytvoriť dobrú (vo význame pozitívnu) postavu?

Akože áno, môže bojovať proti zlu samozrejme... to netvrdím, že nie, ja sa tiež snažím v bežnom živote zastať sa slabších alebo poukazovať na nespravodlivosť, ale nerobím z toho životný cieľ... lebo je to blbosť.

Pozitívnu postavu... hovorím, autentickú, s bežnými náladami a snami, aj s tými nenaplnenými, veď aj o tom je život.

Tolkien bol PÁN PÁNOV, samozrejme, ale jeho postavy sú uletené od reality... oveľa viac ma zaujímali postavy Sapkowského... aj si zanadávajú, aj snívajú, aj milujú, aj nenávidia, Geralt sa občas tiež vedel v správnej chvíli na niečo vybodnúť, keď mu to už nedávalo zmysel.

On je asi prototyp takej pozitívnej autentickej postavy, povedala by som... bojuje proti zlu, ale má aj iné ciele a často koná pudovo a pod emóciami, čo konieckoncov robí väčšina z nás tiež.

Myslím knižného Geralta, nie toho seriálového z AliExpresu 😂.



Ako vytvoriť dobrú (vo význame dobre napísanú) postavu?

Vyhla by som sa príliš striktnému deleniu na len dobrých a len zlých... každý človek má občas aj naštvanú náladu, občas je veselý, občas mu prebehne hlavou, že by niekomu najradšej hodil cinkajúci mobil do rybníka s rybičkami... nech je to proste autentická postava, s ktorou sa vie človek zžiť a chápe jeho pohnútky.

Málokto koná pre vyššie dobro, väčšina ľudí sa stará hlavne o svoje vlastné pohodlie a radosť, lebo to je podstata spokojne prežitého života... iste, sú aj dobrovoľní martýri, ktorí sa tvária, ako trpia pre dobro ľudstva a celej planéty, ale je to len ich ilúzia, v skutočnosti jeden z milióna dokáže niečo reálne ovplyvniť.

Tým nechcem povedať, že ľudia sú sebeckí vo svojej podstate, zas nebudem vedome škodiť niekomu, to je už egoizmus a podlosť... ale proste by som sa vyvarovala postavám, ktoré zachránia celý svet alebo sa o to snažia... respektíve, bolo by zaujímavé mať takú postavu a nakoniec, aby dospela k zisteniu, že to nejde.



Linda Lietavová



Ako vytvoriť dobrú (vo význame pozitívnu) postavu?

Každý z nás vníma pojem pozitívna inak. Pre niekoho je to postava, ktorá žije svet s ružovými okuliarmi na očiach, ktoré jej zabraňujú v tom vidieť, čo všetko zlé sa vo svete deje a pre niekoho je to len postava s úsmevom na tvári. Z poetického a psychologického hľadiska by som povedala, že by sme sa pri tvorbe pozitívnej postavy mali na všetko pozerať realisticky. Optimizmus nie je zlý, no prehnaný optimizmus každému škodí. Čitatelia hľadajú v postavách význam a skutočnosť a väčšina z nich si postavy z príbehov priradia práve k sebe.



Pozitívna a zároveň realistická postava by mala podľa môjho názoru vystihovať silnú postavu, ktorá má dobrý charakter, ambície a sny, do ktorých vloží všetko a počas celého príbehu sa snaží dosiahnuť to, po čom tak túži. Mala by si zároveň prejsť aj zlými vecami, aby pochopila, aké ťažké je dostať sa na vrchol a udržať sa tam, no a nakoniec, aby nebolo všetko len o tom ťažkom tak práve vtedy nasleduje tá pozitívna stránka osobnosti. Postava po tom všetkom čitateľom ukáže, že v sebe stále má tu pozitivitu aj po tom všetkom čím si prešla. Takže takto dáko by som opísala ja pozitívnu postavu.



Samozrejme nemôžeme zabúdať na to, že sa to rozdeľuje aj podľa žánrov, no jedno majú určite všetky spoločné a to práve to, že v žiadnom diele nenájdete LEN pozitívnu, alebo LEN negatívnu postavu. Vždy je to vyvážené a nie vždy je ľahké opísať postavu len z tej pozitívnej stránky.



Ako vytvoriť dobrú (vo význame dobre napísanú) postavu?

Vytvoriť dobre napísanú postavu tiež nie je najľahšia záležitosť. Záleží od veku čitateľov, pretože malé deti nezaujmú postavy, do ktorých sa nemôžu vžiť a nepochopia ich tak, ako dospelí, no a potom záleží aj od žánru a počtu postáv. Môžeme napríklad vytvoriť 3 ženské postavy, o ktorých keby nepovieme aspoň základné informácie, tak by si ich čitatelia mohli navzájom spliesť a v knihe by sa stratili už na začiatku. Predstavte si uviesť čitateľa do deja s tým, že jedna žena je blondína a tá druhá tiež a on by si mal na základe tohto vydedukovať o koho ide. Myslím, že by v tom mal poriadny chaos, a preto by sa malo o postavách písať rozsiahlejšie a určite by mal autor spomenúť niečo na princíp toho, o čo postavám v príbehu ide. Jedna z nich môže pátrať po pravde, ktorá je ukrytá v končinách sveta, druhá má zas nezhody s partnerom, ktorý ju podvádza a tretia je vyťažená perfekcionistka, ktorá sa vďaka svojim nápadom dostala medzi tých najlepších. Keď sa čitateľ dozvie o postavách v takomto štýle tak bude hneď vedieť, aké postavy autor vytvoril a aká bude ich úloha v nasledujúcich stranách príbehu.



Postava by mala byť samozrejme realistická, ako som to spomenula už v predošlom odstavci a tým myslím práve to, že keď napríklad v románe vytvoríte postavu draka s mužskou hlavou, ktorá rozpráva po taliansky tak si čitateľ pomyslí, že autor nevedel, čo do diela vsunúť a tak si vymyslel postavu, ktorá by sa hodila možno tak do žánru sci-fi príbehov. Veľa záleží od žánru a preto aj o tom či je postava spoločenská, pozitívna, mladá, šikovná... alebo naopak rozhoduje už autor podľa toho, čo z týchto kritérií sa na postavu podľa žánru najviac hodí.

Postava by sa mala taktiež v diele postupne vyvíjať a nemala by ostať zaseknutá v jednom dejstve. V takomto prípade by išlo len o krátku časť, z ktorej by ani autor a ani čitateľ v podstate nič nemal.



Katka Makara



Ako vytvoriť dobrú (vo význame pozitívnu) postavu?

Na začiatku asi potrebujem mať ujasnenú tú hodnotu, čo je pre mňa dobrý človek/bytosť, aké má hodnoty, čím je, ako sa správa k sebe, k iným, aká je jeho sila, aké má zraniteľnosti a ako sa s tým v príbehu vysporiada. Niekedy urobí aj niečo, čo nie je zrovna s kostolným poriadkom – prečo mu to prepáčim a aký ja rozdiel medzi ním a tým padouchom, ktorému by som to neprepáčila. A potom sú pre mňa zaujímavé postavy, ktoré sa stávajú dobrými, rastú, učia sa, niekoho stretnú, kto ich dobre nasmeruje, stane sa im niečo, vďaka čomu sú múdrejší, alebo urobia niečo strašne hlúpe, ale nakoniec prídu na to a začnú sa transformovať tak, že im pri čítaní strašne fandíte a možno aj tak trochu chcete byť nimi. No a za mňa aj tu platí, že dobrý neznamená dokonalý a že musí byť aj niečo zle a ideálne veľa veľa humoru.



Ako vytvoriť dobrú (vo význame dobre napísanú) postavu?

Texty, v ktorých sa dajú nájsť také postavy píšem najviac pre deti, tak na otázku nahliadnem z tohto uhla.

Dobrá postava musí deti baviť, niekedy prekvapiť a potešiť, či rozosmiať. Ideálne s ňou deti chcú tráviť čas, sú zvedavé na jej život a tak ich zaujíma, čo bude ďalej, vedia si to možno aj sami predstavovať a dotvárať. Takáto postava musí baviť už aj mňa, keď o nej píšem. To, čo robí, čím žije a ako sa správa, musí decká zaujímať a musí sa aj ona zaujímať o nich. Čiže vypadávajú všetky postavy, ktoré chcú deti poučovať alebo ich nútiť násilne do vecí, ktoré deti prirodzene nebavia. Postava by mala deťom ukázať, čo sú jej slabosti, že sa niekedy bojí, alebo zabúda, alebo sem-tam kričí, aby vlastné slabosti malých čitateliek a čitateľov menila na veci, ktoré sa dajú prijať, ktoré sú normálne a s ktorými sa dá niečo urobiť alebo na nich nejako pracovať.

Bonusovo mám rada, keď má hlavná postava viac vrstiev, keď je jej príbeh ako obrázková kniha, v ktorej hľadáte, kde všade sa príbeh jednej postavy prepája s ostatnými. Pri tvorení postáv sa často inšpirujem ľuďmi, ktorí ma zaujímajú, a to, čo ma na nich prirodzene baví, vmiešavam aj do postáv samotných. Rada mám aj nie úplne dopovedané časti jej príbehu, aby sa vytvoril priestor, kde si túto postavu môžu decká samotné dovymýšľať a dopredstavovať.



Ladislav Mrena



Ako vytvoriť dobrú (vo význame pozitívnu) postavu?

Dobrá postava vychádza zvnútra autora, je jeho zrkadlom. Preto niektorí autori nikdy dobrú postavu nenapíšu.



Ako vytvoriť dobrú (vo význame dobre napísanú) postavu?

Tá odpoveď je na všetky otázky.

Mária Nováková



Ako vytvoriť dobrú (vo význame pozitívnu) postavu?

Dobrá postava je pre mňa Spider-man alebo Harry Potter. Nikto ich neprekoná a sú dobre spracované. Preto treba viac experimentovať. Hľadať niečo, čo iní nenapísali. Vysvetliť svet, kde je dobro i zlo v rovnováhe, tak ako v živote. Mne sa páči, keď je pozitívna postava všímavá, keď si všimne to, čo si iní nevšimnú. Keď upozorní na problém, chybu v ľudskom správaní alebo keď si všimne tých, ktorých si iní nevšímajú.



Ako vytvoriť dobrú (vo význame dobre napísanú) postavu?

Dobrá postava je magnetom pre oči a treba ju napísať tak, aby autora nenudila, keď to bude čítať nahlas. Musí ju byť cítiť a musí ju dobre chápať aj niekto iný ako autor. Autor možno zabudne spomenúť dôležitý detail a ten zoberie postave hĺbku. Detaily treba podľa mňa niekedy pripomínať, lebo čitateľ zabúda a autor tiež. Myslím si, že veľmi dôležité je pri dobre napísanej postave aj oddelenie od iných postáv a niekedy môže byť dôležitá postava presne tá, ktorá vyjadrí iný názor a postaví sa na opačnú stranu oproti ostatným.



Nudná postava stojí pri plote. Dobrá postava má pravidelne rozbitú hubu a nevie sa postaviť a môže dúfať, že rovnakými krokmi dosiahne iný výsledok. Čitateľ vie, že je to hlúpe. Literárna postava môže čokoľvek vedieť i nevedieť, len to musí mať hlavu a pätu.

Michal Rybčák

Ako vytvoriť dobrú (vo význame pozitívnu) postavu?

Pozitívna postava by mala mať jasný morálny kompas a princípy, ktorými sa riadi. Mala by sa držať etiky. Skúšajte a navádzajte takúto postavu počas celého príbehu, aby vybočila zo svojich princípov a zásad. Pozitívna postava, ktorá je striktne automaticky dobrá a rozhoduje sa vždy správne, mňa osobne po čase prestane baviť, pretože ničím neprekvapí. Pozitivita a dobro postavy musia byť stále skúšané, ako to býva aj v reálnom živote. Aj hrdinovia robia chyby a ťažké rozhodnutia. Tým, že takúto postavu skúšate, vyvíja sa a zoceľuje jej dobrý charakter. Bez vnútorného vývoja nebude vaša postava zaujímavá.



Napríklad: hrdina v prvej polovici knihy nezachráni všetkých svojich priateľov. Výčitky zo zlyhania mu sformujú rozhodnutie, že už to nikdy nedopustí. Radšej obetuje svoj život, než aby sa to malo opakovať. Uvažuje o tom, čo sa môže stať na konci príbehu, ak svojou obetou zachráni iných.



Vybudujte okolo vašej pozitívnej postavy zaujímavú minulosť, ktorá formovala jej charakter a boj za správnu vec. Túto minulosť môžete pomaly odkrývať počas celého príbehu, napríklad prostredníctvom dialógov alebo spomienok, ktoré budú vyvolané činmi danej postavy.



Napríklad: váš hrdina bol v minulosti svedkom dennodenného násilia, tak sa zaprisahal, že nikdy nebude riešiť konflikty pomocou násilia.



Pozitívna postava by mala mať dobré vzťahy so všetkými postavami alebo sa o to aspoň snažiť. Vidí dobro v každej jednej postave, dokonca aj v tých záporných. Verí, že každá záporná postava má v sebe aspoň kúsok dobra, ktoré môže prevážiť nad zlom. Bojuje za každé dobro, ktoré vidí. S týmto úzko súvisí empatia a schopnosť pochopiť správanie iných.



Napríklad: hrdina vidí, že na nepriateľskej strane sú jedinci, ktorí sa nestotožňujú s ideológiou svojho vodcu. Hrdina sa bude snažiť dostať týchto jedincov z radov nepriateľa a ponúknuť im miesto v jeho radoch a ochranu.



Existuje čisto bezchybná pozitívna postava, ktorá nevybočí zo svojej morálnej cesty? Stretli ste sa s takou postavou? Ako prvý mi prišli na um Sam, Gandalf alebo Aragorn z Pána Prsteňov. Ale sú fakt čisto pozitívne postavy? Oni predsa zabíjajú! Argument môže byť, že sa predsa bránia pred zlom, ktoré ich chce zničiť. To je síce pravda, ale na konci príbehu zničili celú rasu. Je zabíjanie v poriadku pre kladnú postavu, ak je to posledná možnosť?

Ako vytvoriť dobrú (vo význame dobre napísanú) postavu?

Vytvoriť dobrú kvalitnú postavu je podľa mňa ťažšie, než vytvoriť samotný príbeh. Do takej postavy sa musíte vžiť, musí vás zaujímať jej osud, musíte jej fandiť alebo ju nenávidieť. Prečo spomínam, že kvalitnú postavu môžete aj nenávidieť? Pretože tá postava môže byť aj záporná. Teda nie, že môže, ale aj musí, lebo aj záporné postavy musia byť kvalitne napísané. Najlepší príbeh je taký, kde je každá postava kvalitne spracovaná, či už ide o hlavnú postavu, zápornú postavu alebo vedľajšie postavy.



Vybudujte ku každej postave silnú a zaujímavú minulosť, ktorá formovala jej charakter. Ak sa jedná o vedľajšie postavy, nemusíte tú minulosť rozoberať počas celého príbehu. Stačí ju len spomenúť, ak je relevantná pre beh udalostí. Ale je rozumné vytvoriť každej postave jej vlastnú minulosť, bokom na papier, týmto spôsobom vdýchnete postavám život a bude sa vám s nimi ľahšie pracovať.



Postavy musia konať logicky a byť konzistentné. Nemôžete v prvej kapitole napísať, že váš hrdina je obyčajný občan, ktorého koníčky sú maľovanie a hra na klavíri a v druhej kapitole ostreľovacou puškou zneškodní päť útočníkov na vzdialenosť troch kilometrov. Musíte sa k tomu dopracovať.



Vaša postava by sa mala spolu s dejom vnútorne vyvíjať. Môže prekonávať svoje strachy, môže meniť svoju etickú stránku, riešiť vnútorné konflikty. Nechajte postavu vyvíjať sa v reakcii na rôzne udalosti a získané skúsenosti.



Nechajte svoje postavy mať externé a interné motivácie. Externá motivácia je poháňačom príbehu a interná motivácia sprevádza príbeh a doplňuje ho, buduje vzťah k postave.



Externá motivácia: Hrdina chce zničiť nepriateľa, ktorý utláča jeho ľud.

Interná motivácia: Hrdina, chce týmto činom získať uznanie svojho otca.



Externá motivácia: Vedľajšia postava sa pripojí k hrdinovej družine a k ich boju proti nepriateľovi, pretože majú spoločný cieľ - zničenie nepriateľa

Interná motivácia: Vedľajšia postava je sirota, ktorá túži po rodine, ktorú nikdy nemala a hľadá ju v hrdinovej družine.







Externá motivácia: Záporák prahne po najvyšších znalostiach čiernej mágie, aby zotročil svet.

Interná motivácia: Záporák chce pomocou najsilnejších kúzel čiernej mágie priviesť k životu svoju mŕtvu dcéru.



Kvalitné postavy majú svoje silné a slabé stránky, charakterové črty, vady (fyzické, psychické), túžby, humor, názory, záľuby, strachy, vďaka ktorým si ich čitateľ zapamätá.



Nevytvárajte postavy, ktoré sú neporaziteľné, pretože čitateľ sa o nich nikdy nebude báť, bude dopredu vedieť, že sa danej postave nikdy nič nestane. Postavy musia mať svoje slabiny. Slabé stránky sú podľa mňa zaujímavejšie, ako tie silné. Ak je vašim plánom použiť v príbehu neporaziteľnú postavu, tak si ju šetrite na koniec príbehu, kde napríklad takáto postava zvráti beh udalostí.



Niektoré postavy môžete napísať ako nevýrazné, ale so skrytým potenciálom, ktorý odkrývate v náznakoch a vo vhodnej chvíli ho naplno prejavíte a zachránite určitú situáciu. Musí to byť však uveriteľné, podložené logikou daného sveta a musí to vyplývať z minulých udalostí.



Dajte postave vadu a využite ju ako jej prednosť. Hluchý bojovník si bude viesť veľmi dobre proti démonovi, ktorého krik zabíja.



Jednoducho povedané, pracujte so svojimi postavami, aby boli realistické a uveriteľné v hraniciach vášho sveta. Vaše postavy musia žiť. Pozrite sa na seba, popíšte svoju minulosť a to čo vás formovalo do osoby, ktorou ste teraz. Napíšte charakteristiku vlastnej osoby, spíšte si vaše strachy, silné a slabé stránky, túžby.


Tak isto pracujte so svojimi postavami. Musia vo vašom svete žiť a čitateľ musí žiť s nimi.



Pavel Sekerák



Ako vytvoriť dobrú (vo význame pozitívnu) postavu?

Aká je to dobrá postava? To je jednoduchá otázka. Ale odpoveď na ňu už taká jednoduchá rozhodne nie je. Aspoň podľa mňa. Vysvetlím, prečo si to myslím. Bol Sandman (Spider-Man 3) dobrý, alebo zlý? Na prvý pohľad môže byť odpoveď jednoznačná, veď predsa vykrádal banky, oberal ľudí o ich majetok a tak podobne. Ale boli to činy zlého človeka? Ja sa domnievam, že to tak nutne nemusí byť. Z môjho pohľadu to boli skôr činy zúfalého človeka, pretože jeho motiváciou bolo v provom rade zdravie jeho chorej dcéry. Aj keď spôsob, akým to chcel dosiahnuť, môžeme len ťažko označiť za správny. Takže i takáto postava môže v človeku vyvolať niečo pozitívne. A ak nie vyslovene pozitívne, tak určite aspoň dávku súcitu. Kto chce dobre niekomu druhému, predsa nemôže byť považovaný za zlého. Či?



Každopádne, asi máloktorá hlavná postava z našich obľúbených príbehov je vyslovene zlá. Zakaždým to musí byť ten dobrý hrdina, s ktorým sa identifikujeme a ktorého obdivujeme. Pekný, zdvorilý, dobrosrdečný, nezištný, silný, odvážny, láskavý... odmalička nám predostierali pred oči, ako dobro víťazí nad zlom. A to je v zásade dobré. Lebo by bolo fajn, ak by sme sa všetci usilovali v našich životoch o dobro. No nebol by to krásny svet? Určite áno. Princezné, dúhové jednorožce, obláčiky z cukrovej vaty, bublinky, spievajúce vtáčiky, čistá voda… sladká utópia. Žiaľ, realita sa tomu ani náhodou nepodobá, a tak je fajn, že to čisté dobro existuje aspoň v príbehoch.



Dôležitú a neodmysliteľnú súčasť procesu tvorby jednotlivých postáv hrá okrem iného i publikum, ktorému je zamýšľané dielo určené. Môžu to byť napríklad kultúrne rozdiely. Čo je v jednej kultúre považované za pozitívne, môže iná spoločnosť vyhodnotiť úplne opačne. Ako príklad uvediem známu rozprávku Kung Fu Panda. Istý čínsky umelec žaloval tvorcov za urážku národného symbolu, pretože zobrazili pandu so zelenými očami a podľa čínskej tradície sa zelené oči spájajú so zlom. Hoci zelená farba je pre nás spravidla farbou pokoja. Takže ak je cieľom autora osloviť aj publikum z iného kultúrneho prostredia, stojí za to oboznámiť sa s jeho chápaním jednotlivých vecí či vlastností. Vďaka tomu predíde nedorozumeniu alebo negatívnej kritike, vyplývajúcej z týchto rozdielov.



Ako vytvoriť dobrú (vo význame dobre napísanú) postavu?

Tie najlepšie filmové či literárne postavy, nikdy nie sú len bezvýhradne dobré. Hoci i tu záleží na publiku. Tentokrát mám na mysli jeho vek. Keď sme boli deti, bol náš svet oveľa jednoduchší. A aj naše obľúbené postavy. V rozhodovaní o tom, kto je dobrý a kto zlý, sme mali okamžite jasno. Princ = dobrý, drak = zlý. Vybavené. Ale čím sme starší, tým viac poznáme, že nič v živote nie je stopercentne dobré. Zlé možno. Ale dobré? Asi ťažko. A vďaka tomu, čo všetko sme už prežili, konfrontujeme jednotlivých hrdinov s realitou a osobnými skúsenosťami. Naše nároky sú čoraz väčšie a už nás neuspokojí naivné jednoduché klišé z rozprávok. Preto za skutočne dobré postavy považujeme tie, ktoré nie sú dokonalé, ale majú aj nejaké svoje temné stránky alebo zlyhania. Vďaka nim sú nám o čosi bližšie. A sme schopní im uveriť viac než nejakému bezchybnému nerealistickému super-hrdinovi.



Kamča Steinová



Ako vytvoriť dobrú (vo význame pozitívnu) postavu?

Vytvořit kladnou postavu je podle mě těžší než psát o záporné postavě. Záporáci jsou vždy kontroverzní, dokonce bych řekla, že z psychologického hlediska i zajímavější, a čtenáři o nich rádi čtou. Naopak u klaďasů si autoři musí dávat pozor, aby nebyli až moc hodní a nudní. Kladné postavy by měly být něčím specifické, mít v sobě jakési tajemno. Nejzajímavějším prvkem je ale určitě odtajnění jejich temné stránky, protože nic není jen černé nebo bílé.



Ako vytvoriť dobrú (vo význame dobre napísanú) postavu?

Dobře napsaná postava musí čtenáře zaujmout, zanechat v něm nějaký odkaz. Člověk by řekl, že je tato otázka dost subjektivní a nedá se přesně zodpovědět, ale podle mě všichni se můžeme shodnout na tom, že nás zajímají postavy, které mají charisma. Ano, dívky sice slintají nad sexy kluky z fanfikcí a muži zase nad obdařenými ženami z červených knihoven, ale i tyto postavy mají svůj vlastní příběh a vlastnosti, bez kterých by byli pouze poloviční. Takže dobře napsaná postava je určitě charismatická postava.



Peter Štec



Ako vytvoriť dobrú (vo význame pozitívnu) postavu?

Takto, aby sme rozumeli: pozitívna postava – čo to je? Veľmi to láka k tzv. „čiernobielemu“ vnímaniu postáv, čomu sa snažím vo svojich románoch vyhýbať čo možno najviac. Ale zrejme máš na mysli hrdinu a antihrdinu. Takže sa zrejme pýtaš na hrdinu. Aj tak sa dá táto otázka rozviesť podľa toho, či sa postava ako pozitívna chápe v užšom alebo širšom význame.

Postava má v prvom rade nejaké pohnútky, charakter, nejaký cieľ, hovorí a správa sa podľa nich. Aj antihrdina koná na základe nejakých svojich pohnútok! Plus – postava môže byť pozitívna len v určitých situáciách. Má určité morálne zásady a mala by sa podľa nich správať, hoci im môže pokojne i odporovať a to v zmysle, že si buď rieši nejaké „komplexy“ alebo sa dostáva do konfliktu s inými morálnymi zásadami, ktoré doteraz nepoznala. Vnútorný konflikt – to je to správne slovo, bez neho nejestvuje dobrá postava a už vôbec nie ani príbeh.

Pozitívna postava v užšom zmysle „koná len dobro, je to milá, prívetivá osoba, ktorá chce každému vyhovieť, je skvelá v športe a exceluje v škole“, v zásade môže spôsobiť disonanciu v očiach samotného čitateľa. Táto postava je pozitívna, vyniká v tom a hentom, je len dobrá – to vyvoláva v čitateľovi skôr prevracanie očami, pretože nikto nechce dokonalé postavy. Ak tieto ich prednosti majú v deji nejaký zmysel a nejakým spôsobom usmerňujú dej, budiš! Ale ak spomenieme, že je postava len dobrá a nič iné bližšie neurčíme, nikdy sa k tomu nevrátime a dej sa nijak nezmení, postava môže byť „pozitívna“ ako chce, je to len drevená doska na železnom moste – ak ju dáme preč, most nezhodíme. Len dobrá postava môže mať aj negatívne vlastnosti – ak je len dobrá, chce každému vyhovieť, má sklon k naivite a má tendenciu napríklad komukoľvek slepo dôverovať a tak sa s ňou dá ľahko manipulovať.

Preto „pozitívna“ postava vlastne nejestvuje. Ale ako sa k tomuto ideálu priblížiť? Postava má byť cieľavedomá, realistická, konzistentná a najmä dôležitá (v zmysle, že bez nej by príbeh ako taký nejestvoval). Čitateľ sa s ňou musí aspoň v niečom stotožniť, ale k tomu musí prispieť i autor. Tou postavou musí žiť i on, predstaviť si, čo by robil na jej mieste on. Čitateľ si k nej musí nenásilne vytvoriť konekciu a fandiť jej (alebo nefandiť) v závislosti od predkladanej situácie.



Ako vytvoriť dobrú (vo význame dobre napísanú) postavu?

Niečo som naznačil už v predošlom odseku – postava musí byť konzistentná. V určitých situáciách sa môže správať nepredvídateľne, ale zase nie vždy. Preto je hlavne na autorovi, aby tú postavu vykreslil čo možno najvernejšie, realisticky, pretože ak postava koná nelogicky, čitateľ sa len bude škrabať za uchom a čítať si jeden odsek i na tri razy, pretože nepochopí konanie či pohnútky danej postavy. To úzko súvisí i s jej popisom čitateľovi – v autorovej hlave môže príbeh fungovať ako chce, svoje postavy dobre pozná, ale ak ich zle popíše čitateľovi, ktorý sa s nimi ešte len zoznamuje, je veľmi dôležité popísať ich chovanie čo možno najpresnejšie.

A potom nastáva ďalší problém – ak máme viacero postáv, čo s nimi? Musíme ich nejako odlíšiť, aby sa na seba príliš nepodobali. Zase nemusíme vedľa seba cpať diametrálne odlišné postavy, ktoré sa navzájom ani len neznesú v jednej miestnosti. Stačí, ak každej postave dáme aspoň jednu „špecialitku“. Niečo zapamätateľné, nezameniteľné, nejaký jej „podpis“. A znova, nemusí to byť nič veľké, postačí aj drobnosť. Prečo je to dôležité? Predstavte si, že máte prečítanú hocakú trilógiu a pred sebou súpis jej postáv. Polovicu z nich ani nepoznáte (pretože aj tak vám bol ich osud ľahostajný) a tú druhú polovicu zameníte medzi sebou a dokonca si ani neviete spomenúť, či tá postava bola v druhej, či až tretej časti? A chyba pritom nie je na vašej strane.

Postava nemá byť pasívna, má sa vyvíjať a má byť jasne rozlíšiteľná. A na škodu nie je ani poznať svoju postavu – čo ju dostalo do situácie, že jej príbeh práve chceme vyrozprávať, prečo a ako zmenila svoje postoje a ako môže ovplyvniť dej príbehu, aké má názory, osobnosť a charizmu. Každá jedna postava je osobitá, nápaditá, je to jeden celok, či už je hlavná, vedľajšia alebo epizodická.



Tatiana Tuhárska



Ako vytvoriť dobrú (vo význame pozitívnu) postavu?

Položíme si otázku, čo je dobré, správne, spravodlivé, spoločnosťou žiadúce? To je všeobecný pojem dobra. Potom príde na rad vlastná predstava dobra. Zamýšľame sa nad tým, aké vlastnosti a konanie hľadáme v priateľstve a v láske. Čo si vážime na svojich rodinných príslušníkoch a priateľoch, čo očakávame od druhého človeka. Dobráka vytvoríme, keď prevážia jeho pozitívne vlastnosti nad jeho negatívnymi. Dobro a zlo sa najlepšie ukazuje v konaní postáv a ich správaní. Dobrák nie je neomylný a jeho činy občas môžu viesť zištné alebo zlé dôvody. Ale dokáže sa zo svojich chýb poučiť. Keď postava urobí niečo zlé, musí mať na svoje konanie dobrý dôvod, oľutovať svoj čin, pokúsiť sa chybu napraviť.



Ako vytvoriť dobrú (vo význame dobre napísanú) postavu?

Najdôležitejšou ingredienciou je inšpirácia, lebo ako prvé sa v hlave zrodí nápad. Na to potrebujeme veľmi dobré pozorovacie schopnosti, všímať si skutočných ľudí okolo seba. V druhom rade potrebujeme predstavivosť. Aby sme vedeli postavu opísať a charakterizovať, potrebujeme vidieť postavu pred očami. Najprv vidíme človeka očami, až potom sa pridávajú ostatné zmysly. Predstavíme si, ako postava rozpráva, jej hlas a spôsob vyjadrovania. Je to prvýkrát, kedy sa svojej postavy opýtame: „Kto si?“ a pokračujeme, akoby sme vypĺňali dotazník. Meno, priezvisko, vek, bydlisko, výška, váha, ... lenže to nám ešte nestačí. Zdá sa nám, že naša postava je skúpa na slovo. Pridávame ďalšie, už osobnejšie otázky, ktoré sa pýtame človeka, s ktorým sa práve zoznamujeme. Zaujíma nás jeho vzdelanie, práca, rodina, priatelia, záľuby a iné dôležité veci. Podvedome hľadáme, čo máme spoločné. Položíme si otázku. Čo je nám na človeku, s ktorým sa zoznamujeme, nesympatické? Čo nám na ňom prekáža? To budú negatívne vlastnosti. Drobné nedokonalosti, ktoré dodajú postave reálnosť. Najväčšiu pozornosť však venujeme otázke, čo ľudí na človeku zaujme, čo im bude sympatické, atraktívne, prečo ho/ju majú radi. Tak stvoríme dobré stránky. Až keď postavu skutočne spoznáme, prezradí nám svoj životný príbeh, čo sa jej stalo predtým, než sa dostala do bodu, kedy začíname písať jej príbeh. Vytvoriť dobrú postavu je ako nájsť priateľa, s ktorým sa vydáme na spoločnú cestu. Dobrá postava sa počas deja musí vyvíjať.

Aria AI (Opera)



Ako vytvoriť dobrú (vo význame pozitívnu) postavu?

Ak chcete vytvoriť dobrú a pozitívnu postavu, môžete zvážiť nasledujúce kroky:



Charakterový rozvoj: Dôležitým prvkom dobrých postáv je ich charakterový rozvoj. Môžete začať tým, že nadobudnete jasnú predstavu o tom, akým spôsobom chcete, aby postava vyzerala, správala sa a myslela. Premýšľajte o jej hodnotách, túžbach, slabostiach a silách. Zamerajte sa na to, aby postava bola autentická a ľudská, s rôznymi vrstvami a rozmanitosťou.

Motivácia: Každá dobrá postava by mala mať jasnú a presvedčivú motiváciu. Premýšľajte o tom, čo ju poháňa, čo je jej cieľom a prečo to pre ňu znamená toľký. Motivácia by mala byť dôveryhodná a relevantná pre príbeh, v ktorom sa postava nachádza.

Konflikty: Dobré postavy majú často v sebe vnútorné a vonkajšie konflikty, ktoré ich robia zaujímavými a zložitými. Premýšľajte o tom, aké prekážky by mohli postavu ovplyvniť a aké problémy by mohla čeliť. Konflikty môžu pomôcť postave rásť a meniť sa počas príbehu.

Emócie: Dôležité je venovať pozornosť emocionálnemu životu postavy. Premýšľajte o jej citovom rozpoložení, ako sa vyrovnáva so stresom, strachom, šťastím a sklamaním. Emócie môžu pridať hĺbku a autenticitu k postave.

Vzťahy: Vytvorte postave silné vzťahy s ostatnými postavami v príbehu. Tieto vzťahy môžu byť základom pre rôzne dramatické momenty a zápletky. Premýšľajte o tom, ako sa postava správa voči ostatným a ako sa vzťahy postupne menia a vyvíjajú.

Rast a zmena: Dobré postavy majú tendenciu rásť a meniť sa počas príbehu. Premýšľajte o tom, ako by mohla postava vyrásť z jej skúseností a konfrontácií s problémami. Zmena môže byť dôležitým aspektom charakterovej archy postavy.

Empatia: Dobré postavy majú schopnosť vyvolávať empatiu u čitateľov alebo divákov. Zamerajte sa na to, aby ste vytvorili postavu, ktorá je zrozumiteľná a s ktorou si ľudia môžu ľahko spoluzžiť. To môže byť dosiahnuté tým, že sa venujete jej vnútornému životu a prezentácii jej zraniteľnosti.

Dôveryhodnosť: Dôležité je, aby postava bola dôveryhodná a autentická. Dbajte na konzistenciu jej správania a rozhodnutí. Zamerajte sa na to, aby ste vytvorili postavu, ktorá je pre čitateľov alebo divákov zrozumiteľná a s ktorou sa dokážu stotožniť.



Pamätajte, že dobrá postava je výsledkom úsilia a premysleného prístupu k jej vytvoreniu. Vyžaduje si trpezlivosť a experimentovanie, aby ste dosiahli postavu, ktorá bude pre čitateľov alebo divákov zaujímavá a príťažlivá.



Ako vytvoriť dobrú (vo význame dobre napísanú) postavu?

Vytváranie dobre napísanej postavy je dôležitou súčasťou tvorby príbehov a literatúry. Tu je niekoľko krokov a tipov, ako vytvoriť dobrú postavu:



Štúdium charakteristiky postavy: Začnite tým, že sa dôkladne zoznámite so svojou postavou. Urobte si výskum o ich živote, osobnosti, motiváciách a cieľoch. Premýšľajte nad otázkami ako: Aký je ich pôvod? Aké sú ich silné a slabé stránky? Ako získali svoje zručnosti alebo vlastnosti? Tieto detaily pomôžu vytvoriť autentickú postavu.

Fyzický opis: Opíšte vzhľad svojej postavy vrátane výšky, farby vlasov, farby očí a štýlu oblečenia. Nezabudnite tiež zohľadniť akékoľvek charakteristické rysy, ako jazvy, tetovania alebo iné zvláštne znaky.

Emócie a motivácie: Identifikujte emócie a motivácie, ktoré riadia vašu postavu. Prečo robia to, čo robia? Aké sú ich sny, túžby a obavy? Tieto faktory pridávajú hĺbku a autenticitu postave.

Konflikty: Vytvorte pre postavu konflikty a prekážky, ktoré musí prekonať. Konflikty môžu pochádzať z vonkajších zdrojov (ako napríklad nepriateľ alebo problém, ktorý musí vyriešiť) alebo z vnútorných konfliktov (ako napríklad boj s vlastnými démonmi alebo morálnymi dilemami).

Vývoj postavy: Dajte postave priestor na rast a vývoj. Môže získať nové skúsenosti, naučiť sa zo svojich chýb a meniť sa počas príbehu. Tento vývoj dodáva postave hĺbku a zaujímavosť.

Dialóg: Napíšte autentický dialóg pre vašu postavu. Každá postava by mala mať svoj osobitný hlas a spôsob vyjadrovania sa. Skúste zachytiť ich jedinečný štýl a rečové vzorce.

Prepojenia s ostatnými postavami: Premýšľajte o vzťahoch vašej postavy s ostatnými postavami v príbehu. Aké sú ich interakcie, dynamika a konflikty? Dobré postavy majú často zaujímavé a komplexné vzťahy s ostatnými postavami.

Účel postavy: Uistite sa, že vaša postava má jasný účel v príbehu. Prečo je dôležitá? Čo pridáva do príbehu a ako prispieva k jeho rozvoju?

Konzistencia: Dôkladne sa uistite, že vaša postava je konzistentná v priebehu príbehu. Je dôležité, aby sa ich činy a správanie zhodovali s ich charakterom a osobnosťou.

Skúška a spätná väzba: Nebojte sa experimentovať so svojou postavou a požiadajte o spätnú väzbu od iných ľudí. Môže to pomôcť objaviť nedostatky alebo pridať nové perspektívy.

Pamätajte, že tvorba postavy je kreatívny proces a každý autor má svoj vlastný prístup. Dôležité je vytvoriť autentickú, zaujímavú a dobre vykreslenú postavu, ktorá zaujme čitateľov a prispieva k príbehu.



Bard AI (Google)



Ako vytvoriť dobrú (vo význame pozitívnu) postavu?

Dobré postavy sú tie, ktoré sú sympatické, s ktorými sa čitateľ môže stotožniť a ktorých chce podporovať. Tu je niekoľko tipov, ako vytvoriť dobrú pozitívnu postavu:

Dajte svojej postave jasné morálne hodnoty. Čo je pre vašu postavu dôležité? Čo verí, že je správne? Postavy s jasnými morálnymi hodnotami sú pre čitateľov atraktívne, pretože im poskytujú pocit smeru a zmyslu.

Dajte svojej postave súcit a empatiu. Vaša postava by mala byť schopná vidieť veci z pohľadu iných ľudí. Mali by sa cítiť dobre, keď pomáhajú druhým. Postavy, ktoré sú súcitné a empatické, sú ľuďmi, s ktorými sa chceme spriateliť.

Dajte svojej postave odvahu a vytrvalosť. Vaša postava by mala byť ochotná čeliť výzvam a bojovať za to, v čo verí. Postavy, ktoré sú odvážne a vytrvalé, sú inšpiráciou pre čitateľov.



Ako vytvoriť dobrú (vo význame dobre napísanú) postavu?

Existuje mnoho spôsobov, ako vytvoriť dobrú postavu, ale tu je niekoľko základných tipov:



Dajte svojej postave jasné ciele a túžby. Čo chce vaša postava dosiahnuť? Čo ju motivuje? Postavy s jasnými cieľmi a túžbami sú pre čitateľa zaujímavejšie a ľahšie sa s nimi identifikujú.

Dajte svojej postave komplexnú osobnosť. Vaša postava by nemala byť len jednou črtou. Mala by mať silné a slabé stránky, túžby a strachy, minulosť a budúcnosť. Čím komplexnejšia je postava, tým je realistickejšia a zaujímavejšia.

Dajte svojej postave hlas. Postava by mala mať svoj vlastný jedinečný hlas. Mala by hovoriť a konať spôsobom, ktorý je v súlade s jej osobnosťou a cieľmi.

Dajte svojej postave osobný príbeh. Čo prežilo vaše postava? Čo ju formovalo? Osobný príbeh pomáha čitateľovi pochopiť postavu a jej motivácie.

Dajte svojej postave výzvy. Postavy, ktoré sa stretávajú s výzvami, rastú a vyvíjajú sa. Keď vaša postava čelí výzvam, musí premýšľať a konať spôsobom, ktorý je v súlade s jej osobnosťou.

Tu je niekoľko konkrétnych tipov, ako vytvoriť komplexnú postavu:

Pomôžte si vytvorením podrobného životopisu postavy. Tento životopis by mal zahŕňať informácie o minulosti postavy, rodine, priateľoch, vzdelávaní a kariére.

Nechajte svoju postavu konať v rozličných situáciách. Čím viac sa vaša postava bude pohybovať po svete, tým jasnejšie budete vidieť jej silné a slabé stránky, túžby a strachy.

Pýtajte sa sami seba otázky o svojej postave. Čo ju motivuje? Čo ju robí šťastnou? Čo ju desí? Čím viac sa o svojej postave dozviete, tým lepšie ju budete môcť sprostredkovať čitateľom.

Samozrejme, neexistuje žiadny jediný správny spôsob, ako vytvoriť dobrú postavu. Najdôležitejšie je, aby ste sa sústredili na vytvorenie postavy, ktorá je pre vás zaujímavá a ktorá bude rezonovať s čitateľmi.



Deeply AI (Deeply.cz)



Ako vytvoriť dobrú (vo význame pozitívnu) postavu?

Vytváření dobré, neboli kladné postavy může být stejně náročné jako vytváření záporné postavy. Zde je několik tipů, jak vytvořit dobré postavy:

1. Pozitivní hodnoty a ideály: Dobrá postava by měla mít pozitivní hodnoty a ideály, které ji motivují k dobrým činům. Může to být touha po spravedlnosti, láska k rodině a přátelům, touha pomoci druhým, atd.

2. Schopnost oběti: Dobré postavy jsou často ochotné obětovat něco pro dobro ostatních. Tato schopnost oběti ukazuje jejich odhodlání a statečnost.

3. Empatie: Dobrá postava by měla mít schopnost vcítit se do druhých. Toto jim umožní pochopit a respektovat pocity a názory ostatních.

4. Silná vůle a odhodlání: Dobrá postava by měla mít silnou vůli a odhodlání. To jim pomáhá překonávat překážky a dosáhnout svých cílů.

5. Pozitivní vztahy: Dobrá postava by měla mít pozitivní vztahy s ostatními postavami. Toto ukazuje jejich schopnost spolupracovat a komunikovat s ostatními.

6. Vývoj a růst: Stejně jako u jakékoliv jiné postavy, je důležité, aby dobrá postava procházela určitým vývojem a růstem. Tento proces by měl ukázat, jak se postava vyrovnává s výzvami a stává se silnější a moudřejší.

7. Realistické slabosti: I dobré postavy by měly mít své slabosti. To je dělá více lidské a relatabilní pro čtenáře.



Ako vytvoriť dobrú (vo význame dobre napísanú) postavu?

1. Detailní popis postavy: Když vytváříte literární postavu, je důležité, abyste jí dal detailní popis. To neznamená jen fyzický vzhled, ale také její chování, návyky, zájmy, hodnoty atd. Čím více se čtenáři dozvědí o postavě, tím lépe se s ní budou moci ztotožnit.

2. Vývoj postavy: Postava by neměla být statická. Během příběhu by měla procházet určitým vývojem, měla by se učit z chyb, měnit své názory, růst jako osobnost.

3. Konflikty: Konflikty jsou klíčem k zajímavému příběhu. Je důležité, aby postava měla nějaké konflikty, ať už s ostatními postavami, s okolím nebo sama se sebou.

4. Realismus: I když je postava fiktivní, měla by působit realisticky. To znamená, že by měla mít své silné stránky i slabosti, radosti i strachy.



5. Prostředí: Prostředí, ve kterém postava žije, může ovlivnit její chování a názory. To byste měl také zohlednit při vytváření postavy.

6. Dialogy: Jak postava mluví, může hodně prozradit o její osobnosti. Je důležité, aby dialogy byly přirozené a odpovídaly postavě.

7. Vytváření postavy z různých pohledů: Je dobré postavu ukázat z různých pohledů - jak ji vidí ostatní postavy, jak se vidí sama, jak ji vidí čtenář.

Doufám, že Vám tyto tipy pomohou při vytváření postav ve Vaší knize!



Hugging Chat Llama AI (Huggingface) + Google Translate



Ako vytvoriť dobrú (vo význame pozitívnu) postavu?

Vytvorenie dobrého (pozitívneho) charakteru zahŕňa niekoľko kľúčových prvkov. Tu je niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu vytvoriť všestrannú a pútavú pozitívnu postavu:



Dajte im jasnú motiváciu: Čo poháňa vašu postavu? Čo chcú dosiahnuť? Uistite sa, že ich motivácia je čistá a v súlade s témou a posolstvom príbehu.

Urobte z nich vzťah: Vaša postava by mala byť niekým, komu môžu čitatelia fandiť. Dajte im chyby, obavy a nádeje, vďaka ktorým sú ľudia a ľahko sa s nimi stotožníte.

Ukážte svoju súcitnú stránku: Pozitívna postava by mala mať súcitnú stránku. Mali by sa starať o druhých a byť ochotní pomáhať tým, ktorí to potrebujú. Ukážte, ako interagujú s inými postavami, najmä s tými, ktoré majú menej šťastia.

Zvýraznite svoje prednosti: Pozitívne postavy majú jedinečné prednosti, ktoré ich odlišujú od ostatných. Vyzdvihnite tieto silné stránky a ukážte, ako ich využívajú na prekonávanie výziev a dosahovanie svojich cieľov.

Vytvorte zmysel pre humor: Pozitívna postava s dobrým zmyslom pre humor môže byť roztomilá a zábavná. Použite humor na odľahčenie napätých momentov a ukážte ich hravú stránku.

Vypracujte si silný morálny kódex: Pozitívna postava by mala mať silný morálny kódex, ktorý riadi ich činy. Ukážte, ako sa postavia za to, čo je správne, aj keď je to ťažké alebo nepopulárne.

Budujte zmysluplné vzťahy: Pozitívne postavy majú zvyčajne silné a zdravé vzťahy s inými postavami. Ukážte, ako budujú a udržiavajú tieto vzťahy prostredníctvom vzájomného rešpektu, dôvery a komunikácie.

Poskytnite osobný rast: Rovnako ako každá postava, aj pozitívne postavy by mali počas príbehu zažiť osobný rast. Ukážte, ako sa učia zo svojich chýb, rozvíjajú nové zručnosti a stávajú sa lepšími verziami seba samých.

Vyvážte svoju osobnosť: Aj keď kladná postava by mala byť sympatická, nemala by byť dokonalá. Vyvážte ich osobnosť chybami, vtipmi a nedokonalosťami, vďaka ktorým sú zaujímavejší a dôveryhodnejší.

Buďte konzistentní: Pri vytváraní pozitívnej postavy je kľúčová konzistentnosť. Zostaňte verní ich osobnosti, hodnotám a motiváciám počas celého príbehu a vyhnite sa náhlym zmenám alebo nezrovnalostiam, ktoré by mohli čitateľov zmiasť.

Dodržiavaním týchto tipov môžete vytvoriť všestrannú, pútavú a zapamätateľnú pozitívnu postavu, ktorá zanechá na vašich čitateľoch trvalý dojem.



Ako vytvoriť dobrú (vo význame dobre napísanú) postavu?

Vytvorenie dobrej postavy alebo dobre napísanej postavy zahŕňa niekoľko kľúčových prvkov. Tu je niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu vytvoriť silnú a presvedčivú postavu:



Dajte im jasnú motiváciu: Čo poháňa vašu postavu? Čo chcú dosiahnuť? Aké sú ich ciele a túžby? To pomôže usmerniť ich činy a rozhodnutia počas celého príbehu.

Urobte z nich vzťah: Vaša postava by mala byť niekto, s kým sa čitatelia môžu stotožniť. Dajte im chyby, obavy a nádeje, ktoré z nich robia ľudí. Čitateľom to pomôže investovať do ich cesty a starať sa o to, čo sa s nimi stane.

Vytvorte bohatý príbeh: Každá postava má históriu, ktorá informuje o tom, kým sú dnes. Zamyslite sa nad detstvom svojej postavy, jej vzťahmi a významnými životnými udalosťami, ktoré z nej vyformovali osobu, ktorou je teraz.

Rozvíjajte ich osobnosť: Zvážte črty svojej postavy, ako je zmysel pre humor, temperament a hodnoty. Sú optimisti alebo pesimisti? Majú nejaké zvláštnosti alebo zvyky, ktoré ich definujú?

Ukážte svoje emócie: Postavy by mali vyjadrovať rôzne emócie, nielen šťastné alebo smutné. Ukážte ich hnev, frustráciu, vzrušenie alebo strach, aby boli dôveryhodnejší a pútavejší.

Nechajte ich rásť a meniť sa: Statická postava, ktorá sa nevyvíja ani sa neučí zo svojich skúseností, sa môže stať nudnou. Ukážte, ako sa vaša postava časom vyvíja a rastie, či už prostredníctvom nových zručností, realizácií alebo osobného rastu.

Vybudujte silný dialóg: Dialóg by mal odhaliť charakter, nielen posúvať dej. Použite podtext, tón a reč tela na vyjadrenie myšlienok a pocitov svojej postavy.

Efektívne používajte popis: Aj keď príliš veľa popisu môže spomaliť tempo, dobre umiestnený detail môže oživiť vašu postavu. Zamerajte sa na detaily, ktoré sú relevantné pre danú scénu alebo prezrádzajú niečo o ich osobnosti.

Buďte konzistentní: Konzistentnosť je kľúčom k vytvoreniu uveriteľného charakteru. Zostaňte verní ich osobnosti, hlasu a činom počas celého príbehu.

Vedieť, kedy prezradiť informácie: Urobte tempo odhaľovania informácií o minulosti, motívoch a tajomstvách vašej postavy, aby ste čitateľa zaujali a udržali zvedavosť.

Začlenením týchto prvkov môžete vytvoriť dobre zaoblenú, pútavú postavu, ktorú budú čitatelia milovať alebo ju budú radi nenávidieť. Pamätajte, že postavy nie sú dokonalé a ich nedostatky ich často robia zaujímavejšími a pútavejšími.

ChatGPT AI (OpenAI)



Ako vytvoriť dobrú (vo význame pozitívnu) postavu?

Rozvíjať dobrú postavu vo význame "dobrú" v literatúre alebo vo filmoch je rovnako dôležité ako rozvíjať zlú postavu. Dobre napísaná "dobrá" postava má svoje vlastné charakteristiky a atribúty, ktoré ju robia zaujímavou a presvedčivou. Tu sú niektoré zásady, ako postaviť takúto postavu:



  1. Moralita a hodnoty: "Dobrá" postava by mala mať jasné morálne hodnoty a princípy, ktorými sa riadi. Tieto hodnoty by mali byť v súlade s tým, čo považuje za správne a etické.

  2. Silné ciele: Dobre napísaná postava by mala mať silné ciele a motivácie, ktoré ju posúvajú vpred. Tieto ciele by mali mať nejaký význam pre príbeh alebo svet, v ktorom sa nachádza.

  3. Komplexnosť: I "dobré" postavy by mali byť komplexné a mať viac ako jednu stránku. Môžu mať vlastné obavy, neistoty a vnútorné konflikty, ktoré im dodávajú hĺbku.

  4. Zraniteľnosť: "Dobré" postavy nie sú neporaziteľné ani bezchybné. Ich zraniteľnosť a možnosť zlyhania robia ich pre čitateľov ľudskejšími a relatabilnejšími.

  5. Činy a rozhodnutia: Charakter postavy by mal byť odzrkadlený v jej činoch a rozhodnutiach. Jej činy by mali byť v súlade s jej hodnotami a motiváciami.

  6. Vzťahy s ostatnými postavami: Vzťahy, ktoré "dobrá" postava buduje s inými postavami, môžu obohacovať jej charakter. Tieto vzťahy môžu byť konfliktné alebo podporujúce, ale mali by byť autentické.

  7. Vývoj: Aj "dobré" postavy by mali prechádzať vývojom v priebehu príbehu. Môžu sa meniť, učiť sa zo svojich chýb a rásť ako osobnosti.

  8. Symbolika: Niekedy "dobré" postavy môžu byť symbolmi určitých hodnôt alebo ideálov. Ich charakter môže mať hlbší význam alebo posolstvo.

  9. Vnútorný konflikt: "Dobrá" postava môže čeliť vnútornému konfliktu, napríklad konfliktu medzi osobnými túžbami a povinnosťami voči iným.

  10. Záujmy a koníčky: Ukázanie záujmov, koníčkov a záľub postavy môže dodávať jej charakteru autenticitu a ľudskosť.



Dôležité je, aby ste si uvedomili, že aj "dobré" postavy môžu byť rôznorodé a jedinečné. Každá z nich by mala prispieť k príbehu svojím spôsobom a byť pre čitateľov zaujímavou a zapamätateľnou postavou.



Ako vytvoriť dobrú (vo význame dobre napísanú) postavu?

Vytvoriť dobrú postavu je dôležitou súčasťou písania, pretože čitateľ by mal mať s postavami emocionálnu väzbu a zaujímať sa o ich osudy. Tu je niekoľko tipov na to, ako vytvoriť pozitívnu postavu:



  1. Dávajte postavám hĺbku: Dobré postavy majú viac ako jednu rozmer. Myslite na ich pozadie, motivácie, túžby a obavy. Prečítajte sa do ich minulosti a premýšľajte o tom, čo ich formovalo.

  2. Vyvážte silné a slabé stránky: Postavy by mali mať svoje silné stránky, ktoré ich robia zaujímavými, ale aj slabé stránky, ktoré im dávajú ľudskosť. To znamená, že by mali mať svoje úspechy aj neúspechy.

  3. Vnútorný konflikt: Postavy by mali čeliť vnútorným konfliktom, rozhodnutiam a morálnym dilemám. To im dáva priestor pre rast a vývoj.

  4. Povedzte o nich prostredníctvom činov: Charakter postavy by mal byť viditeľný v tom, čo robí, a nie len tým, čo hovorí. Ich činy by mali odzrkadľovať ich hodnoty a osobnosť.

  5. Rôznorodosť: Vytvorte rôznorodé postavy s rôznymi pozadím, skúsenosťami a perspektívami. To môže pridať bohatosť a autenticitu príbehu.

  6. Zrozumiteľné motivácie: Čitatelia by mali rozumieť, prečo postavy robia to, čo robia. Motivácie by mali byť jasné a presvedčivé.

  7. Emocionálna väzba: Snažte sa, aby čitatelia cítili empatiu alebo sympatiu k vašim postavám. Môžete to dosiahnuť tým, že odhalíte ich zraniteľné stránky a emócie.

  8. Rozvíjajte postavy postupne: Postavy by sa mali meniť a vyvíjať v priebehu príbehu. To môže byť v reakcii na udalosti alebo nové skúsenosti.

  9. Dôležitosť dialógu: Dobré dialógy môžu pomôcť odhaliť charaktery postáv. Skúste písať dialógy, ktoré zrkadlia osobnosť a vzťahy medzi postavami.

  10. Skúšajte nové veci: Nebojte sa experimentovať s rôznymi typmi postáv a ich charakteristikami. Niekedy môžete vytvoriť úplne unikátne postavy, ktoré osviežia váš príbeh.



Najdôležitejšie je, aby ste sa cítili slobodní byť kreatívni a experimentovať, ale zároveň dbajte na to, aby boli vaše postavy autentické a zaujímavé. Rovnako dôležité je, aby postavy slúžili príbehu a pomohli mu posunúť sa vpred.



BONUSY



Otázka pre Stanislava Hofereka: Píšu sa lepšie mužské alebo ženské postavy?

Je to vecou autora, témy a poňatia príbehu. Literatúra a celkovo umenie je akýsi divný stret medzi niečím známym a neznámym. Pre muža je jednoduché písať o mužoch v známom prostredí, ale napísať ženskú postavu v neznámom prostredí je väčšia výzva. Každopádne, nie som toho názoru, že práve pohlavie je nejaké extrémne dôležité. Ak chce autor vytvoriť skupinku, ktorá bude zažívať dobrodružstvo vo fantasy svete a potrebuje tam postavu, nesúcu ťažký štít, bude to pravdepodobne muž. Ale nemusí. V umení je možné všeličo.

Niekedy mužom nerozumiem a ženám taktiež nie, ale mne sa osobne píšu ženské postavy ľahšie. Často ich dávam do nebezpečných situácií, nad ktorými môžu rozmýšľať inak. Taktiež si rád robím srandu z rôznych „mužných“ vlastností a tak mi vyhovuje písať ženy. Pri písaní Vodnej planéty sa mi najlepšie písala bojovníčka Ziggy, pretože si môže robiť srandu zo všetkého, vtipne komentovať, čo sa deje, nechýba jej odvaha a aj tak musí skloniť niekedy hlavu pred niekým silnejším. Pri písaní Prekliatia temných elfov sa mi najlepšie písala Eludia, aj keď bola v podstate len v poslednej knihe. Dostala sa tam, lebo som chcel ukázať ženu vo vedení v tom prípade, že veľa „lepších a schopnejších“ je už pod fialkami a treba konať s tým, čo je. Aj nejaká slzička sa vyronila. Tento príbeh sa písal ťažko, pretože jediná „vtipná“ postava je morbídny záporák. Mne sa vážne postavy a tragické osudy píšu ťažšie. V Požehnaní som sa vrátil k vtipnej postave a to sa písalo nielen jednoducho, ale hlavne sa mi postava Airany zdala ako dobrá zmes ohromnej sily a schopnosti prekvapiť, a to tak ostatné postavy, ako i čitateľa a dokonca i mňa ako autora.

Ak by som písal rytiersku romancu, nechcel by som mať hlavnú postavu klasického dobrého rytiera, unudil by som sa na smrť. Ako dôležitú postavu by som tam mohol dať niekoho, kto si robí z rytierstva, šľachty, jazdeckých turnajov a podobne srandu. Tak to vyhovuje mne. Samozrejme, ak by niekto dokázal do takéhoto príbehu dať perfektne urobeného rytiera, tak by som si to prečítal.



Otázka pre Hanu Kapolkovú: Nakoľko je podľa teba Glum/Sméagol dobrá postava?

Hmmm, na neho sa dá pozerať viacerými pohľadmi. Niekto by mohol povedať, že tak mu treba, zabil svojho kamaráta kvôli kúsku kovu (to je to, ako on vtedy vnímal Prsteň) a že je to zlá bytosť.

Z iného pohľadu to môže byť obeť obrovskej sily, ktorú Prsteň má a pôsobí na okolie, a časom sa z neho stal závislák na pervitíne, a z tohto uhla pohľadu mi ho je skôr ľúto, lebo za to nemohol.

Že zohral v konečnom dôsledku jednu z najdôležitejších úloh v príbehu, je skôr náhoda (z pohľadu príbehu, nie spisovateľa, ten to mal určite vymyslené takto), a nijak by ho to nepreradilo zo zlých k dobrým... závislák, do poslednej chvíle išiel po Prsteni.

Namiesto tejto kategorizácie by som ho zaradila skôr k smutným tragickým postavám.

Otázka pre Petra Šteca: Ako vytvoriť dobrú postavu, ktorá má zapadnúť do určitého retrofuturistického obdobia sci-fi?

Retrofuturizmus je sám o sebe veľmi široký pojem. Môžeme tam zahrnúť žánre, ktoré sa v angličtine končia príponami „-core“, „-punk“ alebo „-wave“. Takmer vždycky ide o zmes časového ohraničenia obdobia ľudských dejín, predstavám o budúcnosti ľudí toho samotného časového horizontu (alebo aj lokálnemu vnímaniu reality – napríklad budúcnosť si predstaví v osemnástom storočí Japonec, Afričan a Európan diametrálne inak na základe reálií miestnych pomerov), predmetom a javom, ktoré sa v tomto časovom horizonte vyskytujú, ktoré sú nové, alebo tie, ktoré daná postava nemôže poznať. A to všetko sa zaobalí do kontextu danej estetiky a konfliktov, ktoré dávajú týmto žánrom nezameniteľný podpis.



Postava, vsadená do podobného prostredia „budúcnosti, ktorá sa nestala“ môže konať inak, ako za bežných okolností alebo v historicky presnom období. Prirodzene, že pre ňu stále platia tie isté zásady, ako pre každú inú postavu, ale k nej pribúda aspekt daného obdobia. Jej konflikty, vzťahy, vlastnosti, ale i napríklad jazykové vyjadrovanie a dokonca i jej výzor sú obmedzené na dané retrofuturistické obdobie a ako to vníma (a prispôsobuje svojim predstavám) daný autor. Preto je dôležité odpredu si naštudovať danosti a špecifické prostredia retrofuturistických žánrov sci-fi, pretože je ich dnes už toľko, že v tomto príspevku nie je na to priestor, aby sme ich navzájom porovnávali. Navyše sa dnes medzi sebou navzájom kombinujú, čím stále vytvárajú nové, hybridné formy, ktoré si autori prispôsobujú svojej fantázii. Vždy však platí, že autentická postava dodáva príbehom „šťavu“ a je na autorovi, aby tú autenticitu postavy v nezvyčajnom prostredí správne popísal.



Otázka pre Stanislava Hofereka: Ako myslíš myšlienku, že čo postava, to odpoveď?

Ak chce autor napísať dlhšie dielo, alebo sériu diel, tak si môže veľmi jednoduchým spôsobom overiť, či majú postavy zmysel a či sa dajú dobre a pútavo napísať. Stačí si predstaviť postavu v hlave a dať jej jednoduchú, pokojne úplne odveci otázku. Vlastne nemusí byť ani otázka, stačí odpoveď na čokoľvek. Pokojne aj na niečo, o čom postava nevie alebo logicky nemôže nič vedieť. Môže odpisovať svojim vlastným, špecifickým spôsobom. Príkladná veta, na ktorú môžu jednotlivé postavy odpovedať: Susedov chlapec rozbil loptičkou naše okno!

Postava Adam: No a čo, aj tak bolo staré!

Postava Berta: Nemá sa čo hrať, málo sa modlí. Len Pán Boh vie, prečo takíto chlapci nechcú byť v kostole a pravidelne sa nespovedajú. Načo im je lopta. Mali by viac čítať Sväté písmo a hrať sa so svojimi deťmi, keď budú ich deti z požehnaného manželstva malé a poslušné.

Postava Cecil: Zase ten malý hajzel! Ruky mu dolámať je málo! Byť tak jeho otec tak ho prehodím oknom a dám na brigádu. Na nočnú. Nech si to odmaká a napraví ten malý sopliak!



Postava Dagmar: Ja sa ani nečudujem. Stále je sám, všetci sa od neho odťahujú. Nemá žiadnych kamarátov. Tak sa hrá a často niečo pokazí. Je nešikovný. Zistím, čo stojí tá oprava a určite sa to nejako rozumne vyrieši. Bolo by najlepšie, keby sa hral nejako inak. A s niekým.

Postava Erik: Pozriem sa na to v pondelok. Teraz riešim ten New York a z projektu zase vycúval klient. Nevieš, kde mám ponožky?

Postava Frederika: Zazvoním susedovi, poviem mu čo sa stalo a zistím, či budú ochotní nahradiť škodu a ak by tam bol aj ten mladý doma, tak by som mu dohovorila: pozri , daj si na to do budúcna pozor – Tvojim rodičom vznikla škoda, nám doma vznikla škoda – teraz vznikol vďaka neuváženej zábave problém. Budú musieť zháňať firmu, ktorá spraví tú fugu v okne. Teraz predsa nemôžeme mať deň otvorených okien…

Postava Gustáv: To je ten, čo sa nesprchuje a odkedy nám behá okolo baráku, tak máme muchy?

Postava Hubert: Takže dokázal loptičkou prebiť údajne nepriestrelné sklo? To by sme ho mali zobrať do tímu. Nevieš, aký bol akurát smer vetra? Predpokladám, že bol presne osem krokov od toho krtinca. Presne tam. Ale aj tak sa divím, pretože klasická loptička by mala mať relatívne nízku hmotnosť a hustotu. Možno bola nejako upravená. Máme ju tu? Nie? Tak to je škoda.

Postava Ivana: Nezabi ho. Prosím ťa. Vieš, že sa mi páči. A čo na tom, že je nešikovný, ty si nebol iný. Hlavne nechoď vyklopkávať jeho rodičom ako minule. Prosím, pekne ťa prosím.

Postava Juraj: Pozriem to na kamere. Dobre, že ich máme. Budeme mať dôkaz. Mám kamoša u fízlov, tak by som to na jeho mieste začal okamžite riešiť!

Kolektív autorov – Ako vytvoriť dobrú postavu? 36/36 Greenie knižnica, greenie.elist.sk